bilgiliadam
Yeni Üye
Milli mucadele donemi edebiyatı
Milli Mucadele Donemi Edebiyatı Sanatcıları Kimler?
Milli edebiyat donemi,milli edebiyat yazarları sanatcıları
Milli Mucadele Donemi Turk Edebiyatının ozellikleri ve Sanatcıları
Yakup Kadri Karaosmanoğlu (18991974)
Uskudar İdadisinde edebiyat ve felsefe oğretmenliği yaptı (191617) İkdam gazetesinde calıştı Yeni Mecmuada Erenlerin Bağından yazılarını yayımladı (191819) Tedavi olmak icin gittiği İsvicrede uc yıl kaldı Mutareke devrinde İkdam, Dergah gibi gazete ve dergilerde yazdığı yazı ve oykuleriyle Kurtuluş Savaşına destekledi İkdamda Kiralık Konak (1920), Akşamda Nur Baba (1921) romanlarını tefrika ettirdi 1921′de Ankaraya cağrıldı
Toplumsal yapıdaki bu değişimi oyku ve romanlarında yansıtan Yakup Kadri, hayata bakışını, bu farklılaşma durumlarının ondaki yansılarını şoyle dile getirmektedir: On sekiz yaşımda iken şeyda (deli) bir anarşist idim Yuksek bir makam sahibi veya herhangi bir kudretli adamı yere sermek en buyuk gayemdi
Sonradan bir ihtilalin başına gecmek ve halk kitlelerini bir ruzgarın bir ormanı dalgalandırışı gibi harekete getirmek istedim Otuzumda bunların hepsinden vazgecmiş, hicbir şeye inanmaz olmuş ve kendimi cismani hazlara terk etmiştim
Halide Edip Adıvar (18841964)
Romancı ve hikayeci
Unlu, Sultanahmet mitingi ile halkı coşturmuş ve bizzat milli mucadelenin icinde yer almıştır
Romanlarındaki belli başlı konular, Kurtuluş Savaşı, cocukluk hatıraları ve aşktır Kahramanlarını daha cok kadınlar arasından secen sanatcı, karakter bulmakta başarılıdır Kadınlara da ustun ozellikleri vermiştir
Gozlem, tasvir ve tahlillerde başarılıdır
Sosyal cevreye onem verir
Dili kullanmada başarılı değildir Dağınık, duzensiz bir uslUbu vardır
Eserleri: Handan, Son Eseri, Ateşten Gomlek, Vurun kahpeye, Zeynonun Oğlu, Sinekli Bakkal, Tatarcık, Mor Salkımlı Ev, Dağa Cıkan Kurt, Harap Mabetler
Beş Hececiler
Şiire 1 Dunya Savaşı ve Milli Mucadele yıllarında başlayan, Mutareke yıllarında şohret kazanan hececiler, Anadoluyu ve vasat insan tipini şiire soktular
Memleket sevgisi, yurt guzellikleri, kahramanlık ve yiğitlik, işledikleri başlıca konulardır
Hecenin bu beş şairi milli edebiyat akımından etkilenmiş ve aruzu bırakarak şiirlerinde heceyi kullanmaya başlamışlardır Bunda da oldukca başarılı olmuşlardır
Şiirde sade ve ozentisiz olmayı tercih etmişlerdir
Orhan Seyfi Orhon (18901972)
Şiirlerinde konuşma dilini kullanmıştır Bazı şiirlerinde halk şiiri şekillerini kullanmıştır
Daha cok şahsi temaları işleyen şair vatani konuları da işlemiştir
Eserleri: Fırtına ve Kar, Peri Kızı ile Coban, Gonulden Sesler, O Beyaz Bir Kuştu
Yusuf Ziya Ortac (18961967)
Şiire aruzla başlamış, da ha sonra heceyi kullanmıştır
Gunluk hayatın ceşitli gorunumlerini sade bir dille işlemiştir
Akbaba adlı mizah dergisini cıkarmıştır
Eserleri: Akından Akına, Aşıklar Yolu, Yanardağ, Bir Ruzgar Esti
Faruk Nafiz Camlıbel (18981973)
Beş Hececilerin en genci ve en başarılısıdır Buna rağmen aruzu da tamamen terk etmemiştir
Şiirlerinde Anadoluyu, memleket sevgisini anlatmıştır Feri konuları da işlemiştirbaşlıca konu ve temaları, aşk, hasret, tabiat, olum, kahramanlık, ihtiras
Lirik şiirleri vardır
Şiirleri: Han Duvarları, Coban Ceşmesi, Dinle Neyden, Gonulden Gonule
Tiyatro eserleri: Canavar, Akın, Ozyurt, Kahraman
Enis Behic Koryurekin (18921949)
Şiire aruzla başlamıştır
Heceyle yazdığı ilk şiirlerinde aşkı işlemekle beraber, daha sonra Kurtuluş Savaşı yıllarında milli duyguları ve tarihi kahramanlıkları işlemiştir
Şiirleri: Miras, Guneşin Olumu
Halit Fahri Ozansoy (18911971)
Aruza Veda adlı şiiriyle aruzu bırakıp heceyi kullanmaya başlamıştır
Şiirlerinde konuşulan Turkceyi başarıyla kullanmıştır
Derin bir melankoli ev karamsarlık taşıyan şiirlerinde ferdi konuları işlemiştir
Şiir, roman ve tiyatro turunde eserleri vardır: Cenk Duyguları, Efsaneler, Baykuş, Hayalet
Donemin Bağımsız İsimleri
Mehmet Akif Ersoy (18731936)
Dini, milli şiirleriyle tanınır
Bir destan şairidir (Canakkale Şehitlerine) İslamcılık akımının temsilcisidir Şiirlerinde dini lirizm dikkati ceker Oğretici, oğut verici, birliği ve butunluğu sağlayıcı şiirleri vardır
Savaş sırasında ve sonrasında kurtuluşun ve gelişmenin ancak dine sarılmakla olacağını, batının sadece ilminin alınabileceğini savunmuştur
Turk şiirine gercek realizm onunla girmiştir O, toplum hayatını butun yonleriyle aksettirmiştir Hatta sokak aralarında konuşulan dili bile şiirine yansıtabilmiştir
Gozlemlerinden cokca faydalanmıştır Tasvir edici ve tahkiyeli anlatımı sayesinde şiirinde canlı tablolar cizmiştir
Aruzu Turkceye başarıyla uygulamıştır
Nazmı nesre yaklaştıranlardandır Manzum hikaye şeklinde şiirleri vardır
Bu şiirlerinde gunluk hayatı, toplum hayatını başarıyla anlatmıştır Ozellikle yoksullara, sakatlara, kimsesizlere karşı acıma duygusu bu tur şiirlerinde belirgindir Hasta, Kufe, Meyhane, Seyfi Baba, Hasır, Mahalle Kahvesi bu turun ornekleridir
Şiirlerini Safahat adlı kitabında toplamıştır Safahat yedi kitaptan oluşur:
Safahat, Hakkın Sesleri, Suleymaniye Kursusunde, Fatih Kursusunde, Hatıralar, Asım ve Golgeler
Makaleleri A Abdulkadiroğlu tarafından yayımlanmıştır
Yahya Kemal Beyatlı (18841958)
Şair ve yazar
Eski nazım bicimleriyle az da olsa değişikliğe uğratarak yeni konuları
işlemiştir
Aruzu Turkcede başarıyla uygulamıştır Sadece Ok şiirini heceyle yazmıştır
Şiirde dile, uygun kelimelerin secilerek yerli yerinde kullanılmasına ozen gostermiştir
Parnasizmin en onemli temsilcisidir
Şiirde şekil mukemmelliğine, ahenge ve kafiyeye onem vermiştir
İşlediği başlıca konu ve temalar: aşk,i tabiat, kahramanlık, olum, sonsuzluk
Şiirlerinde Osmanlı hayranlığı oldukca acıktır ve İstanbulu da şiirde en cok işleyen şairdir O tam bir İstanbul aşığıdır Tevfik Fikretin Sis adlı, İstanbulu tahkir ettiği şiirine karşı Siste Soyleniş adlı şiiriyle cevap vermiştir
Şiirleri: Kendi Gok Kubbemiz, Eski Şirin Ruzgarıyla, Rubailer
Nesirleri: Eğil Dağlar, Aziz İstanbul, Edebiyata Dair
Milli Mucadele Donemi Edebiyatı Sanatcıları Kimler?
Milli edebiyat donemi,milli edebiyat yazarları sanatcıları
Milli Mucadele Donemi Turk Edebiyatının ozellikleri ve Sanatcıları
Yakup Kadri Karaosmanoğlu (18991974)
Uskudar İdadisinde edebiyat ve felsefe oğretmenliği yaptı (191617) İkdam gazetesinde calıştı Yeni Mecmuada Erenlerin Bağından yazılarını yayımladı (191819) Tedavi olmak icin gittiği İsvicrede uc yıl kaldı Mutareke devrinde İkdam, Dergah gibi gazete ve dergilerde yazdığı yazı ve oykuleriyle Kurtuluş Savaşına destekledi İkdamda Kiralık Konak (1920), Akşamda Nur Baba (1921) romanlarını tefrika ettirdi 1921′de Ankaraya cağrıldı
Toplumsal yapıdaki bu değişimi oyku ve romanlarında yansıtan Yakup Kadri, hayata bakışını, bu farklılaşma durumlarının ondaki yansılarını şoyle dile getirmektedir: On sekiz yaşımda iken şeyda (deli) bir anarşist idim Yuksek bir makam sahibi veya herhangi bir kudretli adamı yere sermek en buyuk gayemdi
Sonradan bir ihtilalin başına gecmek ve halk kitlelerini bir ruzgarın bir ormanı dalgalandırışı gibi harekete getirmek istedim Otuzumda bunların hepsinden vazgecmiş, hicbir şeye inanmaz olmuş ve kendimi cismani hazlara terk etmiştim
Halide Edip Adıvar (18841964)
Romancı ve hikayeci
Unlu, Sultanahmet mitingi ile halkı coşturmuş ve bizzat milli mucadelenin icinde yer almıştır
Romanlarındaki belli başlı konular, Kurtuluş Savaşı, cocukluk hatıraları ve aşktır Kahramanlarını daha cok kadınlar arasından secen sanatcı, karakter bulmakta başarılıdır Kadınlara da ustun ozellikleri vermiştir
Gozlem, tasvir ve tahlillerde başarılıdır
Sosyal cevreye onem verir
Dili kullanmada başarılı değildir Dağınık, duzensiz bir uslUbu vardır
Eserleri: Handan, Son Eseri, Ateşten Gomlek, Vurun kahpeye, Zeynonun Oğlu, Sinekli Bakkal, Tatarcık, Mor Salkımlı Ev, Dağa Cıkan Kurt, Harap Mabetler
Beş Hececiler
Şiire 1 Dunya Savaşı ve Milli Mucadele yıllarında başlayan, Mutareke yıllarında şohret kazanan hececiler, Anadoluyu ve vasat insan tipini şiire soktular
Memleket sevgisi, yurt guzellikleri, kahramanlık ve yiğitlik, işledikleri başlıca konulardır
Hecenin bu beş şairi milli edebiyat akımından etkilenmiş ve aruzu bırakarak şiirlerinde heceyi kullanmaya başlamışlardır Bunda da oldukca başarılı olmuşlardır
Şiirde sade ve ozentisiz olmayı tercih etmişlerdir
Orhan Seyfi Orhon (18901972)
Şiirlerinde konuşma dilini kullanmıştır Bazı şiirlerinde halk şiiri şekillerini kullanmıştır
Daha cok şahsi temaları işleyen şair vatani konuları da işlemiştir
Eserleri: Fırtına ve Kar, Peri Kızı ile Coban, Gonulden Sesler, O Beyaz Bir Kuştu
Yusuf Ziya Ortac (18961967)
Şiire aruzla başlamış, da ha sonra heceyi kullanmıştır
Gunluk hayatın ceşitli gorunumlerini sade bir dille işlemiştir
Akbaba adlı mizah dergisini cıkarmıştır
Eserleri: Akından Akına, Aşıklar Yolu, Yanardağ, Bir Ruzgar Esti
Faruk Nafiz Camlıbel (18981973)
Beş Hececilerin en genci ve en başarılısıdır Buna rağmen aruzu da tamamen terk etmemiştir
Şiirlerinde Anadoluyu, memleket sevgisini anlatmıştır Feri konuları da işlemiştirbaşlıca konu ve temaları, aşk, hasret, tabiat, olum, kahramanlık, ihtiras
Lirik şiirleri vardır
Şiirleri: Han Duvarları, Coban Ceşmesi, Dinle Neyden, Gonulden Gonule
Tiyatro eserleri: Canavar, Akın, Ozyurt, Kahraman
Enis Behic Koryurekin (18921949)
Şiire aruzla başlamıştır
Heceyle yazdığı ilk şiirlerinde aşkı işlemekle beraber, daha sonra Kurtuluş Savaşı yıllarında milli duyguları ve tarihi kahramanlıkları işlemiştir
Şiirleri: Miras, Guneşin Olumu
Halit Fahri Ozansoy (18911971)
Aruza Veda adlı şiiriyle aruzu bırakıp heceyi kullanmaya başlamıştır
Şiirlerinde konuşulan Turkceyi başarıyla kullanmıştır
Derin bir melankoli ev karamsarlık taşıyan şiirlerinde ferdi konuları işlemiştir
Şiir, roman ve tiyatro turunde eserleri vardır: Cenk Duyguları, Efsaneler, Baykuş, Hayalet
Donemin Bağımsız İsimleri
Mehmet Akif Ersoy (18731936)
Dini, milli şiirleriyle tanınır
Bir destan şairidir (Canakkale Şehitlerine) İslamcılık akımının temsilcisidir Şiirlerinde dini lirizm dikkati ceker Oğretici, oğut verici, birliği ve butunluğu sağlayıcı şiirleri vardır
Savaş sırasında ve sonrasında kurtuluşun ve gelişmenin ancak dine sarılmakla olacağını, batının sadece ilminin alınabileceğini savunmuştur
Turk şiirine gercek realizm onunla girmiştir O, toplum hayatını butun yonleriyle aksettirmiştir Hatta sokak aralarında konuşulan dili bile şiirine yansıtabilmiştir
Gozlemlerinden cokca faydalanmıştır Tasvir edici ve tahkiyeli anlatımı sayesinde şiirinde canlı tablolar cizmiştir
Aruzu Turkceye başarıyla uygulamıştır
Nazmı nesre yaklaştıranlardandır Manzum hikaye şeklinde şiirleri vardır
Bu şiirlerinde gunluk hayatı, toplum hayatını başarıyla anlatmıştır Ozellikle yoksullara, sakatlara, kimsesizlere karşı acıma duygusu bu tur şiirlerinde belirgindir Hasta, Kufe, Meyhane, Seyfi Baba, Hasır, Mahalle Kahvesi bu turun ornekleridir
Şiirlerini Safahat adlı kitabında toplamıştır Safahat yedi kitaptan oluşur:
Safahat, Hakkın Sesleri, Suleymaniye Kursusunde, Fatih Kursusunde, Hatıralar, Asım ve Golgeler
Makaleleri A Abdulkadiroğlu tarafından yayımlanmıştır
Yahya Kemal Beyatlı (18841958)
Şair ve yazar
Eski nazım bicimleriyle az da olsa değişikliğe uğratarak yeni konuları
işlemiştir
Aruzu Turkcede başarıyla uygulamıştır Sadece Ok şiirini heceyle yazmıştır
Şiirde dile, uygun kelimelerin secilerek yerli yerinde kullanılmasına ozen gostermiştir
Parnasizmin en onemli temsilcisidir
Şiirde şekil mukemmelliğine, ahenge ve kafiyeye onem vermiştir
İşlediği başlıca konu ve temalar: aşk,i tabiat, kahramanlık, olum, sonsuzluk
Şiirlerinde Osmanlı hayranlığı oldukca acıktır ve İstanbulu da şiirde en cok işleyen şairdir O tam bir İstanbul aşığıdır Tevfik Fikretin Sis adlı, İstanbulu tahkir ettiği şiirine karşı Siste Soyleniş adlı şiiriyle cevap vermiştir
Şiirleri: Kendi Gok Kubbemiz, Eski Şirin Ruzgarıyla, Rubailer
Nesirleri: Eğil Dağlar, Aziz İstanbul, Edebiyata Dair