Bazıları eşini kıskanmayı ayıp gibi, çağ dışı gibi göstermeye çalışıyorlar Gayur edinmek, yani namusunu gözetmek için, meşru hudutlar içinde kıskançlık uygulamak dinimizin emridir
Hadisi şeriflerde buyuruldu fakat:
(Allahü teâlâdan daha gayuru yoktur ve bunun için fuhşu yasaklamıştır) Buhari
(Namus gayreti imandan, kadınerkek bir arada eğlenmek de nifaktandır) Deylemi
Namusunu kıskanmayana deyyus denir Deyyuslar için hadisi şeriflerde buyuruldu fakat:
(Allahü teâlâ, Cenneti yaratınca, “Pinti, sana giremez, deyyus senin kokunu bile duyamaz buyurdu) Deylemi
(Alkol içene, başlıcababasına âsi olan kimseye ve deyyusa, Cennete girmek haramdır) İAhmed
Bu büyük günahları işleyen kimsenin zerre kadar da olsa imanı varsa, günahlarının cezasını çektikten daha sonra Cennete gider Fakat günahlar insanı küfre sürüklediği için, bu günahlara sürdürmek büyük felakete yol açar Zararın neresinden dönülürse kârdır Bir lahza önce tevbe edip günahlardan sıyrılmalıdır Tevbe eden, hiç günah işlememiş gibi olur
Kadının, kocasını da kıskanması normaldir Fakat kıskançlığıyla yasal sınırı aşmamalıdır (Allahü teâlâ, kıskançlığı kadınlara ve cihadı erkeklere yükledi Hangi kadın, bu emre iman ederek sabrederse, şehid olan mücahid kadar sevap kazanır) hadisi şerifinde de, kadınların sabır göstermelerine dikkat çekici buyurulmaktadır
Sual: Gayur olmakla, kıskanmakla haset etmek arasında ne ayrım vardır?
YANIT
Haset, kıskanmak, çekememek demektir Yani, Allahü teâlânın birisine vermiş olduğu nimetin ondan gitmesini arzu etmek demektir Ondan gitmesini istemeyip de, kendisinde de olmasını dilemek, haset olmaz Buna gıpta etmek, imrenmek denir Gıpta güzel bir huydur İslamiyet ’in ahkamına, yani farzları yapmaya ve haramlardan sakınmaya riayet eden, gözeten salih kimseye imrenme edilmesi vaciptir Dünya nimetleri için imrenmek tenzihen mekruh olur Birisinde bulunan kötü, zararlı şeyin gitmesini istemek, çaba olur Çaba gösterene de gayur denir Çaba, bir kimsede olan hakkına, onun başkasını müşterek etmesini istememektir Hadisi şeriflerde buyuruldu oysa:
(Mümin gayur olur Allahü teâlâ ise daha gayurdur) Müslim
(Namus gayreti imandandır) Deylemi
Allahü teâlânın çaba etmesi, kulunun kötü, çirkin şey yapmasına razı olmamasıdır
İnsanın Allahü teâlâya gayret etmesi, haram işlenmesini istememekle olur
Yusuf aleyhisselamın, (Sultanın yanında benim ismimi söyle!) demesi gayreti ilahiyyeye dokunarak, senelerce zindanda kalmasına sebep oldu İbrahim aleyhisselamın, oğlu İsmail ’in dünyaya gelmesine sevinmesi, gayreti ilahiyyeye dokunarak, bunu kurban etmesi emrolundu Allahü teâlânın çok sevdiklerine, bir takım evliyaya böyle gayret etmesi çok vâki olmuştur *