iltasyazilim
Yeni Üye
Reşat Nuri Güntekinin Edebi Kişiliği hakkında veri
Reşat Nuri Güntekin edebi kişiliği atama
Reşat Nuri Güntekin; roman, hikâye, tiyatro, yolculuk ve çeviri alanlarında eser vermesine karşın edebiyatımızda romancı olarak tanınır Özellikle Çalıkuşu romanı, yazarın ününü pekiştirmiş, pek ancak edebiyat tarihine Çalıkuşu yazarı olarak girmiştir
Türk edebiyatının kesintisiz ve fazla yazan sanatçılarından biri olan Reşat Nuri, ilk roman denemelerini Birinci Dünya Savaşı yıllarında yaptı Batı edebiyatını tanıyarak geliştirdiği roman tekniğini yerli konuları, insanları ve Türkiye coğrafyasını temel alarak kullandı Yaşadığı dönemin insan manzaralarını, sosyolojik ve psikolojik yapısını eserlerinde yansıtmaya çalıştı Sosyal eleştiriyi de belli bir insan sevgisi ve tutku açısından bakarak işledi Eserlerinde canlı ve hareketli bir hayat atmosferi kurdu Fazilet, alçakgönüllük, paylaşma ilkelerini ön plana çıkararak Anadolu insanına kendi kendini sevmeyi öğretti Ezilmiş, geri kalmış, cahil köylüyü en sevimli haliyle eserlerine konu etti
Acıma ve sevme duygularının ön plana çıktığı eserlerinde şehvetli ve fikrî almak üzere iki hâkim tema saptamak mümkündür Çalıkuşu adlı meşhur romanı ve onu takip eden ilk eserlerinde bireysel ve duygusal ilişkileri ön planda işledi Sanat hayatının ikinci döneminin eserleri sayılabilecek romanlarında ise Atatürk inkılâplarını tanıtma ve benimsetme amacını ön plana çıkardı Bunların dıştan Tanzimat'tan bu yanlamasına bütün yazarların ilgi duyduğu Batılılaşma, aile ilişkileri, fedakârlık vb konulan işledi Eserlerinin çoğunda, kendi fikirlerini temsilci ve doğru yolu gösteren idealize edilmiş tipler yarattı Ancak bu tipler aracılığı ile ortaya koyduğu toplumsal sorunlara çözüm üretme yoluna gitmedi
Toplumun eğitimle kalkınacağına inanan yazar, idealist öğretmen tipleri çizerek Millî Edebiyat'ın düsturlarından olan mektepten memleketeülküsüne katkı sağlar Mesleğinden nedeniyle daha çok, eğitim sorunlarına eğilir Çalıkuşu, Yeşil Gece, Merhamet Etmek ve Kan Davası gibi romanlarının kahramanları öğretmendir
Reşat Nuri'nin ikinci alıcı romanları aralarında bulunan Miskinler Tekkesi, Rahat Et, Eski Hastalık ve Yaprak Dökümü gibi hayata kesin bir zihniyetin peşinde bakan çevreleri irdelemiştir Bu romanlarda sosyal çözülmenin kaynağı olarak aile gösterilir Akşam Güneşi, Dudaktan Kalbe ve Alev Gecesi ise bireysel konuları ele alan aşk romanlarıdır
Hikâyelerini Maupassant tarzıyla yazar Yani o, bir olay öykücüsüdür Hikâyelerinde olayların kurgusu sağlamdır
Tiyatro eserlerinde daha fazla, sosyal konulara yer verir Aile, evlilik kurumu, bayanerkek ilişkileri, aşk ve sosyal değişmeler tiyatro eserlerinin konularını oluşturur
Yazar, memlekete bir tamamiyle bakar İstanbul, Bursa, Çanakkale, Ankara, Kayseri vb tek coğrafya olarak görünür Bu bakımdan kahramanlarını bir anda İstanbul'da, Bursa'da, Ankara'da yoksa Anadolu'nun herhangi bir kasabasında görebiliriz
Reşat Nuri Güntekin, dil yönünden bağlı olduğu Millî Edebiyat hareketinin anlayışıyla hareket eder Sade dille ve varlıklı bir kelime kadrosuyla anlatacaklarını ortaya koyar *
Reşat Nuri Güntekin edebi kişiliği atama
Reşat Nuri Güntekin; roman, hikâye, tiyatro, yolculuk ve çeviri alanlarında eser vermesine karşın edebiyatımızda romancı olarak tanınır Özellikle Çalıkuşu romanı, yazarın ününü pekiştirmiş, pek ancak edebiyat tarihine Çalıkuşu yazarı olarak girmiştir
Türk edebiyatının kesintisiz ve fazla yazan sanatçılarından biri olan Reşat Nuri, ilk roman denemelerini Birinci Dünya Savaşı yıllarında yaptı Batı edebiyatını tanıyarak geliştirdiği roman tekniğini yerli konuları, insanları ve Türkiye coğrafyasını temel alarak kullandı Yaşadığı dönemin insan manzaralarını, sosyolojik ve psikolojik yapısını eserlerinde yansıtmaya çalıştı Sosyal eleştiriyi de belli bir insan sevgisi ve tutku açısından bakarak işledi Eserlerinde canlı ve hareketli bir hayat atmosferi kurdu Fazilet, alçakgönüllük, paylaşma ilkelerini ön plana çıkararak Anadolu insanına kendi kendini sevmeyi öğretti Ezilmiş, geri kalmış, cahil köylüyü en sevimli haliyle eserlerine konu etti
Acıma ve sevme duygularının ön plana çıktığı eserlerinde şehvetli ve fikrî almak üzere iki hâkim tema saptamak mümkündür Çalıkuşu adlı meşhur romanı ve onu takip eden ilk eserlerinde bireysel ve duygusal ilişkileri ön planda işledi Sanat hayatının ikinci döneminin eserleri sayılabilecek romanlarında ise Atatürk inkılâplarını tanıtma ve benimsetme amacını ön plana çıkardı Bunların dıştan Tanzimat'tan bu yanlamasına bütün yazarların ilgi duyduğu Batılılaşma, aile ilişkileri, fedakârlık vb konulan işledi Eserlerinin çoğunda, kendi fikirlerini temsilci ve doğru yolu gösteren idealize edilmiş tipler yarattı Ancak bu tipler aracılığı ile ortaya koyduğu toplumsal sorunlara çözüm üretme yoluna gitmedi
Toplumun eğitimle kalkınacağına inanan yazar, idealist öğretmen tipleri çizerek Millî Edebiyat'ın düsturlarından olan mektepten memleketeülküsüne katkı sağlar Mesleğinden nedeniyle daha çok, eğitim sorunlarına eğilir Çalıkuşu, Yeşil Gece, Merhamet Etmek ve Kan Davası gibi romanlarının kahramanları öğretmendir
Reşat Nuri'nin ikinci alıcı romanları aralarında bulunan Miskinler Tekkesi, Rahat Et, Eski Hastalık ve Yaprak Dökümü gibi hayata kesin bir zihniyetin peşinde bakan çevreleri irdelemiştir Bu romanlarda sosyal çözülmenin kaynağı olarak aile gösterilir Akşam Güneşi, Dudaktan Kalbe ve Alev Gecesi ise bireysel konuları ele alan aşk romanlarıdır
Hikâyelerini Maupassant tarzıyla yazar Yani o, bir olay öykücüsüdür Hikâyelerinde olayların kurgusu sağlamdır
Tiyatro eserlerinde daha fazla, sosyal konulara yer verir Aile, evlilik kurumu, bayanerkek ilişkileri, aşk ve sosyal değişmeler tiyatro eserlerinin konularını oluşturur
Yazar, memlekete bir tamamiyle bakar İstanbul, Bursa, Çanakkale, Ankara, Kayseri vb tek coğrafya olarak görünür Bu bakımdan kahramanlarını bir anda İstanbul'da, Bursa'da, Ankara'da yoksa Anadolu'nun herhangi bir kasabasında görebiliriz
Reşat Nuri Güntekin, dil yönünden bağlı olduğu Millî Edebiyat hareketinin anlayışıyla hareket eder Sade dille ve varlıklı bir kelime kadrosuyla anlatacaklarını ortaya koyar *