morfeus
Yeni Üye
Oyuncular olarak son yıllarda çıkan birçok büyük oyunun ciddi performans sıkıntılarını da beraberinde getirdiğine şahit oluyoruz. Örneğin; bu yılın birinci aylarında piyasaya sürülmüş olan Elden Ring. Oyuncular tarafından çok sevilmiş ve büyük övgülerle karşılaşmış olsa da, bilhassa PC tarafında birçok performans sorununa sahip bir formda çıkmıştı.
Bir öteki örnek olan Cyberpunk 2077’de ise işler birazcık daha karışıktı. Oyun dünyasının gelmiş geçmiş en yüksek beklenti seviyelerinden bir adedini elde etmeyi başaran CD Projekt, bu süreci düzgün bir formda değerlendiremedi ve oyunun gerçekleştiremeyeceği birçok şeyi oyunculara vadederek bu beklenti düzeyini oyuna negatif tesir edecek bir seviyeye taşıdı. O hâlde gelin, yapılan tüm bu yanlışlara birlikte değinelim.
CD Projekt Red’in Cyberpunk 2077'nin çıkış sürecinde yaptığı tüm hatalar
- Oyuncuların beklentileri nasıl yönetildi?
- Oyun hangi platformlarda düzgün çalışıyordu?
- Cyberpunk 2077 neden daima ertelendi?
- CD Projekt nasıl bir tahlil buldu?
- Cyberpunk 2077 başarılı bir oyun mu?
CD Projekt’in en büyük yanılgısı: Oyuncuların beklentileri nasıl yönetildi?
Oyuncular olarak, heyecanla beklediğimiz imaller hakkında beklentilerimizi yönetmek konusunda zorlanabiliyoruz. Cyberpunk 2077’nin siberpunk bir temada yer alan açık dünya aksiyon rol yapma oyunu olduğunu düşünecek olursak; bu beklentilerin erişebileceği nokta büyük oranda artıyor. Zira; bu usul büyük çaplı oyunlarda yapılabilecek aktiviteler, kendi özgün oynanış tarzınızı büyük oranda benimseyebileceğiniz için başka oyun tiplerine nazaran daha sık bir seviyede oluyor.
Hâl bu türlü olunca da, Cyberpunk 2077’nin beklenti düzeyi her oyuncuda farklı bir tesir yarattı. CD Projekt ise, bu beklenti sürecini başlarda hoş bir biçimde yönetim etse de, daima artmakta olan beklenti düzeyine yenik düştü ve oyunculara gerçekleştiremeyeceği vaatlerde bulunmaya başladı. Cyberpunk 2077’nin açık dünyası ve içerisinde barındırmakta olduğu çeşitlilik daha oyun çıkmadan o denli övülüyordu ki, ‘’Gelecekte geçen GTA’’, ‘’GTA’nın yerini alacak oyun’’ olarak bile tanımlanmaya başlamıştı.
Oyunun oynanış tarafından da ayrıntılı bir formda bahsetmeye başlayan CD Projekt; oynanış mekanikleri ve ilerleyiş sistemini de oldukça ilgi cazip bir biçimde anlatmıştı. Daha sonrasında bu oynanış mekaniklerinin epeyce kolay bir formda tasarlandığını ve oyun içerisinde çok az tesire sahip olduğu ortaya çıkmıştı. Ayrıyeten, oyun piyasaya sürüldüğünde kent içerisinde polis kovalamacası dâhi yoktu ve polisler direkt olarak arkanıza ışınlanıyordu.
Bu sürecin akabinde CD Projekt’in oyunculara vermiş olduğu vaatlerin çok büyük bir çoğunluğunun oyunda aslında yer almadığı görülürken; Cyperpunk 2077, eleştirmenler tarafından ortalama 76 OpenCritic skoruna ulaştı.
Konsol kullanıcılarının üzücü Cyberpunk serüveni: Oyun hangi platformlarda düzgün çalışıyordu?
Xbox One, PlayStation 4, Stadia ve Microsoft Windows için piyasaya sürülen Cyberpunk 2077, yalnızca PC ve bulut tarafında düzgün (!) bir tecrübe sunabiliyordu diyebiliriz. Oyun, genel olarak çok önemli optimizasyon sıkıntıları, oyun kırıcı yanlışlar ve birçok sorun içerse de, bilhassa konsollarda oynanamayacak bir düzeydeydi. Hatta Sony, oyunu uzun bir müddetliğine PlayStation mağazasından dâhi kaldırdı.
CDPR (CD Projekt Red) grubu, Cyberpunk 2077’yi geliştirirken en çok PC sürümüne odaklanmış ve oyunun grafiksel manada üst seviye bir iş olmasını istediği için, konsol tarafındaki durumunu art plana atmıştı. Oyun, birinci duyurulduğu vakitlerde da Xbox One ve PlayStation 4 için duyurulduğu için; bu konsolları es geçip yalnızca yeni jenerasyon konsollara çıkma üzere bir talihi da yoktu. Ayrıyeten, Cyberpunk’ın piyasaya sürüldüğü periyotta, Xbox Series X|S ile PlayStation 5 daha yeni çıkmıştı ve eski konsollara göre çok az bir oyuncu kitlesi bu konsollara sahipti.
CDPR, hırsına yenik düştü ve Cyberpunk 2077’nin bir ‘şaheser’ olarak nitelendirileceğine inanarak hareket etti. Şayet oyun çıkacağı tüm platformlarda özenle test edilmiş ve uyarlanmış olsaydı, içermekte olduğu onca oyun içi kusura karşın çok daha düşük bir reaksiyon düzeyiyle karşılaşabilirdi.
Konsol tarafındaki başarısızlığın yanı sıra; PC tarafında da çok büyük optimizasyon sorunları bulunuyor olsa da birçok oyuncu olumlu bir tecrübe elde ettiğini öne sürdü. Ayrıyeten Cyberpunk 2077, çıktığında yeni jenerasyon konsollar için optimize edilmemişti ve Xbox One ile PlayStation 4 sürümünü çalıştırıyordu.
Oyuncuların gazabı: Cyberpunk 2077 neden daima ertelendi?
Cyberpunk 2077’nin çıkış tarihi birinci duyurulduğunda oyunun 16 Nisan 2020 tarihinde çıkması planlanıyordu. Oyun şimdi daha hazır olmadan, üzerindeki beklentiyi daima körüklemeye devam eden CDPR, oyunu birinci olarak 17 Eylül 2020’ye, sonrasında 19 Kasım’a ve daha sonrasında da 10 Aralık 2020’ye ertelemişti.
CD Projekt’in burada yaptığı kusur, oyun şimdi hazır değilken; daima olarak oyuncuların beklenti düzeyini yükseltmesiydi. Hâl bu türlü olunca da, her erteleme sürecinde çok büyük bir reaksiyon gösterildi ve Cyberpunk 2077’nin çıkması için çabuk edilmeye başlandı. Böylelikle, çok büyük meselelerle dolu bir oyun piyasaya sürülmüş oldu.
Eğer birinci ertelenme sürecinde oyun süresiz olarak ertelenseydi ve hazır olduğunda çıkacağı konusunda küçük bir not düşülmüş olsaydı, oyuncular ve hissedarlar tarafından büyük bir reaksiyon toplayacak olsa da; bir müddet sonra ortalık durulacaktı ve vakti geldiğinde çok daha farklı bir Cyberpunk 2077 çıkış süreci ile karşılaşabilecektik.
Ayrıca, gazeteci Jason Schreier’in toplumsal medyada paylaştığı bir gönderi: CDPR çalışanları ile yapılan röportajlarda şirketin; gerçekçi olmayan çıkış tarihlerini, denetimsiz hırsı ve teknik kahırları umursamayarak; ‘’Biz Witcher 3’ü yaptık. İşe yarayacak.’’ inancıyla ilerlediğini ortaya koymuştu.
Hayal kırıklığına uğrayan oyuncular: CD Projekt nasıl bir tahlil buldu?
Cyberpunk’ın sekiz milyondan daha fazla ön sipariş ile birlikte bu türlü bir çıkış yaptığını düşünecek olursak, CD Projekt’in nasıl bir reaksiyonla karşılaştığını iddia edebilirsiniz. Şirket, tüm oyunculara iade seçeneği sunacağını açıkladı ve her platformdan gelecek olan iadeleri kabul edildi.
Böylece, platform farketmeksizin oyun hakkında hayal kırıklığına uğrayan her kullanıcı, oyunu iade etme seçeneğine sahip oldu. Bu süreç zarfında; Microsoft’ta Cyberpunk 2077 için iade politikalarını genişletirken; Sony, iade seçeneğinin yanı sıra; oyunu uzun bir müddetliğine PlayStation mağazasından kaldırdı.
Gelelim en tartışmalı hususa: Cyberpunk 2077 başarılı bir oyun mu?
Cyberpunk 2077, teknik manada olmasa da; satış tarafında epeyce başarılı bir üretim. Toplamda 18 milyon satış adedini geride bırakan oyun, sekiz milyondan daha fazla ön sipariş alarak neredeyse tüm üretim masraflarını daha piyasaya sürülmeden karşılamayı başarmıştı.
Ayrıca, oyunun içerisinde bulunduğu mevcut tüm problemli duruma karşın; çok büyük bir oyuncu kitlesi tarafından da epeyce sevilmiş olduğunu belirtmekte yarar var. Oyunun şu anki durumunun da çok daha güzel olduğunu ve gelen büyük güncellemeler ile birlikte problemlerin önemli manada düzeltildiğini söyleyebiliriz. Pekala, sizler Cyberpunk 2077 hakkında ne düşünüyorsunuz?