Son Konu

Farabi Kimdir?

nicebayan

Yeni Üye
Katılım
24 Ara 2016
Mesajlar
378,708
Tepkime
2
Puanları
38
Yaş
36
Web
nicebayan.com
Credits
-1
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
Farabi , Farabi Kimdir, Farabi felsefesi, Farabi düşüncesi, Farabi eserleri nelerdir, Farabi ve felsefe ,Farabi hakkında veri

Farabi Kimdir?

Farabi 870950 yılları aralarında yaşamış olan İslam düşünürüdür

Sistemi Aristoteles mantığına dayanan akılcı bir metafizikten oluşan, Aristoteles'in sistemini Plotinos'un görüşleri yardımıyla, İslam inancı ile uzlaştırmaya çalışan Farabi, Tanrı'nın var oluşunu kanıtlarken, Aristoteles'in akılyürütme çizgisini peşine düşüp takip etmiştir Ona tarafından, bu dünyadaki nesneler hareket etmekte, değişmektedirler Dünyadaki nesneler hareketlerini bir ilk Hareket Ettiriciden edinmek durumundadırlar Bu ilk Hareket Ettirici ise Tanrı'dır

Farabi, varlık anlayışında, mümkün veya olumsal varlıklar adını verdiği nesneler ile Tanrı arasındaki farklılık ve ayrılığı, mümkün varlıkların Tanrı'dan, birincil varlıktan sudur ettiklerini söyleyerek açıklamaya ve temellendirmeye çalışır Farabi'ye göre, birincil varlık, Tanrı, varlık taşkını aracılığıyla evrendeki tüm varlık düzenini 'doğal bir zorunlulukla' meydana getirir Cihan Tanrı'nın değerine hiçbir şey katmaz Yetkin bir varlık olan Tanrı'nın hiçbir şeye ihtiyacı yoktur Tanrı'yla cihan arasındaki ilişkiyi, evrenin Tanrı'dan sudur, türüm aracılığıyla ve zorunlulukla çıktığını söyleyerek ifade eden Farabi'ye kadar, kâinat bununla birlikte Tanrı'nın ebedi cömertliğinin bir sonucudur Tanrı, Farabi'nin sisteminde her şeydir

Tanrı seven, sevilen ve sevgidir O haberdar olan, aşina ve bilgidir Tanrı her şey olduğuna ve hiçbir şeye gereklilik duymadığına kadar, Farabi bu noktada, mümkün varlıkların var oluşları için, Tanrı'nın yalnızca kendisini konu alan bilme faaliyetine başvurur Buna göre, yaratıklar, Tanrı'ya en yakın 'akıllar' halinde Tanrı'dan çıkıp varlığa gelirler Onun sudur, türüm anlayışına göre, Tanrı'nın kendi tözünü bilmesinden birinci us doğar; bu aklın Tanrı'yı bilmesinden ise, ikinci hafıza türer Bu Vesile Ile, ortaya sırasıyla 10 akıl çıkar; onuncu fikir, etkili akıldır (aklı faal) Birinci aklın varlığı, Tanrı dolayısıyla zorunlu, fakat kendi özünde mümkündür; birincil us, kendini bu niteliğiyle bildiği için, onun maddesinden birinci gök katı, formundan da (suretinden de) o gök katının ruhu sudur eder Bu Vesile Ile on akıldan her birinin karşılığı olarak bir gök katı türer Madde de Tanrı'dan sudur etmiştir Tereddüd çağırmak olan madde, Tanrı'ya en uzaktan olan varlıktır Etkili Zihin insan ruhunun da nedenidir

İnsan anlayışında, Farabi insanın ruh ve bedenden meydana geldiğini söyler Bedenin yetkinliği ruhtan, ruhun yetkinliği ise akıldan kaynaklanmaktadır Ruhun başlıca görevleri eylem, kavrayış ve algılamadır Ona tarafından, bitkisel, hayvani ve insani almak üzere, üç nesil ruh vardır Bitkisel ruhun görevi, bireyin yetişme ve gelişmesi ile soyun sürdürülmesi, hayvansal ruhu görevi iyinin alınıp kötüden uzakta durulması, insani ruhun görevi ise güzelin ve yararlının seçilmesidir Farabi etik anlayışında, insanın zihin aracılığıyla iyi ve kötüyü ayırt edebileceğini savunur İnsan için maksat sevinç, en büyük erdem de bilgeliktir Farabi'ye göre, en yüksek iyi olan sevinç, etkin hafıza ile bir araya gelmek aracılığıyla gerçekleşir Zira, insan kendisini bilmek için evreni çakmak, evreni bilmek için de evrenin amacını kavramak durumundadır Evrenin esas ve en yüksek amacını anlamak, insan için reel mutluluktur İnsanın kendisini ve evrenin amacını anlamaya kalkışması ise, bilim ve felsefe yapmakla ilgili bir şeydir İnsan aklının en yüksek düzeyde yetkinleşmesi, insan aklını Etkin Zihin'a yaklaştırır *
 
Üst Alt