Teizim; dilimizde Tanrıcılık anlamına gelmektedir Teizmin daha aşağı yapısında tanrının varlığına inanma fikri yatmaktadır Bu inancın akabinde var olan tanrının millet için bir din gönderdiği ilkesi mevcuttur Teizm, var olan her şeyin tanrı göre yaratıldığını söylemektedir Teizmi savunan kişilere ise Teist denmektedir Bir felsefi gösterme olarak varlığını sürdüren Teizmde tanrının insanlara farklı alanlara yönlendirilmiş dinler ve nebîlerpeygamberler gönderdiği fikri mevcuttur Tanrı tarafından indirilen dinler ve gönderilen peygamberler, Teizmde belirli bir şekilde kabul görülen ve isimle veya inanç ile adlandırılmamıştır Yani Teizm, herhangi bir din veya peygamber belirlememiştir Bunun yanı sıra bir felsefi gösterme olan TeizmTanrıcılık, bir yaratıcının, tanrının varlığına inananları bu iki farklı kategoriye göre sınıflandırmıştır;
1 Politeizm:*Çoktanrıcılık anlamına gelen Politeizm, Yunancada çok anlamına gelen poly ve yeniden Yunancada tanrı manasına gelen theoi kelimelerinin bir araya gelmesi ile oluşmuştur Politeizmde tanrılar farklı alanlara yönlendirilmiş özelliklere tarafından ayrılmaktadır ve hepsi bir kavramın simgesi olarak var olmaktadır Çoktanrıcılık inancı daha fazla eski toplumlarda görülmektedir Artan Bir Şekilde bir figür halini alan tanrılar bu inanca tarafından doğaüstü yetenekleri ile donanmışlardır
2 Monoteizm: Yunancada tek manasına gelen mono ve theoi yani tanrı anlamına gelen kelimelerin birleşimi ile oluşan Monoteizm, dilimizde Tektanrıcılık olarak adlandırılmaktadır Laf konusu inanca tarafından var olan her şeyin tek bir yaratıcısı vardır Geçmişten günümüze varlığını koruyan birçok din bu inanç sistemine girmektedir
Bu şekilde her açıdan bir marifetli olduğunu kabul eden Teizm, tanrıyı bazı özellikleri ile açıklamaktadır Teistler çoğu açıdan tanrı ile ilgili kuramlar belirlemişlerdir Bunlardan birincisi tanrının yaratıcı olmasıdır Laf konusu kuram Teizmin birincil kuramı ve temel kuramı olarak açıklanmaktadır İkinci varsayım ise, yaratıcının hatasız olmasıdır Teistlere tarafından tanrı her açıdan mutlak bir kusursuzluk ile donanmıştır Bu varsayım ile ilintili olarak üçüncü kural ise yaratıcının her şeyi bilmesidir Bilginin kaynağı olarak Teistler tanrıyı göstermektedir Tekrar bu varsayım ile ilintili olarak dördüncü varsayım ise tanrının evren gibi baki, bir güce sahip olmasıdır Beşinci varsayım ise yaratıcının kendi kendine tatmin edici olmasıdır Bunun yanı sıra Tesitler ’e kadar tanrı, duygulardan bağımsız ve tarifsiz olmasıdır Son kuram ise yaratıcının mekân ve vakit kavramlarından bağımsız olmasıdır
Teizmin yanı sıra tanrının varlığını kabul eden başka inanç sistemleri de bulunmaktadır Oysa söz konusu inanç sistemleri ile Teizmin arasında bir takım farklılıklar bulunmaktadır Panteizm, Deizm ve Panenteizm olarak adlandırılan bu inanç sistemlerinde “din kavramından ötürü bir farklılık söz konusudur Teizm, bir tanrıyı ve bu tanrı kadar insanlığa indirilen dinlerin varlığını kabul ederken Panteizm, Deizm ve Panenteizm gibi inançlar ise dinleri ve dolayısıyla da peygamberleri kabul etmemektedirler