iltasyazilim
Yeni Üye
Fecri ati edebiyatının özellikleri
Fecri ati edebiyatı özellikleri
Fecrİ Ati Edebiyatı
FECRİ ATİ EDEBİYATI
20 Mart 1909 ’da Hilal Matbaası ’nda toplanan Şahabettin Süleyman,Yakup Kadri, Refik Halit, Cemil Süleyman, Köprülüzade Mehmet Faut, Tahsin Nahit, Muhakkak Bülent, Ali Süha, Faik Ali ve Müfit Ratib gibi yeni bir hareket başlatmayı planlar Ahmet Haşim de bu harekete katılır Böylece Fecri Ati Encümeni Edebisi Beyannamesi, 24 Şubat 1910 ’da yayımlanır Fecri Ati edebiyatı, II Meşrutiyet ’in ilanından sonra Mal Varlığıi Fünûn dergisinde yayımlanan bir bildiriyle başlar
Edebiyatımızda birincil edebi bildiriyi (beyannameyi) yayımlayan topluluktur
Edebiyatımızda ilk edebî topluluktur
Serveti Fünûn edebiyatına tepki olarak doğmuştur
“Sanat kişiye özel ve muhteremdir (Sanat bireysel ve saygıya değerdir) görüşüne bağlıdırlar
“Edebiyat önemli ve kayda değer bir iştir, bunun halka anlatılması lazımdır görüşüne sahiptirler
Batıdaki benzerleri gibi dil, edebiyat ve sanatın gelişmesine, ilerlemesine hizmet etmek; gençleri bir araya getirmek; seviyeli hafıza münakaşalarıyla halkı aydınlatmak; kıymetli ve kayda değer yabancı eserleri Türkçeye kazandırmak; Batıdaki aynı topuluklarla bağlantı koymak, bu nedenle Türk edebiyatını Batı edebiyatına yaklaştırmak, Batı edebiyatını Türk edebiyatına takdim etmek amacındadırlar
Mal Varlığıi Fünûn ’a bir tepki olarak ortaya çıkmasına karşın, şiir sahasında bu edebiyatın özelliklerini sürdürürler
Şiirlerinde işledikleri başlıca temalar tabiat ve aşktır
Tabiat tasvirleri aslında uzakta ve subjektiftir
Dil bakımından Serveti Fünûn ’un devamıdır Arapça ve Farsça sözcük ve tamlamalarla batmış, jurnal dilden uzak ve kapalı bir şiir dili oluşturmuşlardır
Aruz veznini kullanarak hür müstezat türünü daha da geliştirmişlerdir
Fecri Aticiler tiyatro ile yakından ilgilenmişlerdir
Şiirde özellikle Sembolizmin etkisi söz konusudur Hikâyede Maupassant, tiyatroda ise Henrich Ibsen misal alınır
Emin bir sanat anlayışında, emin layık ölçüleri civarda birleşmeyi yok, ferdi hürriyeti ve bunun sonucu olarak da çeşitliliği savundukları için kısa sürede dağılmışlardır Dağılmalarında özellikle Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp ’in çıkardıkları Genç Kalemler dergisi etkilidir Yani Milli Edebiyat hareketinin başlaması Fecri Ati ’yi bitirir
Fecri Ati Edebiyatı Cedide ile Ulusal Edebiyat aralarında bir köprü görevi görür
Fecri Ati ’nin en manâlı temsilcisi Ahmet Haşim ’dir
Fecri Ati Beyannamesine imza atanlar: Ahmet Haşim, Ahmet Samim, Belli Bülent (Serdaroğlu), Belli Lami, Tahsin Nahit, Celal Sahir (Erozan), Doktor Cemil Süleyman, Hamdullah Suphi (Tanrıöver), Refik Halit (Karay), Şahabettin Süleyman, Abdülhak Hayri, İzzet Melih (Köklü Değişiklik), Ali Canip (Usul), Ali Süha (Delibaşı), Faik Ali (Ozansoy), Fazıl Ahmet (Aykaç), Mehmet Behçet (Yazar), Mehmet Rüştü, Mehmet Fuat (Köprülü), Müfit Ratib, Yakup Kadri (Karaosmanoğlu), İbrahim Alaattin
Milli Edebiyat ’ın başlamasıyla Hamdullah Suphi, Ali Canib ve Celal Sahir ’in bu harekete katılmalarıyla kalabalık 1912 ’de dağılmıştır Yalnızca Ahmet Haşim Fecri Ati edebiyatının temel ilkelerine bağlı kalmış ve Milli edebiyat hareketine katılmamıştır
Fecri Ati ’nin görüşlerini, Yakup Kadri, Celal Sahir, Ahmet HAşim, Müfit Ratip, Mehmet Fuat ve Ali Canib Resimli Kitap adlı dergide; Mehmet Rauf, Hüseyin Suat ve Raf Necdet de eleştirilere Mal Varlığıi Fünûn ’da yanıt verdiler
*
Fecri ati edebiyatı özellikleri
Fecrİ Ati Edebiyatı
FECRİ ATİ EDEBİYATI
20 Mart 1909 ’da Hilal Matbaası ’nda toplanan Şahabettin Süleyman,Yakup Kadri, Refik Halit, Cemil Süleyman, Köprülüzade Mehmet Faut, Tahsin Nahit, Muhakkak Bülent, Ali Süha, Faik Ali ve Müfit Ratib gibi yeni bir hareket başlatmayı planlar Ahmet Haşim de bu harekete katılır Böylece Fecri Ati Encümeni Edebisi Beyannamesi, 24 Şubat 1910 ’da yayımlanır Fecri Ati edebiyatı, II Meşrutiyet ’in ilanından sonra Mal Varlığıi Fünûn dergisinde yayımlanan bir bildiriyle başlar
Edebiyatımızda birincil edebi bildiriyi (beyannameyi) yayımlayan topluluktur
Edebiyatımızda ilk edebî topluluktur
Serveti Fünûn edebiyatına tepki olarak doğmuştur
“Sanat kişiye özel ve muhteremdir (Sanat bireysel ve saygıya değerdir) görüşüne bağlıdırlar
“Edebiyat önemli ve kayda değer bir iştir, bunun halka anlatılması lazımdır görüşüne sahiptirler
Batıdaki benzerleri gibi dil, edebiyat ve sanatın gelişmesine, ilerlemesine hizmet etmek; gençleri bir araya getirmek; seviyeli hafıza münakaşalarıyla halkı aydınlatmak; kıymetli ve kayda değer yabancı eserleri Türkçeye kazandırmak; Batıdaki aynı topuluklarla bağlantı koymak, bu nedenle Türk edebiyatını Batı edebiyatına yaklaştırmak, Batı edebiyatını Türk edebiyatına takdim etmek amacındadırlar
Mal Varlığıi Fünûn ’a bir tepki olarak ortaya çıkmasına karşın, şiir sahasında bu edebiyatın özelliklerini sürdürürler
Şiirlerinde işledikleri başlıca temalar tabiat ve aşktır
Tabiat tasvirleri aslında uzakta ve subjektiftir
Dil bakımından Serveti Fünûn ’un devamıdır Arapça ve Farsça sözcük ve tamlamalarla batmış, jurnal dilden uzak ve kapalı bir şiir dili oluşturmuşlardır
Aruz veznini kullanarak hür müstezat türünü daha da geliştirmişlerdir
Fecri Aticiler tiyatro ile yakından ilgilenmişlerdir
Şiirde özellikle Sembolizmin etkisi söz konusudur Hikâyede Maupassant, tiyatroda ise Henrich Ibsen misal alınır
Emin bir sanat anlayışında, emin layık ölçüleri civarda birleşmeyi yok, ferdi hürriyeti ve bunun sonucu olarak da çeşitliliği savundukları için kısa sürede dağılmışlardır Dağılmalarında özellikle Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp ’in çıkardıkları Genç Kalemler dergisi etkilidir Yani Milli Edebiyat hareketinin başlaması Fecri Ati ’yi bitirir
Fecri Ati Edebiyatı Cedide ile Ulusal Edebiyat aralarında bir köprü görevi görür
Fecri Ati ’nin en manâlı temsilcisi Ahmet Haşim ’dir
Fecri Ati Beyannamesine imza atanlar: Ahmet Haşim, Ahmet Samim, Belli Bülent (Serdaroğlu), Belli Lami, Tahsin Nahit, Celal Sahir (Erozan), Doktor Cemil Süleyman, Hamdullah Suphi (Tanrıöver), Refik Halit (Karay), Şahabettin Süleyman, Abdülhak Hayri, İzzet Melih (Köklü Değişiklik), Ali Canip (Usul), Ali Süha (Delibaşı), Faik Ali (Ozansoy), Fazıl Ahmet (Aykaç), Mehmet Behçet (Yazar), Mehmet Rüştü, Mehmet Fuat (Köprülü), Müfit Ratib, Yakup Kadri (Karaosmanoğlu), İbrahim Alaattin
Milli Edebiyat ’ın başlamasıyla Hamdullah Suphi, Ali Canib ve Celal Sahir ’in bu harekete katılmalarıyla kalabalık 1912 ’de dağılmıştır Yalnızca Ahmet Haşim Fecri Ati edebiyatının temel ilkelerine bağlı kalmış ve Milli edebiyat hareketine katılmamıştır
Fecri Ati ’nin görüşlerini, Yakup Kadri, Celal Sahir, Ahmet HAşim, Müfit Ratip, Mehmet Fuat ve Ali Canib Resimli Kitap adlı dergide; Mehmet Rauf, Hüseyin Suat ve Raf Necdet de eleştirilere Mal Varlığıi Fünûn ’da yanıt verdiler
*