Son Konu

Kul Nesimi Kimdir,Kul Nesimi Hayatı,Kul Nesimi Biyografisi

nicebayan

Yeni Üye
Katılım
24 Ara 2016
Mesajlar
378,708
Tepkime
2
Puanları
38
Yaş
35
Web
nicebayan.com
Credits
-1
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
Kul Nesimi Kimdir,Kul Nesimi Hayatı,Kul Nesimi Biyografisi,Kul Nesimi Eserleri

Kul Nesimi

Edebiyat tarihimiz, tasavvuf sairi olarak yalnız bir Nesimi tanır O da Bağdatlı Nesimi'dir Fakat, cönklerden topladığımız yüze yakın şiiri yer alan diğer bir Nesimi daha var İste, bu kitapta konu olan ikinci Nesimi'dir İkisini birbirinden karışıklığa itmek için konumuz olana Kul Nesimi diyeceğiz

Bugune degin Kul Nesimi'nin siirlerinden o kadar azi ele gecmis, onlar da Bagdatli Nesimi'nin sanilmisti Hece ile yazilanlari bile onun yeni siirleri olacagi dusuncesine yol acmisti ilk olarak Sadettin Nuzhet, Bektasi Siirleri adli eserinde yeni bir sair karsisinda oldugumuza isaret etmis, sairin hayati hakkinda bilgi vermeden alti siirini yayinlamisti Isim benzerligi dolayisiyla ve her iki sairin Hurufi olmasi karisikliga yol acmissa da dilleri cok ayridir Bundan baska Kul Nesimi'nin ayri kisi oldugunu gosteren belgeler vardir Bunlari siralamadan once Bagdatli sairin kisaca hayatinin bilinmesinde fayda vardir

Bagdatli Nesimi'nin olumu, kendi halifesi Refii'nin Besaretname adli eserinde bildirildigine gore 1404'tur Hallaci Mansur gibi o da enel hak(ben Tanri'yim) dedigi icin derisi yuzulmustu Bu yuzden AleviBektasiler'le varlik birliginin ileri taraftarlari ve mumessilleri olan Bayrami Melamiler'i, Mevleviler'in Sems kolu denen ve Melamilik'ler Bektasilik'e pek yaklasan, hatta onlarla kaynasan Mevleviler ve diger tarikatlar icinde Alevilik'i ve Melamet'i benimsemis kimseler tarafindan, olumunu muteakkip buyuk bir sehit taninmis ve Mansur oglu HuseynelHallac'in ikincisi olmustur Agizdan agiza, buyukten kucuge devreden menkabeler, asagi yukari bir Nesimi destani meydana getirmistir

Bu menkibeler ve sairin sanatindaki basarisi yuzyillar baştan başa Turk ve oteki Islam edebiyatinda derin izler birakmistir

Konumuz olan Nesimi'ye gelince, onun onyedinci yuzyilda yasadigini gosteren adaleli belgelre yeteri kadar vardir Bir siirinde Kul Nesimi soyle diyor:

Ikiyuz altmisdort yildan daha sonra
Bu nazmile bunu ettim ben izhar

Bu siirin tamaminda Hurufilik'in kurallariyla birlikte kendinden de soz acan Kul Nesimi yukaridaki beyitte Bagdatli Nesimi'nin olum yilini ve tuttugu yolu soylemek ister Buna gore, Bagdatli Nesimi'nin olum yilina 264 katinca 1668 bulunur Bu siiri olgunluk caginda soyledigi kabul edilirse, onun 17 yuzyil baslarinda dogdugunu dusunmek yersiz olmaz

Kul Nesimi'nin siirlerine en eski olarak yine bu yuzyil icinde yazildigi kesin olarak tanıdık conklerde rastlanilmaktadir Bundan baska sairin dilinin ozelligini bu yuzyildan oteye goturmeye de imkan yoktur Dili bütün anlamiyla 17 yuzyil an ve ırk edebiyati sairlerinin dilidir

Bunlardan baska kendi caginda yasamis sairlerin Kul Nesimi'ye benzekleri
(nazire) de var

Kisaca yukarda gosterdigimiz sebeplerlerden oturu Kul Nesimi 17 yuzyilda yasamis bir sairdir Bu yuzyilin tarih olaylariyla Nesimi'nin siirlerindeki bazi sozlerin karsilastirilmasindan hayatini az cok ogrenmek mumkun olmaktadir Bilindigi gibi 17 yuzyilin birinci yarisi defalarca Iran'la yapilan savaslarla gecer Iran Bagdat'i alir Osmanli ordusu birkac basarisiz sefere katilir Sonunda 4 Murat 1636'da geri alir 16 yuzyildan beri Yavuz ile Sah Ismail arasinda baslayan ugras bir yuzyildan cok surer bu vesileyle Osmanli topraklarindaki KizilbasAleviler Iran'a yardimci bazi durumlar yaratirlar Bu yuzden ezilirler, yuzbinlerce kisinin baslari ucar Lakin, yine de alttan alta, rahat veya acik, her ayaklanmaya katilirlar Bu katilmalar Celali ayaklanmalarinda da kendini gosterir 17 yuzyil baştan başa surer Bu islerde tarikat sairlerinin her bakimdan onemli etkileri oldugunu kendi eserlerinden oldugu gibi baska yerlerden ve mesela tezkerelerden ogreniyoruz Bunlardan Pir Sultan Abdal ve Kul Nesimi'nin cagdasi ve ayni maceralara karisan Alioglu, Dedemoglu gibi sairleri de taniyoruz

Kul Nesimi boyle bir ayaklanmaya katilmistir Bunu bir manzumesinde soyle
anlatir:

Mehdii zaman ede zuhur kalmaya perde
Yezit olan kirsa lüzum tig u teberde
Nesimi, Sah'in mehdin okur sam u seherde

Buna gore Iran Sahi'nin Mehdii süreolarak ortaya cikmasini, yezitleri, yani Osmanlilar'i kirmasini dilemektedir Ayrica Sah'la ilgisini ortaya koyan bir manzumesinde:

Erenler Sah'tan gelurler
Ali derler pirimize
Imamlarin kullariyuz
Munkir irmez sirrimiza

ve baska siirlerinde gorulen izlerden Iran Sahlari yanini tuttugu acikca belirlenmiş oluyor Bundan baska Osmanli Devleti'nin Iran ile olan savaslari sirasindaki ayaklanmalardan izler tasiyan manzumeleri de gorulmektedir Osmanli tarihcileri genellikle bu gibi ayaklanmalari yazmadiklari icin yalniz manzumelerden sonuclara ulaşmak gerekmektedir Kisa ve yetersiz olmakla birlikte bunlar oldukca aydinlaticidir Bir manzumesinde, basindan siyasi bir yargilama gectigini çakmak zor degildir:

Mahkemede sual sordu kadilar
Kitaplari orta yere kodular
Sen bu ilmi kimden aldin dediler
Ustamdan almisam, pirden gelurem

Bundan anliyoruz ki Kul Nesimi de siyasal olaylara ve ayaklanmalara karismis, hic olmazsa perde arkasindan birseyler yapmistir Bu yuzden yakalanarak yargilanmistir Alioglu ve Dedemoglu'nun da birer siirlerinde ayni dortlugu buluruz Hatta onlar isi birazcık daha acarlar:

Pirim Aligolu, Bozdogan'dan gel oldu
Gordum mursidim, muskulum halloldu
Kilavuzum Sah Merdan Ali oldu
Ozume gonderdim kendi kusumu

*

Ihlas kusagini kusandik bele
Her nereye varsam mursidim bile
Kisinin basina yazilan gele
Su dostun yoluna koydum basimi

*

Dedemoglu, yardim eyle duskune
Sen mursitsin secilmeyen muskule
Sah Merdan sahipzamanin askina
Aman murvet Sah'im Ali gel yetis


Yeniden 17 yuzyilinda yasayan Dervis Ali adindaki sairin de boyle olaylara katildigini gosteren siirlerinden birkac parca:

Bizi Sah'a kurban etti Azrail

*

Etimi pare pare ettiler

*

Dervis Ali'yim, kanim nayargı dokme
El ne derse desun sen asıl bakma
Sah'im yurumedikce posttan cikma
Oniki imamlar kurbaniyiz biz


Bu Dervis Ali'nin Alioglu oldugunu sanirim S Nuzhet de sairin 17 yuzyilda yasadigini soyluyor

Dervis Ali, Alioglu olmasa bile bu yuzyilda Iran ile Osmanli Devleti arasindaki siyasi stres dolayisiyla Anadolu'da bazi ayaklanmalar oldugu ve cesitli tarikat erlerinin Sah icin calistiklarini biliyoruz Sairin boyle bir isyan sonunda ele gecirilip sorguya cekildigi,
etinin parca parca edildigi, yani cok ızdırap edildigi, Azrail dedigi Osmanli Padisahi tarafindan Sah'a kurban edildigi, yani agir cezalara carptirildigi, bundan sonra Sah, Osmanli ulkesine yurumedikce ortaya atilmamalarini yavsiye ettigi, tarikat ve Oniki Imam yolunda cok sikintilara dusuldugu anlasiliyor

Ulkucu bir sair olan Nesimi de boyle olaylara karismis, kendini bu yola feda etmis gorunuyor:

Canim erenlere kurban
Serim meydanda meydanda
Ikrarim ezelden kadim
Canim meydanda meydanda

Gercek olan olur gani
Gani olan olur veli
Nesimi'yem yuzun beni
Derim meydanda meydanda

derken taraftarlarinin bir yenilgiye ugradigini soyle anlatir:

Muhib mursidine uydu
Arif olan hisse duydu
Munafiklar nice kiydi
Tig cektiler pirimize

Kul Nesimi, sanatla ulkuculugu birlikte yuruten bir kisi olarak
gorunuyor

Sairin birincil adinin Ali oldugu bir manzumesindeki su dortlukten anlasiliyor:

Mahlasim Nesimi, ismim Ali'dir
Bu carh donmektedir, sanmam halidir
sukur kalbim iman ile doludur
Curm'i isyanimiz bleden beri

Kitaba almakta fayda gormedigimiz elliye yakin yazdigi mani icinde ikisi soyu ve buyuk dedesi hakkinda bilgi vermektedir:

Sukur Hakk'a iyd olur
Katarimiz mezid olur
Ceddim Said Emre'dir
Neslinde said olur

*

Nesimi'ye al oldu
Sanma acep hal oldu
Ceddi bir abdal idi
Kendi de abdal oldu


Burada sairin buyuk dedesi oldugunu ogrendigimiz Said Emre, 14 yuzyilda yasamis olup, Yunus Emre'nin en eski izleyicileridendir Sait Emre'nin Haci Bektas ve Haci Bektas'in halifelerinden Hacim Sultan'a da yetismis oldugunu belirten siirleri vardir Haci Bektas Veli Velayetname'sinde kendisinden boylu boslu soz edilen Molla Sadettin, bu Said Emre'dir
kendisi Aksaraylidir Haci Bektas Veli'nin Arapca Makalatini Turkce'ye cevirmis, alim ve sair bir kisidir Said Emre'nin simdiye degin ele gecen ondokuz parca yayinlanmistir (bkz Abdulbaki Golpinarli, Yunus Hayati)

Soyunu kendisinden ogrendigimiz Kul Nesimi, goruluyor oysa eski ve kulturlu bir aileye baglidir Bu yuzden olacak, iyi bir ogrenim gormus, soyunun bagli oldugu Bektasilik yoluna girmis, ayrica Hurufilik'te de cagdaslarindan cok ileri gitmistir

Sair mahlasini Bagdatli Nesimi'ye olan ic yakinligi dolyisiyla almistir Nitekim, Kul Nesimi de oteki gibi Hurufilik yolunu tutmustur Bu yonu o kadar cok manzumesinde kendini acikca gosterir Bu yuzden Seyyit Nesimi'yi ornek alarak o da derisinin yuzulmesini ister, Ondan bahsederken ikisinin adlari birlesir Ornek olarak bazi parcalarini asagiya aliyorum:

Ehli iman islerin sol demde red ettiler
Cun Nesimi'yi Halep sehrinde berdar ettiler
Oyle kim cevr eyleyup zulm ile hakki bastirdilar
Ahseni takvimi gor kim nice red ettiler
Kufr edup imana gelmez, gelmege ar ettiler
Hak bana emreyledi soyle deyuben soyledim
Sozlerim destan edup alemde destan ettiler
Bileyuben bicaklarin cunku canima kiydilar
Sag iken ben asiki gor nice bimar ettiler
Soydular cikardilar tenimden cun derimi
Yas edup gokte melekler cumlesi çeper ettiler
Ey Nesimi vasil oldun Haliki Rahman'a sen
Cennetul me'vayi buldun, yerin gulzar ettiler

*

Kureysiler boyle tevil duzduler
Basmaga Ayatelkursi yazdilar

Kendi fetvam ile derim yuzduler
Halep sehri derler sardan gelurem

*

Cun Nesimi gordu isminin Nesimi ismini
Sidkile Kur'an der kim kevni mahfuzundadir

Nesimi ayni zamanda Bektasi'dir Hallac ve Seyyit Nesimi'nin oldurulmelerinden sonradan Hurufiler Irak'ta siddetli bir kovusturmaya ugramislar, bundan kurtulmak icin Anadolu'ya kacmislardir Boylece Hurufi dervisleri Bektasilik'e kendi inanislarini soktular Nesimi'de, baska Bektasi sairlerinden cok Hurufilik gorulur Siirleri icinde bunu gosteren böylece cogu var, onun icin burada bir dortlugu ornek veriyoruz:

Biz tariki Bektasi'yiz, zikrederiz Hakk'i biz
Bizdedir Sahi Velayet sirlari her zaman bizdedir
Pirimiz Hunkar Haci Bektas Veli, kuluyam Nesimi
Etmeyiz cahile minnet, Ali Sultan bizdedir

Nesimi ayni zamanda hem Haydari, keza de Caferi oldugunu bildirir Iki ornek:

Ben ol sadik kulam fakat Caferi'yem
Realite soylerem ben Haydari'yem

*

Ve ger munkir sorarsa soyle ey dil
Ki mezhep icre bizler Caferi'yuz


Nesimi'de ali sevgisi son kertededir Bunu öyle cok manzumelerinde acikca
gormekteyiz Birkac ornek:

Ali evvel, Ali ahir
Ali batin, Ali zahir
Ali'dir her ise kadir
Ali'dir yar ile mihman
Ali vahid, Ali ahed
Ali dindir, Ali iman

*

Haydar'in evladini kim can u dilden medheder
Kalbi doldu nur ile kim mevci deryalar gibi
Ey Nesimi bir gonulde hubbi Haydar olmasa
Anda canlar calinur guya kilisalar gibi

*

Hak katinda alemin mahbubi Rahman'dir Ali
Evliyalar serveri keza Sahi Merdan'dir Ali
Ey Nesimi Men arefsirrin bilendir ademi
Ademin ayrıca suretinde harfi Kuran'dir Ali

Nesimi hakkinda tezkerelerde ve baska eserlerde hicbir bilgiye rastlanmiyor Onun icin yaşamsal ve inanislari hakkindaki bilgiyi oysa siirlerinden iyi anlamak mumkun oldu Tabii bu da cok eksiktir Ne yazik ama tezkereciler Nesimi gibi hukumetin istemedigi olaylara ve yollara girmis kisileri soz konusu etmemislerdir Yeni belgeler ve siirler bulununcaya kadar bu degerli sair hakkinda soylediklerimizden baskasini elde etmek mumkun degildir

alıntı *
 
Üst Alt