bilgiliadam
Yeni Üye
Hobbesculuk Nedir?
İngiliz duşunuru Thomas Hobbes (15881679), genel olarak maddeciliğin, ozel olarak da İngiliz maddeciliğinin babası sayılır Diyalektik maddeciliğin kurucuları Maddecilik, İngiltere'nin gayrı meşru cocuğudurdedikten sonra şunları eklerler; Maddeciliğin ilk bicimi adcılıktır İngiliz skolastiği Duns Scottus, ozdeğin duşunebilmesinin mumkun olup olmadığını sormakla tanrıbilimi maddeci goruşten yana cıkmaya zorlamıştı Deneysel bilimin babası Bacon, cocuksu bir bicimde de olsa, maddeciliğin evrensel gelişmesine imkanlar hazırladı
Maddecilik daha sonraki gelişmesinde tekyanlı bir duşunce haline gelir Hobbes, Bacon Maddeciliğini sistemleştirir Hobbes maddesel olmayan ruh yokturve deneysel bilimin dışında gercek hic bir bilgi yokturdemiştir Hobbes'a gore felsefe yapmak, doğru duşunmektir Duşunmekse katmak, ayırmak, toplamak, cıkarmak; bir başka deyişle, saymak demektir
Şu halde doğru duşunmek, birleştirilmesi gerekeni birleştirmek, ayrılması gerekeni ayırmaktır Birleşebilen ya da ayrılabilen şeyler cisimlerdir Demek ki felsefenin cisimlerden başka bir konusu olamaz Ruhlar, Tanrı duşunulemez Bu soyut kavramlar felsefe konuları değil, inan konularıdır Felsefenin konusu cisimler, metodu da dış ve ic duyarlıktır Dış ve ic duyarlığın her ikisi de deneye dayanır Gozlem biliminin dışında gercek hic bir bilgi yoktur
Hobbes'a gore sınırsız ozgurluk diye bir şey yoktur Biz insanların davranışları dayanılmaz icgudulerin elindedir Tutkusuz akıl, cekiciliği olmayan toresel ilkeler insanlar ustunde hic bir etki yapamaz Bir istekten sonra gelen davranışımızı yonetmek bizim elimizdedir ama isteğimizi yonetmek elimizde değildir Her davranışın yeter bir nedeni vardır Yeter neden, zorunluluktur Evrendeki her cisim gibi insan da bu zorunluluğa bağlıdır Her şeyde olduğu gibi torede de en gercek yonetici cıkar (menfaat) duşuncesidir
Salt iyi, salt kotu, salt tuze (adalet), salt tore (ahlak) yoktur, bunlar uydurulmuş kavramlardır Gercekte iyi, hoşa giden, kotu de hoşa gitmeyen şeydir Doğada olduğu gibi devlette de hakkı meydana getiren guc (kuvvet)'tur Gercek devlet, herkesin herkese karşı kavgasıdır Devlet bu kavgaya bir dereceye kadar son verdiği icin onun emrettiği erdem, yasak ettiği erdemsizliktir
İngiliz duşunuru Thomas Hobbes (15881679), genel olarak maddeciliğin, ozel olarak da İngiliz maddeciliğinin babası sayılır Diyalektik maddeciliğin kurucuları Maddecilik, İngiltere'nin gayrı meşru cocuğudurdedikten sonra şunları eklerler; Maddeciliğin ilk bicimi adcılıktır İngiliz skolastiği Duns Scottus, ozdeğin duşunebilmesinin mumkun olup olmadığını sormakla tanrıbilimi maddeci goruşten yana cıkmaya zorlamıştı Deneysel bilimin babası Bacon, cocuksu bir bicimde de olsa, maddeciliğin evrensel gelişmesine imkanlar hazırladı
Maddecilik daha sonraki gelişmesinde tekyanlı bir duşunce haline gelir Hobbes, Bacon Maddeciliğini sistemleştirir Hobbes maddesel olmayan ruh yokturve deneysel bilimin dışında gercek hic bir bilgi yokturdemiştir Hobbes'a gore felsefe yapmak, doğru duşunmektir Duşunmekse katmak, ayırmak, toplamak, cıkarmak; bir başka deyişle, saymak demektir
Şu halde doğru duşunmek, birleştirilmesi gerekeni birleştirmek, ayrılması gerekeni ayırmaktır Birleşebilen ya da ayrılabilen şeyler cisimlerdir Demek ki felsefenin cisimlerden başka bir konusu olamaz Ruhlar, Tanrı duşunulemez Bu soyut kavramlar felsefe konuları değil, inan konularıdır Felsefenin konusu cisimler, metodu da dış ve ic duyarlıktır Dış ve ic duyarlığın her ikisi de deneye dayanır Gozlem biliminin dışında gercek hic bir bilgi yoktur
Hobbes'a gore sınırsız ozgurluk diye bir şey yoktur Biz insanların davranışları dayanılmaz icgudulerin elindedir Tutkusuz akıl, cekiciliği olmayan toresel ilkeler insanlar ustunde hic bir etki yapamaz Bir istekten sonra gelen davranışımızı yonetmek bizim elimizdedir ama isteğimizi yonetmek elimizde değildir Her davranışın yeter bir nedeni vardır Yeter neden, zorunluluktur Evrendeki her cisim gibi insan da bu zorunluluğa bağlıdır Her şeyde olduğu gibi torede de en gercek yonetici cıkar (menfaat) duşuncesidir
Salt iyi, salt kotu, salt tuze (adalet), salt tore (ahlak) yoktur, bunlar uydurulmuş kavramlardır Gercekte iyi, hoşa giden, kotu de hoşa gitmeyen şeydir Doğada olduğu gibi devlette de hakkı meydana getiren guc (kuvvet)'tur Gercek devlet, herkesin herkese karşı kavgasıdır Devlet bu kavgaya bir dereceye kadar son verdiği icin onun emrettiği erdem, yasak ettiği erdemsizliktir