bilgiliadam
Yeni Üye
BAHRAK (Muhammed bin Ömer) BAHRAK (Muhammed bin Ömer) Hindistan'da yetişen velîlerin büyüklerinden ve Şâfiî mezhebi fıkıh âlimi Hadîs, nahiv, sarf ve tıb ilimlerinde büyük âlim idi İsmi, Muhammed olup, babasının ismi Ömer'dir Bahrak adıyla meşhûr olup, lakabı Cemâleddîn'dir 1465 (H869) senesi Mart ayında Hadramût'ta doğdu 1524 (H930) senesinde, Hindistân'da vefât etti Bahrak, Hadramût'ta büyüdü Önce Kur'ânı kerîmi ezberledi sonra Hâvî kitabını, usûl ilminde Bermâvî'nin Manzûme'sini ve ElfiyetünNahv kitaplarının tamâmını ezberledi Zamânındaki Hadramût âlimlerinden de ilim tahsîl etti Buradan Aden şehrine gitti Büyük âlim Abdullah bin Ahmed Mahzem'in derslerine devâm etti Bu âlimden; fıkıh, usûl, Arab dili ve edebiyâtı ve öteki ilimleri öğrendi azami ilim öğrendiği zât bu âlimdir Abdullah bin Ahmed, Mahzem'den; İbni Mâlik'in Elfiye'sini, İbni Hişâm'ın Sîret'ini, ElHaviyüsSagîr kitaplarının tamâmını okudu Bunların yanına, öteki aklî ve naklî ilimlerin hepsini okudu Fakîh Sâlih Muhammed bin Ahmed Ebâ Fadl'dan da ilim tahsîl etti daha sonra Zebîd şehrine gitti Buranın âlimlerinden de ilim öğrendiZeynüddîn Muhammed bin Abdüllatîf Şercî'den hadîs ilmini, Fakîh Cemâleddîn Muhammed bin Ebî Bekr Sâig'den usûl ilmini öğrendi Bu âlimden; tefsîr, hadîs ve nahiv ilmi de öğrendi Ebû Zur'a'nın, BehcetülVerdiyye kitabını da okudu Seyyid Şerîf Hüseyin bin Abdürrahmân Ehdel'den ilim tahsîl etti Zebîd'de tasavvuf yoluna girip, Şeyh Ebû Bekr Ayderûs ile sohbetlerde bulundu Ebû Bekr Ayderûs'un sohbetlerinden fazla istifâde etti 1488 (H894) senesinde hacca gidince, Hâfız Şemseddîn Sehâvî'den hadîsi şerîf öğrendi Erba'înden çıkışını kendisi şöyle anlatır: Zebîd'de erbaîn'e girmiştim (Erba'în; tasavvuf yolunda bulunanların 40 gün müddetle yalnız olarak bir yere kapanıp, ibâdet ve riyâzet ile meşgûl olmaları) Kırk günü tamamlamadan, bütün âzâlarımın Allahü teâlâyı zikrettiğini işitiyordum Hadramût'ta yetişen âlimlerin en büyüklerindendi Nesir ve nazımda fazla kâbiliyetli idi İlim öğrenmek ve İslâmiyetin emirlerini yapmak için çok çaba gösterirdi Ömrünü, ilim bilgi vermek ve kitap yazmakla geçirdi Zamânının süsü ve insanların dürüst yolu bulması için Allahü teâlânın onlara bir lütfu idi Fazla güzel ve tesirli konuşurdu Çok cömert olup, îsâr sâhibi idi Kendisinin muhtâc olduğu bir şeyi, diğer gereksinim sâhiplerine verirdi Hayır sâhiplerini fazla sever, kendisi de çok hayır ve hasenât işlerdi Yufka Yürekli ve fazîlet sâhibi olup, Allahü teâlâya yönelmiş idi Hadramût'un deniz sâhilindeki Şahr şehrinde kâdılık vazîfesinde bulundu Verdiği hükümlerde hakkı ve adâleti gözetir, içten yoldan ayrılmazdı Kâdılığı herkes tarafından beğenilirdi Daha Sonra kendi kendine kâdılıktan ayrıldı ve Aden şehrine gitti Burada herkes tarafından çok iyi karşılandı Aden emîri Mercân da ona çok hürmet etti ve alâka gösterdi Emîr Mercân vefât edince, Hindistan'a gitti Hind Sultanı Muzaffer, MuhammedBahrak'a fazla ilgi gösterdi ve derin saygı ettiTasavvufta da yüksek derecelere erişmişti Bir gün Hindistan'da bir vezîrin meclisinde idi O mecliste bir Hind sihirbâzı vardı Kendi dîninin üstünlüğünü göstermek ve orada bulunanların îmânlarını sarsmak için sihirbâzlığını göstermeye kalktı Oturduğu yerden yükselip, havada bağdaş kurup oturdu Bu hareketi karşı cümbür cemaat hayretler içinde kaldı Muhammed Bahrak bu duruma fazla üzüldü Hemen Peygamber efendimizin rûhâniyetinden takviye istedi Orada bulunan maymuna, sihirbazı îmâ ettiMaymun, bu işâret üzerine yerinden fırlayıp, sihirbaza vurmaya başladı Onu havadan yere indirinceye dek vurdu Sihirbazın sihiri bozulup, rezîl oldu Mecliste bulunanlar, bunu açıkça gördüler Muhammed Bahrak'ın kerâmeti olduğunu anladılar, sihirbâzın sihrine kanmaktan kurtuldular Muhammed Bahrak, hadîs, tasavvuf, sarf, nahiv, hesâb, tıp, edebiyât, astronomi ve diğer ilimlerde fazla kitap yazdı Yazdığı kıymetli eserlerden bâzıları şunlardır: 1) EsrârunNebeviyye fî Muhtasarı EzkârınNevevî, 2) TecrîdülMekâsıd anilEsânîd veşŞevâhid, 3) Tuhfet ülAhbâb, 4) TertîbüsSülûk ilâ MelikilMülûk, 5) ElHadîkatülEnîka fî şerhılUrvetilVüskâ, 6) ElHüsâmülMeslûl alâ Munkıdı EshâbirResûl, 7) HilyetülBenât velBenîn fîmâ Yahtâcü ileyhi min Emriddîn, 8) ElHavâşilMüfîde alâ Ebyâtı Yâfi'î, 9) Zehîretülİhvân min Kitâbilİstignâi bilKur'ân, 10) IkdüsSemîn fî IbtâlilKavli bitTakbîh vetTahsîn, 11) IkdüdDürer filÎmâni bilKadâi velKader, 12) AkîdetüşŞâfiiyye fî Şerhil KasîdetülYâfi'iyye, 13) FethulEkfâl ve DürûbülEmsâl fî Şerhi Lâmiyyet ilEf'âl, 14) Müt'atülEsmâ' bi AhkâmisSimâ', 15) MevâcibülKudüs fî Menâkibi İbni Ayderûs, 16) TebşîrâtülHadratişŞâhiyyetilAhmediyye bi SîretilHadratinNebeviyyetilAhmediyye, 17) Risâletün filHisâb, 18) Risâletün fitTıb, 19) Manzûmetün fitTıb, 20) ElUrvetülVüskâ filCem'i BeynbenzeyenŞerî'a velHakîka: Uzunca bir kasîdedir 1) Mu'cemülMüellifîn; c1, s89 2) ElA'lâm; c6, s315 3) ŞezerâtüzZeheb; c2, s176 4) EnNûrüsSafir; s133, 134 5) EsmâülMüellifîn; c2, s230 6) KeşfüzZünûn; s1536, 1538, 1843 7) EdDavülLâmi; c8, s253 8) Brockelmann, Sup2, s554 9) İslâm Âlimleri Ansiklopedisi; c13, s34