Son Konu

Ashab-ı Kehf

bilgiliadam

Yeni Üye
Katılım
16 Ağu 2017
Mesajlar
1,516,397
Tepkime
42
Puanları
48
Credits
-46,831
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
Ashabı Kehf ashabı kehf duası ashabı kehf isimleri keyf isimleri hikayesi İslam'da Ashabı Kehf Ashabı Kehf, (Mağara Arkadaşları) İslam dininde kabul edilen bir olayın kahramanı bir grup insana bahşedilen isim İslam dinine kadar bu ahali Allah'ın birliğine inanıyorlardı Ama dini inançlarına aleyhinde baskıyla karşılaşınca yurtlarından göçmüşler, Efsûs (Afşin)'taki bir mağarada 300 sene uyumuşlardır Yedi kişi olduklarına ve yanlarında Kıtmir adında bir köpekleri olduğuna inanılır Gerçekten Kur'an'daki Kehf kaç birey oldukları belirtilmez, Allah dışarıya kimsenin bilemeyeceği belirtilir gerçi genel görüşe tarafından 7 kişiydiler Hikayeleri İslam dininin tanrısal kitabı olan Kur'an'da Kehf suresinde anlatılmaktadır Kehf suresindeki ayeti kerimede mağaranın içine sabahleyin ve akşam gün ışığı düştüğünden bahsetmektedir Gün ışığının mağaraya düşmesini tesbit bakımından Afşin Ashabı Kehf mağarasında fizik ve astronomi bilim adamlarından oluşan araştırmacı heyeti inceleme yapmışlar ve Afşin mahkemesi de bilimadamlarının kararını haklı bulmuştur Ashabı Kehf’in Hikâyesi Ashabı Kehf'in hikâyesi Kur'an'da geçer ve bu nedenle Müslümanlar bu hikayeye itimat etmek zorundadır Gerçekte Kur'anı Kerim'deki surede, bu kişilerin kaç kişi olduğu, kaç sene uyudukları belirtilmez, bu bilgileri ancak Allah'ın bileceği vurgulanır Ayrıca hikayenin motifleri ve temeli böylece açık bir şekilde belirtilmemiştir Kısaca bu şahısların İslami bir inanca sahip oldukları ve karşılaştıkları zorlama sebebiyle köpekleriyle beraber bir mağaraya sığındıkları ve bu mağarada Allah tarafından fazla uzun bir zaman baştan başa uyutuldukları anlatılır Ne bütünüyle nerede yaşadıkları ne de tam olarak ne zamanda yaşadıklarına değinilir gerçi lüzum kültürel etkilerle lüzum dağıtılmış rivayetler sebebiyle sayıları, adları, yaşadıkları yer ve uyudukları zamana dair farklı alanlara yönlendirilmiş şeyler söylenmiştir Bu söylenceler tamamen tüm bir hikâyeye ulaşılır yine de hikâyenin bu halinin doğruluğuna dair pekçok ağız dalaşı vardır Geleneksel anlamda hikayeye göre Ashabı Kehf denilen gençler, Efsûs yani Afşin şehrinde yaşıyorlardı Bunlardan altısı sarayda görevli, hükümdara yakın kimselerdi ve hükümdarın müşavere heyetindeydiler Onun sağında ve solunda bulunurlardı Sağındakiler Yemliha, Mekselina ve Mislina idi Bunlara “Ashabı ant denmiştir Hükümdarın solunda bulunanlar ise, Mernuş, Debernuş ve Şazenuş’tur Bunlara da “Ashabı yesar denmiştir Halen Afşin bölgesinde bu isimler erkek ismi olarak çocuklara verilegelmektedir Hükümdarın Roma imparatorlarından Dimityanus veya Dokyanus olduğu düşünülmektedir Emin olan şey imparatorun putperest olduğudur Putperestliği kabul etmeyen az sayıdaki insanları yakalatıp öldürtmüştü Hükümdar bir ihbar üstüne saraydaki putperest olmayan gençlerin durumlarını öğrendi Onları çağırıp tehdit etti, onlar inançlarından terketmek istemediler, tersine Dokyanus’u inançlarına misafir etme ettiler Hükümdar onların eski günlerine dönmeleri için vakit tanıdı Gençlerde inançlarını gözetmek için şehre yakın bir dağ yönüne gittiler Yolda sırası gelmişken Kefeştetayyuş ismindeki bir çoban onların inancına katıldı ve yedincileri oldu Çobanın köpeği Kıtmir de onlara katılıp, arkalarından peşine düşüp takip etti Dağa yaklaştıklarında çobanın gösterdiği bir mağaraya girdiler Mağarada dua ederek acıma dilediler (İslam dininin tanrısal kitabı Kur'an'daki Kehf suresinin 13 ayetinde bu kişilerin duaları belirtilir) Hikayenin devamına kadar hükümdar, Efsûs’a gelip, onları sorar Kaçtıklarını haber alıp saklandıkları mağrayı öğrenince adamlarıyla mağaraya gider ve mağaranın ağzını onları öldürmek maksadıyla kapattırır İnanca göre gençler ölmez, yüzyıllar her tarafında uyumaya devam ederler Sonunda ise ilahi bir şekilde uyandırırlar Ne dek zaman kaldıkları tamamen bilinmez ve Kehf suresinde bu süreyi ancak Allah'ın bileceği belirtilir gerçi geleneksel olarak yaklaşık 300 yıl uyudukları düşünülür Ashabı Kehf uyandıklarında geçmiş olan vaktinde farkında olan olmadıkları belirtilir Uykudan kalkmaları, birbirleriyle konuşmaları ve içlerinden birini şehre göndermeleri Kur'an'da geçer Bunlar şehre gidip yiyecek getirecek kimsenin (Yemliha’nın) elbise değiştirerek halini kimseye bildirmeden gidip gelmesini uygun görürler Yemliha, bunu kabul edip şehre geldiğinde çok değişmiş bir kent bulur Öbür yorumları mevcut olan bir hadiseyle bu birey geçen zamanın farkına varır ve o zamanın hükümdarının yanına götürülür İnanca göre bu hükümdar gençlerin dinindendir Başlarından geçenleri hükümdara anlatır daha sonra gidip arkadaşlarına haber verir sonradan her yerde tümü uykuya dalarlar Bazıları sahabelerden Ebu Bekr ve Ali'nin , Ashabı Kehf’e gittiklerini ve Ashabı Kehf'in uykudan uyanıp onları gördüklerini ileri sürmüştür Hem bu söylenceye İslam dininin peygamberi Hz Muhammed (SAV) iman ettiklerini bildirip ve selâm gönderip dua istedikleri de eklenir Bunların haricen bazı kişiler Ashabı Kehf'in Mehdi geldiğinde uyanıp ona katılacağını ileri sürmüştür gerçi bu iddiaların, ya da hikayede genelde geçen isim, yer, zaman ve bazı olayların hakiki temelleri tartışmalıdır Kur'an'da ise bu yorumlara dair hiçbir şey yoktur Hristiyanlık'ta Yedi Uyurlar Bu efsane Hristiyanlık'ta bitmiş dirilmeinancının kanıtı olarak gösterilmektedir Efsane Efsane'ye kadar 250 yılları civarında Dakyus (Dakyanus ya da Decius) adlı bir kral'ın yönettiği putperest bir ülkede 7 genç Hristiyanlık'la suçlanır İnançlarını değiştirmeleri için bir zaman verilir ama, onlar dünyasal eşyalarını bırakıp dağa ibadet etmeye giderler Putperestliğe karşısında bu tavrı görebilen kral öldürülmelerini emreder Gençler ve köpekleri mağaraya sığınırlar Kral mağaranın girişine duvar örülmesini emreder Yedi Uyurlar yıllarca burada kalırlar Yıllar sonra, (başlıca 379390 yılları) ağıl yapmak isteyen bir çiftlik sahibi mağara girişini açar ve Yedi Uyurlar'la karşılaşır Şehir'de haçlı bir sürü yapı görüp hayrete düşerler Dakyus zamanında kalan altınları harcamaya çalıştıkları vakit Psikopos'un karşısına çıkarılırlar Hikayelerini dinleyen psikopos bunun bir mucize olduğunu söyler Bunlar Hristiyanlıkta Maximianus, Malchus, Martinianus, Dionysius, Joannes, Serapion, ve Constantinus adındaki azizlerdir Diğer kaynaklar diğer isimler verir Efsanenin bu sürümü ise Kuran'da fakat Kehf suresinde(19 sure) anlatılanlara benzemektedir Bahsi geçen kişiler Philedelphia (Bugün Ürdün'deki Amman şehri) şehrinin soylularıdır Liderleri Maximillian (Yemliha), o sırada şehri ziyaret eden Roma İmparatoru Haderanius(Hadrian)'a başkaldırır ve put tanrıları inkar ederek sadece Nuh'un, Musa'nun, İbrahim'in ve İsa'nın Tanrı'sının tapılamaya bedel olduğunu söyler İmparator idam edilmelerini emreder Kapatıldıkları zindandan kaçarlar ve sığınacakları bir mağara bulurlar Yedisi ve bir köpek (Kitmir veya Kıtmir) mağarada uyuya kalırlar Bu mağaraya gelen askerler şaşırmış ve isteri için de geri dönerler Bunun üstüne komutanları mağara girişinin taş ve harç kapatılmasını emreder Yedi kafir'in buarada ölüme terkedildiklerini anlatan bir levha bırakarak giderler 300 sene kadar daha sonra uynadıklarında, Maximillian'ı şehre gıda elde etmek üzere göderirler 300 sene önceki paradan şüphelen fırıncı onun bir hazine bulduğunu zanneder ve bunu kendisiyle paylaşmazsa onu ele vereceğini söyler Askerler kazanç Maximillian'ı yetkililere götürürler Yetkililer başta ona inanmasalarda daha sonra ikna olurlar ve bunu bir mucize sayarlar Efsanenin birkaç öbür sürümü bulunmaktadır Bunlardan birinde kaçan beş genç vardır, yolda bir çoban ve çobanın Kitmir adındaki köpeği de bu beş gence katılır Çoban onları saklanmak üzere bu mağara götürür Başka bir sürümde ise çoban bu yedi genç ve köpeğin bulunduğu mağaranın yerini kralın askerlerine göstermiştir Mağara Hristiyanlar kadar kabul edilen sürümdeki mağara bugünkü Efes şehrinin yakınlarında Panayır Dağı eteklerinde bulunmakatadır Yedi Uyurlar mağarasının üzerine bir kilise üretilmiş hali 19271928 yılları arasındaki bir kazıda ortaya çıkarıldı Kazı soununda 5 ve 6 yüzyıla ait olan mezarlar bulunmuştur Yedi Uyurlar'a ithaf edilmiş yazıtlar hem mezarlarda hemde kilise duvarlarında bulunmaktadır Ashab'ül Kehf ile ilgili mağaranın ise sınırları içinde olduğunu iddia eden 33 şehir halkı vardır Bunlardan üçü Türkiye'dedir; Afşin, Tarsus ve Efes Mağara'nın resimleri 1549032266 1549032266 ashabikehf5c545b4ec7d86ashabikehf5c545b4ec7d86 http:wwwclassicsoxacukresourceswwwpicturesturkeybox3310 , 1549032266 1549032266 ashabikehf5c545b510797fashabikehf5c545b510797f http:wwwclassicsoxacukresourceswwwpicturesturkeybox3311  
 
Üst Alt