Fecri ati edebiyatının ozellikleri
Fecri ati edebiyatı ozellikleri
Fecrİ Ati Edebiyatı
FECRİ ATİ EDEBİYATI
20 Mart 1909 ’da Hilal Matbaası ’nda toplanan Şahabettin Suleyman,Yakup Kadri, Refik Halit, Cemil Suleyman, Kopruluzade Mehmet Faut, Tahsin Nahit, Emin Bulent, Ali Suha, Faik Ali ve Mufit Ratib gibi yeni bir hareket başlatmayı planlar Ahmet Haşim de bu harekete katılır Boylece Fecri Ati Encumeni Edebisi Beyannamesi, 24 Şubat 1910 ’da yayımlanır Fecri Ati edebiyatı, II Meşrutiyet ’in ilanından sonra Serveti FunUn dergisinde yayımlanan bir bildiriyle başlar
Edebiyatımızda ilk edebi bildiriyi (beyannameyi) yayımlayan topluluktur
Edebiyatımızda ilk edebi topluluktur
Serveti FunUn edebiyatına tepki olarak doğmuştur
“Sanat şahsi ve muhteremdir (Sanat kişisel ve saygıya değerdir) goruşune bağlıdırlar
“Edebiyat ciddi ve onemli bir iştir, bunun halka anlatılması lazımdır goruşune sahiptirler
Batıdaki benzerleri gibi dil, edebiyat ve sanatın gelişmesine, ilerlemesine hizmet etmek; gencleri bir araya getirmek; seviyeli fikir munakaşalarıyla halkı aydınlatmak; değerli ve onemli yabancı eserleri Turkceye kazandırmak; Batıdaki benzer topuluklarla temas kurmak, boylece Turk edebiyatını Batı edebiyatına yaklaştırmak, Batı edebiyatını Turk edebiyatına tanıtmak amacındadırlar
Serveti FunUn ’a bir tepki olarak ortaya cıkmasına rağmen, şiir sahasında bu edebiyatın ozelliklerini surdururler
Şiirlerinde işledikleri başlıca temalar tabiat ve aşktır
Tabiat tasvirleri gercekten uzak ve subjektiftir
Dil bakımından Serveti FunUn ’un devamıdır Arapca ve Farsca kelime ve tamlamalarla dolu, gunluk dilden uzak ve kapalı bir şiir dili oluşturmuşlardır
Aruz veznini kullanarak serbest mustezat turunu daha da geliştirmişlerdir
Fecri Aticiler tiyatro ile yakından ilgilenmişlerdir
Şiirde ozellikle Sembolizmin etkisi soz konusudur Hikayede Maupassant, tiyatroda ise Henrich Ibsen ornek alınır
Belli bir sanat anlayışında, belli değer olculeri etrafında birleşmeyi değil, ferdi hurriyeti ve bunun sonucu olarak da ceşitliliği savundukları icin kısa surede dağılmışlardır Dağılmalarında ozellikle Omer Seyfettin ve Ziya Gokalp ’in cıkardıkları Genc Kalemler dergisi etkilidir Yani Milli Edebiyat hareketinin başlaması Fecri Ati ’yi bitirir
Fecri Ati Edebiyatı Cedide ile Milli Edebiyat arasında bir kopru gorevi gorur
Fecri Ati ’nin en onemli temsilcisi Ahmet Haşim ’dir
Fecri Ati Beyannamesine imza atanlar: Ahmet Haşim, Ahmet Samim, Emin Bulent (Serdaroğlu), Emin Lami, Tahsin Nahit, Celal Sahir (Erozan), Doktor Cemil Suleyman, Hamdullah Suphi (Tanrıover), Refik Halit (Karay), Şahabettin Suleyman, Abdulhak Hayri, İzzet Melih (Devrim), Ali Canip (Yontem), Ali Suha (Delibaşı), Faik Ali (Ozansoy), Fazıl Ahmet (Aykac), Mehmet Behcet (Yazar), Mehmet Ruştu, Mehmet Fuat (Koprulu), Mufit Ratib, Yakup Kadri (Karaosmanoğlu), İbrahim Alaattin
Milli Edebiyat ’ın başlamasıyla Hamdullah Suphi, Ali Canib ve Celal Sahir ’in bu harekete katılmalarıyla topluluk 1912 ’de dağılmıştır Yalnızca Ahmet Haşim Fecri Ati edebiyatının temel ilkelerine bağlı kalmış ve Milli edebiyat hareketine katılmamıştır
Fecri Ati ’nin goruşlerini, Yakup Kadri, Celal Sahir, Ahmet HAşim, Mufit Ratip, Mehmet Fuat ve Ali Canib Resimli Kitap adlı dergide; Mehmet Rauf, Huseyin Suat ve Raf Necdet de eleştirilere Serveti FunUn ’da cevap verdiler