Son Konu

Kavramcılık Ne Demektir?

bilgiliadam

Yeni Üye
Katılım
16 Ağu 2017
Mesajlar
1,516,397
Tepkime
26
Puanları
48
Credits
-6
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
Kavramcılık Ne Demektir?

Adcılık ve gercekciliğe karşı olarak, kavramların genel duşuncelerden ibaret bulunduğunu ve bunların gercek olduklarını savunmak kadar gercek olmadıklarını savunmanın da yersiz olduğunu ileri suren Fransız duşunuru Abaelardus'un uzlaştırıcı oğretisi İlerici ve aydın adcılıkla gerici ve bilgisiz gercekciliğin uzun suren tartışmaları, ortacağın gelecek aydınlığı hazırlayan en ilginc duşunce olayıdır

Gercekciler, metafizik tutumlarına uygun olarak genel kavramların gercek olduğunu ileri surmuşlerdi Adcılarsa genel kavramların sadece birer sozden ibaret olduğunu ileri surerek gercek olmadıklarını savunuyorlardı Ortacağın aydın bilgini Petrus Abaelardus, kavramcılık oğretisiyle, bu catışmayı uyuşturmaya calıştı Tartışma beyhudedir, diyordu, kavramlar elbette gercek değildirler, ama gercekliklerden cıkarıldıkları icin gene elbette bir gerceklik taşımaktadırlar

Bunlar, adı ustunde, kavramdırlar ve bunların bu anlamda gercekliklerini tartışmak yersizdir Kavramların elbette nesne ve eylemlerden bağımsız olarak birer varlıkları yoktur, ama nesnel gerceklik bilgisinin ozel bir bicimidirler, bizler onlarsız (nesne ve eylemlerden soyutlanmış genel kavramlar olmaksızın) nesnel gercekliği bilip tanıyamayız Tumeller ne nesneden once, ne de sonradırlar, nesnenin kendisindedirler

Abaelardus (10791142) bu savıyla acıkca adcılara katılmakta, ne var ki onlardan biraz farklı olarak tumellerin ya da onsel genel kavramların nesnel gercekliğin kavranmasında temel oğeler olduklarını ileri surmektedir Adcılığın geliştiricisi Oscamlı William da Abaelardus'un bu savına katıldığından kavramcılık oğretisine son donem adcılığı adı da verilir İngiliz duşunuru John Locke da bu anlayışa yatkın goruşler ileri surmuştur

Ortacağda, gercekciler, metafizik tutumlarına uygun olarak genel kavramların gercek olduğunu ileri surmuşlerdi Adcılarsa genel kavramların sadece birer sozden (ad’dan) ibaret olduğunu ve gercek olmadıklarını savunuyorlardı Ortacağın aydın bilgini Petrus Abaelardus, (10791142) tartışma boşunadır, kavramlar elbette gercek değildirler, ama gercekliklerden cıkarıldıkları icin gene elbette bir gerceklik taşımaktadırlar, nesne ve eylemlerden bağımsız olarak bir varlıkları yoktur Tumeller ne nesneden once ne de sonradırlar, nesnenin kendisindedirler Abaelardus bu savıyla acıkca adcılara katılmakta ne var ki onlardan biraz farklı olarak tumellerin ya da onsel genel kavramların nesnel gercekliğin kavranmasında temel oğeler olduklarını ileri surmektedir
 
Üst Alt