bilgiliadam
Yeni Üye
Fazıl Husnu Dağlarca Edebi Hayatı
Fazıl Husnu Dağlarca nın Edebi Kişiliği
Fazıl Husnu Dağlarca Edebi Kişiliği Hakkında bilgi
Daha ilk kitabında yer alan şiirlerdeki ozgun benzetme ve metaforlar, ozgun ve yoğun şiir dunyasıyla buyuk bir şiir yeteneği olduğunu kanıtlayan Dağlarca'nın bu ilk şiirlerinde simgeci ve sezgici oğelerle Necip Fazıl mistisizminden etkilenmeler (Geceler, vb) goruluyor Fakat Dağlarca'da (Cocuk ve Allah'ta daha yoğun bicimde gorduğumuz) gizemci oğeler, Necip Fazıl'dakinden farklı olarak, bir yontemin ya da dunya goruşunun değil, duyarlılıkların, şairin ruhsal durum ve psikolojisinin sonucudur
Bu anlamda, Dağlarca'nın bu donemini 'sezgicilik' kavramıyla tanımlamaya calışmak daha doğru olur İlk orneklerini Havaya Cizilen Dunyada gorduğumuz bu ozgun şiir dunyası, Cocuk ve Allah'ta buyuk bir yoğunluktadır Bu kitapta, varlığın gizlerinin araştırılışı, cocukluk dunyası, insan yaşamının nice ince ayrıntıları, genellikle klasik kıta bicimlerinde ve uyaklı şiirlerle, o gune kadar şiirimizde orneği bulunmayan yeni ve eşsiz guzellikte imgelerle, kişisel yaşamın en uzak anılarından, cağrışımlarından kaynaklanan derin ve icten bir lirizmle, az rastlanır bir gozlem ve anlatım gucuyle yansıtılmıştır Bu ozellikleriyle, Cocuk ve Allah, yayınlanışından bu yana, etkileri kuşaktan kuşağa suren bir şiir dunyasının kitabı olarak, (kimi şiirlerdeki ozurlu dizelere, uyak uğruna yapılmış izlenimi veren kimi dizeler ve kimi zorlama uyaklara, kimi yerde yalınlıktan uzaklaşan, cok kişiselleşen simge ve tanımlara karşın) şiirimizin baş yapıtlarından biri olmuştur Her kitabında yeni konulara ve yeni soyleyiş ozelliklerine acılan, bu anlamda da şiirimizde (ancak Nazım Hikmette gorebildiğimiz) bir uretkenliğin ve kendini yenileme başarısının temsilcisi olan Dağlarca, Toprak Anada koylu konuşma dilini araştırarak ve onu kendi şiir potasında yoğurarak, koylu yaşamının atmosferini, bir destan butunluğu icinde, doğasıyla, insanlarının duşunce ve anlatım bicimleriyle, bu yaşamın kırac ve tekduze rengiyle yansıtmayı başarmış, oykunmeden ve ozentiden uzak, icten bir memleketci, toplumcu şiir kurabilmiştir Batı Acısı Batı'yla bir hesaplaşmadır
Dağlarca'nın daha sonraki şiirlerinde goreceğimiz guncel toplumcu şiirlerinin ses tonu ve soyleyiş ozellikleri de ilk kez bu kitaptaki şiirlerinde belirmektedir Kimi zaman aşırı denebilecek dil ve kavram soyutluklarına karşın, her yeni kitabıyla dilci ve duşunur şair kimliği ile buyudu Cağdaş şiirimizi (belki yine Nazım Hikmetle karşılaştırılabilecek kadar cok sayıda) yeni ses ve soyleyiş olanaklarıyla zenginleştiren Dağlarca, halk şiiri ve hece oğelerinden, turkulerden, tekerlemelerden yararlanarak yazdığı şiirlerin yer aldığı Horozla, yurtseverliğin, toplumsal adaletsizliğe karşı oluşun ve antiemperyalizmin, en guncel konularda da yureklice konuşmanın seckin orneklerini vermiştir Notron Bombası, gercekten de 'butun antenlerini germiş ’ bir şairin kitabıdır Cıplak'ta sevgi ve sevişme felsefesinin klasik yalınlıkta, guzellikte şiirleri var Yunus Emre'de Olmak'ta Yunus'un cağdaş bir yorumunu buluyoruz
Fazıl Husnu Dağlarca (akılalmaz coklukta urun veren bir sanatcılığın kacınılmaz ozuru olan —ozde ve bicimde— bazı tekrarlara ve yapıtları arasında duzey farklılıklarına kapılı Bilincaltının ve sezgilerin derinliklerinden, kişinin ve toplumun en guncel sorunlarına kadar, insan, evren, zaman, doğa, varlık, yokluk, tarih ve toplum konularında olcusuz genişlikte bir icerik işlemiştir Buz enginliğe sahip cağdaş şiirimize niceliksel ve niteliksel olarak buyuk anlatım olanakları kazandırdı Son yuzyıl Turk şiirinin dunya olcusunde buyuk değerlerindendir Onun sanat anlayışını şu cumlesi ozetler: Sanat eseri hem bir saat gibi icinde bulunduğumuz zamanı, hem de bir pusula gibi gidilmesi gereken yonu işaret etmelidir
AsU(1955) ile başlayan ikinci donem gunumuze kadarki şiirlerinde etkin olan uscudonemdir Sezgi doneminde kendine has bir şiir dili ve bicemi yaratmaya calıştı Usdonemi ise guclu bir Turkce tutkusuyla dikkat ceker Dağlarca bu donemde dilin arılaştırılması cabalarına katıldı, evrensel temalara ağırlık vermeye başladı 1970 sonrasında yoğunlukla cocuk şiirleri yazdı Hem Turkiye'de hem uluslararası duzeyde bircok odul kazandı, bir cok ulkede şiirleri okundu Kitapları bircok dile cevrildi
Fazıl Husnu Dağlarca nın Edebi Kişiliği
Fazıl Husnu Dağlarca Edebi Kişiliği Hakkında bilgi
Daha ilk kitabında yer alan şiirlerdeki ozgun benzetme ve metaforlar, ozgun ve yoğun şiir dunyasıyla buyuk bir şiir yeteneği olduğunu kanıtlayan Dağlarca'nın bu ilk şiirlerinde simgeci ve sezgici oğelerle Necip Fazıl mistisizminden etkilenmeler (Geceler, vb) goruluyor Fakat Dağlarca'da (Cocuk ve Allah'ta daha yoğun bicimde gorduğumuz) gizemci oğeler, Necip Fazıl'dakinden farklı olarak, bir yontemin ya da dunya goruşunun değil, duyarlılıkların, şairin ruhsal durum ve psikolojisinin sonucudur
Bu anlamda, Dağlarca'nın bu donemini 'sezgicilik' kavramıyla tanımlamaya calışmak daha doğru olur İlk orneklerini Havaya Cizilen Dunyada gorduğumuz bu ozgun şiir dunyası, Cocuk ve Allah'ta buyuk bir yoğunluktadır Bu kitapta, varlığın gizlerinin araştırılışı, cocukluk dunyası, insan yaşamının nice ince ayrıntıları, genellikle klasik kıta bicimlerinde ve uyaklı şiirlerle, o gune kadar şiirimizde orneği bulunmayan yeni ve eşsiz guzellikte imgelerle, kişisel yaşamın en uzak anılarından, cağrışımlarından kaynaklanan derin ve icten bir lirizmle, az rastlanır bir gozlem ve anlatım gucuyle yansıtılmıştır Bu ozellikleriyle, Cocuk ve Allah, yayınlanışından bu yana, etkileri kuşaktan kuşağa suren bir şiir dunyasının kitabı olarak, (kimi şiirlerdeki ozurlu dizelere, uyak uğruna yapılmış izlenimi veren kimi dizeler ve kimi zorlama uyaklara, kimi yerde yalınlıktan uzaklaşan, cok kişiselleşen simge ve tanımlara karşın) şiirimizin baş yapıtlarından biri olmuştur Her kitabında yeni konulara ve yeni soyleyiş ozelliklerine acılan, bu anlamda da şiirimizde (ancak Nazım Hikmette gorebildiğimiz) bir uretkenliğin ve kendini yenileme başarısının temsilcisi olan Dağlarca, Toprak Anada koylu konuşma dilini araştırarak ve onu kendi şiir potasında yoğurarak, koylu yaşamının atmosferini, bir destan butunluğu icinde, doğasıyla, insanlarının duşunce ve anlatım bicimleriyle, bu yaşamın kırac ve tekduze rengiyle yansıtmayı başarmış, oykunmeden ve ozentiden uzak, icten bir memleketci, toplumcu şiir kurabilmiştir Batı Acısı Batı'yla bir hesaplaşmadır
Dağlarca'nın daha sonraki şiirlerinde goreceğimiz guncel toplumcu şiirlerinin ses tonu ve soyleyiş ozellikleri de ilk kez bu kitaptaki şiirlerinde belirmektedir Kimi zaman aşırı denebilecek dil ve kavram soyutluklarına karşın, her yeni kitabıyla dilci ve duşunur şair kimliği ile buyudu Cağdaş şiirimizi (belki yine Nazım Hikmetle karşılaştırılabilecek kadar cok sayıda) yeni ses ve soyleyiş olanaklarıyla zenginleştiren Dağlarca, halk şiiri ve hece oğelerinden, turkulerden, tekerlemelerden yararlanarak yazdığı şiirlerin yer aldığı Horozla, yurtseverliğin, toplumsal adaletsizliğe karşı oluşun ve antiemperyalizmin, en guncel konularda da yureklice konuşmanın seckin orneklerini vermiştir Notron Bombası, gercekten de 'butun antenlerini germiş ’ bir şairin kitabıdır Cıplak'ta sevgi ve sevişme felsefesinin klasik yalınlıkta, guzellikte şiirleri var Yunus Emre'de Olmak'ta Yunus'un cağdaş bir yorumunu buluyoruz
Fazıl Husnu Dağlarca (akılalmaz coklukta urun veren bir sanatcılığın kacınılmaz ozuru olan —ozde ve bicimde— bazı tekrarlara ve yapıtları arasında duzey farklılıklarına kapılı Bilincaltının ve sezgilerin derinliklerinden, kişinin ve toplumun en guncel sorunlarına kadar, insan, evren, zaman, doğa, varlık, yokluk, tarih ve toplum konularında olcusuz genişlikte bir icerik işlemiştir Buz enginliğe sahip cağdaş şiirimize niceliksel ve niteliksel olarak buyuk anlatım olanakları kazandırdı Son yuzyıl Turk şiirinin dunya olcusunde buyuk değerlerindendir Onun sanat anlayışını şu cumlesi ozetler: Sanat eseri hem bir saat gibi icinde bulunduğumuz zamanı, hem de bir pusula gibi gidilmesi gereken yonu işaret etmelidir
AsU(1955) ile başlayan ikinci donem gunumuze kadarki şiirlerinde etkin olan uscudonemdir Sezgi doneminde kendine has bir şiir dili ve bicemi yaratmaya calıştı Usdonemi ise guclu bir Turkce tutkusuyla dikkat ceker Dağlarca bu donemde dilin arılaştırılması cabalarına katıldı, evrensel temalara ağırlık vermeye başladı 1970 sonrasında yoğunlukla cocuk şiirleri yazdı Hem Turkiye'de hem uluslararası duzeyde bircok odul kazandı, bir cok ulkede şiirleri okundu Kitapları bircok dile cevrildi