teknolojiuzmani
Yeni Üye
Nedimeler yapıtı günümüze ulaşan tahminen de en prestijli, en etkileyici yapıtlardan biridir. Tıpkı vakitte sanat dünyasında tüm vakitlerin en çok tartışılan yapıtlarından biri de olmuştur. Bu etkiyi yaratmasının sebebi tahminen de fotoğraf içinde fotoğraflar barındırıp, seyircinin gerçeklik algısını sorgulatmasından kaynaklanıyor olabilir.
Resim içinde fotoğraf deyince akıllara çabucak günümüzde akıllı telefon ve bilgisayarla kullanılan ‘Picture in Picture’ özelliği aklınıza gelmiş olabilir. Kim bilir, tahminen de mühendisler bu özelliği yaratırken Velázquez’in Nedimeler tablosundan ilham almıştır. Dilerseniz sanattan daha fazla kopmadan Nedimeler tablosuna geçelim ve Nedimeler tablosu kimin yapıtıdır öğrenip incelemesi ile hakkındaki bilgilere bakalım.
Nedimeler tablosu kimin yapıtıdır?
Nedimeler tablosu, İspanyol ressam Diego Velázquez'in yapıtlardan biridir. 1599'da Sevilla'da doğan Diego Velázquez, erken yaşlardan itibaren sanatsal yetenekler göstermiş, şimdi 23 yaşında yeni Kral IV. Philip'ten kraliyet himayesi almak için birinci defa Madrid'e gitmiştir. Bu seyehatinde ne yazık ki, kraliyet irtibatı kurma bahtı bulamadı fakat yalnızca bir yıl sonra Philip'in bir portresini çizmesi için geri çağrılmıştır.
Daha sonra mahkeme, Velázquez'in bu resminden o kadar etkilendi ki, hükümdarı tasvir etmesine müsaade verilen tek ressam olacağı vaadi ile resmi sanatçı olarak atandı. Velázquez, saray ressamı olarak pozisyonuyla haklı olarak gurur duyuyordu ve ömrünün büyük bir kısmını Madrid'de geçirerek IV. Philip'in himayesinde sanatını icra etmeye devam etti. İtalyan Rönesans sanatkarlarının yapıtlarından esinlenerek, Barok'u özetleyen lakin periyodunun ötesinde fevkalâde bir tarz geliştirdi.
Bir sonraki ve son projesi olacak hükümdarın kızının düğünü için büyük bir köşkün iç dekorasyonu üzerinde çalışırken Velázquez, 1660'ta hayata gözlerini yumdu.
Nedimeler tablosu hakkında bilgiler:
- Kimse ne hakkında olduğunu bilmiyor
- Kral ve kraliçenin çiziminde değişik bir teknik kullanılmıştır.
- Arka plandaki gizemli gölge figürü yer alır.
- Sembolizmin kıymetli bir temsilcisidir
- Nedimeler tablosu seyircilere sorular sordurur
- Hakkında binlerce çalışma yapılmıştır
- Nedimeler tablosunun başına gelmeyen kalmamıştır
- İspanyol mirası ve sanat tarihinde değerli bir yer tutuyor
Las Meninas, büyük kalabalıkları çekmesiyle bilinen tablolardan biridir. Mona Lisa yahut Venüs'ün Doğuşu üzere, ziyaretçiler her bir parçayı gözlemlemek ve anlamak için bir yandan öteki yana, ileri ve geri hareket ederek tuvale bakarak saatler geçirebilirler. Las Meninas'ı birinci sefer gören kişi, sayısız soruyla karşı karşıya kalır. Neyse ki, bilim insanları ve sanat tarihçileri tablonun kıymetli kısımlarını deşifre ederek bizimle paylaştılar.
Resim 1656'da yapıldı, Avusturya Hükümdarı IV. Philip ve Mariana İspanya Hükümdarı ve Kraliçesiydi. Tablo, Madrid'deki Royal Alcazar'ın yer katındaki ana odayı tasvir ediyor. Merkezi sahnede, kraliyet yetkililerinin kızları Meninas'ı ile çevrili genç Infanta Margaret Theresa yer alıyor. Sağlarında, büyük bir Alman Çoban Köpeği eşliğinde sarayda cümbüş yapan iki cüce var. Çabucak artlarında ise kızların refakatçisi olan bir rahibe ve bir muhafaza bulunuyor. Velázquez'in kendisi imajın solunda duruyor ve devasa bir tuval üzerinde çalışıyor. En enteresan olanı, Don José Nieto Velázquez'in figürü kapıda pusuda beklerken, Philip ve Mariana art duvardaki bir aynada yansımış olarak tasvir ediliyor.
Kral ve kraliçenin çiziminde enteresan bir teknik kullanılmıştır
Velázquez, kral ve kraliçeyi bir aynada yansıtarak tasvir etmeyi seçerek, birebir tekniği ünlü Arnolfini Düğün Portresinde kullanmış, kıymetli bir Flaman ressamı olan Jan van Eyck'e atıfta bulunuyordu. Philip ve Mariana hem fotoğrafın dışında hem de içinde gibi gözükür. Bunların Velázquez'in devasa tuvalinin konusu olup olmadığından ya da yalnızca sanatçıyı küçük kızları boyarken yapıtında mi gözlemlediklerinden emin değiliz.
Ayna, kral ve kraliçeyi izleyiciyle birebir pozisyona getirir, bu sayede izleyiciler de kral ve kraliçe ile birlikte tablonun içinde yan yana oldukları algısına sahip olur. Merkezi manzaradaki figürler de tıpkı bizim onlara baktığımız üzere bize bakar. Bu biçimde Velázquez, tuvaldeki figürler ile yüzyıllar boyunca onu izlemeye gelecek kuşaklar ortasında vakitsiz bir irtibat kurar.
Arka plandaki gizemli gölge figürü
Nedimeler tablosundaki en ilgi alımlı ve yeniden de anlaşılması sıkıntı karakterlerden biri, kapıda duran adamdır. Akademisyenler onu 1650'lerde kraliçenin mabeyincisi, kraliyet duvar halılarının başı ve muhtemelen sanatkarın bir akrabası olan Don José Nieto Velázquez olarak tanımladılar. Fotoğrafın tahlili, kaybolma noktasının tam kapının içinde olduğunu, Nieto'nun ardındaki parlak açık alanın gözlerimizi uzaklara çektiğini gösterdi.
Figürle ilgili en şaşırtan şey, hareketin ortasında donmuş üzere görünmesidir. Ayakları farklı basamaklarda, lakin odaya mı iniyor yoksa dışarı mı çıktığını anlamak neredeyse imkansız. Birinci olarak biz sahnenin bozulmadan çabucak evvelki halini görüyoruz; ikinci olarak ise ayrılırken neden geriye baktığını merak etmeliyiz. En ikna edici yorumlardan biri ise, Nieto'nun kral ve kraliçenin gitmesi için kapıyı açtığını savunan sanat tarihçisi Joel Snyder'ın yorumudur. Bu yüzden Snyder, Velázquez'in tuvalinden uzaklaştığını ve kızların reverans yapmaya hazır olduğunu belirtiyor.
Tablo sembolizmin değerli bir temsilcisi
Aynanın üzerindeki art duvardaki iki fotoğraf sembolizmle yüklüdür. Ovid'in metamorfozlarından sahneleri gösteren Peter Paul Rubens'in iki fotoğrafını temsil etmektedirler. Her iki fotoğraf de ölümlülerin kendilerini ilahlardan bile daha yetenekli kanıtladıkları sanatsal zafer öykülerini tasvir ediyor. Biri Tanrıça Minerva'nın Arachne'yi dokuma sanatında onu gölgede bırakmaya cüret ettiği için cezalandırdığını gösterirken, oburu ilah Apollon'un üstün flüt çalması için Marsyas'ın derisini yüzdüğünü gösterir.
Dikkat cazip bir karmaşıklık derecesine sahip olan eski fotoğraf, İspanyol Kraliyet Ailesi'ne ilişkin öteki bir sanat yapıtına bile atıfta bulunuyor: Titian'a ilişkin Avrupa'nın Tecavüz'ü. Lakin asıl sorulması gereken soru: fotoğraf içindeki bu karmaşık fotoğraf neye hizmet ediyor? Rubens, 17. yüzyılın en tesirli Flaman sanatkarıydı ve Titian, İtalyan Rönesans ressamlarının en değerlileri ortasındaydı. Böylelikle Velázquez, kendisini bu iki efsanevi sanatkarla ilişkilendirerek, Avrupa sanatında en yüksek düzeye ulaştığını gösterdi. Birebir formda ressamın göğsüne işlenmiş kırmızı haçlar da Santiago Tarikatı'nı temsil ediyor.
Seyirciye sorular sordurur
Las Meninas'ın ardında daha derin, felsefi bir manası da olabilir. 17. yüzyıl boyunca, İspanyol düşünürler, sanatkarlar ve muharrirler, 18. yüzyılın felsefi aydınlanmasının habercisi olan yanılsama ve gerçeklik hakkındaki fikirlerle meşguldü. Nedimeler, anlaşılması sıkıntı konusu ve çeşitli yorumları ile vaktinin entelektüel dertlerini yansıtmakta. Seyirci ve özne, iç ve dış, manzara ve yansıma ortasındaki çizgiyi bulanıklaştıran Velázquez, izleyicilerin temsil ve gerçeklik ortasındaki fark üzere çok daha derin bir sıkıntıyı düşünmesini ister.
Hakkında binlerce çalışma yapılmıştır
Nedimeler, tahminen de dünyadaki en belgelenmiş, incelenmiş ve tartışılmış tek sanat yapıtıdır. Üzerine binlerce kitap, makale ve deneme yazılmıştır. En ünlüsü Michel Foucault'nun 'Şeylerin Düzeni' isimli yayınıdır. Fransız filozof, yapıtın açılış kısmını Velázquez'in fotoğrafının tahliline ayırmaktadır. Sanatçı, izleyici ve özne tarafından paylaşılan bakışları inceliyor ve bunları bağlantılar ağını açıklamak için kullanmakta. Foucault, Nedimeler tablosunu yeni bir çağın doğuşu olarak görmüştü ve insanın şimdi tanımlanmadığı klasik fikir stilinden, çoklu yorumların kabul için yarıştığı çağdaşa geçişi işaret etmişti.
Tablonun başına gelmeyen kalmadı
Nedimeler,19. Yüzyılda bulunduğunda direkt kraliyet ellerinden El Prado'nun idaresine geçti. Tablo, sadece İspanya İç Savaşı sırasında, yıkım tehdidi ortaya çıktığından, anavatanının dışına çıktı.1939'da Cumhuriyet hükümeti tarafından ülkenin sanatsal mirasının korunması maksadıyla Cenevre'ye tahliye edildi. Tablonun kaçırılmasının yolu karmaşıktı ve pencerelerden atılmayı, acil durum gereçleri kullanılarak paketlenmeyi ve bir demiryolu tünelinde neredeyse parçalanmayı içeriyordu! İnançlı bir biçimde müzeye geri dönen tablo, orjinal olarak Sala de Las Meninas'ın özel bir odasında bulunuyordu. Sonunda direktörler, koleksiyonun tartışmasız en değerli modülü yapılması gerektiğine karar verdiler ve El Prado'nun kalbindeki uzun altıgen galeriye yerleştirildi.
İspanyol mirasında ve sanat tarihinde değerli bir yere sahip
3 metre genişliğinde ve 2,7 metre yüksekliğindeki Nedimeler tablosu, hem sözün tam manasıyla hem de mecazi olarak İspanyol mirasının büyük bir kesimidir. Efsaneye nazaran, -söylenti sağlam delillere dayanmasa da- ressamın vefatından sonra Kral IV. Philip'in kendisi tarafından eklenmiş, bu da ona fazladan bir majesteleri dokunuşu vermiş. Bununla birlikte, hala ülke kimliğinin bir modülü olarak kabul ediliyor ki, stantlar için yurt dışına seyahat etmesine müsaade verilmiyor. Nedimeler tablosu, her izleyicinin Velázquez'in başyapıtının manası hakkında kendi fikrini oluşturduğu sayısız araştırmaya, ziyarete ve spekülasyona ilham veren İspanya'nın sanat dünyasına yaptığı büyük katkıyı temsil ediyor.