bilgiliadam
Yeni Üye
Ruyanın insan hayatındaki yeri ve onemi nedir?
İnsan, ruh ile bedenin birleşiminden oluşur Ruh, bedeni ev gibi kullanır Uykuda cıkar gider; uyanınca geri gelir Olen beden, yıkılan ev gibidir; yeniden yaratılıncaya kadar ruh oraya donmez Şu ayet bunu anlatır:
“Allah olumu esnasında ruhları alır, olmeyenlerinkini de uykuda alır Olumune hukmettiğini tutar, otekini belli bir vakte kadar salıverir Duşunen bir toplum icin bunda belgeler vardır (Zumer 3942)
Uyuyan ve olen bedendir Ruh ne olur, ne de uyur Kur ’an bize, olmuş bedenden ayrılan ruhun yapacağı şu konuşmayı bildirir:
“Onlardan birine olum gelince der ki: “Rabbim! Beni geri ceviriniz Belki terk ettiğim dunyada iyi bir iş yaparım Hayır; bu onun soylediği sozdur Arkalarında yeniden dirilecekleri gune kadar berzah (engel) vardır (Muminun 2399100)
Demek ki, olenin ruhu ile uyuyanın ruhu aynı yere gitmekte ve bir birleriyle buluşmaktadır Duşunen herkes bununla ruya arasında ilişik kurar Buluşan ruhlar konuşabilir ve biri diğerine bilgi aktarabilir Peygamberimizin dedesi Abdulmuttalib gorduğu ruya uzerine uzun zamandan beri kaybolup gitmiş olan Zemzem kuyusunu ve oradaki hazineyi bulup cıkarmıştı
Kur ’an ’da cok sayıda ruya orneği vardır Yusuf aleyhisselamın ruyası, onunla hapse girmiş iki kişinin ruyaları ve kralın ruyası Yusuf Suresinde anlatılır Saffat Suresi 102 ’den 110 ’a kadar İbrahim aleyhisselamın ruyasını; Fetih suresi 27 ayet de Peygamberimizin ruyasını anlatır Bunların ruyası yoruma ihtiyac gostermeyecek şekilde acıktır
Ruya Yorumu
Yusuf aleyhisselamın yorumladığı bir ruyayı gorup yorumlama konusunu anlamaya calışalım:
Mısır Kralı şoyle demişti:
“Ben, yedi semiz ineği yedi zayıf ineğin yediğini; yedi yeşil başak ve bir o kadar da kuru başak goruyorum Ey ileri gelenler! Ruya yorumlamayı biliyorsanız ruyamı doğru yorumlayın (Yusuf 124349)
Dediler ki: “Bunlar karışık ruyalar; biz boyle ruyaların yorumunu bilmeyiz
Zindandan kurtulan iki kişiden biri, nice zaman sonra Yusuf ’u hatırladı ve: “Ben size onun yorumunu bildireceğim, bana musaade edin dedi Sonra Yusuf ’a geldi, o da ruyayı yorumladı ve dedi ki:
“Yedi yıl surekli ekim yapın, butun hasadı başağında bırakın; yiyeceğiniz az bir kısım başka Sonra arkadan yedi kıtlık yılı gelir, butun biriktirdiğinizi yer tuketir; sakladığınız az bir kısım başka Sonra arkadan, halkın rahat edeceği bir yıl gelir, o zaman da sıkıp sağarlar
Ruya yorumu, ruyadaki sembollerle gunluk hayattaki olaylar arasındaki benzerliğe bakılarak yapılır Bu ilgiyi kuramayanlar o yorumu yapamazlar Kralın adamları bu ilgiyi kuramamış ve ruyayı yorumlayamamışlardı
Ruh Beden İlişkisi
İnsan, ruh ile bedenin birleşmesinden oluştuğu icin bedenle ruh arasında sıkı ilişki vardır Doğru ruya, bu ilişkinin en aza indiği, bedenin dinlendiği ve ruhun rahatladığı bir anda gorulur Bu durumda ruh, zihnini meşgul eden şeylerden ve gunluk olayların etkisinden uzaklaşmış olur Bunu Peygamberimizin şu sozunden anlıyoruz: “En sadık ruya seher vakitlerinde gorulen ruyadır (Tirmizi, Ru ’ya 3, (2275)) Bu saatte vucut dinlenmiş, mide boşalmış, zihnin ve ruhun meşguliyeti en alt seviyeye inmiş olur
Kişinin zihni bir şeyle meşgulse veya bir şey zihin altına yerleşmişse onlar da ruya gibi gorulebilirler Mesela bir kıza aşık olan ve onunla evlenme hayalleri kuran kişi, ruyasında onunla evlendiğini gorebilir Ama bu, gercek ruya olmaz
Şeytan, insanı saptırmak icin yetki aldığından işini ruyada da surdurebilir Peygamberimiz şoyle buyurmuştur:
“Ruya uc ceşittir: Biri sahih ruyadır ki, Allah ’tan bir mujdedir İkincisi kişinin ruhuna konuşması yani bedenin ruha fısıldamasıdır; ucuncusu de şeytanın kişiyi uzmesidir Biriniz hoşlanmadığı bir şey gorurse kalkıp namaz kılsın, onu kimseye soylemesin (Muslim, Ruya 6, hadis no 2263)
Peygamberimizin konuyla ilgili bir sozu de şoyledir:
“Sizden biri sevdiği bir ruya gorurse bilsin ki o Allah ’tandır Bunun icin Allah ’a hamd etsin ve ruyayı anlatsın Bunun dışında hoşuna gitmeyen bir şey gorurse o da şeytandandır; şerrinden Allah ’a sığınsın ve kimseye anlatmasın O ruya ona zarar vermez (Buhari, Ruya, 3)
İnsan, ruh ile bedenin birleşiminden oluşur Ruh, bedeni ev gibi kullanır Uykuda cıkar gider; uyanınca geri gelir Olen beden, yıkılan ev gibidir; yeniden yaratılıncaya kadar ruh oraya donmez Şu ayet bunu anlatır:
“Allah olumu esnasında ruhları alır, olmeyenlerinkini de uykuda alır Olumune hukmettiğini tutar, otekini belli bir vakte kadar salıverir Duşunen bir toplum icin bunda belgeler vardır (Zumer 3942)
Uyuyan ve olen bedendir Ruh ne olur, ne de uyur Kur ’an bize, olmuş bedenden ayrılan ruhun yapacağı şu konuşmayı bildirir:
“Onlardan birine olum gelince der ki: “Rabbim! Beni geri ceviriniz Belki terk ettiğim dunyada iyi bir iş yaparım Hayır; bu onun soylediği sozdur Arkalarında yeniden dirilecekleri gune kadar berzah (engel) vardır (Muminun 2399100)
Demek ki, olenin ruhu ile uyuyanın ruhu aynı yere gitmekte ve bir birleriyle buluşmaktadır Duşunen herkes bununla ruya arasında ilişik kurar Buluşan ruhlar konuşabilir ve biri diğerine bilgi aktarabilir Peygamberimizin dedesi Abdulmuttalib gorduğu ruya uzerine uzun zamandan beri kaybolup gitmiş olan Zemzem kuyusunu ve oradaki hazineyi bulup cıkarmıştı
Kur ’an ’da cok sayıda ruya orneği vardır Yusuf aleyhisselamın ruyası, onunla hapse girmiş iki kişinin ruyaları ve kralın ruyası Yusuf Suresinde anlatılır Saffat Suresi 102 ’den 110 ’a kadar İbrahim aleyhisselamın ruyasını; Fetih suresi 27 ayet de Peygamberimizin ruyasını anlatır Bunların ruyası yoruma ihtiyac gostermeyecek şekilde acıktır
Ruya Yorumu
Yusuf aleyhisselamın yorumladığı bir ruyayı gorup yorumlama konusunu anlamaya calışalım:
Mısır Kralı şoyle demişti:
“Ben, yedi semiz ineği yedi zayıf ineğin yediğini; yedi yeşil başak ve bir o kadar da kuru başak goruyorum Ey ileri gelenler! Ruya yorumlamayı biliyorsanız ruyamı doğru yorumlayın (Yusuf 124349)
Dediler ki: “Bunlar karışık ruyalar; biz boyle ruyaların yorumunu bilmeyiz
Zindandan kurtulan iki kişiden biri, nice zaman sonra Yusuf ’u hatırladı ve: “Ben size onun yorumunu bildireceğim, bana musaade edin dedi Sonra Yusuf ’a geldi, o da ruyayı yorumladı ve dedi ki:
“Yedi yıl surekli ekim yapın, butun hasadı başağında bırakın; yiyeceğiniz az bir kısım başka Sonra arkadan yedi kıtlık yılı gelir, butun biriktirdiğinizi yer tuketir; sakladığınız az bir kısım başka Sonra arkadan, halkın rahat edeceği bir yıl gelir, o zaman da sıkıp sağarlar
Ruya yorumu, ruyadaki sembollerle gunluk hayattaki olaylar arasındaki benzerliğe bakılarak yapılır Bu ilgiyi kuramayanlar o yorumu yapamazlar Kralın adamları bu ilgiyi kuramamış ve ruyayı yorumlayamamışlardı
Ruh Beden İlişkisi
İnsan, ruh ile bedenin birleşmesinden oluştuğu icin bedenle ruh arasında sıkı ilişki vardır Doğru ruya, bu ilişkinin en aza indiği, bedenin dinlendiği ve ruhun rahatladığı bir anda gorulur Bu durumda ruh, zihnini meşgul eden şeylerden ve gunluk olayların etkisinden uzaklaşmış olur Bunu Peygamberimizin şu sozunden anlıyoruz: “En sadık ruya seher vakitlerinde gorulen ruyadır (Tirmizi, Ru ’ya 3, (2275)) Bu saatte vucut dinlenmiş, mide boşalmış, zihnin ve ruhun meşguliyeti en alt seviyeye inmiş olur
Kişinin zihni bir şeyle meşgulse veya bir şey zihin altına yerleşmişse onlar da ruya gibi gorulebilirler Mesela bir kıza aşık olan ve onunla evlenme hayalleri kuran kişi, ruyasında onunla evlendiğini gorebilir Ama bu, gercek ruya olmaz
Şeytan, insanı saptırmak icin yetki aldığından işini ruyada da surdurebilir Peygamberimiz şoyle buyurmuştur:
“Ruya uc ceşittir: Biri sahih ruyadır ki, Allah ’tan bir mujdedir İkincisi kişinin ruhuna konuşması yani bedenin ruha fısıldamasıdır; ucuncusu de şeytanın kişiyi uzmesidir Biriniz hoşlanmadığı bir şey gorurse kalkıp namaz kılsın, onu kimseye soylemesin (Muslim, Ruya 6, hadis no 2263)
Peygamberimizin konuyla ilgili bir sozu de şoyledir:
“Sizden biri sevdiği bir ruya gorurse bilsin ki o Allah ’tandır Bunun icin Allah ’a hamd etsin ve ruyayı anlatsın Bunun dışında hoşuna gitmeyen bir şey gorurse o da şeytandandır; şerrinden Allah ’a sığınsın ve kimseye anlatmasın O ruya ona zarar vermez (Buhari, Ruya, 3)