bilgiliadam
Yeni Üye
satranc tahtası uzerinde taşların hamleleri
Satranc tahtası 8 yatay ve 8 dikey sıradan oluşur Yataylar 1'den 8'e kadar numaralandırılır Dikeyler de a, b, c, d, e, f, g, h şeklinde isimlendirilir Boylece 64 karenin herbirine bir sayı ve bir harften oluşan isim verilir a1, b2, h8 gibi Kare isimlerinde once harf sonra sayı belirtilmelidir
Piyon dışındaki taşlar icin baş harflerinden oluşan kısaltmalar kullanılır
Ş Şah, V Vezir, K Kale, F Fil, A At Piyon icin herhangi bir kısaltma yoktur
Bir hamleyi belirtirken hangi taşın nereye gittiğini yazmak yeterlidir
Ae5: Atın e5 karesine gittiğini gosterir
Piyonlar icin sadece gidilen yer belirtilir
e4: e4 karesine piyonun gittiğini gosterir
Eğer aynı kareye iki taş gidebiliyorsa o zaman taşların farklı olan konumları yazılır Aynı yatayda iseler diekyleri, aynı dikeyde iseler yatayları Farklı dikey ve yataylarda ise dikeyleri belirtilir
Orneğin:
a1'de ve h1'de duran kalelerden a dikeyinde olanı d1 karesine gitmişse Kad1
a1'de ve a5'te duran atlardan 5 yataydaki b3'e gitmişse A5b3 şeklinde yazılır
a1'de ve d2'de duran atların ikisi de b3 karesine gidebilir a1'deki atın hareketi icin Aab3 ve diğer atın hareketi icin Adb35 kullanılır şeklinde yazılılr
Taş yerken, alan taşın ismi ile gidilen yerin arasına x işareti konulur
Vxd3: Vezir d3 karesine gitmiştir ve oradaki bir taşı yemiştir
Piyon taş alırken, piyonun bulunduğu dikey belirtilip x işaretinden sonra gittiği yer yazılır
exc4: e dikeyindeki piyon c4'e gelerek bir taş yemiştir
Eğer bir piyon gecerken taş almışsa gidilen yerden sonra ep yazılır (ep: en passant)
dxc6 ep: d dikeyindeki piyon c6'ya gelirken gecerken taş almıştır
Şah cekilince hamlenin sonuna + işareti konulur
Fg3+: Fil g3'e gelerek şah cekmiştir
Piyon terfisinde, piyonun gittiği son kareden sonra terfi etiği taş yazılır
g8V: Piyon g8'e gelerek vezire donuşmuştur
Kısa rok icin 00, uzun rok icin 000 kullanılır
Beraberlik teklifleri, yapılan hamleden sonra konularak belirtilir
Mat icin hamleden sonra ++ veya # işaretleri konulur
Kullandığımız kısaltmalar topluca şunlardır:
Ş: Şah
V: Vezir
K: Kale
F: Fil
A: At
00: Kısa rok
000: Uzun rok
x: Taş yeme
+: Şah cekme
: Beraberlik teklifi
ep: Gecerken alma (en passant)
++ , #: Mat
Ornek bir oyun:
1 d4 Af6 2 c4 e6 3 Af3 Fb4+ 4 Abd2 b6 5 a3 Fxd2+ 6 Fxd2 Fb7 7 b4 d6 8 Fg5 Abd7 910 Fe2 OOO 11 OO Khf8
Bu hamleri yaptığınzda aşağıdaki konuma ulaşmış olmalısınız
Satranc tahtası 8 yatay ve 8 dikey sıradan oluşur Yataylar 1'den 8'e kadar numaralandırılır Dikeyler de a, b, c, d, e, f, g, h şeklinde isimlendirilir Boylece 64 karenin herbirine bir sayı ve bir harften oluşan isim verilir a1, b2, h8 gibi Kare isimlerinde once harf sonra sayı belirtilmelidir
Piyon dışındaki taşlar icin baş harflerinden oluşan kısaltmalar kullanılır
Ş Şah, V Vezir, K Kale, F Fil, A At Piyon icin herhangi bir kısaltma yoktur
Bir hamleyi belirtirken hangi taşın nereye gittiğini yazmak yeterlidir
Ae5: Atın e5 karesine gittiğini gosterir
Piyonlar icin sadece gidilen yer belirtilir
e4: e4 karesine piyonun gittiğini gosterir
Eğer aynı kareye iki taş gidebiliyorsa o zaman taşların farklı olan konumları yazılır Aynı yatayda iseler diekyleri, aynı dikeyde iseler yatayları Farklı dikey ve yataylarda ise dikeyleri belirtilir
Orneğin:
a1'de ve h1'de duran kalelerden a dikeyinde olanı d1 karesine gitmişse Kad1
a1'de ve a5'te duran atlardan 5 yataydaki b3'e gitmişse A5b3 şeklinde yazılır
a1'de ve d2'de duran atların ikisi de b3 karesine gidebilir a1'deki atın hareketi icin Aab3 ve diğer atın hareketi icin Adb35 kullanılır şeklinde yazılılr
Taş yerken, alan taşın ismi ile gidilen yerin arasına x işareti konulur
Vxd3: Vezir d3 karesine gitmiştir ve oradaki bir taşı yemiştir
Piyon taş alırken, piyonun bulunduğu dikey belirtilip x işaretinden sonra gittiği yer yazılır
exc4: e dikeyindeki piyon c4'e gelerek bir taş yemiştir
Eğer bir piyon gecerken taş almışsa gidilen yerden sonra ep yazılır (ep: en passant)
dxc6 ep: d dikeyindeki piyon c6'ya gelirken gecerken taş almıştır
Şah cekilince hamlenin sonuna + işareti konulur
Fg3+: Fil g3'e gelerek şah cekmiştir
Piyon terfisinde, piyonun gittiği son kareden sonra terfi etiği taş yazılır
g8V: Piyon g8'e gelerek vezire donuşmuştur
Kısa rok icin 00, uzun rok icin 000 kullanılır
Beraberlik teklifleri, yapılan hamleden sonra konularak belirtilir
Mat icin hamleden sonra ++ veya # işaretleri konulur
Kullandığımız kısaltmalar topluca şunlardır:
Ş: Şah
V: Vezir
K: Kale
F: Fil
A: At
00: Kısa rok
000: Uzun rok
x: Taş yeme
+: Şah cekme
: Beraberlik teklifi
ep: Gecerken alma (en passant)
++ , #: Mat
Ornek bir oyun:
1 d4 Af6 2 c4 e6 3 Af3 Fb4+ 4 Abd2 b6 5 a3 Fxd2+ 6 Fxd2 Fb7 7 b4 d6 8 Fg5 Abd7 910 Fe2 OOO 11 OO Khf8
Bu hamleri yaptığınzda aşağıdaki konuma ulaşmış olmalısınız