Intel, Xe mimarisiyle birlikte grafik teknolojileri konusunda büyük bir ihtilal başlatmıştı. Bildiğiniz üzere mavi kadroda GPU dediğimizde akla birinci olarak Yürütme Üniteleri (Execute Unit) geliyor. Bu üniteler, Intel’in grafik mimarilerinin temel yapı taşı diyebiliriz. Lakin yıllar süren kullanımdan sonra Intel, Xe-core ismini kullanmaya başlıyor.
Bir Intel Yürütme Ünitesi, kayan nokta ve tamsayı süreçleri için birden çok ALU içeriyor ve aslında birebiri Xe-core için de geçerli. Ek olarak Xe-core terminolojisi, şirketin kod ismi Alchemist (DG2) olan birinci harici ekran kartlarında değerli bir rol oynuyor.
Alchemist GPU’lardaki yeni Xe-core, 16 vektör motoru ve 16 matris motoruyla birlikte geliyor. Bu kıymetler, aslında Xe-HPC mimarisiyle inşa edilen ve Aurora harika bilgisayar için tasarlanan Ponte Vecchio GPU’da bulunan sayının iki katı. Intel, bunun oyun grafik kartlarını geliştirmek için gerekli bir adım olduğunu ve Alchemist GPU’ların “öncelikle oyun” için özel olarak optimize edildiğini vurguluyor.
Xe-core kümelerinin dördü, DirectX 12 Ultimate takviyesi için sabit bir fonksiyon ünitesi ve dört ışın izleme hızlandırma ünitesiyle birlikte Render Slice ünitelerini oluşturuyor. Daha sonra sekiz Render Slice seti L2 önbelleğine erişimi paylaşıyorlar.
Yeni Intel Ray Tracing Üniteleri, ışın izleme performansını geliştirmek için tasarlandı. Bu ünitelerin NVIDIA Ampere GPU’lardaki RT çekirdeklerine ve AMD RDNA 2 mimarisinde bulunan Işın Izlandırıcılara (Ray Accelerator) çok benzediğini söyleyebiliriz. Fakat performans konusunda hangi noktada olduğunu vakitle öğreneceğiz.
Intel Arc Alchemist ekran kartlarının TSMC 6nm (6N) süreci üzerine inşa edileceğinden bahsetmiştik. Lakin yüksek performanslı bilgi süreç alanında kullanılacak olan Ponte Vecchio, TSMC’nin N5, N7 ve Intel 7 üretim teknolojilerinin bir karışımını kullanacak. Yani GPU içerisindeki birçok farklı ünite, kendine has bir yapıya sahip olacak. Bildiğiniz üzere AMD’nin mevcut RDNA2 GPU’ları 7nm (N7) üretimini kullanıyor. Intel’in yeni GPU’ları ise daha gelişmiş bir teknolojiye sahip.
Mavili takımın oyun mimarisi, bilgi merkezleri için hazırlanan mimarilerden ve dizüstü bilgisayarlarda kullanılan düşük güçlü Xe-LP yongalardan farklı. Intel ayrıyeten Xe-core ve Render Slice yapılandırmasının yanı sıra gelecekte güç verimliliğini artırmak için optimizasyonlar ve metodoloji üzerinde çalıştığını söylüyor. Bunlar ortasında mimari geliştirmeler, bellek tasarımı, fizikî tasarım ve birçok ince ayar yer alıyor.
Intel’in yaptığı tüm optimizasyonlar ve üretim teknolojilerindeki farklılıklarla birlikte, Xe-HPG mimarisinin Xe-LP yongalarından kabaca 1.5 kat daha âlâ performans/watt oranı sunduğu söyleniyor.
Ayrıyeten GPU’lar 1.5 kat daha yüksek frekans suratlarına erişebiliyor. Yüksek çekirdek sayıları, daha yüksek güç tüketimi, soğutma performansı ve Xe-HPG mimarisindeki gelişmeleri de hesaba katarsak, Intel’in AMD ve NVIDIA ile rekabet edebileceğini rahatlıkla söyleyebiliriz.
Şirket, Alchemist’in yerini alacak en az üç GPU ailesi için şimdiden bir yol haritası hazırladı. Xe2 “Battlemage”, Xe3 “Celestial” ve XeNext “Druid” kod ismine sahip olacak ekran kartlarının büsbütün yeni bir mimariyle gelip gelmeyeceğini bilmiyoruz.
Alchemist ekran kartları 2022 yılının başlarında geliyor ve o vakte kadar birçok yeni sızıntı ve bilgiyle karşılaşacağız. Şayet Intel’in yeni jenerasyon yüksek performanslı ekran kartlarını merak ediyorsanız bizi takipte kalın.