Mevlana’nın olum gununun hatırası olarak yapılan merasim hakkında kullanılan bir tabirdir; “Şebi Arus
İkindi vaktinden sonra Kur’an okumak ve Aynu’lCem’ yapılmak sUretiyle icra edilen bu merasimin gecesine aynı zamanda “Leyletu’lArUs da denilir Şeb, Farsca, ‘Leyle’, Arapca, ‘Gece’ demek olduğu icin tabirlerin ikisi de aynı manaya delalet etmektedir
Mevlana Celaleddin olum gununu “Hakk’a vuslat, “Duğun gunu saymıştır (Hilmi Yucebaş, Edebiyatımızda Mevlana, (Konya İl Yıllığı) Konya 1973, 30)
Bilindiği gibi Mevlana (hicri 672miladi 17 Aralık 1273’de) Pazar gunu akşam ustu guneş gozden kaybolup, Konya ufuklarını kızıla boyarken bu alemden can ve beka alemine goc etmiştir Mevlana olumunu ‘gerdek gecesi’ “Şebi Arus sevgiliye kavuşma gunu olarak kabullenmişti Şebi ArUs, fedakarlıkla başlar, olum boyunca devam eder, obur aleme kavuşmakla tamamlanır
Mevlana, “Olumumuzden sonra mezarımızı yerde arama, arif kişilerin gonlundedir, bizim mezarımız Burada olum (olarak) tezahur ediyorsa da orada doğumdur der
Yine Rabbine, “Olmek, şeker gibi tatlı bir şey, canı sen aldıktan sonra, seninle olunca da tatlı, candan da tatlıdır, olum şeklinde seslenir Boylelikle olume bir başka acı kazandırır (Alişan Ozattila, Hak Aşığı Mevlana Celaleddin, 180181)
Gercekte iki turlu olum vardır Birincisi, nefsi (egoyu) feda ederek oluşan “manevi olum Yani Hz Peygamber (sav)’in “Olmeden evvel olunuz emrince “Hak’ta yok olmak anlamındadır Bu olume, “ilk vuslat adını da verebiliriz İkinci olum ise, “fiziki olumdur
Bu gune kadar, Şebi Arus olarak kabul ettiğimiz, canın beden kafesinden kurtularak aslına donduğu, katrenin denize, ‘can ummanı’na erdiği an Ki bu an “vuslat gecesi olarak isimlendiriliyor (Feyzi Halıcı, Mevlana Sevgisi, 20)