Son Konu

Starfield Hakkında Bilmek İsteyeceğiniz Her Şey!

elektronikci

Yeni Üye
Katılım
9 Ocak 2022
Mesajlar
153,387
Tepkime
0
Puanları
36
Yaş
35
Credits
0
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
Starfield-1.jpg

Bu yazımızda yakın zaman önce Microsoft tarafından satın alınan Bethesda Game Studios’un çok uzun zamandır yapım aşamasında olan ve kısa süre önce çıkış tarihi açıklanan uzay temalı rol yapma oyunu Starfield hakkında resmi kaynaklar tarafından açıklanan bilgileri paylaşacağız.

Starfield nedir?


Skyrim ve Fallout 4’ün geliştiricisi Bethesda Game Studios’un uzay ve bilim kurgu temalı rol yapma oyununun resmi adı Starfield olarak açıklandı.

Ne zaman yayınlanacak?

Eğer bir gecikme olmazsa oyun 11.11.2022 tarihinde çıkacak. Kaldı ki geçmiş duyurulara ve çıkış tarihlerine bakarak Bethesda’nın bu konuda gayet isabetli olduğunu ve sözünde durduğunu görebiliriz.

Ne zamandır geliştiriliyor?

Starfield’ın kökeni yazımızın girişinde de belirttiğimiz aslında gibi çok eskilere dayanıyor. Bethesda Game Studios’ta tasarımcı, yönetmen ve yapımcı olarak görev yapan Todd Howard verdiği röportajlarda bundan birkaç kere söz etti. Her ne kadar oyun sanılanın aksine 25 yıldır aktif olarak geliştirilmese de, oyunun ana konsepti ve detayları yıllar içinde Bethesda içinde yavaş yavaş pişmişe benziyor.

Bethesda’nın 1995’te geliştirmeye başladığı uzay temalı savaş simülasyonu oyunu olan 10. Gezegen aslında bir bakıma Starfield’ın kökenini oluşturuyor. 10. Gezegen ile bugünkü Starfield arasında artık pek fazla ortak nokta olmayabilir. Ancak bu oyunun varlığı, Bethesda’nın içinde bilim kurgu temalı rol yapma oyunu geliştirme isteğinin hep olduğunu ispat ediyor diyebiliriz.

Bethesda ekibi sürekli Elder Scrolls ve Fallout döngüsü içinde gidip gelmekten sıkılmış olacak ki en sonunda başka bir oyuna yöneldi. Ancak bütçe odaklı sebeplerden ötürü 10.Gezegen 1990’larda geliştirme aşamasında kaldı ve sonra iptal edildi. Bugün itibariyle o oyundan elimizde kalan şeyler birkaç resim ve bir oynanış videosu var. Belki bir gün bu oyun hakkında daha fazla şey öğreniriz.
10thplanet_technopat.net_-640x360.jpg
Bethesda’nın iptal edilen 10.Gezegen isimli uzay temalı oyunu.


Todd Howard’a göre kağıt üzerinde detayların belirlenmesi 5-6 yıl öncesine dayanıyor ve aktif geliştirmeye başlanması da Fallout 4’ten hemen sonra gerçekleşiyor. Yani yaklaşık 3-4 yıldır aktif olarak geliştirilmekte olan bir oyun Starfield.

Hangi platformlarda çıkacak?


Microsoft’un geliştirici Bethesda Game Studios’u da içine alan Zenimax Medya Gurubunu Eylül 2020’de 7.5 milyar dolara satın alması, aslında oyunun hangi platformlarda çıkacağı ve hangilerine çıkmayacağı konusunda bir ipucu veriyor.

Game Pass hizmetini yaygınlaştırmayı ve kendi platformuna has oyunlar çıkarmayı amaçlayan Microsoft, bu büyük yatırımının karşılığını almayı isteyecektir. Dolayısıyla oyunun rakip Playstation konsollarda çıkmayacağını biliyoruz.

Resmi açıklamalara göre Starfield sadece PC ve yeni nesil Xbox oyun konsollarında (Series X/S) çıkacak. Ayrıca oyun ilk günden itibaren Game Pass üzerinde yer alacak.

Tarihsel olarak baktığımızda da zaten Bethesda’nın Microsoft’la hep daha yakın olduğunu görüyoruz. Geliştiricinin Elder Scrolls IV: Oblivion gibi oyunları Playstation 3’e gelmeden önce 1 yıl boyunca sadece Xbox 360’da oynanabiliyordu.

Starfield hangi oyun motorunu kullanıyor?

Yapımcı Todd Howard oyunun çıkış tarihi duyurulmadan önce de verdiği sayısız röportajda, lisansına sahip oldukları Creation oyun motoruyla oyun geliştirmenin kendileri için daha verimli ve hızlı olduğunu söyledi. Bu oyun motoru Elder Scrolls III: Morrowind’den bu yana geliştirilen tüm Bethesda oyunlarında kullanılan motor. Yani oyun motoru değişmiyor.

Her ne kadar biz oyuncular en güncel ve gerçekçi grafiklere ve oyun mekaniklerine sahip olmak için sevdiğimiz oyunların bugün piyasadaki en güçlü oyun motorlarından birini (Örn: Unreal Engine 5) kullanmasını istesek de oyun stüdyoları için işler o kadar da kolay değil.

Öncelikle işin içinde maliyet konusu var. Oyun motorlarını lisanslamak gerekiyor ve satılan kopya başına oyun motoru sahibine belirli bir pay ödeniyor. Haliyle Bethesda tüm haklarına sahip olduğu motoru kullanmayı daha karlı görüyor.

Bir diğer konu da oyun motoru değiştirmenin geliştirme sürecini aksatması. Çünkü programcıların, bölüm tasarımcılarının, grafikerlerin bu motorun sunduğu yeni araçları öğrenmesi için bir oryantasyon süreci geçirmesi gerekecek. Uzunca bir süre bu geçişten kaynaklı tam verimle çalışamayacakları da söylenebilir. O sebeple Todd Howard’ın biraz haklılık payı var.

Bu oyun motorunun kökleri aslında 2002’de çıkan Elder Scrolls III: Morrowind’in kullandığı Gamebryo motoruna dayanıyor. Bethesda yıllar içinde geliştirdiği her yeni oyunda bu motora yeni özellikler kazandırdı. Ama güncel Bethesda oyunlarına yöneltilen eleştirilerden biri de grafiklerin diğer güncel oyunlarla boy ölçüşememesi. Ayrıca animasyonların gerçekçi gözükmemesi, oyunun hantal mekaniklere sahip olması ve motorun hücre bazlı yükleme sistemi sebebiyle büyük açık dünyalar yaratılmasına izin vermemesi gibi sorunlar da var.

Ancak Todd Howard oyuncuları ikna etmek için Creation motorunun bu sürümünde animasyon ve aydınlatma sisteminde kökten değişikliklere gidildiğini belirtiyor. Tanıtım videosunun girişinde de görüntülerin oyun içinden olduğu belirtiliyor. Bu videodaki grafikler büyüleyici olmasa da Fallout 4 ve Fallout 76’ya göre önemli ölçüde iyileştirmeler içerdiği söylenebilir.



Ne bekleyebiliriz?

Yine Todd Howard’a göre oyun “Skyrim’in uzay versiyonu” gibi olacak. Yani Bethesda oyunlarında alışageldiğimiz ve sevdiğimiz özgürce keşif ve rol yapma özelliklerini fazlasıyla bulacağımız ima ediliyor. Oyunda katılabileceğimiz pek çok grup olacak ancak ana grup kaşif insanlardan oluşacak ve Constellation (Takımyıldız) adını taşıyacak.

Diğer Bethesda oyunlarında olduğu gibi kamera açısı opsiyonel olarak hem 3. kişi hem de 1. kişi perspektifi seçilebilecek. Bu seçeneğin olması gerçekten güzel. Hatırlarsanız Cyberpunk 2077’nin en çok şikayet alan tasarım tercihlerinden birisi de kameranın 1. kişi perspektifine zorlanması olmuştu.

Oyuncular 1. şahıs kamera açısının zorlanması sebebiyle giydikleri kıyafetleri göremedikleri ve oyun başında yaptıkları karakter özelleştirmenin de kendilerini göremedikleri için hiçbir işe yaramadığı gibi eleştiriler yöneltmişti. Bu da Nexus Mods gibi modlama sitelerinde kısa süre içinde 3. kişi kamerasını açan modların yayınlanmasına sebep olmuştu.

Aşağıdaki videoda Todd Howard oyunun geliştirme sürecine dair bazı bilgiler paylaşıyor.



Ne kadarı bilim, ne kadarı kurgu olacak?

Bethesda’nın Starfield’ın köklerini sağlam bilimsel gerçeklere ve verilere dayandırmak için ciddi bir çaba içinde olduğunu söyleyebiliriz. Ekip ilham almak ve araştırma için Elon Musk’ın SpaceX hangarını bile gezmiş.

Zira tanıtım filmine baktığımızda kontrol panelleri ve kokpitler her ne kadar fütüristik gözükse de bugünkü teknolojiyle çok ortak noktaları var. Gerçekte uygulanabilirliği, yapılabilirliği mümkünmüş izlenimi veriyorlar.

technopat_starfield-1-640x360.jpg
technopat_starfield-2-640x360.jpg
technopat_starfield-3-640x360.jpg
technopat_starfield-4-640x360.jpg
technopat_starfield-5-640x360.jpg
technopat_starfield-7-640x360.jpg

technopat_starfield-6-640x360.jpg
Roket teknolojisinde de bugün kullanmakta olduğumuz konvansiyonel sıvı yakıtlı roketler tasvir edilmiş.
Bu sebeple Starfield’ın tıpkı Nolan’ın ünlü bilim-kurgu filmi Interstellar’da olduğu gibi ayakları yere basan, gerçekçiliği, inanılırlığı yüksek bir bilim-kurgu dengesi tutturmayı amaçladığını söyleyebiliriz.

Mod desteği olacak mı?


Bethesda oyunlarının belki de olmazsa olmazlarından biri de mod desteğidir. Elder Scrolls V: Skyrim çıkalı 10 yıldan fazla olmasına rağmen modlar sayesinde oyun hala çok popüler ve yoğun bir şekilde oynanıyor. Bethesda da bunun fazlasıyla farkında. Belki de Starfield’da oyun motorunu değiştirmemelerinin bir sebebi de budur. Oyun motorunun Creation motoru olacağını bildiğimize göre, mod desteğinin de çok büyük ihtimalle korunacağını söyleyebiliriz.
 
Üst Alt