Son Konu

Muziğin tarihcesi nedir kısaca

bilgiliadam

Yeni Üye
Katılım
16 Ağu 2017
Mesajlar
1,516,397
Tepkime
23
Puanları
48
Credits
-6
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
ESKİ YUNAN VE ROMA
Cağımız uygarlıklarının koklerinin buyuk ihtimalle eski Yunan uygarlığına dayandığı kabul edilir Aristo’nun talebesi Aristokseros’un liderliğiyle ritim ve ezgi kuralı tespit etmiştir Okullarda muzik, dilden ve matematikten once gelmiş, calgı calmak 30 yaşına kadar mecburi tutulmuştur Yunan muzik kuramı, notalar, aralıklar, makamlar, dizi sistemleri, perdeler, modulasyon ve melodik kompozisyon olarak 7 başlık altında toplanır Calgı muziğinde parmak işaretlerinin bulunması “Tabulatur yazısının orijinini gosterir Romalılar “modları Yunanlılardan almışlardır

ORTACAĞ MUZİĞİ
Ortacağ coksesliliğin gelişmesine ve uluslararası sanat muziğinin doğmasına şahittir Kilisenin papazları kilise icine calgısal muziğin girmesini yasaklamıştı Muzik tek sesli, Tanrıya adanmış, duaları kolay ezberletmeye yarayan bir aractı Boethius, bir muzik yazısının yaratıcısı olarak bilinir Latin alfabesinin A’dan P’ye kadar 15 harfi kullanılıyordu A sesi LA, B sesi Sİ, C sesi DO’ya karşılık geliyordu Bugun Almanya, İngiltere gibi ulkelerde sesin harflerle gosterilme kuralı Boethius yazısına uzanmaktadır Papa Gregorius (MS 540604) kiliselerdeki dinsel ezgileri yeniden duzenledi Boylelikle kilise muziği repertuvarı oluştuEşliksiz, olcusuz, serbest ritim kullanılan ve Latince sozlere dayanmıştır Ayrı olarak Gregorius, Ambrius’un 4yy’da duzenlediği ve adına “autentique dediği 4 kilise makamına 4 makam daha ilave etmiştir Bunlara plagal makamlar denir

ROMANESK DONEM (10001150)
Avrupa’da cok sesliliğe giden yolda temel adımlar atılmıştır Boethius harf sistemiyle başlamıştır 11yy’dan neumalar dizelerin ilk orneği sayılabilecek cizgiler uzerine yazılmaya başlanmıştır Rahip Guido 1030 senesinde Elinin parmaklarındaki girinti ve cıkıntılarla metnin ilk hecelerini yazar Nota ve dizek kavramını muzik tarihine getiren kişi Guido d Arezzo’dur
Romanesk donemin bir diğer ozelliği ilkel cok seslilik dediğimiz “Organumdur Bu donemde, dinsel muziğin en olgun ve ergin bicimi Katolik kilisesi merasimlerinde yer alan ayin muziği “missa, messe idi

GOTİK DONEM (11501460)
Bu donemde şovalyelik anlayışı değişir İnce duyguların, sevginin bulunduğu bir bicime donuşmuştur Avrupa derebeylerinin şatolarında ozanlar yavaş yavaş kilise baskısından kurtularak, dunyasal konulu ve hayat sevinciyle yuklu ezgiler ortaya koymuşlardır Gregorius muziğinden uzaklaşmış ve kullandıkları modlara gittikce yarım sesleri, bilhassa fa diyez ve do diyezi sokmuşlardır Tum Avrupa’da Sokak şarkıcıları turedi Bunlar calgılarında ustaydılar

RONESANS
Ronesans Orta cağ doneminin cozulup Yeni cağı oluşturacak duşuncenin belirmeye başladığı donemdir Kilisenin bağnaz baskısından kurtulmaya calışan insan, bu dunyanın yalnız olumden sonrası icin hazırlık aşaması olmadığını, bugunun yaşanması gerektiğini anlar Ronesans ile başlayan yaşam sevinci ile oluşan danslar ve danslarda da calgılar artar Calgılar yalnız eşlik etmekle kalmaz, vokal muzikten bağımsız bir calgı muziği gelişir Martin Luther’in, kilisenin muzik dunyasına en ehemmiyetli katkısı “koral isimli ilahi bicimini geliştirmek olmuştur 15asrın ikinci yarısı muzik tarihinde “Gec Ronesans veyahut “Altın cağ olarak bilinir Bu donemde İtalyan besteciler muzikte egemenliği ele alırlar
 
Üst Alt