Son Konu

Müziğin tarihçesi nedir kısaca

nicebayan

Yeni Üye
Katılım
24 Ara 2016
Mesajlar
378,708
Tepkime
2
Puanları
38
Yaş
35
Web
nicebayan.com
Credits
-1
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
ESKİ YUNAN VE ROMA
Çağımız uygarlıklarının köklerinin büyük ihtimalle eski Yunan uygarlığına dayandığı kabul edilir Aristo ’nun talebesi Aristokseros ’un liderliğiyle ritim ve ezgi kuralı saptama etmiştir Okullarda müzik, dilden ve matematikten önce gelmiş, çalgı çalmak 30 yaşına dek zorunlu tutulmuştur Yunan müzik kuramı, notalar, aralıklar, makamlar, dizi sistemleri, perdeler, modülasyon ve melodik kompozisyon olarak 7 başlık aşağı toplanır Çalgı müziğinde parmak işaretlerinin bulunması “Tabulatur yazısının orijinini gösterir Romalılar “modları Yunanlılardan almışlardır

ORTAÇAĞ MÜZİĞİ
Ortaçağ çoksesliliğin gelişmesine ve uluslararası sanat müziğinin doğmasına şahittir Kilisenin papazları kilise içine çalgısal müziğin girmesini yasaklamıştı Müzik tek sesli, Tanrıya adanmış, duaları basit ezberletmeye yarayan bir araçtı Boethius, bir müzik yazısının yaratıcısı olarak bilinir Latin alfabesinin A ’dan P ’ye değin 15 harfi kullanılıyordu A sesi LA, B sesi Sİ, C sesi DO ’ya karşılık geliyordu Bugün Almanya, İngiltere gibi ülkelerde sesin harflerle gösterilme kuralı Boethius yazısına uzanmaktadır Papa Gregorius (MS 540604) kiliselerdeki dinsel ezgileri her yerde düzenledi Bu Vesile Ile kilise müziği repertuvarı oluştuEşliksiz, ölçüsüz, bağımsızlık ritim kullanılan ve Latince sözlere dayanmıştır ayrı olarak Gregorius, Ambrius ’un 4yy ’da düzenlediği ve namına “autentique dediği 4 kilise makamına 4 makam daha ilave etmiştir Bunlara plagal makamlar denir

ROMANESK DÖNEM (10001150)
Avrupa ’da fazla sesliliğe dışarı giden yolda esas adımlar atılmıştır Boethius harf sistemiyle başlamıştır 11yy ’dan neumalar dizelerin ilk örneği sayılabilecek çizgiler üzerine yazılmaya başlanmıştır Rahip Guido 1030 senesinde Elinin parmaklarındaki girinti ve çıkıntılarla metnin birincil hecelerini yazan Nota ve dizek kavramını müzik tarihine getiren birey Guido d Arezzo ’dur
Romanesk dönemin bir öteki özelliği ilkel çok seslilik dediğimiz “Organumdur Bu dönemde, dinsel müziğin en olgun ve ergin biçimi Katolik kilisesi merasimlerinde bulunan ayin müziği “missa, messe idi

GOTİK DÖNEM (11501460)
Bu dönemde şövalyelik anlayışı değişir İnce duyguların, sevginin bulunduğu bir biçime dönüşmüştür Avrupa derebeylerinin şatolarında ozanlar yavaş yavaş kilise baskısından kurtularak, dünyevi konulu ve hayat sevinciyle yüklü ezgiler ortaya koymuşlardır Gregorius müziğinden uzaklaşmış ve kullandıkları modlara gitgide yarım sesleri, özellikle fa diyez ve do diyezi sokmuşlardır Tüm Avrupa ’da Cadde şarkıcıları türedi Bunlar çalgılarında ustaydılar

RÖNESANS
Rönesans Orta çağ döneminin çözülüp Yeni çağı oluşturacak düşüncenin belirmeye başladığı dönemdir Kilisenin tutucu baskısından kurtulmaya çalışan insan, bu dünyanın yalnız ölümden sonrası için hazırlık aşaması olmadığını, bugünün yaşanması gerektiğini anlar Rönesans ile başlayan hayat sevinci ile oluşan danslar ve danslarda da çalgılar artar Çalgılar yalnız eşlik etmekle kalmaz, vokal müzikten egemen bir enstrüman müziği gelişir Martin Luther ’in, kilisenin müzik dünyasına en ehemmiyetli katkısı “koral isimli ilahi biçimini olmuştur 15asrın ikinci yarısı müzik tarihinde “Geç Rönesans veyahut “Altın devir olarak bilinir Bu dönemde İtalyan besteciler müzikte egemenliği ele alırlar *
 
Üst Alt