bilgiliadam
Yeni Üye
Muziğin doğuşu
Muziğin Tarihcesi
muzik nasıl bulundu
İnsanoğlu bir rivayete gore konuşmaya başlamadan once şarkı soylemeye başladı Bu rivayeti en cok destekleyen goruşun ise şarkı soylemenin teknik olarak konuşmaktan daha basit gorulmesi olduğu soylenebilir Her ne kadar muziğin keşfi pek cok antik cağ uygarlığına yakıştırılsa bile Lucretius isimli bu cağın onde gelen bir şairi bunun bir insanlık icatı değil, tabiatta duyulan seslerin taklit edilmesinden doğduğu ongorusunu ortaya atmıştık ki bence de en akla uygun gelen duşunce budur Yunan Mitolojisinde musadı verilen dokuz kucuk tanrıcanın yaptığı eylem ise musicolarak ifadelendirilmiştir
İlk başlarda kendi halinde yapılan bu eylem surec icerisinde belirli kurallar etrafında yapılmaya başlanınca sesleri ifadelendirme ihitiyacı gundeme gelmiştir Sesler onceler ceşitli bicimlerde gosterilmeye calışılsa da ilk teknik calışmanın Boethius'a ait olduğunu soylemek mumkundur Sesleri harflerle sembolize eden Boethius bu harflerin yuzyıllar sonra bile gitar ve piyano calanların akor şifrelerini sembolize etmekte kullanılacağını belki de hic hesap etmemişti Bu harfler ve karşılıkları şunlardır:
imagesmuziginortayacikisi5ad1ff08a3daa
Bu harf sistemi de yeterli olmayınca İtalyan bir papaz olan GUİDO d’AREZZO bir Kilise ilahisini oğretebilmek icin geliştirdiği parmak ve el formulunden faydalanarak bugunku notaların isimlerini bulmuştur
ANTİKCAĞ UYGARLIKLARINDA MUZİK
İBRANİLER: Geleneklerine cok bağlı olan yahudiler Davut Peygamber doneminde doruğa ulaşan muzikle yakınlıklarını bozmadan gunumuze taşıyabilmişlerdirİbrani calgıları Nebel, Asor(Santur),Kinnor,Pan flut,Halil(bir tur zurna),Sofar(ici boş koc boynuzu)dır
MEZOPOTAMYA: Gezegenlere tapan Mezopotamyalılar muzik ve matematik aracılığı ile uzay ve insan arasında bir bağ kurmuşlardır
CİN: Beş sesden oluşan pentatonik dizi kullanılan Cin muzik kulturunde felsefi ogeler kendini gostermektedir Konficyus’un muzik uzerine araştımalar yaptığı ve ceşitli kaynaklar oluşturduğu bilinmektedir Cin’de İpek telli calgılar,bambu kamışından nefesliler,maden veya taştan yapılmış canlar,deriden yapılmış davullar,tahta veya ağactan yapılmış davullar kullanılıyordu
ESKİ YUNAN:Tek sesli bir muzik anlayışında Lir ve zurnalarla (ailos) yapılan bir ezgi yapısı bulunmaktaydıBizdeki ozanlık geleneğine benzeyen gezgin şarkıcıların destanlar ve dini ezgiler, yiğitlik konulu şarkılar bu donemin eserlerindendir Pan flut etkisi belirgin bir şekilde hissedilir
MISIR: Flutlerin yapısından hareketle cok geniş bir ses aralığına sahip muzikal anlayış olduğunu soylemek mumkundurDini torenler haricinde gundelik hayatta da muzik onemli bir yer tutmaktadır Davul,def,darbuka,arp, kitara ,ney,flut gibi calgıların yanı sıra su ile işleyen ilk orga Mısırlılar’da rastlıyoruz
ORTACAĞDA MUZİK
Orta Cağda kilise egemenliğindeki bir toplum anlayışı icerisinde muzik sanatının da bundan ayrı duşunulmesi mumkun değildir Ortadoğunun ritmik yapısı ile Yunan muziğinin ezgisel anlayışının birleştiği Eski Roma muziği bu donemin en onemli olgusudur İlk defa nota calışmalarının bu donemde gorulduğunu Boethius ve Guido d’Arezzo’nun bu donemdeki en onemli muzik adamları olduğunun soylemek mumkundurKutsal kitaplardan ilahilerin soylendiği bir donemde Aziz Amrosius doneminde halk ezgilerinin de muzikal anlayışa girdiği gorulmuştur Boethius notaları harflerle sembolize etmiş daha sonra Guido d’Arezzo notaların bugun kullanılan isimlerini vermiştirAziz Gregorius zamanında cok katı bir dini muzik anlayışı sunulmuş ve tek sesli toren melodileri onun adıyla “Gregor Melodileri veya “Saf Şarkıdiye anılmıştırBu donemin en akılda kalıcı ozelliği kadın sesinin bile yasaklandığı,daha da ileri giderek calgıların bile cok nadir kullanıldığı, halkın yaptığı muziğin kiliseye sokulmadığı bir donem olarak değerlendirebiliriz
RONESANS DONEMİNDE MUZİK
Her alanda olduğu gibi muzikte de din dışı konular ozellikle Humanizm ele alınmış, coksesliliğe gecilmiştirMajor ve Minor tonları bu donemde kullanılmıştırMuzikal dram icat edilmiştir Bu cağda insan sesi yerine calgıya ağırlık kazandırılıp calgı toplulukları oluşturulmuşturPalestrina ve Orlando di Lasso bu donemin unlu muzik adamlarıdırİnsan seslerindeki renk ayrımı calgılar icin de yapılmıştır Calgılar bu ayrıma gore ceşitli buyukluklerde yapılmıştır
Muziğin Tarihcesi
muzik nasıl bulundu
İnsanoğlu bir rivayete gore konuşmaya başlamadan once şarkı soylemeye başladı Bu rivayeti en cok destekleyen goruşun ise şarkı soylemenin teknik olarak konuşmaktan daha basit gorulmesi olduğu soylenebilir Her ne kadar muziğin keşfi pek cok antik cağ uygarlığına yakıştırılsa bile Lucretius isimli bu cağın onde gelen bir şairi bunun bir insanlık icatı değil, tabiatta duyulan seslerin taklit edilmesinden doğduğu ongorusunu ortaya atmıştık ki bence de en akla uygun gelen duşunce budur Yunan Mitolojisinde musadı verilen dokuz kucuk tanrıcanın yaptığı eylem ise musicolarak ifadelendirilmiştir
İlk başlarda kendi halinde yapılan bu eylem surec icerisinde belirli kurallar etrafında yapılmaya başlanınca sesleri ifadelendirme ihitiyacı gundeme gelmiştir Sesler onceler ceşitli bicimlerde gosterilmeye calışılsa da ilk teknik calışmanın Boethius'a ait olduğunu soylemek mumkundur Sesleri harflerle sembolize eden Boethius bu harflerin yuzyıllar sonra bile gitar ve piyano calanların akor şifrelerini sembolize etmekte kullanılacağını belki de hic hesap etmemişti Bu harfler ve karşılıkları şunlardır:
imagesmuziginortayacikisi5ad1ff08a3daa
Bu harf sistemi de yeterli olmayınca İtalyan bir papaz olan GUİDO d’AREZZO bir Kilise ilahisini oğretebilmek icin geliştirdiği parmak ve el formulunden faydalanarak bugunku notaların isimlerini bulmuştur
ANTİKCAĞ UYGARLIKLARINDA MUZİK
İBRANİLER: Geleneklerine cok bağlı olan yahudiler Davut Peygamber doneminde doruğa ulaşan muzikle yakınlıklarını bozmadan gunumuze taşıyabilmişlerdirİbrani calgıları Nebel, Asor(Santur),Kinnor,Pan flut,Halil(bir tur zurna),Sofar(ici boş koc boynuzu)dır
MEZOPOTAMYA: Gezegenlere tapan Mezopotamyalılar muzik ve matematik aracılığı ile uzay ve insan arasında bir bağ kurmuşlardır
CİN: Beş sesden oluşan pentatonik dizi kullanılan Cin muzik kulturunde felsefi ogeler kendini gostermektedir Konficyus’un muzik uzerine araştımalar yaptığı ve ceşitli kaynaklar oluşturduğu bilinmektedir Cin’de İpek telli calgılar,bambu kamışından nefesliler,maden veya taştan yapılmış canlar,deriden yapılmış davullar,tahta veya ağactan yapılmış davullar kullanılıyordu
ESKİ YUNAN:Tek sesli bir muzik anlayışında Lir ve zurnalarla (ailos) yapılan bir ezgi yapısı bulunmaktaydıBizdeki ozanlık geleneğine benzeyen gezgin şarkıcıların destanlar ve dini ezgiler, yiğitlik konulu şarkılar bu donemin eserlerindendir Pan flut etkisi belirgin bir şekilde hissedilir
MISIR: Flutlerin yapısından hareketle cok geniş bir ses aralığına sahip muzikal anlayış olduğunu soylemek mumkundurDini torenler haricinde gundelik hayatta da muzik onemli bir yer tutmaktadır Davul,def,darbuka,arp, kitara ,ney,flut gibi calgıların yanı sıra su ile işleyen ilk orga Mısırlılar’da rastlıyoruz
ORTACAĞDA MUZİK
Orta Cağda kilise egemenliğindeki bir toplum anlayışı icerisinde muzik sanatının da bundan ayrı duşunulmesi mumkun değildir Ortadoğunun ritmik yapısı ile Yunan muziğinin ezgisel anlayışının birleştiği Eski Roma muziği bu donemin en onemli olgusudur İlk defa nota calışmalarının bu donemde gorulduğunu Boethius ve Guido d’Arezzo’nun bu donemdeki en onemli muzik adamları olduğunun soylemek mumkundurKutsal kitaplardan ilahilerin soylendiği bir donemde Aziz Amrosius doneminde halk ezgilerinin de muzikal anlayışa girdiği gorulmuştur Boethius notaları harflerle sembolize etmiş daha sonra Guido d’Arezzo notaların bugun kullanılan isimlerini vermiştirAziz Gregorius zamanında cok katı bir dini muzik anlayışı sunulmuş ve tek sesli toren melodileri onun adıyla “Gregor Melodileri veya “Saf Şarkıdiye anılmıştırBu donemin en akılda kalıcı ozelliği kadın sesinin bile yasaklandığı,daha da ileri giderek calgıların bile cok nadir kullanıldığı, halkın yaptığı muziğin kiliseye sokulmadığı bir donem olarak değerlendirebiliriz
RONESANS DONEMİNDE MUZİK
Her alanda olduğu gibi muzikte de din dışı konular ozellikle Humanizm ele alınmış, coksesliliğe gecilmiştirMajor ve Minor tonları bu donemde kullanılmıştırMuzikal dram icat edilmiştir Bu cağda insan sesi yerine calgıya ağırlık kazandırılıp calgı toplulukları oluşturulmuşturPalestrina ve Orlando di Lasso bu donemin unlu muzik adamlarıdırİnsan seslerindeki renk ayrımı calgılar icin de yapılmıştır Calgılar bu ayrıma gore ceşitli buyukluklerde yapılmıştır