Ortadan geçen 25 yıla rağmen hala oyun dünyasının en tanınan bayan karakterlerinden olan Lara Croft'u bizlere armağan eden Tomb Raider serisinin yıllar içindeki gelişimine gelin birlikte bir göz atalım.
1. Tomb Raider (1996)
Takvimler 1996 yılını gösterirken oyun dünyası en dişli bayanlarından biriyle tanıştı. Geliştirici koltuğunda Core Design, yayıncı koltuğunda ise Eidos Interactive'in oturduğu birinci Tomb Raider oyunu bizleri Lara Croft'un birinci maceralarına ortak ediyordu. Teknolojinin o dönemki yetersizliği içerisinde şimdi sonradan ikonikleşecek saç örgüsüne bile kavuşmamış olan Lara Croft Atlantean Scion isimli efsanevi kalıntının peşinde dünyanın pek çok farklı coğrafyasını geziyordu.
2. Tomb Raider 2 (1997)
Birinci oyunun yakaladığı büyük muvaffakiyetin akabinde serinin devam oyunu da gecikmedi. 1997 yılında raflardaki yerini alan Tomb Raider 2'de efsanevi bir tarihi kalıntı olan Xian Hançeri'nin peşine düşüyorduk. Sahibine ejderhaya dönüşmek üzere efsanevi güçler bahşeden bu hançerin peşinde Çin'den Venedik'e kadar farklı coğrafyaları ziyaret ediyor ve süret teknesi üzere farklı araçlar kullanıyorduk. Artık kulağa çok olağan gelse de 1997 yılı için epeyce yenilikçi bir oyundu Tomb Raider 2.
3. Tomb Raider 3: Adventures of Lara Croft (1998)
Seri hem satış sayıları, hem de aldığı yorumlar ile geliştirici ve yayıncısının yüzünü güldürüyordu. Haliyle bir devam oyununu piyasaya sürmemek için hiçbir sebep yoktu. Takvimler 1998 yılını gösterirken bizleri Hindistan'dan Anktartika'ya kadar uzanan bir maceraya davet eden üçüncü oyun piyasaya çıktı. Lakin birinci iki oyunun mekaniklerinin üzerine pek fazla yenilik ekleyememesi seri tarihinde birinci kere bir oyunun puanlarının düşüşe geçmesine neden oldu.
4. Tomb Raider: The Last Revelation (1999)
Serinin dördüncü oyunu olan The Last Revelation isminden da anlaşılacağı üzere Lara'nın son keşfi olması için tasarlanmıştı. Bizleri Mısır'a götüren ve Lara'nın uyandırdığı antik bir ilah ile çabasına ortak eden oyun şiddetli bulmacaları ile dikkat çekiyordu. Birinci defa Lara'nın çocukluğunu gördüğümüz, hatta onu yönetme bahtına da eriştiğimiz oyunun sonunda ise Lara bir tapınağın altında kalarak hepimizin yüreğini ağzına getiriyordu.
5. Tomb Raider: Chronicles (2000)
Milenyuma adım attığımız 2000 yılında Lara Croft altında kaldığı Mısır tapınağının yıkıntıları ortasından adeta tekrar doğarak geri döndü. Serinin çok daha karanlık bir tona büründüğü Chronicles'da öldü zannedilen, hatta cenaze merasimi bile düzenlenmiş olan Lara Croft'un dostları bir ortaya gelerek onun eski maceralarını anarlar. Bizler de oyuncular olarak bu maceraları oynarız. Serinin berbat gidişatına son veremeyen imal evvelkinden de makûs tenkitler alarak seriyi bu vakte kadarki en uzun sessizliğine sokar.
6. Tomb Raider: The Angel of Darkness (2003)
Ortadan geçen 3 yılın akabinde değişik bir biçimde karşımıza çıkan Lara Croft çeşitli yenilikler de barındırıyordu. Grafik manasında bariz bir biçimde değişim geçiren oyun buna ek olarak seriye daha evvel görülmemiş farklı mekanikler de getiriyordu. Aksiyon dozunun biraz daha düştüğü ve daha karanlık bir tona bürünmüş olan üretim serinin makûs giden puanlarını biraz da olsa yükseltmeyi başardı lakin oyunculara istediklerini vermekten tekrar çok uzaktı. Bu da serinin bir mühlet daha karanlığa gömülmesine sebep oldu. The Angel of Darkness ile birlikte Tomb Raider oyunlarında ''birinci dönem'' olarak isimlendirebileceğimiz aralık da sona erdi.
7. Tomb Raider: Legend (2006)
3 yıllık ortanın akabinde karşımıza çıkan Lara alıştığımızdan çok farklıydı ve seri artık öteki ellere geçmişti. Geliştirici koltuğunda Crystal Dynamics'in, yayıncı koltuğunda ise Square Enix'in oturduğu üretim büyük değişimler içeriyordu. Seri çağdaşlaşma yoluna giderek denetimleri çağa uydurmuş, oynanışı tekrar aksiyon odağına çekmişti. Lara da görünüm olarak hayli değişim geçirmiş, adeta farklı biri olarak karşımıza çıkıyordu. Seriyi çağdaşlaştıran birinci üretim olan Legend oyuncular ve eleştirmenler tarafından güzel yorumlar aldı ve Tomb Raider'ı adeta küllerinden tekrar diriltti.
8. Tomb Raider: Anniversary (2007)
2007 yılına geldiğimizde ise Legend'ın grafik ve oyun motoru ile yapılmış Anniversary karşımıza çıktı. İsminden da anlaşılabileceği üzere serinin 10. yıldönümü için birinci oyunun tekrar üretimi olan Anniversary bizlere Lara'nın birinci macerasına yenilenmiş oynanış, yeni mekanikler ve grafikler ile taze bir bakış sunuyordu.
9. Tomb Raider: Underworld (2008)
Seri tarihinde ikinci periyot olarak isimlendirebileceğimiz aralığın son oyunu olan Underworld,Legend ile başladığımız öyküyü devam ettiriyor. Lara'nın annesinin gizemli mevti ve babasının son araştırmasının gizemini çözmeye çalışırken bir yandan da Thor'un efsanevi çekicinin peşinde olduğu üretimin akabinde seri o vakte kadarki en uzun sessizliğine büründü.
10. Tomb Raider (2013)
2013 yılına geldiğimizde serinin üçüncü periyodu de başlamış oldu. Geliştirici olarak Crystal Dynamics, yayıncı olarak ise Square Enix'i gördüğümüz imal isminden da anlaşılabileceği üzere seriye taze bir yine başlangıçtı. Lara Croft'un genç ve heyecanlı bir arkeolog olarak başladığı yolda giderek artık tanıdığımız güçlü karaktere dönüşmesine tanıklık ettiğimiz imal seriyi günümüz standartlarına taşıdı. Gizemli bir adada geçen imal birebir vakitte kronolojik olarak da Lara Croft'un da birinci macerası.
11. Rise of the Tomb Raider (2015)
Lara'nın 2013'teki macerasının devamı olan üretimde serinin kazandığı yenilikler motamot devam ederken birkaç oynanış düzeltmesi ve mekanik çeşitlilik haricinde bir yenilik bulunmuyordu. Trinity örgütünü yok etmeyi ve babasının ismini paka çıkartmayı başa koymuş olan Lara Croft'un adım adım maksadına yürümesine tanıklık ediyorduk.
12. Shadow Of The Tomb Raider (2018)
Lara'nın şimdilik son macerası olan Shadow of the Tomb Raider yeni üçlemenin tonu en karanlık olan oyunu. Genç ve toy Lara'nın öyküsünün sonuna geldiğimiz üretimde Lara'da karakter gelişimini tanımlıyor ve farklı bir evreye geçmek için hazır olduğunu oyunculara belirli ediyor. Seriye zımnilik mekaniklerini kazandırmış olan imal Lara'yı da çok daha dişli bir bayan haline getiriyor ve geliştiricilerin de açıkladığı üzere bu evreye son noktayı koyuyor.