iltasyazilim
Yeni Üye
Buhari kimdir? Hayatı,
Buhari Biyografisi,
İmamı Buhari
Hadis bilginlerinin en büyüklerinden Muhammed elBuhârî, Hicri 13 şevvâl 194 Miladi 21 Temmuz 810 tarihinde Buhara'da doğdu Bundan dolayı da Buhârî nisbetiyle anılmasına sebep olmuştur Bütün adı Ebû Abdullah Muhammed b Ismâil b Ibrâhim b elMugîre b Berdizbeh elCûfî elBuhârî'dir Buhârî, demin bebek yaşta iken babası vefat etti Annesinin terbiyesi aşağı büyüdü ve minik yaşta Kur'anı Kerim'i ezberleyip Arapça öğrendi Babasından kalan servet, onun hiç kimseye muhtaç olmadan ilim öğrenmesinde yardımcı oldu On bir yaşında hadis öğrenmeye başladı Gerisinde da on altı yaşında annesi ve kardeşi Ahmed'le birlikte hacca gitti 825 yılında, annesi ve kardeşi Buhârâ'ya dönerken, kendisi ilim öğrenmek isteğiyle Mekke'de kaldı
18 yaşında eserler yazdı
Onsekiz yaşında Kitâbu Kadâya'sSahabe ve'tTâbiinile etTârîhü'lKebîradlı eserlerini yazar Buhârî, ilim öğrenmek için Şam, Mısır, Basra ve Bağdat'a gitti Bu amaçla altı sene Hicâz'da kalan Buhârî, hadis öğrenmek ve nakletmekle kalmadı, şiirle de ilgilendi Ama artı şiir yazmadı Savaş sporlarına alaka duydu, soy bindi, ok attı Yaşıtları Buhârî'den övgüyle bahsederler Onu övenler aralarında büyük muhaddis İmam Müslim'de vardır
Dedikodu yaydılar
Buna karşın, Buhârî'nin üstünlüğünü çekemeyenler fitne çıkarmaktan geri kalmadılar ve Buhârî'nin Kur'an mahlukturdüşüncesini savunduğunu yaydılar
Bu dedikodulardan rahatsız olan Buhârî, memleketi Buhâra'ya döndü ama burada da gizli edemedi Buhârâ emiri ile arası açıldı Buhara Emiri Halid Ibn Ahmed, çocuklarına Câmiu'sSahîh'i ve etTarih'i okutması için Buharî'yi konağına çağırdı lakin Buharî, bu teklifi kabul etmedi İlim meclislerinin herkese açık olduğunu, isteyenin gelerek yararlanabileceğini, ilmi valinin konağının duvarları arasına hapsedemeyeceğini bildirdi Bu durum üstüne de Ahmed Ibn Hâlid, onu Buhara'dan sürdü
Bir Kere bakması tatmin edici
İmam Buhârî, keskin bir akıl ve ezberleme yeteneğine sahipti Herhangi bir şeyi ezberlemesi için ona bir defa bakması veya onu bir defa dinlemesi yeterliydi
Buhârî, ilmiyle amel eden bir insandı ve İslâmi sınırlara uymada aşırı derecede titizdi Helâl ve haram konusunda duyarlı idi Hadis ilmine hizmet, bu yolla Allah'ın rızasını, Hz Muhammed (SAV)'in şefaatini kazanmaktan öte bir hedef taşımıyordu Babasından kalan mirası bile bu yolda harcamıştı ve cömertliğiyle şan bulmuştu Çok Kur'an okur, çok nafile namaz kılardı Rivayete kadar her üç günde bir Kur'anı Kerîm'i hatmederdi
Hocaları:
Ahmed b Hanbel, Ali b elMedinî, Yahya b Maîn, İsmail b idris elMedînî, İshak b Rahuyeh, Mekkî b ibrahim elBelhî, Muhammed b Selamlama elBikendi, İbrahim b elEs'as, Ali b elHasan b Sekîk, Yahya b Yahya, İbrahim b Musa elHafiz, Süreyc b enNuman, Ebu Asim enNebil esSeybânî, Muhammed b Abdullah elEnsârî, Abdullah b Zübeyr elHamidî, El Mekrî, Abdülaziz elÜveysî
Öğrencileri arasinda da en meşhurları şunlardır;
Ebu isa etTirmîzî, Muhammed b Nasru'l Mervezî, Ibni Ebi Dâvud, Müslim b Haccac ve enNesâi
İmam Buhari'nin hadis titizliği
Buhârî, sahih adıyla anılan ve içerisine sadece kendince sahih olduğu sabit olan hadisleri koyduğu kitabını yazmakla hükümlerin kaynaklarını bulmada manâlı bir hizmeti yerine getirmiştir İmam Buhârî hem, bu eserle kendisinden önce yaşamış mezhep imamlarının dayandığı temellerin sağlam olduğunu, hiç birinin kişisel görüşle fetva vermediğini ortaya koydu Ondan sonradan gelen muhaddisler, hadis çalışmalarının sınırlarını öyle ya da böyle belirlemiş oldular İlim adamları, Buhârî'nin eserine büyük önem verdiler ve özellikle sahih hadis konusunda onun eserinin ortaya koyduğu gerçekleri ve şartları kabul ettiler, misal aldılar O, hadiste odak ve hareket noktası olarak değerlendirildi Buhârî, bu eseri meydana getirirken fazla titiz davrandı Eserine aldığı hadisleri, alti yüz bin hadisin içinden seçti Sahih hadislerin açık havada kalan diğer hadisleri eserine almadı Eserin kabarmasını durdurmak için sahih hadislerin bile bir kısmını almamıştır Câmiu'sSahih'te bulunan hadislerin sayısı 7275'tir Bir Takım hadisler değişik kitaplarda geçmektedir Mükerrerler çıkarıldıktan sonradan geriye kalan hadis sayısı 4000'dir
Tarihu'l Kebir: Hadis ricaline ait önemli bir eserdir Sahasında birincil yazılanlardandır Buhârî, bunu az önce onsekiz yaşında iken Hz Muhammed (SAV)'in kabri başında yazmıştır Haydarabad'ta 19411954 tarihlerinde dört deri, 19591963 tarihlerinde üç cilt halinde basılmıştır
Târihu'lEvsât: Tarihu'l Kebir'in kısaltılmasıdır Bir Takım yazma nüshaları mevcuttur İbni Hacer Tehzibû'tTehzib isimli eserinde bundan nakiller yapmıştır
Tarihu'sSagîr: Tarihu'l Kebir'in bir özetidir 1325 yılnda Zuafâü'sSagîr ile birlikte Hindistan'da basılmıştır
Kitâbu Zuafâü'sSagîr: Zayif ravilerin hallerinden bahseder Hindistan'da 1323 ve 1326 tarihlerinde basılmıştır
EtTarihu fi Ma'rifeti Ruvati'lHadîs ve Nükâti'l Âsâr ve's Sünen ve Temyizü Sikatihim min Züafâihim ve Târihu Vefâtihim: Ufak bir risâledir
EetTevârîhu'l Ensâb: Bazi şahısların özel hallerinden bahseder
Kitâbu'l Künâ: Râvîlerin künyelerinden bahseden bir eserdir Haydarabad'ta 1360 yılında basılmıştır
Edebü'lMüfred: Ahlâk hadislerini toplayan bir eserdir İstanbul'da 1306, Kahire'de 1346, Hindistan'da 1304 yıllarında basılmıştır
Refu'lYedeyn fi'sSalati: Namazda el kaldırmakla ilgili bir risâledir Kalküta'da 1257, Delhi'de 1299 yıllarında yayınlanmıştır
Kitâbu'lKiraati Halfe'limam: Namazda imamın peşinde okuma hakkında yazılmış bir risâledir Hayrü'l Kelâm fi Kiraati Halfi'l Imam adıyla Orduca çevirisi ile beraber 1299'da Delhi'de, hem 1320'de Kahire'de basılmıştır
Halku'lEf'ali'libâd ve'rRedd Ale'l Cehmiyye: Cehmiyye mezhebinin görüşlerini reddeden bir kitaptır 1306'da Delhi'de basılmıştır
ElAkîde yoksa etTevhîd: Akaid konusunda yazılmış bir eserdir
Abarü's Sifat: Hadisle ilgili bir eserdir ve bir takım kütüphanelerde yazma nüshaları mevcuttur
Bunlardan baska kimi kaynaklarda Buhârî'ye ait olduğu zikredilen şu kitapların ismini de görmek mümkün: Birri'l Valideyn, ElCamiu'l Kebir, EtTefsirü'l Kebir, Kitabü'l Hibe, Kitabü'l Esribe, Kitabu'l Mebsut, Kitabü'l ilel, Kitabü'lFevâid, Kitabu'dDuâfa, ElMüsnedü'lKebir, Sülâsiyyât *
Buhari Biyografisi,
İmamı Buhari
Hadis bilginlerinin en büyüklerinden Muhammed elBuhârî, Hicri 13 şevvâl 194 Miladi 21 Temmuz 810 tarihinde Buhara'da doğdu Bundan dolayı da Buhârî nisbetiyle anılmasına sebep olmuştur Bütün adı Ebû Abdullah Muhammed b Ismâil b Ibrâhim b elMugîre b Berdizbeh elCûfî elBuhârî'dir Buhârî, demin bebek yaşta iken babası vefat etti Annesinin terbiyesi aşağı büyüdü ve minik yaşta Kur'anı Kerim'i ezberleyip Arapça öğrendi Babasından kalan servet, onun hiç kimseye muhtaç olmadan ilim öğrenmesinde yardımcı oldu On bir yaşında hadis öğrenmeye başladı Gerisinde da on altı yaşında annesi ve kardeşi Ahmed'le birlikte hacca gitti 825 yılında, annesi ve kardeşi Buhârâ'ya dönerken, kendisi ilim öğrenmek isteğiyle Mekke'de kaldı
18 yaşında eserler yazdı
Onsekiz yaşında Kitâbu Kadâya'sSahabe ve'tTâbiinile etTârîhü'lKebîradlı eserlerini yazar Buhârî, ilim öğrenmek için Şam, Mısır, Basra ve Bağdat'a gitti Bu amaçla altı sene Hicâz'da kalan Buhârî, hadis öğrenmek ve nakletmekle kalmadı, şiirle de ilgilendi Ama artı şiir yazmadı Savaş sporlarına alaka duydu, soy bindi, ok attı Yaşıtları Buhârî'den övgüyle bahsederler Onu övenler aralarında büyük muhaddis İmam Müslim'de vardır
Dedikodu yaydılar
Buna karşın, Buhârî'nin üstünlüğünü çekemeyenler fitne çıkarmaktan geri kalmadılar ve Buhârî'nin Kur'an mahlukturdüşüncesini savunduğunu yaydılar
Bu dedikodulardan rahatsız olan Buhârî, memleketi Buhâra'ya döndü ama burada da gizli edemedi Buhârâ emiri ile arası açıldı Buhara Emiri Halid Ibn Ahmed, çocuklarına Câmiu'sSahîh'i ve etTarih'i okutması için Buharî'yi konağına çağırdı lakin Buharî, bu teklifi kabul etmedi İlim meclislerinin herkese açık olduğunu, isteyenin gelerek yararlanabileceğini, ilmi valinin konağının duvarları arasına hapsedemeyeceğini bildirdi Bu durum üstüne de Ahmed Ibn Hâlid, onu Buhara'dan sürdü
Bir Kere bakması tatmin edici
İmam Buhârî, keskin bir akıl ve ezberleme yeteneğine sahipti Herhangi bir şeyi ezberlemesi için ona bir defa bakması veya onu bir defa dinlemesi yeterliydi
Buhârî, ilmiyle amel eden bir insandı ve İslâmi sınırlara uymada aşırı derecede titizdi Helâl ve haram konusunda duyarlı idi Hadis ilmine hizmet, bu yolla Allah'ın rızasını, Hz Muhammed (SAV)'in şefaatini kazanmaktan öte bir hedef taşımıyordu Babasından kalan mirası bile bu yolda harcamıştı ve cömertliğiyle şan bulmuştu Çok Kur'an okur, çok nafile namaz kılardı Rivayete kadar her üç günde bir Kur'anı Kerîm'i hatmederdi
Hocaları:
Ahmed b Hanbel, Ali b elMedinî, Yahya b Maîn, İsmail b idris elMedînî, İshak b Rahuyeh, Mekkî b ibrahim elBelhî, Muhammed b Selamlama elBikendi, İbrahim b elEs'as, Ali b elHasan b Sekîk, Yahya b Yahya, İbrahim b Musa elHafiz, Süreyc b enNuman, Ebu Asim enNebil esSeybânî, Muhammed b Abdullah elEnsârî, Abdullah b Zübeyr elHamidî, El Mekrî, Abdülaziz elÜveysî
Öğrencileri arasinda da en meşhurları şunlardır;
Ebu isa etTirmîzî, Muhammed b Nasru'l Mervezî, Ibni Ebi Dâvud, Müslim b Haccac ve enNesâi
İmam Buhari'nin hadis titizliği
Buhârî, sahih adıyla anılan ve içerisine sadece kendince sahih olduğu sabit olan hadisleri koyduğu kitabını yazmakla hükümlerin kaynaklarını bulmada manâlı bir hizmeti yerine getirmiştir İmam Buhârî hem, bu eserle kendisinden önce yaşamış mezhep imamlarının dayandığı temellerin sağlam olduğunu, hiç birinin kişisel görüşle fetva vermediğini ortaya koydu Ondan sonradan gelen muhaddisler, hadis çalışmalarının sınırlarını öyle ya da böyle belirlemiş oldular İlim adamları, Buhârî'nin eserine büyük önem verdiler ve özellikle sahih hadis konusunda onun eserinin ortaya koyduğu gerçekleri ve şartları kabul ettiler, misal aldılar O, hadiste odak ve hareket noktası olarak değerlendirildi Buhârî, bu eseri meydana getirirken fazla titiz davrandı Eserine aldığı hadisleri, alti yüz bin hadisin içinden seçti Sahih hadislerin açık havada kalan diğer hadisleri eserine almadı Eserin kabarmasını durdurmak için sahih hadislerin bile bir kısmını almamıştır Câmiu'sSahih'te bulunan hadislerin sayısı 7275'tir Bir Takım hadisler değişik kitaplarda geçmektedir Mükerrerler çıkarıldıktan sonradan geriye kalan hadis sayısı 4000'dir
Tarihu'l Kebir: Hadis ricaline ait önemli bir eserdir Sahasında birincil yazılanlardandır Buhârî, bunu az önce onsekiz yaşında iken Hz Muhammed (SAV)'in kabri başında yazmıştır Haydarabad'ta 19411954 tarihlerinde dört deri, 19591963 tarihlerinde üç cilt halinde basılmıştır
Târihu'lEvsât: Tarihu'l Kebir'in kısaltılmasıdır Bir Takım yazma nüshaları mevcuttur İbni Hacer Tehzibû'tTehzib isimli eserinde bundan nakiller yapmıştır
Tarihu'sSagîr: Tarihu'l Kebir'in bir özetidir 1325 yılnda Zuafâü'sSagîr ile birlikte Hindistan'da basılmıştır
Kitâbu Zuafâü'sSagîr: Zayif ravilerin hallerinden bahseder Hindistan'da 1323 ve 1326 tarihlerinde basılmıştır
EtTarihu fi Ma'rifeti Ruvati'lHadîs ve Nükâti'l Âsâr ve's Sünen ve Temyizü Sikatihim min Züafâihim ve Târihu Vefâtihim: Ufak bir risâledir
EetTevârîhu'l Ensâb: Bazi şahısların özel hallerinden bahseder
Kitâbu'l Künâ: Râvîlerin künyelerinden bahseden bir eserdir Haydarabad'ta 1360 yılında basılmıştır
Edebü'lMüfred: Ahlâk hadislerini toplayan bir eserdir İstanbul'da 1306, Kahire'de 1346, Hindistan'da 1304 yıllarında basılmıştır
Refu'lYedeyn fi'sSalati: Namazda el kaldırmakla ilgili bir risâledir Kalküta'da 1257, Delhi'de 1299 yıllarında yayınlanmıştır
Kitâbu'lKiraati Halfe'limam: Namazda imamın peşinde okuma hakkında yazılmış bir risâledir Hayrü'l Kelâm fi Kiraati Halfi'l Imam adıyla Orduca çevirisi ile beraber 1299'da Delhi'de, hem 1320'de Kahire'de basılmıştır
Halku'lEf'ali'libâd ve'rRedd Ale'l Cehmiyye: Cehmiyye mezhebinin görüşlerini reddeden bir kitaptır 1306'da Delhi'de basılmıştır
ElAkîde yoksa etTevhîd: Akaid konusunda yazılmış bir eserdir
Abarü's Sifat: Hadisle ilgili bir eserdir ve bir takım kütüphanelerde yazma nüshaları mevcuttur
Bunlardan baska kimi kaynaklarda Buhârî'ye ait olduğu zikredilen şu kitapların ismini de görmek mümkün: Birri'l Valideyn, ElCamiu'l Kebir, EtTefsirü'l Kebir, Kitabü'l Hibe, Kitabü'l Esribe, Kitabu'l Mebsut, Kitabü'l ilel, Kitabü'lFevâid, Kitabu'dDuâfa, ElMüsnedü'lKebir, Sülâsiyyât *