Son Konu

Hayızın Süresi Ne Kadardır?

bilgiliadam

Yeni Üye
Katılım
16 Ağu 2017
Mesajlar
1,516,397
Tepkime
42
Puanları
48
Credits
-46,831
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
Hayızın Süresi Ne Kadardır? hayızın süresi, nedir, ne kadardır, gusülden sonradan gelen kan, gusül gerekir mi, ile ilgili bilgiler burada melekler 1548187853 1548187853 hayizinsuresinekadardir5c5435e8a2dfbhayizinsuresinekadardir5c5435e8a2dfb hayizinsuresinekadardir5c5435e8a2dfb Hayızın süresiyle ilgili olarak sizlere bilgiler atamak istiyoruz melekler; Hayızın sona ermesi için kesilmesi esastır 10 günden fazla olan adet günleri özür sayılır İki adet halinin arasında 15 gün geçmişse ondan sonra gelen kan hayız kanı olarak değerlendirilir Kadınlar adet hallerine çok uyarı etmelidirler Çünkü bu haller, onların çoğu din görevleri ile ilgilidir Bu konu ile ilgili başlıca meseleler şunlardır: Kadınlar asgari dokuz yaşlarında buluğ çağına erer ve adet görmeye başlarlar Elli ya da elli beş yaşlarında da Sinni İyasdenilen adet görmeme devresine girerler Bu yaştan daha önce adetten kesilen kadınlar da vardır Adet müddetinin en azı üç gündür (yetmiş iki saattir) En birçok da on gün, (iki yüz kırk saat) Bu iki vakit arasında görülecek kanlar, adet kanı sayılır Bu zaman içinde aralıksız olarak kanın gelmesi gerekmez, arada bir kesilebilir Misal: Bir kadın üç gün kan gördükten daha sonra iki gün kanı kesilse ve arkasında üç gün daha devam etse, bu sekiz günün tümü adet gününü teşkil etmiş olur İki adet arasındaki temizleme haline Tuhr (Temizleme) hali denir Bunun müddeti on beş günden eksik olamaz Ama bundan çok olabilir Tuhr hali aylarca ve senelerce devam edebilir Böyle temizlik hali devam eden kadına Münteddetü'tTuhr (Temizliği sürekli) denir Bazı kadınların adet günleri, sayılan emin günlerdir Misal: Her ay beş ya da yedi ya da dokuz gün adet görürler Böyle bir kadına Mu'tadedenir Bir adet, bir kez meydana geldiği üzre kararlaşmış olabilir Şöyle ama: Henüz adet görmeye başlayan bir kız, ilk önce sekiz gün kan görse, daha sonra yirmi iki gün pak olsa, bu şekilde adeti kararlaşmış olur Ondan sonra aralıksız olarak kendisinden bir hastalık nedeniyle kan gelecek olsa, onun keza adet günleri, ayrıca de temizleme günleri her ay o şekilde hesab edilir Bir Takım kadınlarda adet günleri değişik olur Şöyle ki: Bir ay beş gün öteki ay altı gün adet görebilirler Bu durumda ihtiyatlı yol almak gerekir Böyle bir bayan, altıncı gün oldu mu yıkanır, namazlarını kılar ve eğer ramazansa orucunu tutar; çünkü bu altıncı gündeki kanın illet (istihaze) kanı olması muhtemeldir Fakat bu altıncı gün çıkmadıkça, cinsî münasebette bulunamaz, boşanmışsa iddeti dolmuş sayılmaz Çünkü bu altıncı günün kanı, hayız kanı olmak ihtimali vardır Bir adetin değiştirilmiş olması için, ona tutarsız iki adet hali görülmelidir Misal: Her ay beş gün adet görebilen bir bayan, sonradan iki kere dört gün ya da iki defa altıgün kan görse, onun adeti beş günden dört güne veya altı güne geçmiş olur Sonuç: Adet, bir defa ile yerleşir, iki kere ile değişken bununla birlikte İmam Ebû Yusuf'a kadar, adet bir defa ile değiştirilmiş sayılabilir Buna yeni adetin eskisini bozup onun yerini alması anlamında Feshî adetde denilmektedir Belli günler aralıksız bir adete tutarsız olupda on günden pozitif devam etmeyen kanlar, adet kanı sayılır Bu halde adet değiştirilmiş olur Örnek: Her ay yedi gün kan görebilen bir bayan, sonra on gün kan görse, hepsi hayız kanı sayılır Bu halde adeti yedi günden on güne geçmiş olur Lakin emin günlerden sonradan gelen kan, belirlenmiş günlerle toplandığı vakit on günden fazla olursa, yedi günden ziyade olan kanlar hayız kanı sayılmaz, İstihaze (hastalık) kanı olur Şöyle ama: Böyle yedi gün kan gören bir bayan sonradan on bir ya da on iki gün kan görmeye başlarsa, bunun adet edinilmiş yedi günlüğü hayız kanı olur Sonraki dört ya da beş günü istihaze (hastalık) kanı olur Yine: Her ay başından itibaren beş gün adet görmekte olduğu farz edilen bir kadın, bu adeti üzere kan gördüğü gibi, bundan iki gün ya da üç gün veya beş gün önce de kan görmüş olsa, bunların tümü adet sayılır; çünkü adet sayısı on günü geçmemiştir Fakat kan görme günlerinin tümü bu şekilde on günden fazla olursa, yalnız adeti olan o beş günde gördüğü kan hayız kanı sayılır, adet edindiği günlerden pozitif olan tüm kanlar istihaze (hastalık) kanı sayılır Adet görmekte olan bir kadından bir hastalık sebebi ile sürekli olarak kan gelecek olsa, onun hayız ve temizlik hallerindeki belirli günlerine kadar hüküm verilir Örnek: Her ay başından itibaren on gün kan gören bir bayan, ondan sonra yirmi gün ya da altı aydan eksik olmak üzere şu değin ay ve gün temizleme üzere olsa, onun adeti böyle kararlaşmış olur Sonra böyle bir kadından devamlı olarak kan gelse, yine eski şekli üzere her ayın birincil on günü hayız, diğer yirmi günü veya şu değin ay ile günü de temizlik hali sayılır Fakat temizleme müddeti bütün altı ay ya da daha ziyade bulunmuş olursa, temizlik müddeti altı aydan bir saat eksik kabul edilir ama, bu müddet, gebelik halinin minimum zamanıdır Yeniden: Yeni hayız görmeye başlayan bir kızın adeti kararlaşmaksızın kanı akıp devam etse, her aydan on günü adetine sayılmış olur Öteki yirmi günü de temizlik müddeti kabul edilir Bir hastalık ya da umursamama neticesi adet günlerini unutmuş olan bir kadına Mütehayyiredenir Böyle bir kadının gördüğü sızıntı kesilmeyecek olsa, onun adeti hakkında kuvvetli olan görüşü ile operasyon yapar Kuvveti artı olan bir görüşe sahib değilse, ihtiyat olan yolu benimser Boşanmış ise, iddeti için on gün, temizleme müddeti de altı aydan bir saat eksik edinmek üzere takdir edilir Öteki bir görüşe kadar: Temizlik müddeti iki ay kabul edilir Bunun namaz ve oruçları üstünde ayrıntılı veri vardır Bu konu ile ilgili geniş veri, İmam Sarahsî'nin Mebsûdisimli kitabında vardır Adet görme çağına gelen bir kız, öncelikle görmeye başladığı kandan dolayı hemen namazını bırakır ve oruçlu ise, orucunu kaza etmek üzere sonraya bırakır Evli ise, cinsi ilişkide bulunmaz Böyle bir kıza Mübtediedenir Bu kan üç günden eksik bir süre içinde kesilirse, hayız kanı olmadığı anlaşılması mümkün O vakit bırakıp kılmadığı namazları kaza etmesi gerekir İmam Azam'dan nakledilen bir görüşe kadar, birincil başlayan bu kan üç gün devam edip de hayız kanı olduğu bilinmedikçe, namazı terk etmez ve orucuna da devam eder Hayız müddeti içinde gelen kan tamamiyle kesilmedikçe, adet son bulmuş olmaz Bu kan, siyah, kırmızı, yeşilimtrak veya sarı olabileceği gibi flu ve toprak rengi de olabilir Adetini tamamlamış olan bir kadından gelecek sızıntı bembeyaz bir renkte bulunur Bir kadının görmekte olduğu adetini, kocasına aleyhinde red etmesi ya da gerçeğe tutarsız olarak adet gördüğünü söylemesi helal değildir Adet görmekte olduğunu söyleyen bir kadın, iffetli ve saliha bir bayan ise, sözü kabul olunur; değilse kabul olunmaz Oysa doğru söylediğine inandırıcı bir hal olursa, kabul edilir Örneğin, söylediği söz, adetinin başlangıç zamanına rasgelmişse, o halde dediği kabul olunur Hayız ve nifas müddetleri açık havada, rahimden akan kana istihaze yani, hastalık kanı denir İstihaze kanı, hayız ve nifas kanından farklıdır Bu kan, damardan geldiği için, ince ve kokusuzdur Tıpkı burundan vesaire âzalardan akan kan gibidir Bir özür ve hastalık kanıdır İstihaze kanı, ne oruca, ne de namaza engel değildir Cinsî münasebete de mâni olmaz Ama istihaze hâlindeki kadınlar, özürlü hükmünde bulunurlar Özürlülerin tâbi olduğu hükümlere uygun olarak ibadetlerini yaparlar Asrı Saâdette bir gün bir bayan Peygamberimize gelerek: Benden aralıksız kan kazanç, namazı bırakayım mı?diye sormuştu Peygamberimiz de cevaben: Hayır, o damardaki bir hastalıktandır, hayız değildir Âdet vaktin gelince namazı bırak, âdet hâlin geçince guslederek temizlen ve bundan sonra her vakit namazı için bambaşka abdest alarak namazlarını kıl Yeniden âdet hâli gelinceye değin böyle yapmaya devam etbuyurmuşlardı Bu söylenti, istihaze hâlinin özür hâline ait hükümlere tâbi olduğunu açıkça göstermektedir  
 
Üst Alt