nicebayan
Yeni Üye
basketbol nedir,nasıl oynanır ve saha ölçüleri
Basketbol, beşer kişiden oluşan iki takım aralarında oynanır Her takımın amacı rakibin sepetine sayı yerine getirmek ve öteki takımın rakam yapmasını engellemeye çalışmaktır
Oyun; hakemler, masa görevlileri ve teknik gözlemci tarafından kontrol edilir
Sepet:Bir takımın hamle ettiği sepet rakibin sepeti, savunduğu sepet, kendi sepetidir
Maçın galibi: Oyun süresinin sonunda daha fazla rakam yapmış olan takım, maçın galibidir
SAHA VE DONANIM
Oyun sahası: Oyun sahası düz, sert yüzeyli, hudut çizgilerinin iç kadar ölçüldüğünde 28 m uzunluğunda, 15 m genişliğinde ve engellerden uzaktan olmalıdır Milli federasyonlar en az 26 m uzunluk ve 14 m genişliğindeki sahaları kendi organize ettiği maçlar için onaylama yetkisine sahiptir
Çizgiler: Tüm çizgiler benzer renkte (tercihen beyaz), 5 cm genişliğinde ve net şekilde görülebilir olmalıdır
Hudut çizgileri:Oyun sahası dip çizgiler (oyun sahasının kısa tarafı) ve kenar çizgiler ile (oyun sahasının uzun tarafı) sınırlandırılmıştır Bu çizgiler oyun sahasına dahil değildir
Oyun sahası: takım sırasında oturanlar da dahil, her türlü engelden asgari 2 m uzaklıkta olacaktır
Orta çizgi: kenar çizgilerin orta noktalarından, dip çizgiye paralel çizilecek ve kenar çizgilerde 15 cm dışarı taşacaktır
Orta daire: sahanın ortasına çizilecek ve yarıçapı, dairenin dış kenarından ölçüldüğünde 180 m olacaktır Orta dairenin içi boyanmışsa, kısıtlamalı alanlarla aynı renkte olmalıdır Yarım daireler her iki sahada çizilecek, yarıçapları dış kenarlarından ölçüldüğünde 180 m ve orta noktaları serbest atış çizgisilerinin orta noktası olacaktır
Özgür atış çizgileri ve kısıtlamalı alanlar
Her iki dip çizgiye paralel, birer özgür atış çizgisi çizilecektir Bu çizgilerin dış kenarları, dip çizgilerin iç kenarından 580 m uzaklıkta ve 360 m uzunluğunda olacaktır Orta noktaları iki dip çizginin orta noktalarını birleştiren gerçek dışı çizgi üstünde olacaktır
Kısıtlamalı alanlar: dip çizgiler, serbest atış çizgileri ve dış kenarları dip çizgilerin orta noktalarından 3 m uzaklıkta başlayan ve bağımsızlık atış çizgilerinin dış kenarlarında biten çizgiler aralarında kalan alanlardır
Üç sayı bölgesi
Bir takımın üç rakam bölgesi, rakibin sepetine yakın olan ve sınırları aşağıda belirtilmiş alan açık havada, oyun sahasının tamamıdır Dip çizgiden başlayan rakibin sepetinin bütün orta noktasının iz düşümününden 625 metre uzaklıkta 2 düşey, paralel çizgidir İz düşüm noktasının dip çizginin orta noktasının iç kenarına
uzaklığı 1575 m dir Paralel çizglierle kesişen, merkezi yukarıda tanımlanan iz düşüm noktası olan ve yarı
çapı dıştan 625 m olan yarım daire
Takım sıra bölgeleri
Ekip sıra bölgeleri, oyun sahasının dışında, hakem masası ve takım sıralarıyla benzer tarafta işaretlenecektir Her alan, dip çizgilerden uzanan asgari 2 m uzunluğunda bir çizgi ile, orta çizgiden 5 m
uzaklıkta ve kenar çizgiye düşey açılı, minimum 2 m uzunluğunda bir çizgi ile sınırlandırılacaktır Takım sıra bölgelerinde antrenörler, muavin antrenörler, değiştirme oyuncular ve ekip ilgilileri için 14 er oturma yeri bulunmalıdır Takım sıra bölgelerine 2 m den daha az mesafede başka kimse bulunmayacaktır
Basketbol oyunu için gereken ortam:
Pota ve pota aksamları:
Arkalıklar
Çember ve fileden oluşan baskıya dayanıklı sepetler
Yastıklar da dahil arkalık desttekleri
ToplarOyun saati
Skorbord
24 saniye aygıtı
Mola süresinin tutulması için süreölçer veya uygun (görülebilir) bir cihaz
İki (2) öbür, diğerlerinden en ince ayrıntısına kadar bambaşka ve yüksek sesli korna (Biri vakit görevlisi ve sayı görevlisi, diğeri ise 24 saniye görevlisi içindir)
Sayı cetveli
Oyuncu faul göstergeleri
Takım faul göstergeleri
Topa sahip olma sırasını belirten ok
Oyun alanı
Saha
Eşdeğer ve yeterli düzeyde yakma
Takımlar
Tarif:Bazı üyesi, yönetmeliklerdeki düzenlemelere tarafından (yaş sınırlaması ile ilgili kısıtlamala dahil) bir takımda oynama izinini almışsa, oynamaya uygundur Bir oyuncu, oyunun başlamasından önce sayı cetvelinde yer almışsa, diskalifiye edilmediği ve 5 faul almadığı sürece, oynama hakkı olan oyuncudur
Oyun esnasında şunlar takım üyesidir:
Sahada oynayan veya oynama hakkı yer alan oyuncu
Sahada oynamayan oysa oynama hakkı bulunan protez
5 faulünü dolduran ve oynama hakkı bulunmayan oyun dışı kalmış oyuncu
Oyun aralarında bütün oyuncular, oynama hakkı olan oyuncular olarak kabul edilir
Kaide
Takımlar şu şekilde oluşur:
Kaptan dahil, oynama hakkı yer alan azami 12 oyuncu Bir antrenör ve eğer varsa bir muavin antrenör Takım esnasında oturan ve özel sorumlulukları olan maksimum 5 birey (menejer, doktor, fizyoterapist, istatistikçi, tercüman gibi) Oyun esnasında her takımdan 5 oyuncu oyun sahasında bulunur, bunlar yerine geçen kimse oyuncularla değişken Aşağıdaki durumlarda bir yerine geçen kimse, oyuncu ve bir oyuncu yerine koyma konumuna geçer:
Hakem, oyuna girmek isteyen yedeği sahaya çağırdığında Ara Verme veya oyun aralarında, oyuna girmek isteyen oyuncu talebini sayı görevlisine ilettiğinde
Formalar
Oyuncuların formaları şu şekilde olmalıdır:
Önü ve arkası benzer renkte Tüm oyuncular formalarını şortlarının içine sokacaklardır Tek parça formalara izin verilir Yazılı tıbbi rapor olmadıkça, şekli nasıl olursa olsun, formanın içine tişört giyilemez Rapor alınmışsa, tişört formanın üstüyle benzer renkte olmalıdır Şortların önü ve arkası benzer aynı renkte olmalıdır, ama tişörtle benzer renkte olması mecburiyet değildir Şortla aynı renkte olmak koşuluyla, şorttan daha uzun iç giyimler (tayt) kullanılabilir Her oyuncu önünde ve ardından numaralarla bariz şekilde karşıtlık yaratıcı forma giyeceklerdir
Numaralar açıkça seçilebilecek ve:
Sırttakiler en düşük (20) cm yüksekliğinde
Öndekiler en düşük (10) cm yüksekliğinde
Numaralar asgari (2) cm genişliğinde
Takımlar 4 ten başlayıp, 15 te biten numaralar kullanacaktır Milli federasyonlar istedikleri taktirde azami 2 haneli rakamlara değin (199) izin verme hakkına sahiptir Aynı takımın oyuncuları, benzer numaraları kullanamaz Formalarda kullanılacak reklamlar ve logolar numaralardan en az 5 cm uzaklıkta olacaktır
Takımların en az 2 set formaları olmalı ve: Programda ismi birincil yazılmış olan takım (evsahibi) açık renk (tercihan beyaz) forma giyer Programda ismi ikinci sırada yazılmış ekip (davetli) koyu renk forma giyer
bununla beraber iki takım anlaşırsa, bunun tersini uygulayabilirler
Öteki ekipman
Oyuncuların kullanacağı donanımlar, oyuna uygun olmalıdır Oyuncunun boyunu uzatmaya dönük ya da kendisine hileli menfaat sağlayacağı malzemeler kullanmasına izin verilmez Oyuncular diğerlerine zarar verebilecek şeyler giyemezler, bulunduramazlar
Aşağıdakilere izin verilmez:
Parmak, el, bilek veya ön kol koruyucuları, yumuşak kaplamalı olsa deha cilt, plastik, metal ya da öteki sert maddelerden üretilmiş destek veya ateller
Kesmeye ya da deriyi yüzmeye niçin olabilecek nesneler (tırnaklar kesili olmalı)
Şapka, bere, saç aksesuarları ve takılar
Aşağıdakilere müsade verilir:
Öteki oyunculara zarar vermeyecek şekilde kaplanmış omuz, üst kol, uyluk veya daha alçak but koruyucu destekleri
uygun olarak imal edilmişse, dizlik
Sert malzemeden üretilmiş olsa bile sakat burun için koruyucu
Diğer oyuncular için tehlike yaratmayacak gözlük
maksimum 5 cm genişliğinde tek renkli, aşındırıcı olmayan bez, yumuşak plastik ya da kauçıktan üretilmiş saç bandı
Kurallarda belirtilmemiş maddelerin kullanımı, FIBA Teknik Komisyonu nun onayına bağlıdır
Oyuncular: Sakatlık
Oyuncunun sakatlığı halinde, hakemler oyunu durdurabilirler Sakatlık meydana geldiğinde top canlıysa, hakemler oyun tamamlanana değin, yani topu kontrolünde bulunduran takım sayı için şut atana, topun kontrolünü kaybedene, oyunu yavaşlatana ya da top ölene kadar düdük çalmayacaklardır aynı zamanda, ivedi müdahale gerektiren durumlarda hakemler oyuncuyu gözetmek için oyunu anında durdurabilirler
Sakatlanan oyuncu hemencecik devam edemiyorsa (yaklaşık 15 saniye) veya tedavi görürse bu oyuncu değiştirilir ya da takımın değiştirme oyuncusu yoksa, oyuna 5 deri eksik oyuncu ile devam eder (Böyle bir durumda sakatlanan oyuncu iyileşirse 5 oyuncu olarak sahaya dönebilir)
Antrenör, antrenör yardımcıları, yedekler ve ekip ilgilileri sakatlık durumunda sakatlanan oyuncuya yardım etmek nedeniyle, hakemden izin alarak sahaya girebilirler Doktora kadar, sakatlanan oyuncuya acele müdahale gerekiyorsa, hekim hakemden müsade almadan sahaya girebilir Oyun sırasında kanaması ya da açık yarası olan oyuncu değiştirilmelidir Bu oyuncu ancak kanaması durdurulduktan ve yarası tamamen güvenli şekilde kapatıldıktan sonradan oyun sahasına dönebilir Sakatalanan ya da kanaması, açık yarası olan oyuncu mola esnasında iyleşmişse mola hangi ekip tarafından alınırsa alınsın, sayı görevlisinin oyuncu değişikliği işaretini verene değin oyun sahasına dönebilir Antrenör kadar birincil 5 te ismi olan oyuncu oyun başlamadan sakatlanırsa, kararsız Bu taktirde, diğer takım da, eğer istek ediyorsa, rakip takımdan sakatlandığı için değiştirilen oyuncu sayısında, değişiklik yapabilir
Kaptan Görevleri ve yetkileri
Kaptan, oyun sahasında takımını temsilci oyuncudur Oyun sırasında sadece top ölü ve oyun saati durmuşken, saygılı tavırla elde etmek koşuluyla data elde etmek için hakemlerle irtibat kurabilir Eğer bazı maçın sonucuna itiraz ediyorsa, kaptan oyun sonunda hemencecik rakam cetvelindeki itiraz durumunda kaptanın imzası bölümünü imzalayarak başhakemi durumdan haberdar edecektir
Antrenörler Görevleri ve yetkileri
Oyunun programda gözüken başlama saatinden en düşük 20 dakika önce, her antrenör veya temsilcisi sayı görevlisine oynayacak oyuncuları, numaralarını, antrenör ve yardımcısının isimlerini içeren bir liste verecektir Rakam cetvelinde ismi bulunan oyuncular veya diğerleri, oyun başladıktan sonradan da gelseler, oynayabilirler (oyuncular) ya da görevlerini yapabilirler (antrenörler ve takım ilgilileri) Oyunun başlamasına en az 10 dakika kala, her iki antrenör, sayı cetvelini imzalamak suretiyle, oyuncuların ad ve numaralarının, antrenörlerin ve ekip üyelerinin isimlerinin doğruluğunu onaylayacaktır bununla beraber oyuna başlayacak ilk 5 oyuncuyu da işaretleyecektir Bu işlemi başlangıçta A takımı antrenörü yapacaktır
Sadece antrenör, muavin antrenör, yedek oyuncular ve takım üyeleri takım sıra bölgelerinde bulunabilirler Antrenör ve asistan antrenör oyun esnasında istatistiki bilgi olmak için sadece top ölü ve
oyun saati durmuşken hakem masasına gidebilirler Oyun sırasında yalnızca antrenör ayakta durabilir Ekip sıra bölgesinde bulunmak koşuluyla oyun esnasında oyuncularına talimat verebilir
Tezgâhtar antrenör varsa, ismi oyun başlamadan önce rakam cetveline yazılmalıdır (imza atması
koşul değil) Antrenör herhangi bir nedenle devam edemeyecekse, yardımcı antrenör bu
durumda rakam cetvelini imzalayarak o nun bütün görevlerini ve yetkilerini üstlenir
Kaptan oyun sahasından çıkarken, antrenör oyun sahasında o nun yerine kaptanlık görevini üstlenen oyuncunun numarasını hakemlere bildirecektirAntrenör yoksa veya devam edemiyorsa ve sayı cetveline ismi yazılı tezgâhtar antrenör bulunmuyorsa (ya da o da devam edemiyorsa) kaptan antrenörün tayin ve yetkilerini üstlenir Kaptan oyun sahasını terk etmiş olsa deha, kaptanlık görevini sürdürebilir oysa diskalifiye veya sakatlık nedeniyle salonda bulunamayacaksa, yardımcısı kaptanın yerine antrenörlük
görevini sürdürür Özgür atışları kullanacak oyuncu kurallarla belirlenmemişse, kendi takımından hür
atışları yapacak oyuncuyu antrenör seçer
Oyun süresi, birliktelik ve uzama periyodları
Oyun, her biri on (10) dakikalık, dört (4) periyoddan oluşur Birinci ile ikinci, üçüncü ile dördüncü ve her uzatma periyodundan önce iki (2) dakikalık ara verilir İkinci periyoddan sonra onbeş (15) dakikalık ara verilir Oyunun programda bildiri edilen başlama saatinden önce yirmi (20) dakikalık süre, oyun arasıdır
Oyun arası şu durumlarda başlar:
Oyunun programda duyuru edilmiş başlangıç saatinden yirmi (20) dakika önce Oyun saati bir periyodun bittiğini belirten sesli göze çarpan verdiğinde
Oyun arası şu durumlarda sona erer:
Birinci periyodun başında, top hava atışından daha sonra hava atışına katılanlardan biri kadar legal olarak bağlantı edildiğinde Diğer tüm periyodlarda top dışardan oyuna sokulduktan sonra oyun sahasındaki ilk
oyuncuya temas ettiğinde Dördüncü periyodun sonunda skorda denklik varsa, oyun denklik bozulana dek beşer (5 er) dakikalık uzatma periyodları ile devam eder
Herhangi bir periyodun sona erdiğini belirten sesli işaretten derhal önce ya da sesli işaretle birlikte hür atışı gerektiren faul kararı verilmişse, fauller kullandırılır Yukarıdaki maddede belirtilmiş özgür atış(lar)ın sonucunda uzama periyodu oynanması gerekiyorsa; oyun süresinin bitiminden daha sonra bahşedilen fauller oyun arasında olmuş kabul edilecek ve uzama periyodunun başlamasından önce uygulanacaktır
Bir periyodun veya oyunun sona ermesi
Birinci periyod top hava atışına katılanlardan biri tarafından legal olarak temas edildiğinde başlar Öteki bütün periyodlar top dışardan oyuna sokulduktan daha sonra oyun sahasındaki ilk oyuncuya
temas ettiğinde başlar Takımlardan biri oyun sahasında beş (5) oyuncu ile oynamaya hazır değilse, oyun
başlamaz Programda ismi ilk yazılan takım (evsahibi) oyun sahasına hakem masası tarafından bakılırken,
hakem masasının sol tarafındaki kendi takım sırasını ve sepeti alır aynı zamanda, iki ekip anlaşırsa takım sırasını ya da sepeti ya da her ikisini birdenbire değiştirebilir Birinci ve üçüncü periyodlardan önce takımlar muhalif takımın sepetinin bulunduğu benzeri oyun sahasında ısınma hakkına sahiptir İkinci sanki başlarken, takımlar sepetleri değiştirir Bütün uzatma periyodlarında takımlar dördüncü periyoddaki aynı sepetlere hücum etmeye ve savunmaya devam ederler Bir periyod, uzatma periyodu veya oyun oyun saati sürenin bittiğini gösteren sesli muhabere verdiğinde sona erer
Topun statüsü: Top canlı ya da ölü olabilir Top şu durumlarda canlanır: Hava atışında top hava atışına katılanlar kadar legal olarak dokunulduğunda Serbest atışta hakem topu, özgür atışı kullanacak oyuncuya verdiğinde Top dışardan oyuna sokulurken,oyuna sokacak oyuncu topu topu oyuna sokma
noktasında eline aldığında
Top şu durumlarda ölür:
Sahadan veya bağımsızlık atıştan sayı yapıldığında
Top canlı iken hakemlerden biri düdük çaldığında
Özgürlük atışta topun çemberden geçmeyeceği belirlenmiş ise ve atıştan sonra:
Başka özgür atış(lar) varsa
Diğer bir ceza (serbest atış) veveya topu oyuna sokma hakkı uygulanacaksa
Oyun saatinin bir periyodun sona erdiğini bildiren sesli işareti gelirse
Top bir takımın kontrolünde iken 24 saniye aygıtı sesli göze çarpan verirse
Rakam için atılan topta top havada iken, herhangi bir takımın oyuncusu aşağıdaki durumlardan sonra topa dokunursa:
Hakemlerden biri düdük çaldığında
Bir periyodun sona erdiğini gösteren oyun saatinin sesli işareti geldiğinde
24 saniye aygıtı sesli sinyâl verdiğinde
Aşağıdaki durumlarda top ölmez ve rakam sayılır:
Rakam için atılan topta, top havada ise ve:
Hakemlerden biri düdük çalmışsa
Oyun saatinin bir periyodun sona erdiğini gösteren sesli işareti gelirse
24 saniye aygıtı sesli göze çarpan verirse
Özgür atış sırasında, top havadayken hakem serbest atışı kullanan oyuncunun yaptığı hariç, ihlal için düdük çalarsa
Topu kontrolünde bulunduran muhalif takımın bir oyuncusu atış halinde iken bir oyuncu ona faul
yapar ve atış halindeki oyuncu faulden önce başlamış olduğu hareketin devamında
şutunu tamamlarsa
Hakem düdüğünü çadıktan sonra tamamen yeni bir atış hali oluşmuşsa sayı sayılmaz
Eğer atış halindeki oyuncunun hareketinin devamında, bir periyodun bitimini gösteren sesli dikkat çekici veya 24 saniye aygıtı sesli işareti gelirse sayı sayılmaz
Hakemin ve oyuncunun yeri
Bir oyuncunun yeri, sahada temas ettiği noktaya kadar belirlenir Oyuncu sıçradığında, en son bağlantı ettiği yerde olduğu kabul edilir Sınır çizgileri, orta çizgi, üç sayı çizgisi, hür atış çizgisi ve kısıtlamalı alanaı belirleyen çizgiler buna dahildir Top bir hakeme bağlantı ettiğinde, hakemin bulunduğu zemine temas etmiş kabul edilir
Hava atışı ve topa sahip olma sırası
Tanımlama: Hava atışı, birinci periyodun başında oyunun başlaması için başhakemin orta dairede herhangi iki rakip oyuncu arasında topu havaya atmasıdır Tutulmuş top, muhalif takımlardan bir veya daha pozitif oyuncunın bir veya iki e, sertliğe başvurmaksızın topun kontrolüne olasılık vermeyecek şekilde topun üstünde olduğunda oluşur
Dilekçe
Hava atışına katılacak oyuncular, ayakları orta dairenin kendi ekip sepetlerine yakın olan yarısının içine olmak üzere, bir ayağı orta çizgiye yakın olarak bulunacaklardır Dairenin çevresinde ast yanlamasına dizilen benzer ekip oyuncuları, rakip oyuncu aralarına girmek istediğinde, buna izin devretmek zorundadır sonradan başhakem topu iki rakip oyuncu aralarında, yukarı içten (düşey olarak) sıçradıklarında yetişemeyecekleri bir yüksekliğe atacaktır Top, erişebileceği en üstteki noktaya ulaştıktan sonradan, sıçrayan oyuncuların biri ya da her ikisi göre eliyle (elleriyle) çelinmelidir Top legal olarak çelinene dek, hava atışına katılanlar sıçrama yerlerini terk edemezler Hava atışına katılan oyuncular, top diğer oyunculara veya zemine temas edene kadar topu tutamazlar veya iki kezden pozitif dokunamazlar Hava atışına katılan oyuncular topa dokunamamışlarsa, hava atışı baştan edilir Top sıçrayan oyuncular kadar dokunulana kadar, dairenin etrafında dizilmiş olan oyuncuların vücutlarının herhangi bir kısmı orta daireyi geçemez
Hava atışı durumları
Şu durumlarda hava atışı durumu doğar:
Tutulmuş top kararı verildiğinde
Top sınır çizgileri dışına çıktığında hakemler en son dokunan oyuncu konusunda kararsızlarsa veya bambaşka görüştelerse
Tek veya son bağımsızlık atışta sayı olmamış ve her iki takımdan oyuncular ihlal yaparlarsa
Top sepetle arkalık arasına sıkıştığında (hür atışlar arası hariç)
Top hiçbir takımın kontrolünde değilken ve hiçbir takımın topu oyuna sokma hakkı yokken top ölürse
Her iki takıma verilen eşdeğer cezaların birbirini götürmesi sonucu uygulanacak faul cezası kalmamış ve bahşedilen ilk faul veya ihlal kararından önce top hiçbir takımın kontrolünde değilse Birinci periyod hariç, öteki tüm periyodların başlaması için
Topa sahip olma sırası
Topa sahip olma sırası, hava atışını gerektiren durumlarda topun hudut çizgileri dışından oyuna sokularak topun canlanmasıdır Hava atışı durumu doğduğunda, takımlar sırayla hava atışını gerektiren pozisyonun olduğu yere en yakın hudut çizgisi dışından topu oyuna sokar Birinci periyodu başlatan, oyun sahasında yapılan hava atışından daha sonra topun kontrolünü kazanmamış olan ekip, topa ilk sahip olma sırasını alır
Daha sonraki periyodlarda topa sahip olma sırası olan ekip, topu hakem masasının karşısında tarafındaki kenar çizgisinin orta noktasından oyuna sokar
Topa sahip olma sırası:
Top, oyuna sokacak oyuncuya hakem göre verildiğinde başlar Şu durumlarda ise sona erer:
Top oyun sahasındaki birincil oyuncuya temas ettiğinde
Topu oyuna sokan ekip bir ihlal yaptığında
Canlı bir top sepetle arkalık arasına sıkıştığında
Bir sonraki topu oyuna sokma hakkı olan ekip, okun karşı taraf takımın sepetine yönlendirilmesi ile
belirlenir Topu oyuna sokma işlemi tamamlanmasıyla, hemencecik okun yönü değiştirilir Topa sahip olma sırasına tarafından topu oyuna sokması gereken takım bir ihlal yaptığında o takım, sırasını kaybeder Böyle bir durumda ok yönü derhal değiştirilir ve bir sonraki hava atışını gerektiren durumda, ihlali yapanın rakibinin topu oyuna sokacağı belirlenir sonra ihlali yapan takımın rakibi, topu oyuna sokma işlemini yerine getirir (Topu oyuna sokma sırasına kadar yok)
Takımlardan biri,
Birinci periyod hariç, öteki periyodların başlamasından önce, ya da Topu oyuna sokma sırasına tarafından top oyuna sokulurken, faul yaparsa, topa sahip olma sırası (ok yönü) değişmeyen Bir periyodun başlangıcında top oyuna sokacak oyuncuya verildikten sonradan ama top oyun sahasındaki herhangi bir oyuncuya temas etmeden önce bir faul kararı verilirse, faul oyun süresinde yapılmış kabul edilir ve cezası ona göre uygulanır
Topla oynama
Tanım: Oyun esnasında, top sadece elle (ellerle) oynanabilir ve kurallar çerçevesinde herhangi bir
yöne pas verilebilir, (şut)atılabilir, tiplenebilir, yuvarlanabilir ve dripling yapılabilir
Kural :Topla koşmak, kasten bacağın herhangi bir yeri ile vurmak ya da bloke etmek, yumrukla vurmak
ihlaldir Topun istem dışı ayağa çarpması ihlal değildir Sepete alttan el sokarak pas veya ribaund esnasında topa dokunmak ihlaldir
Topun kontrolü:Bir takımın top kontrolü, o takımdan bir oyuncu canlı bir topu tuttuğu veya dripling yaptığı zaman başlar *
Basketbol, beşer kişiden oluşan iki takım aralarında oynanır Her takımın amacı rakibin sepetine sayı yerine getirmek ve öteki takımın rakam yapmasını engellemeye çalışmaktır
Oyun; hakemler, masa görevlileri ve teknik gözlemci tarafından kontrol edilir
Sepet:Bir takımın hamle ettiği sepet rakibin sepeti, savunduğu sepet, kendi sepetidir
Maçın galibi: Oyun süresinin sonunda daha fazla rakam yapmış olan takım, maçın galibidir
SAHA VE DONANIM
Oyun sahası: Oyun sahası düz, sert yüzeyli, hudut çizgilerinin iç kadar ölçüldüğünde 28 m uzunluğunda, 15 m genişliğinde ve engellerden uzaktan olmalıdır Milli federasyonlar en az 26 m uzunluk ve 14 m genişliğindeki sahaları kendi organize ettiği maçlar için onaylama yetkisine sahiptir
Çizgiler: Tüm çizgiler benzer renkte (tercihen beyaz), 5 cm genişliğinde ve net şekilde görülebilir olmalıdır
Hudut çizgileri:Oyun sahası dip çizgiler (oyun sahasının kısa tarafı) ve kenar çizgiler ile (oyun sahasının uzun tarafı) sınırlandırılmıştır Bu çizgiler oyun sahasına dahil değildir
Oyun sahası: takım sırasında oturanlar da dahil, her türlü engelden asgari 2 m uzaklıkta olacaktır
Orta çizgi: kenar çizgilerin orta noktalarından, dip çizgiye paralel çizilecek ve kenar çizgilerde 15 cm dışarı taşacaktır
Orta daire: sahanın ortasına çizilecek ve yarıçapı, dairenin dış kenarından ölçüldüğünde 180 m olacaktır Orta dairenin içi boyanmışsa, kısıtlamalı alanlarla aynı renkte olmalıdır Yarım daireler her iki sahada çizilecek, yarıçapları dış kenarlarından ölçüldüğünde 180 m ve orta noktaları serbest atış çizgisilerinin orta noktası olacaktır
Özgür atış çizgileri ve kısıtlamalı alanlar
Her iki dip çizgiye paralel, birer özgür atış çizgisi çizilecektir Bu çizgilerin dış kenarları, dip çizgilerin iç kenarından 580 m uzaklıkta ve 360 m uzunluğunda olacaktır Orta noktaları iki dip çizginin orta noktalarını birleştiren gerçek dışı çizgi üstünde olacaktır
Kısıtlamalı alanlar: dip çizgiler, serbest atış çizgileri ve dış kenarları dip çizgilerin orta noktalarından 3 m uzaklıkta başlayan ve bağımsızlık atış çizgilerinin dış kenarlarında biten çizgiler aralarında kalan alanlardır
Üç sayı bölgesi
Bir takımın üç rakam bölgesi, rakibin sepetine yakın olan ve sınırları aşağıda belirtilmiş alan açık havada, oyun sahasının tamamıdır Dip çizgiden başlayan rakibin sepetinin bütün orta noktasının iz düşümününden 625 metre uzaklıkta 2 düşey, paralel çizgidir İz düşüm noktasının dip çizginin orta noktasının iç kenarına
uzaklığı 1575 m dir Paralel çizglierle kesişen, merkezi yukarıda tanımlanan iz düşüm noktası olan ve yarı
çapı dıştan 625 m olan yarım daire
Takım sıra bölgeleri
Ekip sıra bölgeleri, oyun sahasının dışında, hakem masası ve takım sıralarıyla benzer tarafta işaretlenecektir Her alan, dip çizgilerden uzanan asgari 2 m uzunluğunda bir çizgi ile, orta çizgiden 5 m
uzaklıkta ve kenar çizgiye düşey açılı, minimum 2 m uzunluğunda bir çizgi ile sınırlandırılacaktır Takım sıra bölgelerinde antrenörler, muavin antrenörler, değiştirme oyuncular ve ekip ilgilileri için 14 er oturma yeri bulunmalıdır Takım sıra bölgelerine 2 m den daha az mesafede başka kimse bulunmayacaktır
Basketbol oyunu için gereken ortam:
Pota ve pota aksamları:
Arkalıklar
Çember ve fileden oluşan baskıya dayanıklı sepetler
Yastıklar da dahil arkalık desttekleri
ToplarOyun saati
Skorbord
24 saniye aygıtı
Mola süresinin tutulması için süreölçer veya uygun (görülebilir) bir cihaz
İki (2) öbür, diğerlerinden en ince ayrıntısına kadar bambaşka ve yüksek sesli korna (Biri vakit görevlisi ve sayı görevlisi, diğeri ise 24 saniye görevlisi içindir)
Sayı cetveli
Oyuncu faul göstergeleri
Takım faul göstergeleri
Topa sahip olma sırasını belirten ok
Oyun alanı
Saha
Eşdeğer ve yeterli düzeyde yakma
Takımlar
Tarif:Bazı üyesi, yönetmeliklerdeki düzenlemelere tarafından (yaş sınırlaması ile ilgili kısıtlamala dahil) bir takımda oynama izinini almışsa, oynamaya uygundur Bir oyuncu, oyunun başlamasından önce sayı cetvelinde yer almışsa, diskalifiye edilmediği ve 5 faul almadığı sürece, oynama hakkı olan oyuncudur
Oyun esnasında şunlar takım üyesidir:
Sahada oynayan veya oynama hakkı yer alan oyuncu
Sahada oynamayan oysa oynama hakkı bulunan protez
5 faulünü dolduran ve oynama hakkı bulunmayan oyun dışı kalmış oyuncu
Oyun aralarında bütün oyuncular, oynama hakkı olan oyuncular olarak kabul edilir
Kaide
Takımlar şu şekilde oluşur:
Kaptan dahil, oynama hakkı yer alan azami 12 oyuncu Bir antrenör ve eğer varsa bir muavin antrenör Takım esnasında oturan ve özel sorumlulukları olan maksimum 5 birey (menejer, doktor, fizyoterapist, istatistikçi, tercüman gibi) Oyun esnasında her takımdan 5 oyuncu oyun sahasında bulunur, bunlar yerine geçen kimse oyuncularla değişken Aşağıdaki durumlarda bir yerine geçen kimse, oyuncu ve bir oyuncu yerine koyma konumuna geçer:
Hakem, oyuna girmek isteyen yedeği sahaya çağırdığında Ara Verme veya oyun aralarında, oyuna girmek isteyen oyuncu talebini sayı görevlisine ilettiğinde
Formalar
Oyuncuların formaları şu şekilde olmalıdır:
Önü ve arkası benzer renkte Tüm oyuncular formalarını şortlarının içine sokacaklardır Tek parça formalara izin verilir Yazılı tıbbi rapor olmadıkça, şekli nasıl olursa olsun, formanın içine tişört giyilemez Rapor alınmışsa, tişört formanın üstüyle benzer renkte olmalıdır Şortların önü ve arkası benzer aynı renkte olmalıdır, ama tişörtle benzer renkte olması mecburiyet değildir Şortla aynı renkte olmak koşuluyla, şorttan daha uzun iç giyimler (tayt) kullanılabilir Her oyuncu önünde ve ardından numaralarla bariz şekilde karşıtlık yaratıcı forma giyeceklerdir
Numaralar açıkça seçilebilecek ve:
Sırttakiler en düşük (20) cm yüksekliğinde
Öndekiler en düşük (10) cm yüksekliğinde
Numaralar asgari (2) cm genişliğinde
Takımlar 4 ten başlayıp, 15 te biten numaralar kullanacaktır Milli federasyonlar istedikleri taktirde azami 2 haneli rakamlara değin (199) izin verme hakkına sahiptir Aynı takımın oyuncuları, benzer numaraları kullanamaz Formalarda kullanılacak reklamlar ve logolar numaralardan en az 5 cm uzaklıkta olacaktır
Takımların en az 2 set formaları olmalı ve: Programda ismi birincil yazılmış olan takım (evsahibi) açık renk (tercihan beyaz) forma giyer Programda ismi ikinci sırada yazılmış ekip (davetli) koyu renk forma giyer
bununla beraber iki takım anlaşırsa, bunun tersini uygulayabilirler
Öteki ekipman
Oyuncuların kullanacağı donanımlar, oyuna uygun olmalıdır Oyuncunun boyunu uzatmaya dönük ya da kendisine hileli menfaat sağlayacağı malzemeler kullanmasına izin verilmez Oyuncular diğerlerine zarar verebilecek şeyler giyemezler, bulunduramazlar
Aşağıdakilere izin verilmez:
Parmak, el, bilek veya ön kol koruyucuları, yumuşak kaplamalı olsa deha cilt, plastik, metal ya da öteki sert maddelerden üretilmiş destek veya ateller
Kesmeye ya da deriyi yüzmeye niçin olabilecek nesneler (tırnaklar kesili olmalı)
Şapka, bere, saç aksesuarları ve takılar
Aşağıdakilere müsade verilir:
Öteki oyunculara zarar vermeyecek şekilde kaplanmış omuz, üst kol, uyluk veya daha alçak but koruyucu destekleri
uygun olarak imal edilmişse, dizlik
Sert malzemeden üretilmiş olsa bile sakat burun için koruyucu
Diğer oyuncular için tehlike yaratmayacak gözlük
maksimum 5 cm genişliğinde tek renkli, aşındırıcı olmayan bez, yumuşak plastik ya da kauçıktan üretilmiş saç bandı
Kurallarda belirtilmemiş maddelerin kullanımı, FIBA Teknik Komisyonu nun onayına bağlıdır
Oyuncular: Sakatlık
Oyuncunun sakatlığı halinde, hakemler oyunu durdurabilirler Sakatlık meydana geldiğinde top canlıysa, hakemler oyun tamamlanana değin, yani topu kontrolünde bulunduran takım sayı için şut atana, topun kontrolünü kaybedene, oyunu yavaşlatana ya da top ölene kadar düdük çalmayacaklardır aynı zamanda, ivedi müdahale gerektiren durumlarda hakemler oyuncuyu gözetmek için oyunu anında durdurabilirler
Sakatlanan oyuncu hemencecik devam edemiyorsa (yaklaşık 15 saniye) veya tedavi görürse bu oyuncu değiştirilir ya da takımın değiştirme oyuncusu yoksa, oyuna 5 deri eksik oyuncu ile devam eder (Böyle bir durumda sakatlanan oyuncu iyileşirse 5 oyuncu olarak sahaya dönebilir)
Antrenör, antrenör yardımcıları, yedekler ve ekip ilgilileri sakatlık durumunda sakatlanan oyuncuya yardım etmek nedeniyle, hakemden izin alarak sahaya girebilirler Doktora kadar, sakatlanan oyuncuya acele müdahale gerekiyorsa, hekim hakemden müsade almadan sahaya girebilir Oyun sırasında kanaması ya da açık yarası olan oyuncu değiştirilmelidir Bu oyuncu ancak kanaması durdurulduktan ve yarası tamamen güvenli şekilde kapatıldıktan sonradan oyun sahasına dönebilir Sakatalanan ya da kanaması, açık yarası olan oyuncu mola esnasında iyleşmişse mola hangi ekip tarafından alınırsa alınsın, sayı görevlisinin oyuncu değişikliği işaretini verene değin oyun sahasına dönebilir Antrenör kadar birincil 5 te ismi olan oyuncu oyun başlamadan sakatlanırsa, kararsız Bu taktirde, diğer takım da, eğer istek ediyorsa, rakip takımdan sakatlandığı için değiştirilen oyuncu sayısında, değişiklik yapabilir
Kaptan Görevleri ve yetkileri
Kaptan, oyun sahasında takımını temsilci oyuncudur Oyun sırasında sadece top ölü ve oyun saati durmuşken, saygılı tavırla elde etmek koşuluyla data elde etmek için hakemlerle irtibat kurabilir Eğer bazı maçın sonucuna itiraz ediyorsa, kaptan oyun sonunda hemencecik rakam cetvelindeki itiraz durumunda kaptanın imzası bölümünü imzalayarak başhakemi durumdan haberdar edecektir
Antrenörler Görevleri ve yetkileri
Oyunun programda gözüken başlama saatinden en düşük 20 dakika önce, her antrenör veya temsilcisi sayı görevlisine oynayacak oyuncuları, numaralarını, antrenör ve yardımcısının isimlerini içeren bir liste verecektir Rakam cetvelinde ismi bulunan oyuncular veya diğerleri, oyun başladıktan sonradan da gelseler, oynayabilirler (oyuncular) ya da görevlerini yapabilirler (antrenörler ve takım ilgilileri) Oyunun başlamasına en az 10 dakika kala, her iki antrenör, sayı cetvelini imzalamak suretiyle, oyuncuların ad ve numaralarının, antrenörlerin ve ekip üyelerinin isimlerinin doğruluğunu onaylayacaktır bununla beraber oyuna başlayacak ilk 5 oyuncuyu da işaretleyecektir Bu işlemi başlangıçta A takımı antrenörü yapacaktır
Sadece antrenör, muavin antrenör, yedek oyuncular ve takım üyeleri takım sıra bölgelerinde bulunabilirler Antrenör ve asistan antrenör oyun esnasında istatistiki bilgi olmak için sadece top ölü ve
oyun saati durmuşken hakem masasına gidebilirler Oyun sırasında yalnızca antrenör ayakta durabilir Ekip sıra bölgesinde bulunmak koşuluyla oyun esnasında oyuncularına talimat verebilir
Tezgâhtar antrenör varsa, ismi oyun başlamadan önce rakam cetveline yazılmalıdır (imza atması
koşul değil) Antrenör herhangi bir nedenle devam edemeyecekse, yardımcı antrenör bu
durumda rakam cetvelini imzalayarak o nun bütün görevlerini ve yetkilerini üstlenir
Kaptan oyun sahasından çıkarken, antrenör oyun sahasında o nun yerine kaptanlık görevini üstlenen oyuncunun numarasını hakemlere bildirecektirAntrenör yoksa veya devam edemiyorsa ve sayı cetveline ismi yazılı tezgâhtar antrenör bulunmuyorsa (ya da o da devam edemiyorsa) kaptan antrenörün tayin ve yetkilerini üstlenir Kaptan oyun sahasını terk etmiş olsa deha, kaptanlık görevini sürdürebilir oysa diskalifiye veya sakatlık nedeniyle salonda bulunamayacaksa, yardımcısı kaptanın yerine antrenörlük
görevini sürdürür Özgür atışları kullanacak oyuncu kurallarla belirlenmemişse, kendi takımından hür
atışları yapacak oyuncuyu antrenör seçer
Oyun süresi, birliktelik ve uzama periyodları
Oyun, her biri on (10) dakikalık, dört (4) periyoddan oluşur Birinci ile ikinci, üçüncü ile dördüncü ve her uzatma periyodundan önce iki (2) dakikalık ara verilir İkinci periyoddan sonra onbeş (15) dakikalık ara verilir Oyunun programda bildiri edilen başlama saatinden önce yirmi (20) dakikalık süre, oyun arasıdır
Oyun arası şu durumlarda başlar:
Oyunun programda duyuru edilmiş başlangıç saatinden yirmi (20) dakika önce Oyun saati bir periyodun bittiğini belirten sesli göze çarpan verdiğinde
Oyun arası şu durumlarda sona erer:
Birinci periyodun başında, top hava atışından daha sonra hava atışına katılanlardan biri kadar legal olarak bağlantı edildiğinde Diğer tüm periyodlarda top dışardan oyuna sokulduktan sonra oyun sahasındaki ilk
oyuncuya temas ettiğinde Dördüncü periyodun sonunda skorda denklik varsa, oyun denklik bozulana dek beşer (5 er) dakikalık uzatma periyodları ile devam eder
Herhangi bir periyodun sona erdiğini belirten sesli işaretten derhal önce ya da sesli işaretle birlikte hür atışı gerektiren faul kararı verilmişse, fauller kullandırılır Yukarıdaki maddede belirtilmiş özgür atış(lar)ın sonucunda uzama periyodu oynanması gerekiyorsa; oyun süresinin bitiminden daha sonra bahşedilen fauller oyun arasında olmuş kabul edilecek ve uzama periyodunun başlamasından önce uygulanacaktır
Bir periyodun veya oyunun sona ermesi
Birinci periyod top hava atışına katılanlardan biri tarafından legal olarak temas edildiğinde başlar Öteki bütün periyodlar top dışardan oyuna sokulduktan daha sonra oyun sahasındaki ilk oyuncuya
temas ettiğinde başlar Takımlardan biri oyun sahasında beş (5) oyuncu ile oynamaya hazır değilse, oyun
başlamaz Programda ismi ilk yazılan takım (evsahibi) oyun sahasına hakem masası tarafından bakılırken,
hakem masasının sol tarafındaki kendi takım sırasını ve sepeti alır aynı zamanda, iki ekip anlaşırsa takım sırasını ya da sepeti ya da her ikisini birdenbire değiştirebilir Birinci ve üçüncü periyodlardan önce takımlar muhalif takımın sepetinin bulunduğu benzeri oyun sahasında ısınma hakkına sahiptir İkinci sanki başlarken, takımlar sepetleri değiştirir Bütün uzatma periyodlarında takımlar dördüncü periyoddaki aynı sepetlere hücum etmeye ve savunmaya devam ederler Bir periyod, uzatma periyodu veya oyun oyun saati sürenin bittiğini gösteren sesli muhabere verdiğinde sona erer
Topun statüsü: Top canlı ya da ölü olabilir Top şu durumlarda canlanır: Hava atışında top hava atışına katılanlar kadar legal olarak dokunulduğunda Serbest atışta hakem topu, özgür atışı kullanacak oyuncuya verdiğinde Top dışardan oyuna sokulurken,oyuna sokacak oyuncu topu topu oyuna sokma
noktasında eline aldığında
Top şu durumlarda ölür:
Sahadan veya bağımsızlık atıştan sayı yapıldığında
Top canlı iken hakemlerden biri düdük çaldığında
Özgürlük atışta topun çemberden geçmeyeceği belirlenmiş ise ve atıştan sonra:
Başka özgür atış(lar) varsa
Diğer bir ceza (serbest atış) veveya topu oyuna sokma hakkı uygulanacaksa
Oyun saatinin bir periyodun sona erdiğini bildiren sesli işareti gelirse
Top bir takımın kontrolünde iken 24 saniye aygıtı sesli göze çarpan verirse
Rakam için atılan topta top havada iken, herhangi bir takımın oyuncusu aşağıdaki durumlardan sonra topa dokunursa:
Hakemlerden biri düdük çaldığında
Bir periyodun sona erdiğini gösteren oyun saatinin sesli işareti geldiğinde
24 saniye aygıtı sesli sinyâl verdiğinde
Aşağıdaki durumlarda top ölmez ve rakam sayılır:
Rakam için atılan topta, top havada ise ve:
Hakemlerden biri düdük çalmışsa
Oyun saatinin bir periyodun sona erdiğini gösteren sesli işareti gelirse
24 saniye aygıtı sesli göze çarpan verirse
Özgür atış sırasında, top havadayken hakem serbest atışı kullanan oyuncunun yaptığı hariç, ihlal için düdük çalarsa
Topu kontrolünde bulunduran muhalif takımın bir oyuncusu atış halinde iken bir oyuncu ona faul
yapar ve atış halindeki oyuncu faulden önce başlamış olduğu hareketin devamında
şutunu tamamlarsa
Hakem düdüğünü çadıktan sonra tamamen yeni bir atış hali oluşmuşsa sayı sayılmaz
Eğer atış halindeki oyuncunun hareketinin devamında, bir periyodun bitimini gösteren sesli dikkat çekici veya 24 saniye aygıtı sesli işareti gelirse sayı sayılmaz
Hakemin ve oyuncunun yeri
Bir oyuncunun yeri, sahada temas ettiği noktaya kadar belirlenir Oyuncu sıçradığında, en son bağlantı ettiği yerde olduğu kabul edilir Sınır çizgileri, orta çizgi, üç sayı çizgisi, hür atış çizgisi ve kısıtlamalı alanaı belirleyen çizgiler buna dahildir Top bir hakeme bağlantı ettiğinde, hakemin bulunduğu zemine temas etmiş kabul edilir
Hava atışı ve topa sahip olma sırası
Tanımlama: Hava atışı, birinci periyodun başında oyunun başlaması için başhakemin orta dairede herhangi iki rakip oyuncu arasında topu havaya atmasıdır Tutulmuş top, muhalif takımlardan bir veya daha pozitif oyuncunın bir veya iki e, sertliğe başvurmaksızın topun kontrolüne olasılık vermeyecek şekilde topun üstünde olduğunda oluşur
Dilekçe
Hava atışına katılacak oyuncular, ayakları orta dairenin kendi ekip sepetlerine yakın olan yarısının içine olmak üzere, bir ayağı orta çizgiye yakın olarak bulunacaklardır Dairenin çevresinde ast yanlamasına dizilen benzer ekip oyuncuları, rakip oyuncu aralarına girmek istediğinde, buna izin devretmek zorundadır sonradan başhakem topu iki rakip oyuncu aralarında, yukarı içten (düşey olarak) sıçradıklarında yetişemeyecekleri bir yüksekliğe atacaktır Top, erişebileceği en üstteki noktaya ulaştıktan sonradan, sıçrayan oyuncuların biri ya da her ikisi göre eliyle (elleriyle) çelinmelidir Top legal olarak çelinene dek, hava atışına katılanlar sıçrama yerlerini terk edemezler Hava atışına katılan oyuncular, top diğer oyunculara veya zemine temas edene kadar topu tutamazlar veya iki kezden pozitif dokunamazlar Hava atışına katılan oyuncular topa dokunamamışlarsa, hava atışı baştan edilir Top sıçrayan oyuncular kadar dokunulana kadar, dairenin etrafında dizilmiş olan oyuncuların vücutlarının herhangi bir kısmı orta daireyi geçemez
Hava atışı durumları
Şu durumlarda hava atışı durumu doğar:
Tutulmuş top kararı verildiğinde
Top sınır çizgileri dışına çıktığında hakemler en son dokunan oyuncu konusunda kararsızlarsa veya bambaşka görüştelerse
Tek veya son bağımsızlık atışta sayı olmamış ve her iki takımdan oyuncular ihlal yaparlarsa
Top sepetle arkalık arasına sıkıştığında (hür atışlar arası hariç)
Top hiçbir takımın kontrolünde değilken ve hiçbir takımın topu oyuna sokma hakkı yokken top ölürse
Her iki takıma verilen eşdeğer cezaların birbirini götürmesi sonucu uygulanacak faul cezası kalmamış ve bahşedilen ilk faul veya ihlal kararından önce top hiçbir takımın kontrolünde değilse Birinci periyod hariç, öteki tüm periyodların başlaması için
Topa sahip olma sırası
Topa sahip olma sırası, hava atışını gerektiren durumlarda topun hudut çizgileri dışından oyuna sokularak topun canlanmasıdır Hava atışı durumu doğduğunda, takımlar sırayla hava atışını gerektiren pozisyonun olduğu yere en yakın hudut çizgisi dışından topu oyuna sokar Birinci periyodu başlatan, oyun sahasında yapılan hava atışından daha sonra topun kontrolünü kazanmamış olan ekip, topa ilk sahip olma sırasını alır
Daha sonraki periyodlarda topa sahip olma sırası olan ekip, topu hakem masasının karşısında tarafındaki kenar çizgisinin orta noktasından oyuna sokar
Topa sahip olma sırası:
Top, oyuna sokacak oyuncuya hakem göre verildiğinde başlar Şu durumlarda ise sona erer:
Top oyun sahasındaki birincil oyuncuya temas ettiğinde
Topu oyuna sokan ekip bir ihlal yaptığında
Canlı bir top sepetle arkalık arasına sıkıştığında
Bir sonraki topu oyuna sokma hakkı olan ekip, okun karşı taraf takımın sepetine yönlendirilmesi ile
belirlenir Topu oyuna sokma işlemi tamamlanmasıyla, hemencecik okun yönü değiştirilir Topa sahip olma sırasına tarafından topu oyuna sokması gereken takım bir ihlal yaptığında o takım, sırasını kaybeder Böyle bir durumda ok yönü derhal değiştirilir ve bir sonraki hava atışını gerektiren durumda, ihlali yapanın rakibinin topu oyuna sokacağı belirlenir sonra ihlali yapan takımın rakibi, topu oyuna sokma işlemini yerine getirir (Topu oyuna sokma sırasına kadar yok)
Takımlardan biri,
Birinci periyod hariç, öteki periyodların başlamasından önce, ya da Topu oyuna sokma sırasına tarafından top oyuna sokulurken, faul yaparsa, topa sahip olma sırası (ok yönü) değişmeyen Bir periyodun başlangıcında top oyuna sokacak oyuncuya verildikten sonradan ama top oyun sahasındaki herhangi bir oyuncuya temas etmeden önce bir faul kararı verilirse, faul oyun süresinde yapılmış kabul edilir ve cezası ona göre uygulanır
Topla oynama
Tanım: Oyun esnasında, top sadece elle (ellerle) oynanabilir ve kurallar çerçevesinde herhangi bir
yöne pas verilebilir, (şut)atılabilir, tiplenebilir, yuvarlanabilir ve dripling yapılabilir
Kural :Topla koşmak, kasten bacağın herhangi bir yeri ile vurmak ya da bloke etmek, yumrukla vurmak
ihlaldir Topun istem dışı ayağa çarpması ihlal değildir Sepete alttan el sokarak pas veya ribaund esnasında topa dokunmak ihlaldir
Topun kontrolü:Bir takımın top kontrolü, o takımdan bir oyuncu canlı bir topu tuttuğu veya dripling yaptığı zaman başlar *