bilgiliadam
Yeni Üye
Grafik Tasarım Terimleri
Grafik: Harfleri, sozcukleri, tumceleri, fotoğrafları, bicimleri, renkleri kağıt uzerinde bir zevk ve oranla yerleştirme ve bu yerleştirmede yenilik ve cekicilik oluşturma sanatına grafik denir Eski Yunancadaki Grapnein(yazmak) kelimesinden dilimize gecmiştir
Tasarım: Planlamaya dayalı belirli bir amac gozeten yaratıcı bir eylemdir
Grafik Tasarım: Okunan izlenen goruntulerin tasarımı şeklinde tanımlanır Grafik tasarımda gorsel unsurlar kenar cizgileri ile aynı yonde yerleştirildiklerinde duzenli ve durağan, karşıt yonde yerleştirildiklerinde dinamik ve enerjik bir yapı oluştururlar
İletişim: Gonderici ve alıcı olarak adlandırılan iki insan ya da insan grubu arasında gercekleşen bir duygu, duşunce, davranış ve bilgi alış verişidir
Grafik İletişim: Goruntulerden oluşan bilgilerin değiştokuşu olarak tanımlanır Yazılar, resimler ve fotoğraflar başlıca grafik iletişim araclarıdır Bir mesajın acık, ekonomik ve estetik yollarla uretilmesi, grafik iletişimin başlıca amacıdır Grafik iletişimin ekonomik olması demek, mumkun olan en az sayıda gorsel imgenin, mumkun olan en yuksek sayıda bilgiyi aktarabilmesi demektir Ornek: Erkekkadın tuvaletlerini ya da giriş cıkışı grafik imgelerden anlarız
Grafik Tasarımın Oğeleri: Cizgi , ton, renk, doku, bicim, olcu, yon olarak ifade edilebilir Cizgiler karakterlerine gore ve konumlarına bağlı olarak bazı mesajlarda iletirler Orneğin; yatay cizgi durgunluk, dikey cizgi saygınlık, diyagonal cizgi canlılık, kıvrımlı cizgi zerafet ifadesi verir Tonlar genellikle gorsel imgenin yarımton reproduksiyon tekniği ile tramlanması yoluyla elde edilir Ton ve cizgi tasarımda kontrastlığı oluşturan elemanlardır Renk, bir tasarımı meydana getiren yapı taşlarından biridir Renkler, izleyen uzerinde değişik etkiler uyandırırlar Bunların bir bolumu kişisel, bir bolumu ise genellenebilir duygulardır Orneğin; sıcak renklerin uyarıcı, soğuk renklerin ise gevşetici, dinlendirici olması renklerin genellenebilir etkileri olarak değerlendirilebilir Doku, bir yuzey uzerinde tekrarlara dayalı bicimsel bir duzen olarak adlandırılabilir Orneğin zeminde kullanılan bir ahşap, mermer vb dokusu Bir grafik tasarım urunu, farklı olculerdeki gorsel unsurların bir araya gelmesiyle oluşur Bir tasarım yuzeyi uzerinde bulunan cizgisel, tipografik ve gorsel unsurların yonu onemlidir Orneğin: Bir gazete haberinde yer alan insan fotoğrafi ilgili habere doğru bakmalıdır
Mesaj: Bir kimseye verilen, gonderilen iletilen bilgi, haber
Hedef Kitle: İlgi alanları ve ozellikleri ayrıntılı bir bicimde tanımlanmış bir kitledir Bir kişi ya da kurumun davranışlarından, kararlarından, uygulamalarından dolaylı ya da dolaysız olarak etkilenen grup olarak ifade edilebilir
Sanat Yonetmeni: Reklam ajanslarında metin yazarı, fotoğrafcı, uygulamacı grafiker, muşteri temsilcisi vb elemanlarla calışan, etkili uretimi ve tasarımından sorumlu kimse
Grafiker: Gorsel sanatlar alanındaki ressam, heykeltıraş gibi meslek mensuplarından biri olan grafikerler, basılması istenen materyali estetik kurallar cercevesinde baskı icin duzenleyen; yazıları ve gorsel unsurları işin niteliğine uygun bir grafik dili kullanarak cekici hale getiren ve bu yolla etkili iletişim ortamı yaratan sanatcılardır Gunumuzde grafikerlerin sanat bilgisi ve el becerisi yanında, psikoloji ve iletişim bilimleri ile de yakından ilgilenmesi gerekmektedir Gun gectikce matbaalarda, burolarında, yayınevlerinde grafikerler daha onem kazanmışlardır Grafikerlik onemli bir sanat dalı haline gelmiştir Dunyada ve ulkemizde; guzel sanatlar bolumlerinde grafik anasanat dalları acılmıştır Gunumuzde kartvizitten gunluk bir gazete sayfasına kadar, baskıya girecek her urun bir grafikerin oluşturacağı taslaktan gecmelidir
Eskiz (Taslak): Ceşitli unsurların sayfa uzerinde nasıl yerleştirileceğini gosteren karakalem ya da kor yazı ve resimlerle oluşturulmuş taslak calışmaları Taslaklar, fikir taslakları ve geliştirilmiş taslaklar olarak iki aşamada ele alınabilirler Fikir taslakları, basılacak urunle ilgili olarak otobuste, evde, parkta ya da herhangi bir yerde uretilmiş kabataslaklara verilen addır Geliştirilmiş taslaklar ise, fikir taslakları icinden secilen birkac orneğin, işin gercek ebatlarında bilgisayar ortamında gercek baskı materyalleri ile ya da uygun bir baskı altı malzemesi uzerine ışıklı masalarda kor yazı ve resimlerle oluşturulmuş taslaklardır Bu taslaklarda kullanılacak yazı karakteri ve puntosu, varsa fotoğrafın yeri ve buyukluğu, zemin rengi vb unsurlar basılacakmış gibi duzenlenir ve muşteriye sunulur
Mizanpaj(Duzenleme): Grafik oğelerinin belirli bir cerceve icinde dengeli olarak yerleştirilmesi Bir ceşit taslak Sayfa duzenlemesi, sayfa planı
(La mise en page) Pikaj: Grafik icin hazırlanmış; resim, yazı, amblem ve fotoğrafların, milimetrik kağıt ya da resim kağıdı uzerine, gonyeli bir şekilde kesilerek yapıştırılması Bu işlem bilgisayarların basım dunyasına girmesinden once yapılırdı 1990'lı yıllara kadar pek cok matbaa ve yayınevi pikajorleri calıştırırdı Gunumuzde pikaj işlemi yapılmamaktadır
İllustrasyon: Başlık, slogan ya da metin gibi sozel unsurlardan cok gorsel unsurların ağırlıkta olduğu; gorsel anlatım oğelerinin etkin kullanıldığı grafik tasarım unsurlarının butunu
Slogan: Genellikle hafızada kalıcılık icin ise ideali 23 kelimeden oluşmasıdır
Amblem: tek satırdan oluşan, bir urun, hizmet ya da fikri tanıtmak amacıyla yazılmış carpıcı metinlerdir Sloganlarda sozcuk sayısı 56'yı gecmemelidir Ozellikle afiş tasarımında, vurgulama ve Urun ya da hizmet ureten kuruluşlara kimlik kazandıran sozcuk ozelliği gostermeyen soyut ya da nesnel goruntulerle ya da harflerle oluşturulan simgelerdir
Logo: İki ya da daha fazla tipografik karakterin sozcuk halinde okunacak bicimde bir araya getirilmesiyle oluşturulan ve bir urun, kuruluş ya da hizmeti tanıtan marka ya da amblem ozelliği taşıyan simgeler
Simgesel İşaret: Urun, hizmet, duşunce ya da nesneyi simgeleyen işaretler Trafik işaretleri, ulaşım, hastane, sigara icilmez levhaları, bayrak ve flamalar simgesel işaretlere ornektir
Ticari Marka: Bir urunun benzer urunlerden ayrılmasını sağlamak amacıyla ureticiler tarafından kullanılan tanımlayıcı simgelerdir
Format: Bicimin, olcumun ya da bir yayının gorunuşu icin kullanılan genel bir terim
Perspektif: Cisimleri, bir yuzey uzerine goruldukleri gibi cizme tekniği
Orijinal: Baskı yoluyla coğaltılmak uzere scannerda taranarak film cıkışa hazırlanan ya da reproduksiyon atolyesinde filmi cekilen tire veya yarıton resim
Degrade: Siyahtan beyaza giden tram; koyu renkten acık renge ya da bir renkten başka bir renge geciş işlemi Daha cok değişik zemin denemelerinde tercih edilir
Kurum Kimliği (Kurumsal Kimlik): Bir kurumun ya da şirketin kartvizit, yazışma, iş gazetesi gibi kağıt baskı dokumanlarında surekli aynı stili kullanmasıyla oluşan ve diğer şirketlerden ayrılmasını sağlayan imaj Tutarlı olmak icin butun dokumanlarda aynı yazı tipi, stili, harf ve satır arası boşlukları aynı tur boşluklar kullanılır Bu parcalar butun yayınlarda aynı yerlerde olur
Kurum Kimliği Dosyası: Bir kurumun imajını guclendirmek icin hazırlanan ve surekli kullanılacak basılı evraklara (logo, amblem, fatura, irsaliye, makbuz, zarf, antetli kağıt, kartvizit gibi) ilişkin orneklerin bulunduğu dosya
Broşur: Tanıtım amacı taşıyan renkli veya tek renk olarak hazırlanan kitapcık ya da tek, iki, uc ya da akordeon kırımlı foy
Afiş: Kağıdın yalnız bir yuzune siyahbeyaz veya renkli olarak basılıp duvarlara asılan bir ceşit duyuru Afişler hedef kitle ile buluştukları cevreye bağlı olarak ic ve dış mekan afişleri olarak ikiye ayrılır Dış mekan afişleri, buyuk boyutları ile duvar yuzeylerinde ilan panolarında hedef kitleyle karşılaşırlar İzlenme sureleri kısadır İc mekan afişleri, salonlara, lobilere ve koridorlara asılır Bu nedenle de uzun sure izlenme şansına sahiptirler İzlenme suresini dikkate almak gerek
Billboard: 70x100 boyutunda en az 4, en cok 10 parcadan oluşan ve daha cok acık havada hedef kitle ile buluşan buyuk boy afiş
Grafik: Harfleri, sozcukleri, tumceleri, fotoğrafları, bicimleri, renkleri kağıt uzerinde bir zevk ve oranla yerleştirme ve bu yerleştirmede yenilik ve cekicilik oluşturma sanatına grafik denir Eski Yunancadaki Grapnein(yazmak) kelimesinden dilimize gecmiştir
Tasarım: Planlamaya dayalı belirli bir amac gozeten yaratıcı bir eylemdir
Grafik Tasarım: Okunan izlenen goruntulerin tasarımı şeklinde tanımlanır Grafik tasarımda gorsel unsurlar kenar cizgileri ile aynı yonde yerleştirildiklerinde duzenli ve durağan, karşıt yonde yerleştirildiklerinde dinamik ve enerjik bir yapı oluştururlar
İletişim: Gonderici ve alıcı olarak adlandırılan iki insan ya da insan grubu arasında gercekleşen bir duygu, duşunce, davranış ve bilgi alış verişidir
Grafik İletişim: Goruntulerden oluşan bilgilerin değiştokuşu olarak tanımlanır Yazılar, resimler ve fotoğraflar başlıca grafik iletişim araclarıdır Bir mesajın acık, ekonomik ve estetik yollarla uretilmesi, grafik iletişimin başlıca amacıdır Grafik iletişimin ekonomik olması demek, mumkun olan en az sayıda gorsel imgenin, mumkun olan en yuksek sayıda bilgiyi aktarabilmesi demektir Ornek: Erkekkadın tuvaletlerini ya da giriş cıkışı grafik imgelerden anlarız
Grafik Tasarımın Oğeleri: Cizgi , ton, renk, doku, bicim, olcu, yon olarak ifade edilebilir Cizgiler karakterlerine gore ve konumlarına bağlı olarak bazı mesajlarda iletirler Orneğin; yatay cizgi durgunluk, dikey cizgi saygınlık, diyagonal cizgi canlılık, kıvrımlı cizgi zerafet ifadesi verir Tonlar genellikle gorsel imgenin yarımton reproduksiyon tekniği ile tramlanması yoluyla elde edilir Ton ve cizgi tasarımda kontrastlığı oluşturan elemanlardır Renk, bir tasarımı meydana getiren yapı taşlarından biridir Renkler, izleyen uzerinde değişik etkiler uyandırırlar Bunların bir bolumu kişisel, bir bolumu ise genellenebilir duygulardır Orneğin; sıcak renklerin uyarıcı, soğuk renklerin ise gevşetici, dinlendirici olması renklerin genellenebilir etkileri olarak değerlendirilebilir Doku, bir yuzey uzerinde tekrarlara dayalı bicimsel bir duzen olarak adlandırılabilir Orneğin zeminde kullanılan bir ahşap, mermer vb dokusu Bir grafik tasarım urunu, farklı olculerdeki gorsel unsurların bir araya gelmesiyle oluşur Bir tasarım yuzeyi uzerinde bulunan cizgisel, tipografik ve gorsel unsurların yonu onemlidir Orneğin: Bir gazete haberinde yer alan insan fotoğrafi ilgili habere doğru bakmalıdır
Mesaj: Bir kimseye verilen, gonderilen iletilen bilgi, haber
Hedef Kitle: İlgi alanları ve ozellikleri ayrıntılı bir bicimde tanımlanmış bir kitledir Bir kişi ya da kurumun davranışlarından, kararlarından, uygulamalarından dolaylı ya da dolaysız olarak etkilenen grup olarak ifade edilebilir
Sanat Yonetmeni: Reklam ajanslarında metin yazarı, fotoğrafcı, uygulamacı grafiker, muşteri temsilcisi vb elemanlarla calışan, etkili uretimi ve tasarımından sorumlu kimse
Grafiker: Gorsel sanatlar alanındaki ressam, heykeltıraş gibi meslek mensuplarından biri olan grafikerler, basılması istenen materyali estetik kurallar cercevesinde baskı icin duzenleyen; yazıları ve gorsel unsurları işin niteliğine uygun bir grafik dili kullanarak cekici hale getiren ve bu yolla etkili iletişim ortamı yaratan sanatcılardır Gunumuzde grafikerlerin sanat bilgisi ve el becerisi yanında, psikoloji ve iletişim bilimleri ile de yakından ilgilenmesi gerekmektedir Gun gectikce matbaalarda, burolarında, yayınevlerinde grafikerler daha onem kazanmışlardır Grafikerlik onemli bir sanat dalı haline gelmiştir Dunyada ve ulkemizde; guzel sanatlar bolumlerinde grafik anasanat dalları acılmıştır Gunumuzde kartvizitten gunluk bir gazete sayfasına kadar, baskıya girecek her urun bir grafikerin oluşturacağı taslaktan gecmelidir
Eskiz (Taslak): Ceşitli unsurların sayfa uzerinde nasıl yerleştirileceğini gosteren karakalem ya da kor yazı ve resimlerle oluşturulmuş taslak calışmaları Taslaklar, fikir taslakları ve geliştirilmiş taslaklar olarak iki aşamada ele alınabilirler Fikir taslakları, basılacak urunle ilgili olarak otobuste, evde, parkta ya da herhangi bir yerde uretilmiş kabataslaklara verilen addır Geliştirilmiş taslaklar ise, fikir taslakları icinden secilen birkac orneğin, işin gercek ebatlarında bilgisayar ortamında gercek baskı materyalleri ile ya da uygun bir baskı altı malzemesi uzerine ışıklı masalarda kor yazı ve resimlerle oluşturulmuş taslaklardır Bu taslaklarda kullanılacak yazı karakteri ve puntosu, varsa fotoğrafın yeri ve buyukluğu, zemin rengi vb unsurlar basılacakmış gibi duzenlenir ve muşteriye sunulur
Mizanpaj(Duzenleme): Grafik oğelerinin belirli bir cerceve icinde dengeli olarak yerleştirilmesi Bir ceşit taslak Sayfa duzenlemesi, sayfa planı
(La mise en page) Pikaj: Grafik icin hazırlanmış; resim, yazı, amblem ve fotoğrafların, milimetrik kağıt ya da resim kağıdı uzerine, gonyeli bir şekilde kesilerek yapıştırılması Bu işlem bilgisayarların basım dunyasına girmesinden once yapılırdı 1990'lı yıllara kadar pek cok matbaa ve yayınevi pikajorleri calıştırırdı Gunumuzde pikaj işlemi yapılmamaktadır
İllustrasyon: Başlık, slogan ya da metin gibi sozel unsurlardan cok gorsel unsurların ağırlıkta olduğu; gorsel anlatım oğelerinin etkin kullanıldığı grafik tasarım unsurlarının butunu
Slogan: Genellikle hafızada kalıcılık icin ise ideali 23 kelimeden oluşmasıdır
Amblem: tek satırdan oluşan, bir urun, hizmet ya da fikri tanıtmak amacıyla yazılmış carpıcı metinlerdir Sloganlarda sozcuk sayısı 56'yı gecmemelidir Ozellikle afiş tasarımında, vurgulama ve Urun ya da hizmet ureten kuruluşlara kimlik kazandıran sozcuk ozelliği gostermeyen soyut ya da nesnel goruntulerle ya da harflerle oluşturulan simgelerdir
Logo: İki ya da daha fazla tipografik karakterin sozcuk halinde okunacak bicimde bir araya getirilmesiyle oluşturulan ve bir urun, kuruluş ya da hizmeti tanıtan marka ya da amblem ozelliği taşıyan simgeler
Simgesel İşaret: Urun, hizmet, duşunce ya da nesneyi simgeleyen işaretler Trafik işaretleri, ulaşım, hastane, sigara icilmez levhaları, bayrak ve flamalar simgesel işaretlere ornektir
Ticari Marka: Bir urunun benzer urunlerden ayrılmasını sağlamak amacıyla ureticiler tarafından kullanılan tanımlayıcı simgelerdir
Format: Bicimin, olcumun ya da bir yayının gorunuşu icin kullanılan genel bir terim
Perspektif: Cisimleri, bir yuzey uzerine goruldukleri gibi cizme tekniği
Orijinal: Baskı yoluyla coğaltılmak uzere scannerda taranarak film cıkışa hazırlanan ya da reproduksiyon atolyesinde filmi cekilen tire veya yarıton resim
Degrade: Siyahtan beyaza giden tram; koyu renkten acık renge ya da bir renkten başka bir renge geciş işlemi Daha cok değişik zemin denemelerinde tercih edilir
Kurum Kimliği (Kurumsal Kimlik): Bir kurumun ya da şirketin kartvizit, yazışma, iş gazetesi gibi kağıt baskı dokumanlarında surekli aynı stili kullanmasıyla oluşan ve diğer şirketlerden ayrılmasını sağlayan imaj Tutarlı olmak icin butun dokumanlarda aynı yazı tipi, stili, harf ve satır arası boşlukları aynı tur boşluklar kullanılır Bu parcalar butun yayınlarda aynı yerlerde olur
Kurum Kimliği Dosyası: Bir kurumun imajını guclendirmek icin hazırlanan ve surekli kullanılacak basılı evraklara (logo, amblem, fatura, irsaliye, makbuz, zarf, antetli kağıt, kartvizit gibi) ilişkin orneklerin bulunduğu dosya
Broşur: Tanıtım amacı taşıyan renkli veya tek renk olarak hazırlanan kitapcık ya da tek, iki, uc ya da akordeon kırımlı foy
Afiş: Kağıdın yalnız bir yuzune siyahbeyaz veya renkli olarak basılıp duvarlara asılan bir ceşit duyuru Afişler hedef kitle ile buluştukları cevreye bağlı olarak ic ve dış mekan afişleri olarak ikiye ayrılır Dış mekan afişleri, buyuk boyutları ile duvar yuzeylerinde ilan panolarında hedef kitleyle karşılaşırlar İzlenme sureleri kısadır İc mekan afişleri, salonlara, lobilere ve koridorlara asılır Bu nedenle de uzun sure izlenme şansına sahiptirler İzlenme suresini dikkate almak gerek
Billboard: 70x100 boyutunda en az 4, en cok 10 parcadan oluşan ve daha cok acık havada hedef kitle ile buluşan buyuk boy afiş