Realizm ya da Gercekcilik, bir estetik ve edebi kavram olarak 19 yuzyıl ortalarında Fransa ’da ortaya cıkmıştır Nasıl ki romantizm klasizme bir başkaldırı niteliğinde ise gercekcilik yani realizm, hem klasizme hem de romantizme bir başkaldırıdır Amac, sanatı klasik ve romantik akımların yapaylığından kurtarmak, yenilikci eserler uretmek ve konularını oncelikle yuksek sınıflar ve temalarla ilgili değil, toplumsal sınıflar ve temalar arasından secmekti Realizmin amacı, gunluk yaşamın onyargısız, bilimsel bir tutumla incelenmesi ve edebi eserlerin bir bilim adamının klinik bulgularına benzer nesnel bir bakış acısıyla ortaya konmasıdır Orneğin, realizmin iki guclu temsilcisi Gustave Flaubert ’in Madame Bovary adlı romanı ile Emile Zola ’nın Nana adlı romanında cinsellik ve şiddet edebi bir mikroskop altında incelenerek olanca cıplaklığıyla ortaya konulmuştur Realizm felsefesinin altında guclu bir felsefi belirlenimcilik yatar Fransız edebiyatında Flaubert ile Zola ’nın yanı sıra Honore de Balzac, Stendhal, Rusya ’da Lev Tolstoy, İvan Sergeyevic Turgenyev, Dostoyevski, İngiltere ’de Charles Dickens ve Anthony Trollope, Amerika ’da Theodore Dreiser,Ernest Hemingway,John Steinbeck İrlanda'da James Joyce realizmin onemli temsilcileridir Realizm, 20 yuzyıl romanının gelişimini de onemli olcude etkilemiştir
Temsilcileri
* Honoré de Balzac
* Stendhal
* Gustave Flaubert
* Fyodor Dostoyevski
* Lev Nikolayevic Tolstoy
* Anton Cehov
* Maksim Gorki
* Daniel Defoe
* Charles Dickens
* Ernest Hemingway
* Jack London
* Mark Twain
* İvan Sergeyevic Turgenyev