bilgiliadam
Yeni Üye
Nicelik Ne Demek
Nesnenin olcme konusu olan yanı
Eytişimsel ozdekci cozumleme nicelik’le nitelik’in nesnel gerceğin birbirinden ayrılmaz iki yanı olduğunu acıklamıştır Nicelikle nitelik bağımlıdırlar, birbirlerine donuşurler, ayrıştırılamazlar Sadece nicel ya da sadece nitel hicbir şey yoktur Soyut kavramlar bile bu bağlantıdan koparılamazlar Orneğin uc (nicelik) ya kalemdir, ya insandır, ya elmadır (nitelik); guzel (nitelik) ya az guzeldir, ya cok guzeldir, ya daha guzeldir (nicelik)
Bilimsel felsefenin bir ustası, en soyut nicelik olan sayıların da bir niteliği bulunduğunu gostermiştir: ‘’16 sayısı sadece 16 tane 1’in toplamı değil, aynı zamanda 4’un karesi ve 2’nin dorduncu kuvvetidir Temel sayılar, başka sayıların kendileriyle carpımından meydana gelen sayılara yeni ve kesin nitelikler verirler’’
Her nesne ve olay, belli bir nitelikle belli bir niceliğin birliğidir Bu birliğin bozulması o nesne ya da olayı başka bir nesne ya da olaya donuşturur Bir şeyin neyse o kalması icin niteliksel yanıyla niceliksel yanının belli bir oranda birleşmiş, ama birbirlerinden başka olan cok sayıda madde vardır İki azotun bir oksijenle birliği guldurucu bir gaz, iki azotun beş oksijenle birliği katı bir kristaldir Gazın gaz ve kristalin kristal olabilmesi icin niceliklerinin nitelikleriyle kurduğu dengenin bozulmaması gerekir Bu dengenin bozulması, orneğin dort oksijenin eklenmesi ya da cıkarılması, gazı kristale ve kristali gaza donuşturur
Bu donuşme icin, orneğimizde olduğu gibi niceliğin azalması ya da coğalması da herhalde gerekli değildir, niceliğin toplam olarak aynı kaldığı halde birlikteki dengesel orantısını değiştirmesi de yeter Orneğin ısıyı mekanik devime ya da mekanik devimi ısıya cevirdiğimiz zaman nicelik toplam olarak aynı kaldığı halde nitelik değişmektedir Ne var ki ısıdan azalan nicelik devime, ya da devimden azalan nicelik ısıya eklenmiştir Demek ki bir nesnenin neyse o kalması icin niteliğiyle niceliği arasındaki dengeyi koruması gerekir, bu denge bozuldu mu o nesne başka bir nesne olur Ne var ki bir nesnenin nitelik değiştirmesi icin, son orneğimizde olduğu gibi, toplam olarak değişmese bile, herhalde bir nicelik değişimi gereklidir ‘’Nicelik değişmesi olmaksızın nitelik değişmesi mumkun değildir’’
Nicelikle niteliğin bağımlı birliğinde temel olan niteliktir, cunku bir nesne ya da olayın az ya da cok surekli bir varlık bicimi vardır ve niceliksel olarak değişirken bu niteliksel varlık bicimini belli bir sınıra kadar surdurur Niteliğin değişmesi icin niceliğin değişmesi zorunludur, ama her nicelik değişimi nitelik değişimini gerektirmez Niteliğin değişmesi icin niceliğin belli bir sınırı aşacak derecede değişmesi, eş deyişle belli bir nesne ya da olayın birliğinde nitelikle ilişkisel dengesini bozacak kadar azalması ya da coğalması gerekir Orneğin 199 ısı dereceleri arasında su niteliğinde olan iki hidrojenle bir oksijen 0 ısı derecesinde buz, 100 ısı derecesinde gaz niteliğine donuşur Bunun gibi, anamalcı (kapitalist N) bir toplumda toplumcuların sayısı secmen sayısının yarısına kadar coğalsa da o toplumun anamalcı niteliğini değiştiremez, secim sınırı olan secmen sayısının yarısını aşınca toplumun niteliği değişir ve anamalcı toplum toplumcu toplum olur Demek ki belli denge sınırını aşan her nicelik değişimi bir nitelik değişimini zorunlu kılar Ne var ki her nitelik değişimi de yeni nicelik değişimlerine olanak sağlar Devimin ve gelişmenin temel yasası budur
Nesnenin olcme konusu olan yanı
Eytişimsel ozdekci cozumleme nicelik’le nitelik’in nesnel gerceğin birbirinden ayrılmaz iki yanı olduğunu acıklamıştır Nicelikle nitelik bağımlıdırlar, birbirlerine donuşurler, ayrıştırılamazlar Sadece nicel ya da sadece nitel hicbir şey yoktur Soyut kavramlar bile bu bağlantıdan koparılamazlar Orneğin uc (nicelik) ya kalemdir, ya insandır, ya elmadır (nitelik); guzel (nitelik) ya az guzeldir, ya cok guzeldir, ya daha guzeldir (nicelik)
Bilimsel felsefenin bir ustası, en soyut nicelik olan sayıların da bir niteliği bulunduğunu gostermiştir: ‘’16 sayısı sadece 16 tane 1’in toplamı değil, aynı zamanda 4’un karesi ve 2’nin dorduncu kuvvetidir Temel sayılar, başka sayıların kendileriyle carpımından meydana gelen sayılara yeni ve kesin nitelikler verirler’’
Her nesne ve olay, belli bir nitelikle belli bir niceliğin birliğidir Bu birliğin bozulması o nesne ya da olayı başka bir nesne ya da olaya donuşturur Bir şeyin neyse o kalması icin niteliksel yanıyla niceliksel yanının belli bir oranda birleşmiş, ama birbirlerinden başka olan cok sayıda madde vardır İki azotun bir oksijenle birliği guldurucu bir gaz, iki azotun beş oksijenle birliği katı bir kristaldir Gazın gaz ve kristalin kristal olabilmesi icin niceliklerinin nitelikleriyle kurduğu dengenin bozulmaması gerekir Bu dengenin bozulması, orneğin dort oksijenin eklenmesi ya da cıkarılması, gazı kristale ve kristali gaza donuşturur
Bu donuşme icin, orneğimizde olduğu gibi niceliğin azalması ya da coğalması da herhalde gerekli değildir, niceliğin toplam olarak aynı kaldığı halde birlikteki dengesel orantısını değiştirmesi de yeter Orneğin ısıyı mekanik devime ya da mekanik devimi ısıya cevirdiğimiz zaman nicelik toplam olarak aynı kaldığı halde nitelik değişmektedir Ne var ki ısıdan azalan nicelik devime, ya da devimden azalan nicelik ısıya eklenmiştir Demek ki bir nesnenin neyse o kalması icin niteliğiyle niceliği arasındaki dengeyi koruması gerekir, bu denge bozuldu mu o nesne başka bir nesne olur Ne var ki bir nesnenin nitelik değiştirmesi icin, son orneğimizde olduğu gibi, toplam olarak değişmese bile, herhalde bir nicelik değişimi gereklidir ‘’Nicelik değişmesi olmaksızın nitelik değişmesi mumkun değildir’’
Nicelikle niteliğin bağımlı birliğinde temel olan niteliktir, cunku bir nesne ya da olayın az ya da cok surekli bir varlık bicimi vardır ve niceliksel olarak değişirken bu niteliksel varlık bicimini belli bir sınıra kadar surdurur Niteliğin değişmesi icin niceliğin değişmesi zorunludur, ama her nicelik değişimi nitelik değişimini gerektirmez Niteliğin değişmesi icin niceliğin belli bir sınırı aşacak derecede değişmesi, eş deyişle belli bir nesne ya da olayın birliğinde nitelikle ilişkisel dengesini bozacak kadar azalması ya da coğalması gerekir Orneğin 199 ısı dereceleri arasında su niteliğinde olan iki hidrojenle bir oksijen 0 ısı derecesinde buz, 100 ısı derecesinde gaz niteliğine donuşur Bunun gibi, anamalcı (kapitalist N) bir toplumda toplumcuların sayısı secmen sayısının yarısına kadar coğalsa da o toplumun anamalcı niteliğini değiştiremez, secim sınırı olan secmen sayısının yarısını aşınca toplumun niteliği değişir ve anamalcı toplum toplumcu toplum olur Demek ki belli denge sınırını aşan her nicelik değişimi bir nitelik değişimini zorunlu kılar Ne var ki her nitelik değişimi de yeni nicelik değişimlerine olanak sağlar Devimin ve gelişmenin temel yasası budur