nicebayan
Yeni Üye
Farabi Felsefesi
Farabi'nin Din Felsefesi Hakkında Bilgi
Farabi, İslam felsefesinin temelini atan ilk düşünürlerdendir İslam disiplini içinde yetişmiş Türk düşünürlerinin en büyüğü olan Aristoteles mantığına dayanan usçu bir metafizik oluşturmuştur Amacı, Aristoteles'i, azıcık da Plotinos'un yardımıyla, İslam diniyle uzlaştırmaktı Bununla da yetinmemiş, İslam dinini de bilimle uzlaştırmaya çalışmıştır Farabi'de, Aristo felsefesinin yanında İslam nassının, Eflatun'un, Plotinos'un ve YeniEflatuncu akımın da manâlı tesirleri görülür
Tüm maddi olayları manevi ve ruhi prensiplere irca ederek uzlaştırıcı bir spiritualizm doktrini kurmaya çalışmıştır
Yunan felsefesinin özellikle kozmogoniye dair esas görüşleriyle İslam inancının uzlaştırılması hususunda İslam filozoflarının bazısı dini, bazısı da felsefeyi başlıca almış ve bu nedenle değişik din felsefeleri ortaya çıkmıştır Farabi felsefeyi başlıca alanlar arasında yer alır
Felsefe Anlayışı
Farabi'ye göre felsefe, bir herşeye şamil olan alemi bizim önümüze seren bir ilimdir Nefsin saf olması felsefe yapmanın keza şartı hem de neticesidir Onun için kendisini nefsin ıslahına vakfetmiştir
Ona göre tabiat ilimleri ile zihinsel olarak ilimler, geometri ve mantığın kontrolü aşağı yapılmalıdır
Metafizik Görüşü
Farabinin ontolojisi ve felsefesinin temelini onun Tanrı hakkındaki görüşleri oluşturur Buna kadar, gerçeğin zirvesinde ''zorunlu varlık'' olan Tanrı bulunur O, Birdir ve bir bakıma her şeydir Çünkü, O, tüm varlıkların dayanağı ve varlık nedenidir Varlığın diğer hiçbir şeye borçlu değildir; aksine her şeyin varlığı Ondan gelmektedir Çünkü bir varlık ya ''mümkün'' ya da ''gerekli'' (vücib) olur; üçüncü bir şık düşünülemez
Olası olan, var olması için kendisinden önceki bir nedene muhtaçtır Mantıklı olarak nedenler dizisi bir ilk nedende durmak zorundadır ve bu ilk nedenin de bir nedeni olmayacağı için O, gerekli ve nedensiz varlıktır; bundan nedeniyle da baki varlıktır; yeniden o, ezelden beri etkindir; salt gerçek ve salt iyidir Var olan her şey, kozmolojik bir harmoni içinde ve zorunlu olarak Ondan taşmaktadır Onun bilgisi, inâyeti ve cömertliğinin sonucudur O, tüm fikir ve tasavvurların üzerinde bir gerçektir; bu yüzden Onun ne olduğunu yok, ne olmadığını düşünebiliriz
Farabi Felsefesinde 4 Temel Us
1Aristo'ya göre Allah alemin merkezidir ve maddeye şekil verir Farabi'de ise bunun tersine Allah ile madde arasındaki ikilik kaldırılmış olup, maddenin zaruretini Allah'tan aldığı kabul edilmiştir
2Aristo'da Allah ilk hareket ettiricidir ve maddeye mekanik olarak tesir eder Farabi bu nazariyeyi adamakıllı değiştirerek, benzer prensip ile metafizik ile fiziği açıklamaya çalışır
3Aristo'ya tarafından Allah sadece iyi ve güzel kurallarına göre mekanik bir şekilde ve bilmeden tesir ettiği halde, Farabi Allah'ın bilgisinin determinizmi ifade ettiğini kabul eder Ama ona tarafından Allah yalnız külileri, yani alemlerin kanunlarını bilir ama tabiatın cüzi hadiseleri ile meşgul olmaz
4Aristo'ya tarafından birincil hareket ettirici faal düşünce ya da Allah'tır Burada aktif hafıza ile Allah birleştirilmiştir Farabi'de ise külli düşünce, Allah'tan sudur eden ilk mahluktur O Allah olamaz Çünkü sınırlı yaratıkları meydana getiren şey de sınırlıdır *
Farabi'nin Din Felsefesi Hakkında Bilgi
Farabi, İslam felsefesinin temelini atan ilk düşünürlerdendir İslam disiplini içinde yetişmiş Türk düşünürlerinin en büyüğü olan Aristoteles mantığına dayanan usçu bir metafizik oluşturmuştur Amacı, Aristoteles'i, azıcık da Plotinos'un yardımıyla, İslam diniyle uzlaştırmaktı Bununla da yetinmemiş, İslam dinini de bilimle uzlaştırmaya çalışmıştır Farabi'de, Aristo felsefesinin yanında İslam nassının, Eflatun'un, Plotinos'un ve YeniEflatuncu akımın da manâlı tesirleri görülür
Tüm maddi olayları manevi ve ruhi prensiplere irca ederek uzlaştırıcı bir spiritualizm doktrini kurmaya çalışmıştır
Yunan felsefesinin özellikle kozmogoniye dair esas görüşleriyle İslam inancının uzlaştırılması hususunda İslam filozoflarının bazısı dini, bazısı da felsefeyi başlıca almış ve bu nedenle değişik din felsefeleri ortaya çıkmıştır Farabi felsefeyi başlıca alanlar arasında yer alır
Felsefe Anlayışı
Farabi'ye göre felsefe, bir herşeye şamil olan alemi bizim önümüze seren bir ilimdir Nefsin saf olması felsefe yapmanın keza şartı hem de neticesidir Onun için kendisini nefsin ıslahına vakfetmiştir
Ona göre tabiat ilimleri ile zihinsel olarak ilimler, geometri ve mantığın kontrolü aşağı yapılmalıdır
Metafizik Görüşü
Farabinin ontolojisi ve felsefesinin temelini onun Tanrı hakkındaki görüşleri oluşturur Buna kadar, gerçeğin zirvesinde ''zorunlu varlık'' olan Tanrı bulunur O, Birdir ve bir bakıma her şeydir Çünkü, O, tüm varlıkların dayanağı ve varlık nedenidir Varlığın diğer hiçbir şeye borçlu değildir; aksine her şeyin varlığı Ondan gelmektedir Çünkü bir varlık ya ''mümkün'' ya da ''gerekli'' (vücib) olur; üçüncü bir şık düşünülemez
Olası olan, var olması için kendisinden önceki bir nedene muhtaçtır Mantıklı olarak nedenler dizisi bir ilk nedende durmak zorundadır ve bu ilk nedenin de bir nedeni olmayacağı için O, gerekli ve nedensiz varlıktır; bundan nedeniyle da baki varlıktır; yeniden o, ezelden beri etkindir; salt gerçek ve salt iyidir Var olan her şey, kozmolojik bir harmoni içinde ve zorunlu olarak Ondan taşmaktadır Onun bilgisi, inâyeti ve cömertliğinin sonucudur O, tüm fikir ve tasavvurların üzerinde bir gerçektir; bu yüzden Onun ne olduğunu yok, ne olmadığını düşünebiliriz
Farabi Felsefesinde 4 Temel Us
1Aristo'ya göre Allah alemin merkezidir ve maddeye şekil verir Farabi'de ise bunun tersine Allah ile madde arasındaki ikilik kaldırılmış olup, maddenin zaruretini Allah'tan aldığı kabul edilmiştir
2Aristo'da Allah ilk hareket ettiricidir ve maddeye mekanik olarak tesir eder Farabi bu nazariyeyi adamakıllı değiştirerek, benzer prensip ile metafizik ile fiziği açıklamaya çalışır
3Aristo'ya tarafından Allah sadece iyi ve güzel kurallarına göre mekanik bir şekilde ve bilmeden tesir ettiği halde, Farabi Allah'ın bilgisinin determinizmi ifade ettiğini kabul eder Ama ona tarafından Allah yalnız külileri, yani alemlerin kanunlarını bilir ama tabiatın cüzi hadiseleri ile meşgul olmaz
4Aristo'ya tarafından birincil hareket ettirici faal düşünce ya da Allah'tır Burada aktif hafıza ile Allah birleştirilmiştir Farabi'de ise külli düşünce, Allah'tan sudur eden ilk mahluktur O Allah olamaz Çünkü sınırlı yaratıkları meydana getiren şey de sınırlıdır *