nicebayan
Yeni Üye
Karşısav Ne demektir?
Hegel mantığında üç devimli mantıksal diyalektiğin ikinci devimidir Yadsıma ve olumsuzlama deyimleriyle anlamdaştır
(Hegel ’e kadar N)Var elde etmek, oluş halinde olmaktır Her varlık, özü gereği, kendini aşar ve karşıtına dönüşür Her iddia bir karşısavı, her eylem bir karşısında eylemi içinde taşır Her önerme, yadsımayı da birlikte getirir Eytişim (diyalektik), iddiaantitezbireşim almak üzere üç devimli bir oluşma yasasıdır Bireşim, savını ve karşısavını kapsayarak yeni bir iddia meydana getirir Bu yeni iddia da, zorunlu olarak karşısavını meydana koyar ve yeni bir bireşime varır() Ortam ve koşullara tarafından bu oluşma çok yavaş veya çok seri olabilir Mantıksal gelişmede her tez bir olumlama,bher karşısav bir olumsuzlama ve yadsıma, her bireşim bir olumsuzlanmanın olumsuzlanması ve yadsımanın yadsınmasıdır Hegel şöyle der: ’ ’Yadsıma emin bir içerik taşır Bu yeni bir kavramdır, daha zengin bir kavram Çünkü içeriğini yadsımakla zenginleşmiştir Gelişme süreci, ancak tez ’la antitez ’ın çatışmasıyla mümkündür Bu Nedenle çelişme aşılarak, daha yüksek bir kesime ulaşılır Bu yüksek kesim hem kendisini, keza de kendisinden daha fazla olarak karşıtını içerir ’ ’(Hegel, Mantık, giriş ve 1 bölüm )
Hegel diyalektiğine göre her iddia bir karşısavı içinde taşır Her teklif kendi yadsınmasını da birlikte getirir Örneğin adalet, adaletsizliği de birlikte getirir ve karşıtıyla çatışarak daha yüksek bir adalete ulaşır Bu yüksek kesim bir bireşim ’dir ancak o da yeni bir tez olarak antitez ’ını içinde taşımaktadır Hegel der fakat ‘ ’işte kavramlar sistemi bu yolda gelişir ve her türlü dış etkiden egemen olarak duraksız bir akış içinde oluşur ’ ’ (İbid, birici kitap, giriş) Hegel, mantıksal diyalektiğinin üç dönemi için iddia veya olumlama, antitez veya yadsıma,, bireşim ya da yadsımanın yadsıması deyimlerini kullanır
Eytişimsel üçlü devimin kurucusu Hegel olmakla beraber, bununla eytişimsel ve tarihsel özdekçi felsefenin saptadığı ve açıkladığı yadsımanın yadsıması yasası arasında uçurumsal farklar vardır ilkin Hegelci çelişki mantıklı, içsel ve evrimcidir (sıçramasız, devrimsiz evrim N) eytişimsel özdekçi çelişkiyse, bunun bütün tersi, tarihsel, dışsal ve devrimcidir Toplumsal olguları Hegelci eytişimle çözümlemeye kalkarsanız örneğin feodalizmin hiçbir vakit kapitalizme dönüşmediği ve dönüşmeyeceği, daima kendi kendini yetkinleştirerek sürüpgideceği gibi gerçekdışı ve komik bir sonuç elde edersiniz İkinci olarak Hegelci karşıtlık özdeş, eytişimsel karşıtlıksa bunun tam tersi olarak birbirine düşmandır Toplumsal olguları Hegelci eytişimle çözmeye kalkarsanız örneğin köleyle esir sahibinin özdeş, bir ve benzer olduğu gibi gerçekdışı ve gülünç bir sonuçla karşılaşırsınız *
Hegel mantığında üç devimli mantıksal diyalektiğin ikinci devimidir Yadsıma ve olumsuzlama deyimleriyle anlamdaştır
(Hegel ’e kadar N)Var elde etmek, oluş halinde olmaktır Her varlık, özü gereği, kendini aşar ve karşıtına dönüşür Her iddia bir karşısavı, her eylem bir karşısında eylemi içinde taşır Her önerme, yadsımayı da birlikte getirir Eytişim (diyalektik), iddiaantitezbireşim almak üzere üç devimli bir oluşma yasasıdır Bireşim, savını ve karşısavını kapsayarak yeni bir iddia meydana getirir Bu yeni iddia da, zorunlu olarak karşısavını meydana koyar ve yeni bir bireşime varır() Ortam ve koşullara tarafından bu oluşma çok yavaş veya çok seri olabilir Mantıksal gelişmede her tez bir olumlama,bher karşısav bir olumsuzlama ve yadsıma, her bireşim bir olumsuzlanmanın olumsuzlanması ve yadsımanın yadsınmasıdır Hegel şöyle der: ’ ’Yadsıma emin bir içerik taşır Bu yeni bir kavramdır, daha zengin bir kavram Çünkü içeriğini yadsımakla zenginleşmiştir Gelişme süreci, ancak tez ’la antitez ’ın çatışmasıyla mümkündür Bu Nedenle çelişme aşılarak, daha yüksek bir kesime ulaşılır Bu yüksek kesim hem kendisini, keza de kendisinden daha fazla olarak karşıtını içerir ’ ’(Hegel, Mantık, giriş ve 1 bölüm )
Hegel diyalektiğine göre her iddia bir karşısavı içinde taşır Her teklif kendi yadsınmasını da birlikte getirir Örneğin adalet, adaletsizliği de birlikte getirir ve karşıtıyla çatışarak daha yüksek bir adalete ulaşır Bu yüksek kesim bir bireşim ’dir ancak o da yeni bir tez olarak antitez ’ını içinde taşımaktadır Hegel der fakat ‘ ’işte kavramlar sistemi bu yolda gelişir ve her türlü dış etkiden egemen olarak duraksız bir akış içinde oluşur ’ ’ (İbid, birici kitap, giriş) Hegel, mantıksal diyalektiğinin üç dönemi için iddia veya olumlama, antitez veya yadsıma,, bireşim ya da yadsımanın yadsıması deyimlerini kullanır
Eytişimsel üçlü devimin kurucusu Hegel olmakla beraber, bununla eytişimsel ve tarihsel özdekçi felsefenin saptadığı ve açıkladığı yadsımanın yadsıması yasası arasında uçurumsal farklar vardır ilkin Hegelci çelişki mantıklı, içsel ve evrimcidir (sıçramasız, devrimsiz evrim N) eytişimsel özdekçi çelişkiyse, bunun bütün tersi, tarihsel, dışsal ve devrimcidir Toplumsal olguları Hegelci eytişimle çözümlemeye kalkarsanız örneğin feodalizmin hiçbir vakit kapitalizme dönüşmediği ve dönüşmeyeceği, daima kendi kendini yetkinleştirerek sürüpgideceği gibi gerçekdışı ve komik bir sonuç elde edersiniz İkinci olarak Hegelci karşıtlık özdeş, eytişimsel karşıtlıksa bunun tam tersi olarak birbirine düşmandır Toplumsal olguları Hegelci eytişimle çözmeye kalkarsanız örneğin köleyle esir sahibinin özdeş, bir ve benzer olduğu gibi gerçekdışı ve gülünç bir sonuçla karşılaşırsınız *