Hiçbir ilişkiyi gerektirmeksizin kendiliğinden var olan
Nesneler arasındaki ilişkileri ve bağımlılığı dile getiren ilişkin (göreli, bağıntılı, bağıl) deyimi karşılığında kullanılır
İlişkin deyiminin olduğu gibi saltık deyiminin de metafizik ve diyalektik anlamları başkadır
Hiçbir ilişkiyi gerektirmeksizin kendiliğinden var olan, sonsuzu, sınırsızı, ilksizi, değişmezi, bağımsızı dile getiren saltık metafizikte ‘yaratıcı özne ’dir Bu marifetli özne dinlerde tanrı ve değişik idealist öğretilerde tanrı niteliğinde becerikli bir güç (mesela Fichte ’de ‘ben ’, Hegel ’de ‘evrensel ruh ’, Schopenhuer ’de ‘irade ’) ’nesil Bu metafizik kasıt bilim dışıdır
Mantıkla Ilgili anlam, farklı alanlara yönlendirilmiş ilişkilerle değişen ve değişecek olduğundan ötürü de geçici olan ve bu yüzden de esas olmayan ilişkin (göreli, bağıntılı) ’in karşısında kesintisiz, ebedi, sınırsız ve bundan ötürü de ‘esas olan ’ı dile getirir
Örneğin özdek bir bütün olarak saltık, fakat onun ölümsüz değişiklerle beliren biçimleri ilişkindir Çağrıda Bulunmak ki her ilişkin saltıklığını da içerir ve içinde taşır Her oluşmada temel olan saltık bir yanla esas olmayan ilişkin bir emrindeki vardır Demek ancak saltıkla ilişkin mantıkla ilgili bir tiryakilik içindedir Örneğin karşıtların birliği ilişkin, çatışmaları saltıktır Bu demektir oysa karşıtların birliği süreksiz, geçici ve esas olmayan bir belirtidir, karşıtların çatışmasıysa kesintisiz ve temel olandır Çünkü doğasal, toplumsal, bilinçsel her vaka, kendisinde var olan saltık ve ilişkin karşıtlığının çelişme ve çatışmasıyla oluşur ve gelişir Bu oluşma ve gelişme süreklidir, bu yüzden de temeldir *