nicebayan
Yeni Üye
Turabi hakkında veri,
Turabi kimdir,
Turabi hayatı,
Turabi biyografi
Yaşantısı hakkında elde tatmin edici data yahut da; 1849'da Hacı Bektaş Tekkesi postunda oturduğunu ve 1868 yılında öldüğünü bildiren belgeler vardır Bir şiirinde başlıca adının Ali olduğunu söyler:
Mahlasım derler Türabi, namım el hac Ali
Doğduğu yerde kesinlikle bilinmiyor Kimi kaynaklar Ankara'lı, Yanya'lı ve Koniçeli olduğunu belirtiyorlarsa da, aynı mahlas ile yazan birkaç ozanın bulunduğu sanılıyor Divanı basılmıştır (12941878) Divandaki şiirlerin birçok aruzla yazılmıştır Heceyle olanlar da ahali geleneği işlenmiştir; an edebiyatı örnekleri pek başarılı yok Koşuk düzeni acemicedir gerçi Türabi, Bektaşilerin kıymetli ozanlarındandır Daha fazla an şairi Fuzuli'nin etkisinde kalmıştır (C Öztelli )
On dokuzuncu yüzyılda yaşayan bir Bektaşi ozanı olarak tanıdık Türabi bir Bektaşi ulusu Yanbolu'lu Hacı Türabi BüyükbabaBaba olarak tanınır Çorum'lu Seyyid Hasan Hüsnü Büyükbaba Baba'nın 1849'da ölümü üstüne, Hacı Bektaş dergahı postuna oturur 19 sene meşihat ettikten sonradan, 1868'de ölür Hacı Bektaş türbesinin girişinde sol yanda bulunan tümsek üstünde gömülüdür
Bektaşi tarikatında Türabi mahlaslı yedi ozan gelip geçmiştir Fatih dönemi erenlerinden Türabi Baba, sonradan Afyon'lu Türabi Baba, on dokuzuncu yüzyılda yaşamış ve Koniça'da gömülü yer alan Yanya'lı Türabi Baba, yirminci yüzyılda yaşayan Kumluca'lı Türabi Baba, Girit'li Mustafa Türabi Baba, Süleyman Türabi Baba ve Kula'lı Mehmet Türabi Baba (T Koca)
Prof M Fuat Köprülü, İkdam gazetesinde yayınlanan bir yazısında; Türabi mahlaslı şiirlerin, hangi Türabi'ye ait olabileceğini belirleyememiş Ankara'lı bir Türabi'den laf etmiştir Sadettin Nüzhet Ergun, Üniversite kitaplığı memuru Sabri beyden şu bilgiyi aktardığını yazar Nereli olduğu bilinmeyen ve yaşam hikayesi hakkında bilgimiz olmayan Türabi'ye ait Üniversite kitaplığında bir an bulunmaktadır Bu anın 240 sayfasında kendisinin Pir evi dedikleri Kırşehir dergahının Babası iken, 1868'de öldüğü yazılıdır Bu an takriben 2800 beyitten oluşmaktadır İçinde: 1 Münacaat, 331 gazel, 1 Tarih, 1 Naat, 2 Mersiye, 1 Sakiname, 3 Terciibend ve terkibibend, 5 Müseddes 5 Muhammes, 20 Murabba, 23 Koşma bulunmaktadır Bu an harf sırasına kadar dizilmiştir Türabi, Kul Turab, Turab mahlaslarını kullanır
Nerede ve ne zaman doğduğu, kimin oğlu olduğu ve yaşamı konusunda data değil Abdülbaki Gölpınarlı Yanbolu'lu olduğunu belirtiyorsa da kaynak göstermiyor (AleviBektaşi Nefesleri, s: 19 ) Hacı Bektaştaki Pir evinde postnişin olduğu (18491850) ve orada öldüğü biliniyor
Atilla Özkırımlı Alevilik Bektaşilik Edebiyatı adlı yapıtında; Ahali şairleri arasında büyük bir ün kazanmış olan Türabi, daha fazla aruzla ve an geleneğine ast şiirler yazmıştır Fuzuli'yi izlemeye çalışan bu cins şiirlerinin haricen heyecanla yazdığı nefesler, Bektaşi edebiyatının karşılıklı özelliklerini taşır 1868 yılında vefat ettiği biliniyor
Divanının yetersiz bir basımı yapıldı (1877) diyor Çankırı'lı Aşık Ali Rıza bir şiirinde ondan sevgi ve saygıyla söz eder
Ali Rıza enginlerden enginim
Sermayem yok fakat gayet zenginim
Hacı Türabi'den elim var benim
Türab ol ey gönül engine gel gel
Acaba bu Türabi Çankırı yakınlarında türbesi bulunan Türabi mi?
Rahmetli Turgut Koca Türabi hakkında ayrıca şu açıklamayı da yapar: Amerikan dergahının babası olan Recep Ferdi Baba'nın bana yolladığı (İslam Tasavvufu ve Bektaşilik) adındaki Arnavutça kitabında, Türabi mahlaslı şiirlerin yazarını, Hacı Bektaş postnişini Hacı Ali Türabi olarak göstermektedir Bektaşilik geleneğinde de bu böyledir
Derhal, Sadeddin Nüzhet Ergun'un, Sabri beyin ve Recep Ferdi Baba'nın belirlediği bu olguya biz de katılır, Türabi mahlaslı nefesleri yazar şairin, Yanbolu'lu Hacı Ali Türabi Baba olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz Hacı Ali Türabi Baba'nın bir anı da Ankara Kütüphanesindedir Al 326 numarada kayıtlıdır Yeniden Ali Emiri kitapları arasında 656 numaralı dergide iki destanı vardır''
Şiirlerinde akan, sıcak, cazibeli, duru ve yalın bir dil kullanmıştır Tarikatın bütün güzellikleriyle, inceliklerini büyük bir başarı ve ustalıkla şiirlerine yansıtmıştır Din dışı sevgiyi bazı şiirlerinde içe doğru ve vurgulayarak işlemiştir Hz Ali ve ehlibeytine duyduğu derin sevgi ve bağlılığı her lahza dile getirmeyi çokbilmiş, Hacı Bektaş Veli'nin yüce ve yetkin kişiliğinden saygıyla ve huşu içinde laf etmiştir Tüm şiirleri toplanıp yayınlanmıştır Aruz ve hece ölçülerini kullanmıştır Şiirlerinden kendisini her yönden yetiştirdiği, derin bilgi sahibi olduğu, yaşama iyimser ve umut batmış bir hoşgörüyle baktığı, Bektaşi felsefesini bütün incelikleriyle yaşayıp uyguladığı anlaşılmaktadır
Türabi haline şükreyle herdem
Rızayı Yargı gözet olagör ebsem
Surette zillette görünürse adem
Manada, Huda'da nimet bizimdir *
Turabi kimdir,
Turabi hayatı,
Turabi biyografi
Yaşantısı hakkında elde tatmin edici data yahut da; 1849'da Hacı Bektaş Tekkesi postunda oturduğunu ve 1868 yılında öldüğünü bildiren belgeler vardır Bir şiirinde başlıca adının Ali olduğunu söyler:
Mahlasım derler Türabi, namım el hac Ali
Doğduğu yerde kesinlikle bilinmiyor Kimi kaynaklar Ankara'lı, Yanya'lı ve Koniçeli olduğunu belirtiyorlarsa da, aynı mahlas ile yazan birkaç ozanın bulunduğu sanılıyor Divanı basılmıştır (12941878) Divandaki şiirlerin birçok aruzla yazılmıştır Heceyle olanlar da ahali geleneği işlenmiştir; an edebiyatı örnekleri pek başarılı yok Koşuk düzeni acemicedir gerçi Türabi, Bektaşilerin kıymetli ozanlarındandır Daha fazla an şairi Fuzuli'nin etkisinde kalmıştır (C Öztelli )
On dokuzuncu yüzyılda yaşayan bir Bektaşi ozanı olarak tanıdık Türabi bir Bektaşi ulusu Yanbolu'lu Hacı Türabi BüyükbabaBaba olarak tanınır Çorum'lu Seyyid Hasan Hüsnü Büyükbaba Baba'nın 1849'da ölümü üstüne, Hacı Bektaş dergahı postuna oturur 19 sene meşihat ettikten sonradan, 1868'de ölür Hacı Bektaş türbesinin girişinde sol yanda bulunan tümsek üstünde gömülüdür
Bektaşi tarikatında Türabi mahlaslı yedi ozan gelip geçmiştir Fatih dönemi erenlerinden Türabi Baba, sonradan Afyon'lu Türabi Baba, on dokuzuncu yüzyılda yaşamış ve Koniça'da gömülü yer alan Yanya'lı Türabi Baba, yirminci yüzyılda yaşayan Kumluca'lı Türabi Baba, Girit'li Mustafa Türabi Baba, Süleyman Türabi Baba ve Kula'lı Mehmet Türabi Baba (T Koca)
Prof M Fuat Köprülü, İkdam gazetesinde yayınlanan bir yazısında; Türabi mahlaslı şiirlerin, hangi Türabi'ye ait olabileceğini belirleyememiş Ankara'lı bir Türabi'den laf etmiştir Sadettin Nüzhet Ergun, Üniversite kitaplığı memuru Sabri beyden şu bilgiyi aktardığını yazar Nereli olduğu bilinmeyen ve yaşam hikayesi hakkında bilgimiz olmayan Türabi'ye ait Üniversite kitaplığında bir an bulunmaktadır Bu anın 240 sayfasında kendisinin Pir evi dedikleri Kırşehir dergahının Babası iken, 1868'de öldüğü yazılıdır Bu an takriben 2800 beyitten oluşmaktadır İçinde: 1 Münacaat, 331 gazel, 1 Tarih, 1 Naat, 2 Mersiye, 1 Sakiname, 3 Terciibend ve terkibibend, 5 Müseddes 5 Muhammes, 20 Murabba, 23 Koşma bulunmaktadır Bu an harf sırasına kadar dizilmiştir Türabi, Kul Turab, Turab mahlaslarını kullanır
Nerede ve ne zaman doğduğu, kimin oğlu olduğu ve yaşamı konusunda data değil Abdülbaki Gölpınarlı Yanbolu'lu olduğunu belirtiyorsa da kaynak göstermiyor (AleviBektaşi Nefesleri, s: 19 ) Hacı Bektaştaki Pir evinde postnişin olduğu (18491850) ve orada öldüğü biliniyor
Atilla Özkırımlı Alevilik Bektaşilik Edebiyatı adlı yapıtında; Ahali şairleri arasında büyük bir ün kazanmış olan Türabi, daha fazla aruzla ve an geleneğine ast şiirler yazmıştır Fuzuli'yi izlemeye çalışan bu cins şiirlerinin haricen heyecanla yazdığı nefesler, Bektaşi edebiyatının karşılıklı özelliklerini taşır 1868 yılında vefat ettiği biliniyor
Divanının yetersiz bir basımı yapıldı (1877) diyor Çankırı'lı Aşık Ali Rıza bir şiirinde ondan sevgi ve saygıyla söz eder
Ali Rıza enginlerden enginim
Sermayem yok fakat gayet zenginim
Hacı Türabi'den elim var benim
Türab ol ey gönül engine gel gel
Acaba bu Türabi Çankırı yakınlarında türbesi bulunan Türabi mi?
Rahmetli Turgut Koca Türabi hakkında ayrıca şu açıklamayı da yapar: Amerikan dergahının babası olan Recep Ferdi Baba'nın bana yolladığı (İslam Tasavvufu ve Bektaşilik) adındaki Arnavutça kitabında, Türabi mahlaslı şiirlerin yazarını, Hacı Bektaş postnişini Hacı Ali Türabi olarak göstermektedir Bektaşilik geleneğinde de bu böyledir
Derhal, Sadeddin Nüzhet Ergun'un, Sabri beyin ve Recep Ferdi Baba'nın belirlediği bu olguya biz de katılır, Türabi mahlaslı nefesleri yazar şairin, Yanbolu'lu Hacı Ali Türabi Baba olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz Hacı Ali Türabi Baba'nın bir anı da Ankara Kütüphanesindedir Al 326 numarada kayıtlıdır Yeniden Ali Emiri kitapları arasında 656 numaralı dergide iki destanı vardır''
Şiirlerinde akan, sıcak, cazibeli, duru ve yalın bir dil kullanmıştır Tarikatın bütün güzellikleriyle, inceliklerini büyük bir başarı ve ustalıkla şiirlerine yansıtmıştır Din dışı sevgiyi bazı şiirlerinde içe doğru ve vurgulayarak işlemiştir Hz Ali ve ehlibeytine duyduğu derin sevgi ve bağlılığı her lahza dile getirmeyi çokbilmiş, Hacı Bektaş Veli'nin yüce ve yetkin kişiliğinden saygıyla ve huşu içinde laf etmiştir Tüm şiirleri toplanıp yayınlanmıştır Aruz ve hece ölçülerini kullanmıştır Şiirlerinden kendisini her yönden yetiştirdiği, derin bilgi sahibi olduğu, yaşama iyimser ve umut batmış bir hoşgörüyle baktığı, Bektaşi felsefesini bütün incelikleriyle yaşayıp uyguladığı anlaşılmaktadır
Türabi haline şükreyle herdem
Rızayı Yargı gözet olagör ebsem
Surette zillette görünürse adem
Manada, Huda'da nimet bizimdir *