iltasyazilim
Yeni Üye
Orucu Ramazan sonrasına ertelemeyi gerektiren haller
Bir kimse aşağıdaki durumlarda Ramazan orucunu daha sonra kaza etmek şartıyle tutmayabilir veya başlamış olduğu orucu bozabilir
Fakat sonra birincil fırsatta tutamadığı günler sayısınca oruçları kaza etmesi gerekir Bir kimsenin Ramazan orucunu sonraya bırakabilmesi için geçerli farzedilen özürler şunlardır:
1) Rahatsızlık: Bir hasta oruç tuttuğu takdirde hastalığının artmasından veya uzamasından korkarsa oruç tutmayabilir Hastalığı iyileşince tutamadığı oruçları kaza eder Hastaya bakan kimse de böyledir Ramazan ayında düşmanla savaşan asker, oruç tuttuğu takdirde zayıf düşeceğinden üzüntü ederse davetli durumunda olmasa bile oruç tutmayabilir
Savaşa katılacağı kuşkusuz ya da kuvvetli bir ihtimalle biliniyorsa hemen şimdi savaşa girmeden önce de cılız düşme endişesiyle yeniden oruç tutmayabilir Tutamadığı oruçları sonradan kaza eder
2) Seyahat: Ramazan ayında asgari 90 km mesafeye yolculuğa meydana çıkan kimse oruç tutmayabilir (Hamza elEslemi adındaki sahabî peygamberimize yolculukta oruç tutup tutmayacağını sorunca peygamberimiz ona: İster tut, ister alıkoymadiye cevap vermişti Bu hüküm, dinen gezgin (konuk) sayılan kimseler içindir İkamet ettiği yerden en düşük 90 km ya da daha fazla mesafeye gezi yapan ve gittiği yerde 15 günden eksik bir vakit kalmaya kasıt eden kimse dinen misafirdir Eğer gittiği yerde 15 günden artı kalmaya karar vermişse, o yere vardığı andan itibaren misafir olmaktan çıkar
Orucu Ramazan sonrasına ertelemeyi gerektiren durumlar
Orucu Ramazan sonrasına ertelemek
Orucu Ramazan sonrasına ertelemeyi gerektiren haller nelerdir
Buna tarafından, Ramazan ayında bulunduğu yerden en düşük 90 km uzaklıkta bir yere seyahat yapan kimse seyahat boyunca oruç tutmayabilir Gittiği yerde 15 günden az kalacaksa hüküm yeniden aynıdır Eğer gittiği yerde 15 gün kalacaksa yolculuğu bitince vardığı yerde orucunu tutması gerekir Seyahat hali bitince tutmadığı günleri kaza eder
3) Güç Görmek: Orucu parçalamak için ölümle veya vücuduna bir hasar verilmekle korkutma edilen kimse orucunu bozabilir Bozduğu orucu sonradan tutar
4) Hamile ve Emzikli Olmak: Hamile veya emzikli olan bir bayan, oruç tuttuğu takdirde kendisine ya da çocuğuna bir zarar geleceğinden korkarsa oruç tutmayabilir Gebelik ve emziklilik hali sona erince tutamadığı günleri kaza eder
5) Şiddetli Istek ve Susuzluk: Oruçlu bir kimse açlık veya susuzluk nedeniyle aklının bozulmasından ya da vücuduna ciddî bir zarar geleceğinden korkarsa, orucunu bozabilir Sonra yerinde bir zamanda tutamadığı oruçları kaza eder
6) Yaşlılık ve Düşkünlük: Vücudu günden güne düşen ve oruca dayanamayan iyice ihtiyarlamış olan kimseler oruç tutmayabilir Bunlar sonradan da orucu kaza edemiyecekleri için tutamadıkları her günün orucunun yerine fidye verirler İyileşme ümidi olmayan hastalar da böyledir Bu özür sahiplerinden herhangi biri, özrü devam ederken ölürse tutamadıkları oruçlar için fidye verilmesini vasiyet etmesi gerekmez
Özrü ortadan kalkıp tutamadığı oruçlarını kaza edecek kadar bir zamana yetişir de oruçları daha kaza etmeden ölürse bu oruçlar için malının üçte birinden fidye verilmesini vasiyet etmesi lâzımdır (Ölenin varisi yoksa malının tamamından vasiyet eder
Eğer vasiyet etmezse, varislerinin teberru olarak ölenin fidyesini vermesi caizdir *
Bir kimse aşağıdaki durumlarda Ramazan orucunu daha sonra kaza etmek şartıyle tutmayabilir veya başlamış olduğu orucu bozabilir
Fakat sonra birincil fırsatta tutamadığı günler sayısınca oruçları kaza etmesi gerekir Bir kimsenin Ramazan orucunu sonraya bırakabilmesi için geçerli farzedilen özürler şunlardır:
1) Rahatsızlık: Bir hasta oruç tuttuğu takdirde hastalığının artmasından veya uzamasından korkarsa oruç tutmayabilir Hastalığı iyileşince tutamadığı oruçları kaza eder Hastaya bakan kimse de böyledir Ramazan ayında düşmanla savaşan asker, oruç tuttuğu takdirde zayıf düşeceğinden üzüntü ederse davetli durumunda olmasa bile oruç tutmayabilir
Savaşa katılacağı kuşkusuz ya da kuvvetli bir ihtimalle biliniyorsa hemen şimdi savaşa girmeden önce de cılız düşme endişesiyle yeniden oruç tutmayabilir Tutamadığı oruçları sonradan kaza eder
2) Seyahat: Ramazan ayında asgari 90 km mesafeye yolculuğa meydana çıkan kimse oruç tutmayabilir (Hamza elEslemi adındaki sahabî peygamberimize yolculukta oruç tutup tutmayacağını sorunca peygamberimiz ona: İster tut, ister alıkoymadiye cevap vermişti Bu hüküm, dinen gezgin (konuk) sayılan kimseler içindir İkamet ettiği yerden en düşük 90 km ya da daha fazla mesafeye gezi yapan ve gittiği yerde 15 günden eksik bir vakit kalmaya kasıt eden kimse dinen misafirdir Eğer gittiği yerde 15 günden artı kalmaya karar vermişse, o yere vardığı andan itibaren misafir olmaktan çıkar
Orucu Ramazan sonrasına ertelemeyi gerektiren durumlar
Orucu Ramazan sonrasına ertelemek
Orucu Ramazan sonrasına ertelemeyi gerektiren haller nelerdir
Buna tarafından, Ramazan ayında bulunduğu yerden en düşük 90 km uzaklıkta bir yere seyahat yapan kimse seyahat boyunca oruç tutmayabilir Gittiği yerde 15 günden az kalacaksa hüküm yeniden aynıdır Eğer gittiği yerde 15 gün kalacaksa yolculuğu bitince vardığı yerde orucunu tutması gerekir Seyahat hali bitince tutmadığı günleri kaza eder
3) Güç Görmek: Orucu parçalamak için ölümle veya vücuduna bir hasar verilmekle korkutma edilen kimse orucunu bozabilir Bozduğu orucu sonradan tutar
4) Hamile ve Emzikli Olmak: Hamile veya emzikli olan bir bayan, oruç tuttuğu takdirde kendisine ya da çocuğuna bir zarar geleceğinden korkarsa oruç tutmayabilir Gebelik ve emziklilik hali sona erince tutamadığı günleri kaza eder
5) Şiddetli Istek ve Susuzluk: Oruçlu bir kimse açlık veya susuzluk nedeniyle aklının bozulmasından ya da vücuduna ciddî bir zarar geleceğinden korkarsa, orucunu bozabilir Sonra yerinde bir zamanda tutamadığı oruçları kaza eder
6) Yaşlılık ve Düşkünlük: Vücudu günden güne düşen ve oruca dayanamayan iyice ihtiyarlamış olan kimseler oruç tutmayabilir Bunlar sonradan da orucu kaza edemiyecekleri için tutamadıkları her günün orucunun yerine fidye verirler İyileşme ümidi olmayan hastalar da böyledir Bu özür sahiplerinden herhangi biri, özrü devam ederken ölürse tutamadıkları oruçlar için fidye verilmesini vasiyet etmesi gerekmez
Özrü ortadan kalkıp tutamadığı oruçlarını kaza edecek kadar bir zamana yetişir de oruçları daha kaza etmeden ölürse bu oruçlar için malının üçte birinden fidye verilmesini vasiyet etmesi lâzımdır (Ölenin varisi yoksa malının tamamından vasiyet eder
Eğer vasiyet etmezse, varislerinin teberru olarak ölenin fidyesini vermesi caizdir *