Son Konu

Cuma Namazı Zuhri Ahir Nasıl Kılınır

nicebayan

Yeni Üye
Katılım
24 Ara 2016
Mesajlar
378,708
Tepkime
2
Puanları
38
Yaş
35
Web
nicebayan.com
Credits
-1
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
Cuma Namazı Zuhri Ahir


Zuhri Ahir Cuma Namazı Nasıl Kılınır

Cuma Namazı tek başına kılınmaz Öğle vaktinde cemaatle kılınır

Öğle ezanı okununca, önce dört rek'at Cum'a namazının birincil sünneti kılınır

Cuma Namazına Amaç ederken

Amaç ettim, Allah rızası için Cuma Namazının birincil sünnetini kılmaya denilir

Cuma namazının birçok eda ve vücub şartları var Bunlardan bir veya birkaçı tahakkuk etmeyebilir Bu durumda da Cuma namazı sahih olmaz Bunun için (Vaktine yetişip kılmadığım son öğle namazına) diye maksat ederek Zuhri ahir adıyla dört rekat namaz kılınması gerekir (İbni Hümam ve İbni Âbidin)

Bu şekilde kılınınca, Cuma kabul olmuş ise, bu namaz, kaza namazı yerine geçer Cuma namazı kabul olmamışsa öğlenin farzı yerine geçer Zuhri ahir namazını terk etmemeli, mutlaka kılmalıdır Telaş bir işimiz olduğu vakit, Cumanın farzını kılıp camiden çıkmak ve zuhri ahir namazını öğle namazı vakti çıkmadan önce başka yerde kılmak da caizdir

Zuhri ahîr namazı, son öğle namazı demektir Cuma namazı, öğle namazının vaktinde kılınıp, onun yerini tuttuğuna göre, keza bir son öğle namazı kılmanın anlamı nedir

Esasen Hz Peygamber'den ve birincil dönemlerden gelen rivayetler arasında zuhri ahir diye bir namaz yoktur

Bu namaz, cumanın sağlık durumu şartlarının, bilhassa cuma namazının bir bölgede bir tek camide kılınması şartının şehirlerin nüfusunun artması sebebiyle gerçekleşmemesi, dolayısıyla bir şehirde birkaç yerde namaz kılma mecburiyetinin ortaya çıkmasıyla birlikte gündeme gelmiş bir namazdır Bunun anlamı şudur: Cumanın her ikâmetgâh biriminde tek bir camide kılınması namazın sahih olması için durum görüldüğü takdirde, bir şehirde sadece bir camide cuma namazı kılmanın da artık imkânsız hale geldiği göz önünde bulundurulursa, bir şehirde birkaç camide kılınan namazlardan yalnızca birinin sahih, ötekilerin bâtıl olması mecburi olur Cuma namazı bâtıl olan kişilerin de öğle namazını kılmaları gerekir Hangisinin sahih, hangilerinin bâtıl olduğu bilinmediğine kadar, hepsinin ihtiyaten yeniden öğle namazı kılması en uygun çözümdür İşte bu son öğle namazı, böyle bir ihtiyatın hatta kaygının ürünü olup o günün öğle namazını kurtarma düşüncesiyle kılınmaktadır

Büyük fıkıh alimi İbni Nuceym buyururlar ki

Zuhru ahir kılan kişi ilim yoksunudur

Kütübi sitteden olan Süneni Darekutnî Tercümesi, 2 Cilt sahîfe 10da şöyle ifâde olunur:

Zuhru âhir kılan kuşkusuz günahkardır

Diyanet İşleri Başkanlığı da Şeriati Muhammedîde 92 hurâfa ve bidat tespit etti Fakat umûma îlanından çekindiler Lakin ben bu listenin bir nüshasını elde ettim ve çoğaltıp, dağıttım Bidat ve hurafaların başına yazmışlar, zuhru âhir diye bir namazın olmadığını Merhum cennetmekan Hamdi Akseki buyuruyor ama

İmam efendilerimizin cumanın sıhhati ve vücûbu hakkındaki ihtilafları muhtelefun fîhtir (değişken, ihtilaflı konulardandır) Cumânın farziyetine tesir edici değildir Şöyle ancak, Cumânın vücûbunun sıhhati hakkında ictihâdî ihtilaflar musallînin (namaz kılanın) daha mutmain olması içindir Hiç bir içtihat cumanın farziyetini bozmaz Nitekim pek olmuştur

Türkiyeden diğer İslam ülkelerinde zuhru ahir diye bir şey bilmezler Çünkü kuşkusuz yoktur Bir namazın iadesi farzın terkinden îcap eder Vacibin terkinden, farzın tehirinden sehiv (yanılma) secdesi lâzım kazanç *
 
Üst Alt