bilgisayarci
Yeni Üye
Tom Clancy, sevdiğimiz bir yazardı. 2008'e kadar olan Rainbow Six oyunlarını da severek oynadığımızı söyleyebiliriz. Fakat Vegas 2'den sonra Ubisoft'un seriyi yalnızca çok oyunculu bir hale dönüştürmesi ile ilgi alanımızdan çıkmıştı. Online rekabetçi oyunların popülerliğinin yükseldiği bir periyotta Rainbow Six serisi için bu çok gerçek bir karardı kuşkusuz. Rainbow Six Siege'in yıllardır süren popülerliği de bunun en büyük ispatı. Fakat hala keşke bir kıssa modu da olsaydı diyoruz.
Hiç Rainbow Six Siege ana oyunu oynamadık fakat oynayan çok fazla arkadaşımız sayesinde mekaniklere ve operatörlere hayli hakimiz. Hatta, online tarafta daha çok PVE oyunları tercih ettiğimiz için Outbreak moduna da bir göz atmışlığımız var. Left4Dead, World War Z, Back4Blood ve Call of Duty'nin Zombie modunu da severek oynamıştık ve Outbreak'in de güzelimize gittiğini söyleyebiliriz. Extraction'ın da bu tıpta olacağını öğrendiğimiz andan itibaren de bir talih vermeye karar vermiştik. Oyun çıktıktan sonra elbette üzerinde bir müddet ağır bir mesai harcadık. Artık isterseniz gelin serinin en son oyunu nasıl olmuş birlikte bir göz atalım.
Rainbow Six PVP'den PVE'ye dönüyor
Ubisoft oyun dünyasındaki trendleri çok yakından takip etmeyi seven bir firma ve var olan tanınan serilerini de bunlara uydurmak için değiştirmekten hiçbir vakit çekinmiyor. Rainbox Six Extraction için de durum tam olarak bu türlü. PVE oyunların popülaritesinin artması ile serinin yeni oyunu da trendlere uyan lakin Tom Clancy markasına pek uymayan bir halde piyasaya çıktı. Artık bir PVP değil PVE oynanışa sahip. Süratlice bir ön yorum yapmak gerekirse, yeni bir oyundan çok Rainbow Six Siege temelleri üzerine şurası standalone bir DLC üzere durduğunu söyleyebiliriz. Aslında bir nevi daha evvelki oyunun modu olan Outbreak'in bir devamı niteliğinde olmuş. Elbette daha kapsamlı ve kimi farklar da var.
Yalnızca orta sahnelerden oluşan öykü
Extraction'ın bir kıssası olacağı söylenmişti ancak bu daha çok oyun içinde bölge geçişlerinde ya da birkaç farklı durumda önümüze çıkan kısa orta görüntüler biçiminde olmuş ve eksiksiz görünüyor olsa da çok derin olduğunu söyleyemeyiz. Gelelim konusuna: Extraction'ın temelinin dayandığı Outbreak; Soğuk Savaş periyodunda, SSCB'nin Chimera olarak bilinen bir parazitin tesiri altında bulunan aya gönderdiği Sovyet uzay aracının New Mexico'ya düşmesi ile başlıyordu. Bu halde Dünya bir uzaylı tehdidi altına girmişti. Olayların öbür bölgelerde de tekrarlanmaya başlaması ile Chimera ile savaşmak için REACT isimli bir örgüt kuruluyor ve Extraction'daki öykümüz de böylelikle başlamış oluyor. Amacımız, Archaean lakaplı insansı canavarlarla dolu karantina bölgelerine baskınlar düzenlemek ve belirli misyonları yerine getirmek.
Oyun daha çok standalone bir DLC üzere duruyor
Daha evvel de belirttiğimiz üzere Rainbow Six Siege oyuncuları mekaniklerde hiç yabancılık çekmeyecek. Üstüne bir de Outbreak'i oynamış olanlar için esasen çok fazla bir şey anlatmamıza gerek yok. Lakin birinci kez oynayacaklar için kısaca özetleyelim. Oyuncuların vazifesi aslında temelde hayli kolay. Başlangıçta etkin olan 9 tanesi ortasından seçilebilecek üç Rainbow Six operatöründen oluşan gruptan biri olarak, bırakıldığınız haritada tahliyeden evvel üç vazifeden oluşan bir seriyi tamamlamak. Bir şeyler karşıt giderse, istediğiniz vakit tahliye bölgesine giderek pozisyonu terk edebiliyorsunuz. Lakin elbette en fazla tecrübe puanı için gaye üçünü de tamamlamak. Birinci misyonu tamamladığınızda ise sırasıyla başka 2 vazifesi de tamamlamak için haritanın öteki bir kısmına ulaşabileceğiniz ağ geçidine gitmeniz gerekiyor.
Elbette vazifeler içinde kısımlar ortası giderek güçlenen farklı Archaean tipleri, operatörlere müdahale ediyor. Aslında tümü dinlenme modunda, bölgede devriye geziyorlar ya da uykudalar. Münasebetiyle zımnilik taktiksel hareket hala bu oyunda büyük ehemmiyet taşıyor. Left4Dead ile benzerliğinden ötürü oyunu birinci sefer oynayan kadro arkadaşlarımızın bu oyunda da ortalığı savaş alanına çevirmesi ile birkaç sefer operatörümüzü kaybettiğimizi de söyleyeyim. Bu yüzden bilenle ya da mümkünse arkadaşlarınızla oynamanızı tavsiye ederiz. Bir alarm verilirse, elbette taarruza karşılık vermeniz de gerekiyor. Misyonları karmaşık hale getiren şey, tasa verici bir halde, durmadan daha fazla yeni Archaean üreten yuvaların varlığı. Bu nedenle mümkün olduğunca uzun müddet bilinmeyen kalmak son derece kıymetli.
Oyunda Siege'den tanıdık yüzler de var
Yan etkinlikler ile daha süratli gelişebilirsiniz
Oyunda iki çeşit ilerleme yer alıyor. Birincisi, 30 düzeye kadar hesap düzeyinin yükseltilmesi ile ilgili. Yavaş yavaş, oyuncu ek bölgelerin, modların, özelleştirme öğelerinin, operatör setlerinin, yeni ekipmanların kilidini açmak için bu ilerlemeyi kullanabiliyor. Baskınlar düzenledikçe ve misyonları tamamladıkça aldığınız puanlar bunun için kullanılıyor. Lakin daha süratli ilerlemek için size tavsiyemiz bölgelerdeki ek alt vazifeleri tamamlamak olacak. Bunlar makul Archaean'ın öldürülmesi, bir yeteneğin kullanılması üzere değişkenlikler gösterebiliyor ve hayli kolaylar. Bunları tamamlamak ayrıyeten yeni günlük girişlerinin ve özelleştirme öğelerinin kilidini de açabilirsiniz.
Operatörlerinize sahip çıkın
İkinci tıp ilerleme ise operatörlere veriliyor (maksimum 10 seviye). Bu, karakterleri daha inatçı, daha süratli ve daha verimli hale getiren yeni silahlar ve pasif avantajlar elde etmenizi sağlıyor. Lakin bu o kadar kolay değil. Zira tıpkı operatör ile art geriye oynamak neredeyse imkansız üzere. Zira yaralanıp sıhhati muhakkak bir oranın altına düşerse bir sonraki misyonda seçilemiyor ve azamî sıhhatini geri kazanmak için vakte muhtaçlığı olacaktır. Bir operatör büsbütün düşerse ve ekip arkadaşları da onu tahliye bölgesine taşıyamazsa ise MIA yani vazifede kayıp olarak ilan ediliyor ve bir sonraki sefer sadece onu kurtarmak için bir diğer operatör seçerek ayrıyeten bir baskın vazifesine gitmeniz gerekiyor. Bu sistem savaşçı seçiminin 9 ile sonlu olduğu birinci kademelerde bilhassa uzun düzgünleşme süreçleri ile can sıkıcı olabiliyor. Oyunun Outbreak ile en büyük farkı da işte burada ortaya çıkıyor. Her vakit favori operatörünüzü seçmeniz mümkün olmuyor.
Oyun PVE lakin taktik tarafı hala ağır basıyor
Extraction'da dört bölgeye ayrılmış toplam 12 harita bulunuyor. Birinci 3 haritada yani New York'da çok fazla hissetmeseniz de aslında oyunun taktik bileşeni hala tartısını koruyor. Misyona bağlı olarak, oyuncuların bir hareket planı üzerinde düşünmesi gerekiyor. Daha evvel de belirttiğimiz üzere kolay zorluk düzeylerinde bile, oyuncuların dikkatsiz bir Left4Dead usulü oyun stratejisi önemli halde cezalandırılıyor. Daha yüksek zorluk düzeylerinde ise ilerlemeniz bile mümkün olmayacaktır. Elbette aslında bu, Extraction'a bu halde dalan oyuncuların hatası değil.
Sorun şu ki, oyunun Xbox GamePass üzerinde fiyatsız olarak sunulması oyuna bir çok yeni oyuncunun girişine ve PVE olarak açıklanan üslubu da Rainbox Six oyunlarına aşina olmayanların bunu Left4Dead üzere görmesine yol açtı. Münasebetiyle oyunu oynayacak iki arkadaşınız yoksa, daima "eksik" bir ekipte üzere hissediyorsunuz. Küçük bir örnek vermem gerekirse, Archaean yuvalarına izleme aygıtları kurma vazifesinde yuvaların harekete geçmemesi için sessizce ilerlenmesi ve hudutlu sayıda yuva olduğu için onların patlatılmaması gerekirken önden koşan ekip arkadaşınız Rambo vari dalıp tüm misyonu mahvedebiliyor. Birçok oyuncu maalesef bunu anlamıyor.
Tek tabanca oynamak da mümkün
Misyonlar ayrıyeten zorluk derecesine nazaran sıralanıyor. Çok kolay olanları var, seçkin bir Archaean'ı bir tahliye noktasına çekmek üzere. Oyuncuların tuzaklar, mayınlar kurarak, duvarları güçlendirerek ve geçitleri barikat kurarak kapatarak kuşatma üslubu bir savunma hazırlamaları gerektiğinde, nokta savunması üzere daha karmaşık olanlar da vardır. En sıkıntı misyon ise katiyen Protean'ı avlamak. 18 operatörden birinin yeteneğini kopyalayabilen bu Archaean ile savaşmak tam teşekküllü bir boss savaşından farklı değil. Fakat elbette onu yok etmek eşsiz ekipman öğeleriyle ödüllendiriliyor. Siege'den farklı olarak Extraction'ı tek başınıza oynamak da mümkün. Bu durumda elbette yaratık sayısı ve zorluk ona nazaran ölçeklendiriliyor. Fakat bu benim üzere tek başına oynamayı seven biri için bile epeyce sıkıcıydı. Fakat tekrar de solo mod bilhassa operatörleri süratli bir halde kurtarmak ve alt misyonları tamamlamak için rahatlıkla kullanılabilir.
Maelstrom Protocol ile oyun daima devam ediyor
Oyun, azamî düzeylere ulaştığınızda da bitmiyor ve size farklı bir meydan okuma sunuyor. Extraction, Maelstrom Protocol isminde bir oyun sonu içeriğine de sahip. Maelstrom Protokolü size olağan bir baskın sırasında karşılaştığınıza nazaran üç katı olan 9 düzey sunuyor. Her düzeyin kendi mutasyon modifikasyonu da var. Ayrıyeten oyuncuların seçebilecekleri yalnızca rastgele seçilmiş altı operatör bulunuyor ve bu operatörleri kaybederseniz dönüp olağan baskın modlarında onları kurtarmak gerekiyor. Çekirdek oyuna kıyasla, daha sıkıntı Archaean'ların yanı sıra gelişen mutasyonlarla da müsabakaya hazır olun.
Tamamladığınız her üç gaye için zorluk düzeyi artıyor ve mevcut cephane ve sıhhat doldurma istasyonlarının sayısı ve ne sıklıkta göründükleri de yavaş yavaş azalmaya başlıyor. Buna ek olarak, oyunda ilerledikçe maksadı tamamlamanız gereken müddet de azalıyor. Operatörler ve maksatlar haftalık olarak değişiyor, bu da oyuncuların uzun müddet ilgisini çekecek üzere duruyor.
Oyun motoru biraz yaşlanmış olabilir
Gelelim grafiklere. Biz oyunu Xbox Series S üzerinde deneme talihi bulduk. Lakin grafiklerin bu yıl sekiz yaşına giren Anvil Next grafik motorunun eski bir modifikasyonuna dayanan Siege'den pratik olarak çok da farklı olmadığını söylememiz gerek. Birtakım noktalarda grafikler yetersiz kalsa da başka taraftan optimizasyon tarafından olumlu tesiri olduğu da aşikar. Biz oyunu çok akıcı bir 60fps ile oynadık. Oyun PS5 üzerinde de birebir performansa sahip. Lakin Xbox One, Xbox One X, PS4 ve PS4 Pro sahipleri ne yazık ki 30 fps ile sonlu kalıyorlar.
Kaplama çözünürlükleri çok yüksek olmasına karşın çizim uzaklığı bizim denediğimiz Xbox Series S üzerinde Series X'e kıyasla açıkça azaltıldığı için bilhassa biraz uzaktaki objelerin kalitesindeki azalma ve bulanık dokular dikkat çekiyor. Performansı daha değerli bir kriter olan gören oyuncular için sorun olmayabilir fakat grafik kalitesine de birebir derecede kıymet verenler Series X üzerinde daha fazla keyif alabilirler.
Sonuç
Rainbow Six Extraction ile Ubisoft açıkçası yeniden trendleri takip etme uğruna Tom Clancy's markasının biraz dışında bir iş çıkarmış. Ayrıyeten daha evvel de belirttiğimiz üzere yeni bir oyundan çok güya standalone bir Rainbow Six Siege DLC'si üzere duruyor. Yeniden de saatlerce heyecan verici taktiksel oynanış sunabilecek kadar da sağlam bir oyun olmuş. Bunu da belirtmek gerek. Uygun fiyatı ve dahası Xbox Gamepass üzerinde fiyatsız olarak sunuluyor olması ile yepisyeni bir kitleyi kendine çekeceği su götürmez bir gerçek.
Rainbow Six Extraction'ın en büyük dezavantajı, çok süratli bir biçimde çok kolay hale gelmesi ve baskınları zorlaştırma konusunda çok az denetime sahip olması. Fakat bir kaç eşsiz mekanik, mevcut oynanışı zenginleştiriyor. Haftadan haftaya gelişen oyun sonu modu Maelstrom Protocol ile Extraction, oyuncuları uzun bir müddet meşgul etme kelamı veriyor.
75
Geliştirici: Ubisoft Montreal
Yayımcı: Ubisoft
Platform: Xbox Series S/X, Xbox One, PC, PS4, PS5
Cinsler: Taktik FPS, PVE
Web:
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.