bilgiliadam
Yeni Üye
Divan Edebiyatı ve Ozellikleri
Divan Edebiyatı Ozellikleri Hakkında
Divan Edebiyatı Ozellikleri Nelerdir?
Divan Edebiyatının Ozellikleri
Divan edebiyatı, Turklerin, 13 ve 19 yuzyıllar arasında Anadoluda yarattıkları, temelinde İslam dininin bulunduğu Turk, Arap ve İran edebiyatlarının karışımı, ortak kulturun bir urunu olan yazılı edebiyat turudur
Divan edebiyatına yuksek zumre edebiyatı, havas edebiyatı, klasik Turk edebiyatı gibi isimler de verilir Fakat her şairin bir Divanı olduğu icin daha yaygın olarak kullanılan isim Divan edebiyatıdır
Divan edebiyatının kaynakları din, tasavvuf, Kuran, hadis, peygamber hikayeleri, evliya menkıbeleri, İran ve İslam mitolojisi, XIII yuzyılından sonra yerli yaşam, gunluk olaylar olmuştur Bu nedenlerle şiirlerde aşk, şarap, din ve ahlak ile ilgili soyut kavramlar işlenmiştir Şiirlerin kişi ve toplum yaşayışı ile ilgili gerceklere, doğaya ilgileri azdır
Divan şiirinde aşk on plandadır Ama bu aşk hem dunyevi hem de tasavvufidir Tasavvufa bağlanan şairin amacı, mutlak guzellikolan Allahı bulmaktır İlahi aşk, maddi aşkla başlar Bir guzele aşık olan şair, duygularını daha sonra soyutlama yoluyla ilahi aşka donuşturerek Allaha kavuşmak icin cabalar Aşkı din dışı bir anlayışla işleyen şairlerin şiirlerinde ise hayran olunan bir varlık olarak kadın onemlidir Ama sevgili; zalim, vefasız; aşık ise bahtsızdır Sevgili aşığına yuz vermez ve ona devamlı acı cektirir
Dil, cumle yapısı bakımından Turkce olmasına rağmen sozcukleri bakımından Arapca ve Farsca kelimelerin bolca bulunduğu, Osmanlıca da denilen yazı dilidir
Nazım olcusu, İranlıların Araplardan alarak yeniden duzenledikleri aruz olcusudur
Daha cok tam ve zengin kafiye kullanılmıştır Anlamdan cok soyleyişe onem verilir Kafiye goz icindir ve cok onemlidir
Nazım birimi olarak beyit kullanılmıştır; ancak tuyug, şarkı ve rubailerde dortluk kullanılır Beyit, kendi icinde anlam butunluğu taşır Yani beyitler arasında konu butunluğu bulunmaz Beyitlerle kurulan nazım bicimlerinde beyitleri birbirine bağlayan olcu ve uyak birliğidir
Konu butunluğu olmadığı icin şiirlere başlık konmaz Her şiir redifiyle veya nazım şeklinin adıyla anılır (Su Kasidesi, Gazel, Kaside gibi)
Şiirde butun guzelliğine değil parca guzelliğine değer verilir Hatta coğu şair Mısrai berceste adı verilen en guzel dizeyi oluşturmaya cabalar
Konuya değil konunun işleniş bicimine onem verildiğinden aynı konu değişik donemlerde bircok şair tarafından işlenmiştir Bu yuzden Leyla vu Mecnun, Yusuf u Zuleyha adını taşıyan birkac eser vardır
Divan şiirinde Arap ve Fars edebiyatlarından alınan belli semboller vardır Mazmun adı verilen bu semboller hic değiştirilmeden kullanılır Gul deyince sevgili, bulbul deyince aşığın anlaşılması gibi Bunlar dışında Turklerin oluşturduğu semboller de vardır
Gazel, kaside, mesnevi, rubai gibi Arap ve Fars edebiyatından alınan nazım şekilleri kullanılmıştır Bunun yanında tuyuğ ve şarkı gibi Divan edebiyatına Turklerin kazandırdığı nazım şekilleri de vardır
Soz sanatlarına sıkca başvurulur Soyleyiş ozentilidir Ustalık; benzetmeler yapmak, mecazlı, sanatlı deyişler soylemek, kalıplaşmış anlamlı sozcukleri yeniden kullanmaktır Bu nedenle şair, ozden cok soyleme bicime onem verir
Divan edebiyatı , insanın ic dunyasına yonelik, soyut ve kitabi bir edebiyattır Şiirde gozlemden daha cok hayallere yer verilir
Aşk, şarap, sevgili, olum, ovgu, yergi, tabiat ve tasavvuf gibi konular işlenir
Şiirler, konularına gore de adlandırılır Olum teması işleyen MERSİYE, Peygamberlerin erdemlerini anlatan şiirlere NAAT, Allaha yakarışı işleyen şiirlere MUNACAAT , Allahın birliğini anlatan şiirlere TEVHİD , şairin kendini ovduğu şiirlere FAHRİYE , şairin toplumsal carpıklıkları dile getirdiği yergilere de HİCİVHİCVİYE denir
Divan şiirinde nazirecilik geleneği (bir şairin şiirine başka bir şair tarafından aynı şekil, vezin, kafiye ve redifle şiir yazma) yaygındır
Divan edebiyatı nazım şekilleri uc ana bolumde işlenir: Beyitlerle kurulanlar (gazel, kaside, mesnevi) Dortluklerle kurulanlar (tuyuğ, şarkı, rubai, murabba) Bentlerle kurulanlar (terkibi bent, tercii bent)
Divan Edebiyatı Ozellikleri Hakkında
Divan Edebiyatı Ozellikleri Nelerdir?
Divan Edebiyatının Ozellikleri
Divan edebiyatı, Turklerin, 13 ve 19 yuzyıllar arasında Anadoluda yarattıkları, temelinde İslam dininin bulunduğu Turk, Arap ve İran edebiyatlarının karışımı, ortak kulturun bir urunu olan yazılı edebiyat turudur
Divan edebiyatına yuksek zumre edebiyatı, havas edebiyatı, klasik Turk edebiyatı gibi isimler de verilir Fakat her şairin bir Divanı olduğu icin daha yaygın olarak kullanılan isim Divan edebiyatıdır
Divan edebiyatının kaynakları din, tasavvuf, Kuran, hadis, peygamber hikayeleri, evliya menkıbeleri, İran ve İslam mitolojisi, XIII yuzyılından sonra yerli yaşam, gunluk olaylar olmuştur Bu nedenlerle şiirlerde aşk, şarap, din ve ahlak ile ilgili soyut kavramlar işlenmiştir Şiirlerin kişi ve toplum yaşayışı ile ilgili gerceklere, doğaya ilgileri azdır
Divan şiirinde aşk on plandadır Ama bu aşk hem dunyevi hem de tasavvufidir Tasavvufa bağlanan şairin amacı, mutlak guzellikolan Allahı bulmaktır İlahi aşk, maddi aşkla başlar Bir guzele aşık olan şair, duygularını daha sonra soyutlama yoluyla ilahi aşka donuşturerek Allaha kavuşmak icin cabalar Aşkı din dışı bir anlayışla işleyen şairlerin şiirlerinde ise hayran olunan bir varlık olarak kadın onemlidir Ama sevgili; zalim, vefasız; aşık ise bahtsızdır Sevgili aşığına yuz vermez ve ona devamlı acı cektirir
Dil, cumle yapısı bakımından Turkce olmasına rağmen sozcukleri bakımından Arapca ve Farsca kelimelerin bolca bulunduğu, Osmanlıca da denilen yazı dilidir
Nazım olcusu, İranlıların Araplardan alarak yeniden duzenledikleri aruz olcusudur
Daha cok tam ve zengin kafiye kullanılmıştır Anlamdan cok soyleyişe onem verilir Kafiye goz icindir ve cok onemlidir
Nazım birimi olarak beyit kullanılmıştır; ancak tuyug, şarkı ve rubailerde dortluk kullanılır Beyit, kendi icinde anlam butunluğu taşır Yani beyitler arasında konu butunluğu bulunmaz Beyitlerle kurulan nazım bicimlerinde beyitleri birbirine bağlayan olcu ve uyak birliğidir
Konu butunluğu olmadığı icin şiirlere başlık konmaz Her şiir redifiyle veya nazım şeklinin adıyla anılır (Su Kasidesi, Gazel, Kaside gibi)
Şiirde butun guzelliğine değil parca guzelliğine değer verilir Hatta coğu şair Mısrai berceste adı verilen en guzel dizeyi oluşturmaya cabalar
Konuya değil konunun işleniş bicimine onem verildiğinden aynı konu değişik donemlerde bircok şair tarafından işlenmiştir Bu yuzden Leyla vu Mecnun, Yusuf u Zuleyha adını taşıyan birkac eser vardır
Divan şiirinde Arap ve Fars edebiyatlarından alınan belli semboller vardır Mazmun adı verilen bu semboller hic değiştirilmeden kullanılır Gul deyince sevgili, bulbul deyince aşığın anlaşılması gibi Bunlar dışında Turklerin oluşturduğu semboller de vardır
Gazel, kaside, mesnevi, rubai gibi Arap ve Fars edebiyatından alınan nazım şekilleri kullanılmıştır Bunun yanında tuyuğ ve şarkı gibi Divan edebiyatına Turklerin kazandırdığı nazım şekilleri de vardır
Soz sanatlarına sıkca başvurulur Soyleyiş ozentilidir Ustalık; benzetmeler yapmak, mecazlı, sanatlı deyişler soylemek, kalıplaşmış anlamlı sozcukleri yeniden kullanmaktır Bu nedenle şair, ozden cok soyleme bicime onem verir
Divan edebiyatı , insanın ic dunyasına yonelik, soyut ve kitabi bir edebiyattır Şiirde gozlemden daha cok hayallere yer verilir
Aşk, şarap, sevgili, olum, ovgu, yergi, tabiat ve tasavvuf gibi konular işlenir
Şiirler, konularına gore de adlandırılır Olum teması işleyen MERSİYE, Peygamberlerin erdemlerini anlatan şiirlere NAAT, Allaha yakarışı işleyen şiirlere MUNACAAT , Allahın birliğini anlatan şiirlere TEVHİD , şairin kendini ovduğu şiirlere FAHRİYE , şairin toplumsal carpıklıkları dile getirdiği yergilere de HİCİVHİCVİYE denir
Divan şiirinde nazirecilik geleneği (bir şairin şiirine başka bir şair tarafından aynı şekil, vezin, kafiye ve redifle şiir yazma) yaygındır
Divan edebiyatı nazım şekilleri uc ana bolumde işlenir: Beyitlerle kurulanlar (gazel, kaside, mesnevi) Dortluklerle kurulanlar (tuyuğ, şarkı, rubai, murabba) Bentlerle kurulanlar (terkibi bent, tercii bent)