bilgiliadam
Yeni Üye
2019 Mevlana Haftası,
mevlana haftası ne zaman 2019
2019 yılı Mevlana haftası
imagesmevlanahaftasi20195ad156579e3ae
Mevlana haftası her sene Aralık ayının ilk haftasında kutlanmaktadır
2019 Mevlana Haftası Etkinlikleri
İnsanlığa ahlak, din, ilim ve akıl yolunda heyecan katarak yeni ufuklar acan Mevlana Celaleddini Rumi, mustesna yuce bir varlık, ilahi bir ışık, manevi bir guneştirBugune kadar gonuller tutuşturan ve bundan sonra da insanı etkilemeye devam edecek olan gonuller sultanı Hz Mevlana tum guzelliklerin en yucesidir, ilmin de hikmetin de, aklın ve aşkın da kemalidir
2019 yılında Mevlana Haftası 2 9 Aralık tarihleri arasında etkinliklerle kutlanacak2019 de duzenlenecek olan 733 Mevlana Haftasında etkinlikler 9 ayrı kategoride gercekleşiyor Sema programlarından Konya Mistik Muzik Festivaline, sergilerden konferanslara, panel ve film gosteriminden tiyatro oyununa kadar geniş bir yelpazede aktiviteler duzenleniyor Hafta boyunca Konya İl Kultur ve Turizm Mudurluğu'nun duzenlediği sema gosterisi yapılacak
Mevlana Haftası İle İlgili Yazılar
Din, dil, ırk ayırmayan, her şeyi ve herkesi Tanrının bir parcası olarak goren yuce Mevlananın kadını bu duşuncenin dışında tutmadığını anlatmaya herhalde gerek yoktur Her zerrenin Tanrının birer parcası olduğunu belirten bu buyuk insanın cinsiyet ayrımı yapabileceğini duşunmek ancak cahilliktir Ona gore Tanrı katında cinsiyet yoktur Dolayısıyla maddi alemde de cinsiyet ayrımının getirdiği davranış farklılıkları olmamalıdır
Hz Mevlana aşkla, muzikle, sema ve şiirle beslenip gelişen bu dinler ustu yolda kadına da buyuk bir onem vermiş, her konuda olduğu gibi bu konuda da cağın otesinde duşunmuş ve uygulamıştır Kadını hayatın diğer parcaları gibi, belki de daha fazla onemsemiştir Onları hayatın icine cekmeye calışmış ve devrin şartlarına aldırmadan, hic cekinmeden insanlığın kadınla birlikte var olduğu mesajını tum aleme vermiştir
Mevlana şoyle seslenir;
Murat sensin Neden oraya buraya koşuyorsun? O, sen demektir Ama sen, sakın ben deme, hep sen diye soyle Goz durust gorurse, sen O olursun O da sen olur
Ey Tanrı kitabının orneği insanoğlu! Ey şahlık guzelliğinin aynası mutlu varlık Her şey sensin Alemde ne varsa senden dışarı değil Sen ne ararsan kendinde ara, cunku her varlık sende
İnsanın bu şerefi bedava değildir Bu şerefin beraberinde getirdiği sorumluluk ve ıstırap da buyuktur İnsanın şerefi gibi, sorumluluğu ve ıstırabı da varlığın en buyuk sorumluluk ve ıstırabıdır Mevlananın kavgası eşyaya boyun eğen insanı, eşyayı boyun eğdiren bir yaratıcı benlik haline getirmek icindir
İnsan, ne olduğunu anlamak icin nereden geldiğini anlamak zorundadır Mevlanaya gore boyle bir anlayış Yaratıcı kudretten koptuğunun bilincinde olan insanın nasibidir
Tanrı, ululuk sırlarını insanda belirtmiştir İnsanın onunde canla, gonulle, bedenle gercekten bir secde ettin mi ne yana donersen orası gonlune Kabe olur
Bedenin her zerresinden bir feryat duy, bir inilti işit; cunku sen buyuk bir şehirsin; belki de bir şehir değil, binlerce şehirsin sen Her şey sensin; her şeyden ote ne varsa o da sensin; O da senden ibaret
İnsan gecirdiği bu kadar maceraya rağmen kendi değerinin henuz farkında değildir Kendisini kuşatan dunyanın nice tufanına tanık olmasına rağmen kendi icinde sakladığı tufanların henuz idrakine varamamıştır
Ademoğlu dediğin, dunya sandığına konmuş bir aslandır Sandık kapanmış, kilitlenmiştir O da kendisini yorgun ve bitkin gostermektedir Ama gunun birinde bir coştu, bir kukredi de sandığı kırıp parcaladı mı nelere gucu yettiğini, ne işler edeceğini o vakit gorursun
İnsanların taş yureklerinde oylesine bir ateş vardır ki perdeyi kokunden yakar Perde yandı mı, insan Hızır hikayelerini de tamamen anlar O eski aşktan gonlun icinde yeniden şekiller meydana gelir Ve yine şoyle seslenir yuce Mevlana:
Sen ya Tanrı nurusun ya da Tanrısın; onun mazharısın Şu donen goğu Tanrıya layık gorme, yıldızlarla ayda irade, bir ozgurluk var sanma Guneşlerin guneşi sensin Şu gok kubbede donup duran guneş başı bağlı bir topal eşek gibidir
imagesmevlanahaftasi20195ad1565fef4c7
HZ MEVLANAYA GORE İNSAN
Hz Mevlanada insan, olumlu ile olumsuzu, iyi ile kotuyu, ilahi ile beşeri benliğinde toplayan bir birleştiricidir İnsan olumsuzluğun, olumlu beden icinde tekamul seyrini yaşamak icin bu alemdeki gorunumudur İnsan varlık ağacının meyvesidir Bir rubaisinde şoyle seslenir:
Suret suretsizlikten meydana geldi Varlık peteğini oren arıdır Arıyı vucuda getiren, mum ve petek değildir Arı biziz, şekil ve cokluk sadece bizim imal ettiğimiz mumdur Şekil ve cisim bizden vucuda geldi Biz onlardan değil; şarap bizden sarhoş oldu, biz şaraptan değil
Hz Mevlana varlığın ozu, yani yaratıcı kudretle insanın ozunu birleştirmiştir İnsanın şeref ve yukumluluğu, zevki ve cilesi işte bu birlikten kaynaklanmaktadır Bu birlik insanı varlığın gayesi yapmıştır Varlık, anlamını insanla kazanır Yaratıcı eserini insanla seyreder, zira insan hakkın gozu ve aynasıdır
MEVLANA CELALEDDİN RUMİ
17 Aralık 1273 te o gune kadar insanları hayalden kurtarıp gerceğe davet eden Hazreti Mevlana son nefesini verirken, Hakk' a kavuşmadan once şoyle seslenmiştir bize:
Hakka kavuştuğum gun tabutum yuruyunce şu dunyanın dertleri ile dertleniyorum sanma
Bana ağlama, yazık yazık deme
Cenazemi gorunce ayrılık, ayrılık diye feryat etme
Beni toprağa verirken elveda elveda diye ağlama
Gun batımını gordun ya gun doğumunu da seyret
Hangi tohum yere atıldı da cıkmadı İnsan tohumu hakkında niye yanlış bir zanna duşuyorsun
Mevlana insanoğluydu Butun dinlerin aslını idrak eden ve butun dinlerin ustune cıkan insan Mevlana, insana secde ediyordu İnsanlık ve sevgi dininin kurucusuydu Birliği mujdelemişti Halkı ve mukaddes kitabı kucaklamıştı Dunyayı daim bir oluş alemi gorerek olumu de pek tabii buluyordu Hatta ona gore olum sallanan bir dişin duşmesinden başka bir şey değildi Dunya ve hayat daimi bir oluştan başka bir şey olmadığından yıpranmaz ve eskimez, zamandan zamana değişir ve tazelenirdi Bu yuzden duşen dişin yerine mutlaka yenisi cıkacaktı Bu bakımdan da O, alemdeki ebediliğinden emindi
Bakın Hazreti Mevlana nasıl sesleniyor:
Mezarımın toprağı bir yudum şarap gibidir
Bedenimi icince, canım goklerin ustune cıkar
O padişah değilim ki tahttan ineyim de tabuta bineyim
Benim fermanımın yazgısı ebediliktir
Hazreti Mevlana gercekten de bu ebediliği kazanmıştı ve o artık gonullerdeydi
Bir başka seslenişinde şoyle buyuruyor:
Ben gorunen ve gorunmeyenim
Uykudaki goz gibi acığım ve gizliyim
Varım ve yokum
Gul suyundaki koku gibi
Soyleyen ve susanım kitaptaki yazı gibi
İşte basit gibi gozuken fakat tum evreni kapsayacak kadar mana dolu olan bu sozlerle Hazreti Mevlana kendi makamının da ne olduğunu acıkca ortaya koyuyor ve hic bir zaman yokluk ve tevazudan ayrılmıyor Hak'la var olduğunu ve onun bir golgesi olduğunu her fırsatta ortaya koyan Hazreti Mevlana bir rubaisinde kişiliğindeki manevi enginlikten şoyle bahsediyor:
Ben, hem aşık, hem de maşukum
Ben hem aynayım, hem guzelliğim, hem de guzelliği seyreden
mevlana haftası ne zaman 2019
2019 yılı Mevlana haftası
imagesmevlanahaftasi20195ad156579e3ae
Mevlana haftası her sene Aralık ayının ilk haftasında kutlanmaktadır
2019 Mevlana Haftası Etkinlikleri
İnsanlığa ahlak, din, ilim ve akıl yolunda heyecan katarak yeni ufuklar acan Mevlana Celaleddini Rumi, mustesna yuce bir varlık, ilahi bir ışık, manevi bir guneştirBugune kadar gonuller tutuşturan ve bundan sonra da insanı etkilemeye devam edecek olan gonuller sultanı Hz Mevlana tum guzelliklerin en yucesidir, ilmin de hikmetin de, aklın ve aşkın da kemalidir
2019 yılında Mevlana Haftası 2 9 Aralık tarihleri arasında etkinliklerle kutlanacak2019 de duzenlenecek olan 733 Mevlana Haftasında etkinlikler 9 ayrı kategoride gercekleşiyor Sema programlarından Konya Mistik Muzik Festivaline, sergilerden konferanslara, panel ve film gosteriminden tiyatro oyununa kadar geniş bir yelpazede aktiviteler duzenleniyor Hafta boyunca Konya İl Kultur ve Turizm Mudurluğu'nun duzenlediği sema gosterisi yapılacak
Mevlana Haftası İle İlgili Yazılar
Din, dil, ırk ayırmayan, her şeyi ve herkesi Tanrının bir parcası olarak goren yuce Mevlananın kadını bu duşuncenin dışında tutmadığını anlatmaya herhalde gerek yoktur Her zerrenin Tanrının birer parcası olduğunu belirten bu buyuk insanın cinsiyet ayrımı yapabileceğini duşunmek ancak cahilliktir Ona gore Tanrı katında cinsiyet yoktur Dolayısıyla maddi alemde de cinsiyet ayrımının getirdiği davranış farklılıkları olmamalıdır
Hz Mevlana aşkla, muzikle, sema ve şiirle beslenip gelişen bu dinler ustu yolda kadına da buyuk bir onem vermiş, her konuda olduğu gibi bu konuda da cağın otesinde duşunmuş ve uygulamıştır Kadını hayatın diğer parcaları gibi, belki de daha fazla onemsemiştir Onları hayatın icine cekmeye calışmış ve devrin şartlarına aldırmadan, hic cekinmeden insanlığın kadınla birlikte var olduğu mesajını tum aleme vermiştir
Mevlana şoyle seslenir;
Murat sensin Neden oraya buraya koşuyorsun? O, sen demektir Ama sen, sakın ben deme, hep sen diye soyle Goz durust gorurse, sen O olursun O da sen olur
Ey Tanrı kitabının orneği insanoğlu! Ey şahlık guzelliğinin aynası mutlu varlık Her şey sensin Alemde ne varsa senden dışarı değil Sen ne ararsan kendinde ara, cunku her varlık sende
İnsanın bu şerefi bedava değildir Bu şerefin beraberinde getirdiği sorumluluk ve ıstırap da buyuktur İnsanın şerefi gibi, sorumluluğu ve ıstırabı da varlığın en buyuk sorumluluk ve ıstırabıdır Mevlananın kavgası eşyaya boyun eğen insanı, eşyayı boyun eğdiren bir yaratıcı benlik haline getirmek icindir
İnsan, ne olduğunu anlamak icin nereden geldiğini anlamak zorundadır Mevlanaya gore boyle bir anlayış Yaratıcı kudretten koptuğunun bilincinde olan insanın nasibidir
Tanrı, ululuk sırlarını insanda belirtmiştir İnsanın onunde canla, gonulle, bedenle gercekten bir secde ettin mi ne yana donersen orası gonlune Kabe olur
Bedenin her zerresinden bir feryat duy, bir inilti işit; cunku sen buyuk bir şehirsin; belki de bir şehir değil, binlerce şehirsin sen Her şey sensin; her şeyden ote ne varsa o da sensin; O da senden ibaret
İnsan gecirdiği bu kadar maceraya rağmen kendi değerinin henuz farkında değildir Kendisini kuşatan dunyanın nice tufanına tanık olmasına rağmen kendi icinde sakladığı tufanların henuz idrakine varamamıştır
Ademoğlu dediğin, dunya sandığına konmuş bir aslandır Sandık kapanmış, kilitlenmiştir O da kendisini yorgun ve bitkin gostermektedir Ama gunun birinde bir coştu, bir kukredi de sandığı kırıp parcaladı mı nelere gucu yettiğini, ne işler edeceğini o vakit gorursun
İnsanların taş yureklerinde oylesine bir ateş vardır ki perdeyi kokunden yakar Perde yandı mı, insan Hızır hikayelerini de tamamen anlar O eski aşktan gonlun icinde yeniden şekiller meydana gelir Ve yine şoyle seslenir yuce Mevlana:
Sen ya Tanrı nurusun ya da Tanrısın; onun mazharısın Şu donen goğu Tanrıya layık gorme, yıldızlarla ayda irade, bir ozgurluk var sanma Guneşlerin guneşi sensin Şu gok kubbede donup duran guneş başı bağlı bir topal eşek gibidir
imagesmevlanahaftasi20195ad1565fef4c7
HZ MEVLANAYA GORE İNSAN
Hz Mevlanada insan, olumlu ile olumsuzu, iyi ile kotuyu, ilahi ile beşeri benliğinde toplayan bir birleştiricidir İnsan olumsuzluğun, olumlu beden icinde tekamul seyrini yaşamak icin bu alemdeki gorunumudur İnsan varlık ağacının meyvesidir Bir rubaisinde şoyle seslenir:
Suret suretsizlikten meydana geldi Varlık peteğini oren arıdır Arıyı vucuda getiren, mum ve petek değildir Arı biziz, şekil ve cokluk sadece bizim imal ettiğimiz mumdur Şekil ve cisim bizden vucuda geldi Biz onlardan değil; şarap bizden sarhoş oldu, biz şaraptan değil
Hz Mevlana varlığın ozu, yani yaratıcı kudretle insanın ozunu birleştirmiştir İnsanın şeref ve yukumluluğu, zevki ve cilesi işte bu birlikten kaynaklanmaktadır Bu birlik insanı varlığın gayesi yapmıştır Varlık, anlamını insanla kazanır Yaratıcı eserini insanla seyreder, zira insan hakkın gozu ve aynasıdır
MEVLANA CELALEDDİN RUMİ
17 Aralık 1273 te o gune kadar insanları hayalden kurtarıp gerceğe davet eden Hazreti Mevlana son nefesini verirken, Hakk' a kavuşmadan once şoyle seslenmiştir bize:
Hakka kavuştuğum gun tabutum yuruyunce şu dunyanın dertleri ile dertleniyorum sanma
Bana ağlama, yazık yazık deme
Cenazemi gorunce ayrılık, ayrılık diye feryat etme
Beni toprağa verirken elveda elveda diye ağlama
Gun batımını gordun ya gun doğumunu da seyret
Hangi tohum yere atıldı da cıkmadı İnsan tohumu hakkında niye yanlış bir zanna duşuyorsun
Mevlana insanoğluydu Butun dinlerin aslını idrak eden ve butun dinlerin ustune cıkan insan Mevlana, insana secde ediyordu İnsanlık ve sevgi dininin kurucusuydu Birliği mujdelemişti Halkı ve mukaddes kitabı kucaklamıştı Dunyayı daim bir oluş alemi gorerek olumu de pek tabii buluyordu Hatta ona gore olum sallanan bir dişin duşmesinden başka bir şey değildi Dunya ve hayat daimi bir oluştan başka bir şey olmadığından yıpranmaz ve eskimez, zamandan zamana değişir ve tazelenirdi Bu yuzden duşen dişin yerine mutlaka yenisi cıkacaktı Bu bakımdan da O, alemdeki ebediliğinden emindi
Bakın Hazreti Mevlana nasıl sesleniyor:
Mezarımın toprağı bir yudum şarap gibidir
Bedenimi icince, canım goklerin ustune cıkar
O padişah değilim ki tahttan ineyim de tabuta bineyim
Benim fermanımın yazgısı ebediliktir
Hazreti Mevlana gercekten de bu ebediliği kazanmıştı ve o artık gonullerdeydi
Bir başka seslenişinde şoyle buyuruyor:
Ben gorunen ve gorunmeyenim
Uykudaki goz gibi acığım ve gizliyim
Varım ve yokum
Gul suyundaki koku gibi
Soyleyen ve susanım kitaptaki yazı gibi
İşte basit gibi gozuken fakat tum evreni kapsayacak kadar mana dolu olan bu sozlerle Hazreti Mevlana kendi makamının da ne olduğunu acıkca ortaya koyuyor ve hic bir zaman yokluk ve tevazudan ayrılmıyor Hak'la var olduğunu ve onun bir golgesi olduğunu her fırsatta ortaya koyan Hazreti Mevlana bir rubaisinde kişiliğindeki manevi enginlikten şoyle bahsediyor:
Ben, hem aşık, hem de maşukum
Ben hem aynayım, hem guzelliğim, hem de guzelliği seyreden