Teravih namazı kac rekat,
Teravih namazının rekatı
Tirmizi 'nin Medine'lilerin uyguladıklarını soylediği teravih namazı vitirle birlikte kırkbir rek'attır
İmam Malik'den meşhur olan otuzaltı rek'at teravih, uc de vitir'dir
Tirmizi ekseri ilim ehline gore teravih yirmi rek'attır, zira HzOmer, HzAli (ra) ve daha başka sahabilerden rivayet edilen de budur Bizim Hanefi ekolunun goruşleri ve sozleri de budurdemiştir
Saib İbn Yezid'den Omer İbni Hattab'ın U'bey İbni Ka'b ile temimi Dari'ye ramazan imamlığı verirken yirmi bir rek'at kıldırmalarını soylediği yuzer ayet okunarak kılınan bu namazdan cemaat dağılırken nerdeyse tan yeri ağaracağı rivayet edilmiştir
İbni Abdilberr demiştir ki Haris İbni Abdirrahman İbni Ebi Zubab'ın Saib İbni Yezid'den rivayetine gore de teravih namazı HzOmer zamanında yirmiuc rek'attı Bunun ucu vitir namazıydı
HzAli'den gelen bu husustaki rivayete gelince Veki'in, Hasan İbni Salih kanalıyla Ebu'l Hasna'dan, gelen rivayetine gore de HzAli gorevli bir adama teravih namazını yirmi rek'at kıldırması icin emir vermişti
A'meş, Abdullah İbni Mes'ud'un da ramazan ayında yirmi rek'at teravih uc de vitir kıldığını soylemiştir Bedreddin Ayni Tabiinden bu goruşte olanların isimlerini de verdikten sonra diyor ki İbni Abdilberr de demiştir ki cumhuri Ulema'nın kavli de budur Kufe uleması, İmamı Şafii'yi ve bircok fukaha da bu goruştedirler Sahabe'den bu hususta bir ihtilaf da sozkonusu olmamıştır U'bey İbni Ka'b'dan sahih nakledilen de budur
Allame Ayni teravih namazının rek'atlarıyle ilgili başka rivayetlere de şoyle temas etmektedir: Ebu Mucliz'den gelen rivayete gore bu zat cemaata onaltı rek'at kıldırır her gece Kur'an'ın yedide birini okurdu
Teravihin onuc rek'at olduğunu Saib İbni Yezid soylemiştir ve demiştir ki: Biz HzOmer zamanında onuc rek'at kılardık Ama yeminle soyliyeyim ki mescidden ancak sahaba karşı cıkabilirdik Her rak'atında ellialtmış ayet okunurdu İbni İshak diyor ki, bu hususta duyduklarımın en sağlamı ve uygunu budur
Bedreddin Ayni bu onuc rek'at HzOmer'in doneminde işleme koyduğu ilk gecelere ait teravih namazıydı Sonra bunu yirmi uc'e cevirmişti, diyor Bu hususta İbni Ebi Şeybe'nin elkitabul Musannefinde: HzOmer yirmi rek'at teravih kılınmasını emrettiği tasrih edilmiş, Abdulaziz bin Refiin U'bey bin Ka'b'ın ramazanda Medinede yirmi rek'at teravih, uc rek'at da vitir kıldırdığını soylemiştirSaib bin Yezid diyor ki biz HzOmer zamanında yirmi rek'at teravih ve ayrıca vitir kılardık Nevevi HUlasada bunun isnadı sahihtir diyor
Muvattadaki onbir rek'at rivayeti başlangıca aitdi, sonradan yirmi uzerinde istikrar etmiştir, tevarUs eden de budur Mezhep İmamlarının goruşune gelince: İmam Malik'den otuz altı rivayetine karşılık oteki uc mezhep imamı da teravih icin yirmiden noksan bir sayıyı benimsememişlerdir Bu hususta Tahavi Cessas'ın telhis ettiği 'İhtilaf'u Ulema' isimli eserinde bu hususda sadece şu bilgiyi vermiştir Hanefiler ve İmam Şafii vitirden başka yirmi kılınır demişlerdir İmam Malik vitirle beraber otuz dokuz kılınır, otuz altısı teravih ucu vitirdir demiş Ve insanların kadimden uygulayageldikleri budur diye de ilave etmiştir
Saib İbni Yezid HzOmer zamanında biz ramazanda yirmi kılardık Fakat yorulur değneklere dayanma ihtiyacı duyardık demiştir
Hasan İbni Hayy, Amr İbni Kays'dan, o da Ebul Hasna'dan rivayet etmiştir ki: HzAli (ra) bir kişiye ramazan da cemaata yirmi rek'at kıldırmasını emretmiştir
İbni Ruşd bu hususta şu bilgiyi veriyor: Ramazanda kılınan namazın rek'atları sayısında Alimler ihtilaf etmişlerdir İmamı Malik iki goruşunun birinde, Ebu Hanife, İmam Şafii ve İmam Ahmed ve Davud bu namazın vitir namazından başka yirmi rek'at olduğunu soylemişlerdir İmam Malik'den İbni Kasım'ın anlattığına gore İmam Malik, teravihin otuz altı, vitir namazının da uc olduğunu ve bunu guzel gorduğunu nakletmiştir Rek'atların adedindeki ihtilaf bu husustaki naklin ihtilafına bağlıdır Şoyleki Malik, Yezid İbni Ruman'dan HzOmer zamanında insanlarımız yirmi uc rek'at kılırlardı diyor İbni Ebi Şeybe Davud İbni kays'dan tahricine gore davud İbni kays demiştir ki insanlarımız Omer İbni Abdulaziz ve Eban İbni Osman zamanında Ramazanda Medine'de uc rek'at vitir namazı olmak uzere otuz altı rek'at namaz kılarlardı İbnul Kasım'ın İmam Malik'den anlattığına gore otedenberi uygulanagelen bu idi Yani ramazan namazı otuzaltı rek'attı
Gorulduğu uzere HzOmer, HzAli ve HzOsman donemlerinden başlıyarak gunumuze kadar uygulandığı bicimiyle teravih namazı yirmi rek'attır Butun fıkıh kaynaklarımızda da teravih yirmi rek'at olarak ele alınmış ve işlenmiştir Şu anda başta ulkemiz olmak uzere butun İslam ulkelerinin camilerinde cemaatla teravih namazı yirmi rek'at olarak kılınmaktadır