iltasyazilim
Yeni Üye
Âbı Yaşam, Âbı Hayat Nedir,Abı Yaşam Suyu,Âbı Yaşam Anlamı,Âbı Hayat Tanımı
Hayat İksiri
Dirilik suyu Hem abı hayvan, abı hızır, abı cavidani, abı zindegi, abı iskender, abı cüvan ve aynül yaşam da denilmektedir
Bazı rivayetlerde bu suyu, karanlıklar ülkesinde rastlayarak içen hızır ile ilyas aleyhimesselamdır Hızır aleyhisselamın ruhu, bir takım velilere feyz vermiştir Öldükten sonra, ruhu insan şeklinde görünüp, gariplere ve darda kalıp sıkıntıya düşenlere takviye etmektedir Abı hayatın kaynağı karanlıklar içindedir ve nerede olduğu bilinmemektedir Hızır aleyhisselamın teyzesinin oğlu olan iskenderi zülkarneyn de bu suyu karanlıklar ülkesinde aramış, ama bulup kavuşamamıştır Dünya tarihinde üç iskendere rastlanmaktadır Bunlardan birincisi iskenderi zülkarneyn olup peygamber ya da veli olduğu bilinmektedir Yafesin soyundan olan bu zat, yemende yaşayan münzir iskender ile aristonun talebesi olan makedonyalı iskenderden önce yaşamıştır İbrahim aleyhisselamla birlikte haccetmiş, hızırı kumandan yapmış ve dünyayı şirk ehlinden temizlemiştir
İslami kaynaklarda, canlılık veren ve diriliğe sebeb olan başka bir sudan da bahsedilmektedir Musa aleyhisselam genç arkadaşı ile (yuşa aleyhisselam) ile birlikte hızırı (aleyhisselam) iki denizin kavuştuğu yerde aramaya gitmiştir Hızırı bulmasına alamet olarak da allahü teala ona, zenbil içine tuzlanmış bir balık koymasını ve balığın canlanıp denize aktığı yerde o zatı bulacağını bildirmiştir Bunun üzerine yolculuğa çıkmışlar, iki denizin birleştiği mevkide konaklamışlar ve istirahat etmek için başlarını yere koyup uzanmışlardır Bu anda sepetteki balık canlanıp bir yol bulup, denize gitmiştir Bir rivayette yuşa aleyhisselamın abdest suyundan damlayan sular bu canlanmaya sebep olmuştur Yuşa aleyhisselam bunu unutmuş, her yerde yolculuğa başlamışlar daha sonra hatırlayınca geriye dönerek konakladıkları yerde hazreti hızırı bulmuşlardır Artık hazreti musa ile hızır aleyhisselamın arkadaşlığı başlamıştır Hızır aleyhisselam, hazreti musaya allahü tealanın kendisine bir ilim verdiğini bunu onun, bilmediğini; musa aleyhisselamdaki bilgileri de kendisinin bilmediğini ve tahammül etmesini söylemiştir Hızır aleyhisselamdaki bu ilim ledünni bilgidir Bu sebeple tasavvuf ehlinin ıstılahında hızır bastı kalb, yani kalb genişliğinden alegori olduğu için abı yaşam da ilmi ledün uygun kullanılmıştır Bunun için bir mürşidin (rehberin) sözleri ve nasihatları insanları adalet yola çağırmada önemli rol oynar Bu Nedenle ölü kalbler dirilmiş olur Velilerin batınları yani kalbleri de abı hayattır Bunlardan bir damla nasibi olan ebedi hayatı bulmuş ve saadete kavuşmuş olur
diğer taraftan olarak, yine tarikat ehline kadar, gerçek aşk ve gerçek sevgi de abı hayattır Çünkü kalpler aşkla dirilmiş ve hakka yönelmişlerdir
Şairlere göre ise, sevgilinin ağzından çıkan sözler de abı hayatı andırır Bu sözler, tıpkı mutasavvıflardaki gibi, ister mecazi (gerçek olmayan), ister gerçek aşkta olsun; saf, nazik ve latiftir Aşık bu sözlerle dirilir
Coğrafyada da abı hayata yer verilmiştir Bu durumda, katip çelebi ve ebül fidaya göre ibni battuta çindeki buzun ya da puzine (wosung) çayı için abı yaşam veya aynülhayat demektedir Bu çayın kaynağı pekin şehri yakınlarındaki büzüne (maymun) veya kurt dağıdır *
Hayat İksiri
Dirilik suyu Hem abı hayvan, abı hızır, abı cavidani, abı zindegi, abı iskender, abı cüvan ve aynül yaşam da denilmektedir
Bazı rivayetlerde bu suyu, karanlıklar ülkesinde rastlayarak içen hızır ile ilyas aleyhimesselamdır Hızır aleyhisselamın ruhu, bir takım velilere feyz vermiştir Öldükten sonra, ruhu insan şeklinde görünüp, gariplere ve darda kalıp sıkıntıya düşenlere takviye etmektedir Abı hayatın kaynağı karanlıklar içindedir ve nerede olduğu bilinmemektedir Hızır aleyhisselamın teyzesinin oğlu olan iskenderi zülkarneyn de bu suyu karanlıklar ülkesinde aramış, ama bulup kavuşamamıştır Dünya tarihinde üç iskendere rastlanmaktadır Bunlardan birincisi iskenderi zülkarneyn olup peygamber ya da veli olduğu bilinmektedir Yafesin soyundan olan bu zat, yemende yaşayan münzir iskender ile aristonun talebesi olan makedonyalı iskenderden önce yaşamıştır İbrahim aleyhisselamla birlikte haccetmiş, hızırı kumandan yapmış ve dünyayı şirk ehlinden temizlemiştir
İslami kaynaklarda, canlılık veren ve diriliğe sebeb olan başka bir sudan da bahsedilmektedir Musa aleyhisselam genç arkadaşı ile (yuşa aleyhisselam) ile birlikte hızırı (aleyhisselam) iki denizin kavuştuğu yerde aramaya gitmiştir Hızırı bulmasına alamet olarak da allahü teala ona, zenbil içine tuzlanmış bir balık koymasını ve balığın canlanıp denize aktığı yerde o zatı bulacağını bildirmiştir Bunun üzerine yolculuğa çıkmışlar, iki denizin birleştiği mevkide konaklamışlar ve istirahat etmek için başlarını yere koyup uzanmışlardır Bu anda sepetteki balık canlanıp bir yol bulup, denize gitmiştir Bir rivayette yuşa aleyhisselamın abdest suyundan damlayan sular bu canlanmaya sebep olmuştur Yuşa aleyhisselam bunu unutmuş, her yerde yolculuğa başlamışlar daha sonra hatırlayınca geriye dönerek konakladıkları yerde hazreti hızırı bulmuşlardır Artık hazreti musa ile hızır aleyhisselamın arkadaşlığı başlamıştır Hızır aleyhisselam, hazreti musaya allahü tealanın kendisine bir ilim verdiğini bunu onun, bilmediğini; musa aleyhisselamdaki bilgileri de kendisinin bilmediğini ve tahammül etmesini söylemiştir Hızır aleyhisselamdaki bu ilim ledünni bilgidir Bu sebeple tasavvuf ehlinin ıstılahında hızır bastı kalb, yani kalb genişliğinden alegori olduğu için abı yaşam da ilmi ledün uygun kullanılmıştır Bunun için bir mürşidin (rehberin) sözleri ve nasihatları insanları adalet yola çağırmada önemli rol oynar Bu Nedenle ölü kalbler dirilmiş olur Velilerin batınları yani kalbleri de abı hayattır Bunlardan bir damla nasibi olan ebedi hayatı bulmuş ve saadete kavuşmuş olur
diğer taraftan olarak, yine tarikat ehline kadar, gerçek aşk ve gerçek sevgi de abı hayattır Çünkü kalpler aşkla dirilmiş ve hakka yönelmişlerdir
Şairlere göre ise, sevgilinin ağzından çıkan sözler de abı hayatı andırır Bu sözler, tıpkı mutasavvıflardaki gibi, ister mecazi (gerçek olmayan), ister gerçek aşkta olsun; saf, nazik ve latiftir Aşık bu sözlerle dirilir
Coğrafyada da abı hayata yer verilmiştir Bu durumda, katip çelebi ve ebül fidaya göre ibni battuta çindeki buzun ya da puzine (wosung) çayı için abı yaşam veya aynülhayat demektedir Bu çayın kaynağı pekin şehri yakınlarındaki büzüne (maymun) veya kurt dağıdır *