bilgiliadam
Yeni Üye
Mevlana Haftası İle İlgili Yazı
İnsan duşuncesine yepyeni bir mesaj veren ve İslam duşunurlerinin fikir sistemlerini, inanc akidelerini ruh, akıl ve sevgi ucgeni icinde sunan, insanlığa ahlak, din, ilim ve akıl yolunda heyecan katarak yeni ufuklar acan Mevlana Celaleddini Rumi, mustesna yuce bir varlık, ilahi bir ışık, manevi bir guneş, Muhammed Ali ’nin bendesidir
Bugune kadar gonuller tutuşturan ve bundan sonra da insanı etkilemeye devam edecek olan Veli, kutup, pir, insanı kamil, buyuk şair gibi sıfatlarla isimlendirilen bu buyuk insan hepimize ışıktır
Gonuller sultanı Hz Mevlana aşkın kemalidir; ama yalnız aşkın mı? Hayır, O tum guzelliklerin kemalidir, ilmin de hikmetin de, aklın da…
O ’nun insan duşuncesine verdiği en buyuk mesaj Aşk, Sevgi ve Birliktir
O, bir veli huviyetiyle gonuller coşturmuş, bir pir, bir murşit olarak insan kalbini saflaştırmış, bir bilgi kaynağı olarak insan aklını nur ile yıkamış, akıl ve gonulleri kirden kurtarmış, gelmiş gecmiş tum peygamberlerin temsilcisi olmuştur
Onun icindir ki hangi alim Mevlana ’yı tanısa yucelmektedir O ’nun yoluna gonul koyan herkes kemale, sevgiye, insanlığa, bilgeliğe, hoşgoru ve yuksek ahlaka ulaşmaktadır
O, hic bir şeyi inkar etmez ama her şeyi birler, butunleştirir ve sevdirir O, kimseyi ayrı gormez Cunku O, her şeyin Allah ’ın zuhuru ve tecellisi olduğunu bilir ve bunu insan gonlune ve insana hal olarak yansıtır
Mevlana aziz ve yuce bir ustad ’dır Tek başına bir sistemdir, bir hayat ve bir duzendir Ahlakı, ilmi, hikmeti, sevgisi, aklı, tavrı, idraki, davranışları ve he rşeyi ile yuceliği oğreten bir HAL ABİDESİ ’dir Peygamberi zişan ’ın gercek temsilcisi, aşkın ve aklın en yuksek oğesi ve gerceğidir
“İnsan yaratılmışların en şereflisidir dusturuyla her dilden, her dinden, her renkten insanı kucaklayan Hz Mevlana sevginin, barışın, kardeşliğin, hoşgorunun semboludur
HZ MEVLANA ’YA GORE İNSAN
Hz Mevlana ’da insan, olumlu ile olumsuzu, iyi ile kotuyu, ilahi ile beşeri benliğinde toplayan bir birleştiricidir İnsan olumsuzluğun, olumlu beden icinde tekamul seyrini yaşamak icin bu alemdeki gorunumudur İnsan varlık ağacının meyvesidir Bir rubaisinde şoyle seslenir:
“Suret suretsizlikten meydana geldi Varlık peteğini oren arıdır Arıyı vucuda getiren, mum ve petek değildir Arı biziz, şekil ve cokluk sadece bizim imal ettiğimiz mumdur Şekil ve cisim bizden vucuda geldi Biz onlardan değil; şarap bizden sarhoş oldu, biz şaraptan değil
Hz Mevlana varlığın ozu, yani yaratıcı kudretle insanın ozunu birleştirmiştir İnsanın şeref ve yukumluluğu, zevki ve cilesi işte bu birlikten kaynaklanmaktadır Bu birlik insanı varlığın gayesi yapmıştır Varlık, anlamını insanla kazanır Yaratıcı eserini insanla seyreder, zira insan hakkın gozu ve aynasıdır
Hz Mevlana şoyle seslenir:
“Sen cihanın hazinesisin, cihan bir yarım arpaya değmez Sen cihanın temelisin, cihan senin yuzunden taptazedir Diyelim ki alemi meşale ve ışık kaplamış; cakmaksız ve taşsız olduktan sonra o, iğreti bir ruzgardan başka nedir?
Yuce Hudavendigar “Mumin muminin aynasıdır hadisini acıklarken şoyle konuşur:
“Tanrı ’nın adlarından biri de elmumin ’dir İman eden kula da mumin denir Mumin muminin aynasıdır demek, Tanrı onda, o aynada tecelli etti demektir O halde Hakk ’ı insanda gormek gerekir Bunu yapmayan, gormesini bilmiyor demektir
İnsan duşuncesine yepyeni bir mesaj veren ve İslam duşunurlerinin fikir sistemlerini, inanc akidelerini ruh, akıl ve sevgi ucgeni icinde sunan, insanlığa ahlak, din, ilim ve akıl yolunda heyecan katarak yeni ufuklar acan Mevlana Celaleddini Rumi, mustesna yuce bir varlık, ilahi bir ışık, manevi bir guneş, Muhammed Ali ’nin bendesidir
Bugune kadar gonuller tutuşturan ve bundan sonra da insanı etkilemeye devam edecek olan Veli, kutup, pir, insanı kamil, buyuk şair gibi sıfatlarla isimlendirilen bu buyuk insan hepimize ışıktır
Gonuller sultanı Hz Mevlana aşkın kemalidir; ama yalnız aşkın mı? Hayır, O tum guzelliklerin kemalidir, ilmin de hikmetin de, aklın da…
O ’nun insan duşuncesine verdiği en buyuk mesaj Aşk, Sevgi ve Birliktir
O, bir veli huviyetiyle gonuller coşturmuş, bir pir, bir murşit olarak insan kalbini saflaştırmış, bir bilgi kaynağı olarak insan aklını nur ile yıkamış, akıl ve gonulleri kirden kurtarmış, gelmiş gecmiş tum peygamberlerin temsilcisi olmuştur
Onun icindir ki hangi alim Mevlana ’yı tanısa yucelmektedir O ’nun yoluna gonul koyan herkes kemale, sevgiye, insanlığa, bilgeliğe, hoşgoru ve yuksek ahlaka ulaşmaktadır
O, hic bir şeyi inkar etmez ama her şeyi birler, butunleştirir ve sevdirir O, kimseyi ayrı gormez Cunku O, her şeyin Allah ’ın zuhuru ve tecellisi olduğunu bilir ve bunu insan gonlune ve insana hal olarak yansıtır
Mevlana aziz ve yuce bir ustad ’dır Tek başına bir sistemdir, bir hayat ve bir duzendir Ahlakı, ilmi, hikmeti, sevgisi, aklı, tavrı, idraki, davranışları ve he rşeyi ile yuceliği oğreten bir HAL ABİDESİ ’dir Peygamberi zişan ’ın gercek temsilcisi, aşkın ve aklın en yuksek oğesi ve gerceğidir
“İnsan yaratılmışların en şereflisidir dusturuyla her dilden, her dinden, her renkten insanı kucaklayan Hz Mevlana sevginin, barışın, kardeşliğin, hoşgorunun semboludur
HZ MEVLANA ’YA GORE İNSAN
Hz Mevlana ’da insan, olumlu ile olumsuzu, iyi ile kotuyu, ilahi ile beşeri benliğinde toplayan bir birleştiricidir İnsan olumsuzluğun, olumlu beden icinde tekamul seyrini yaşamak icin bu alemdeki gorunumudur İnsan varlık ağacının meyvesidir Bir rubaisinde şoyle seslenir:
“Suret suretsizlikten meydana geldi Varlık peteğini oren arıdır Arıyı vucuda getiren, mum ve petek değildir Arı biziz, şekil ve cokluk sadece bizim imal ettiğimiz mumdur Şekil ve cisim bizden vucuda geldi Biz onlardan değil; şarap bizden sarhoş oldu, biz şaraptan değil
Hz Mevlana varlığın ozu, yani yaratıcı kudretle insanın ozunu birleştirmiştir İnsanın şeref ve yukumluluğu, zevki ve cilesi işte bu birlikten kaynaklanmaktadır Bu birlik insanı varlığın gayesi yapmıştır Varlık, anlamını insanla kazanır Yaratıcı eserini insanla seyreder, zira insan hakkın gozu ve aynasıdır
Hz Mevlana şoyle seslenir:
“Sen cihanın hazinesisin, cihan bir yarım arpaya değmez Sen cihanın temelisin, cihan senin yuzunden taptazedir Diyelim ki alemi meşale ve ışık kaplamış; cakmaksız ve taşsız olduktan sonra o, iğreti bir ruzgardan başka nedir?
Yuce Hudavendigar “Mumin muminin aynasıdır hadisini acıklarken şoyle konuşur:
“Tanrı ’nın adlarından biri de elmumin ’dir İman eden kula da mumin denir Mumin muminin aynasıdır demek, Tanrı onda, o aynada tecelli etti demektir O halde Hakk ’ı insanda gormek gerekir Bunu yapmayan, gormesini bilmiyor demektir