Fiziğin ısısal ve mekaniksel olaylar arasındaki ilişkileri inceleyen bolumu
Isının niteliğini, devimlerini ve başka erke bicimlerine donuşumunu inceler İki yasaya dayanır:
1Erkenin korunumu yasası (ısıyla işin eşdeğerliliği) Eş deyişle iş tumuyle ısı durumuna gecer
2İkinci yasa, goreli olarak soğuk bir cisimden, goreli olarak sıcak bir cisme, bu cisimlerden herhangi birinde, bir değişiklik olmaksızın ısının gecemeyeceğini saptar
Ne var ki bu yasa sınırlı bir yasadır ve az sayıdaki parcacıklardan meydana gelmiş olan dizgelerde gecerli değildir (gecerlidir N) Bu yasanın genelleştirilmesi, evrenin ısıl sona erişi ya da kısaca ısıl olum adı verilen yanlış varsayımlara yol acar Bu yasayı tum evrene uygulayan (eş deyişle genelleştiren) bilgisiz duşunurler akkor durumundaki gok cisimlerinin bir gun butun ısılarını kozmik uzaya yayacaklarını ve bunun sonucu olarak da evrenin bir donmuş cisimler yığını olacağını (cunku hep bildiğimiz gibi, belli sıcaklıktaki bir cisim daha soğuk bir ortama gecmekle soğur, sıcaklığını o yeni ortama salar) ileri surerler ve bundan da dunyanın sonu dinsel efsanesinin doğruluğu sonucunu cıkarırlar Bu, tumuyle bilimdışı bir varsayımdır; cunku, devimin, sadece niceliksel olarak değil, niteliksel olarak da yok edilemez olduğunu belirten erkenin korunumu yasasına ters duşer Devim sonsuz ve ve sınırsız olarak bicimden bicime donuşur (gokbilimin yeni bulguları, ozdeğin deviminin hicbir zaman kesilmediğini tanıtlamıştır) Devimin bir tek bicimde (eş deyişle sonsuzca donmuş cisim) bulunacağını savunmak, erkenin korunumu yasasını temelinden yadsımak demektir Dahası, devimsiz ozdek olamaz (eş deyişle, evren, başka bir bicime donuşmeyen, sonsuzca donmuş bir kozmik cisimler yığını olamaz); eş deyişle, ozdek, devimin bir durumdan başka bir duruma gecmediği bir durumda var olamaz Kimi cıkarlara gore duzenlenmiş olan bu bilimdışı varsayım, ayrıca, Friedrich Engels tarafından da curutulmuştur (Bk Engels Dialectique de la Nature, Editions Sociales, Paris 1955, s 446) Evrenin ısıl olumu, devimin tum bicimlerinin, başkaca hicbir bicime donuşmemek uzere ısı bicimine gireceğini varsaymak demektir ki tumuyle bilimdışıdır