iltasyazilim
Yeni Üye
Türk Devletleri Eyyubîler Devleti (Eyyubiler)
Meşhur kumandan ve siyaset adamı Selâhaddin Eyyûbî kadar, Suriye, Filistin, Darı ve Yemen ’de kurulan devlet
Hânedânın kurucusu olan Selâhaddin Eyyubî, Hazbanî kabilesine mensuptu Ancak bu aile, uzun yıllar Türkler arasında bulunmuş ve bütün manâsıyla Türkleşmişti Selâhaddin Eyyubî, 1138 ’de fazla sayıda askeri ile birlikte Musul Türk kumandanı ZengîNureddin ’in hizmetine girdi Şirkûh, bu hizmetteyken, 1169 ’da Darı ’ın kontrolünü ele geçirdi ise de, fazla geçmeden öldü ve onun halefi olarak yerine Selâhaddin geçti bin Aksungur ’un hizmetine girdi Bu durumun akabinde Selâhaddin ’in kardeşi Şirkûh da Zengî ’nin oğlu Böylece, hânedânın gerçek kurucusu olarak ortaya meydana çıkan Selâhaddin Eyyûbî, 1171 yılında, Şiî Fâtımî idaresini tamamıyla ortadan kaldırdı 1175 yılında ise, İsmâil Zengî ile Böri Gâzi ’nin kumanda ettiği orduyu Kurunhama ’da bozguna uğrattı ve Eyyûbî Devletinin temellerini attı 1176 yılında kardeşi Turan Şahla beraber, Yemen ’deki Abdünnebi Fırkasını yıkan Selâhaddin Eyyûbî, Abbasî halifesi göre Suriye, Yemen, Filistin ve Kuzey Afrika ’nın sultanı duyuru edildi Bu şart, bununla birlikte, halife göre, devletinin kabul edilmesi demekti
Selâhaddin Eyyûbî, ilk meslek olarak Mısır ’daki Fâtımî idaresinin son izlerini de ortadan kaldırdı Onların eski toprakları üzerinde, din ve eğitimde kaslı bir siyasetin teşvik ve uygulayıcısı oldu Şiîliğin yerine Sünnî mezhebini yaymaya başladı Bunda başarılı olan Selâhaddin, Mısır ve Suriye ’de Fâtımîlerin yaydığı yanlış itikadın önüne geçerek, Ehli sünnet itikadının yayılmasında önder oldu Selâhaddin Eyyûbî ’nin peşine düşüp takip ettiği siyasetin diğer bir yönü de, Haçlılara aleyhinde mücadelenin başlatılması idi Bilindiği gibi bu yüzyılda Haçlılar, iki kez Anadolu ’dan Kudüs ’e kadar gitmişler ve geçtikleri yerlerde kan ve gözyaşından diğer bir şey bırakmamışlardı Hattâ bu zalimler, kendi dindaşları ve ırkdaşlarının kalplerinde bile, derin bir nefret edilen şey uyandırmışlardı Kutsal kent Kudüs, senelerdir bu zalimlerin elinde bulunmaktaydı Nitekim, Selâhaddin ’in Haçlılara karşı tesirli bir şekilde başlattığı cihad siyaseti, bütün İslâmî çaba ve heyecanı onun civarda birleştirdi Türk ve Arap ordularının aynı gaye civarda toplanmasını sağladı
Topladığı bu kuvvetlerle, 1187 yılında, Haçlıların karşısına çıkan Selâhaddin Eyyûbî, Hattin ’de parlak bir başarı kazandı Biçare bir vaziyete düşen Haçlıların elindeki tüm kaleler, Kudüs dahil Eyyûbîlerin eline geçti 89 yıl düşman elinde kalan tanrısal şehir Kudüs ’ün de ele geçirildiği bu zaferle, bütün Müslümanların gönüllerinde taht kuran Selâhaddin Eyyûbî, büyük bir üne kavuştu Avrupa, bu hezimet karşısında birbirine girdi ve üçüncü Haçlı seferi için çalışmalara başladılar Ama, bu yeni Haçlı ordusu, daha Akka ’da iken hezimete uğratıldı ve yine onların aleyhine olarak bir mukavele imzalandı *
Meşhur kumandan ve siyaset adamı Selâhaddin Eyyûbî kadar, Suriye, Filistin, Darı ve Yemen ’de kurulan devlet
Hânedânın kurucusu olan Selâhaddin Eyyubî, Hazbanî kabilesine mensuptu Ancak bu aile, uzun yıllar Türkler arasında bulunmuş ve bütün manâsıyla Türkleşmişti Selâhaddin Eyyubî, 1138 ’de fazla sayıda askeri ile birlikte Musul Türk kumandanı ZengîNureddin ’in hizmetine girdi Şirkûh, bu hizmetteyken, 1169 ’da Darı ’ın kontrolünü ele geçirdi ise de, fazla geçmeden öldü ve onun halefi olarak yerine Selâhaddin geçti bin Aksungur ’un hizmetine girdi Bu durumun akabinde Selâhaddin ’in kardeşi Şirkûh da Zengî ’nin oğlu Böylece, hânedânın gerçek kurucusu olarak ortaya meydana çıkan Selâhaddin Eyyûbî, 1171 yılında, Şiî Fâtımî idaresini tamamıyla ortadan kaldırdı 1175 yılında ise, İsmâil Zengî ile Böri Gâzi ’nin kumanda ettiği orduyu Kurunhama ’da bozguna uğrattı ve Eyyûbî Devletinin temellerini attı 1176 yılında kardeşi Turan Şahla beraber, Yemen ’deki Abdünnebi Fırkasını yıkan Selâhaddin Eyyûbî, Abbasî halifesi göre Suriye, Yemen, Filistin ve Kuzey Afrika ’nın sultanı duyuru edildi Bu şart, bununla birlikte, halife göre, devletinin kabul edilmesi demekti
Selâhaddin Eyyûbî, ilk meslek olarak Mısır ’daki Fâtımî idaresinin son izlerini de ortadan kaldırdı Onların eski toprakları üzerinde, din ve eğitimde kaslı bir siyasetin teşvik ve uygulayıcısı oldu Şiîliğin yerine Sünnî mezhebini yaymaya başladı Bunda başarılı olan Selâhaddin, Mısır ve Suriye ’de Fâtımîlerin yaydığı yanlış itikadın önüne geçerek, Ehli sünnet itikadının yayılmasında önder oldu Selâhaddin Eyyûbî ’nin peşine düşüp takip ettiği siyasetin diğer bir yönü de, Haçlılara aleyhinde mücadelenin başlatılması idi Bilindiği gibi bu yüzyılda Haçlılar, iki kez Anadolu ’dan Kudüs ’e kadar gitmişler ve geçtikleri yerlerde kan ve gözyaşından diğer bir şey bırakmamışlardı Hattâ bu zalimler, kendi dindaşları ve ırkdaşlarının kalplerinde bile, derin bir nefret edilen şey uyandırmışlardı Kutsal kent Kudüs, senelerdir bu zalimlerin elinde bulunmaktaydı Nitekim, Selâhaddin ’in Haçlılara karşı tesirli bir şekilde başlattığı cihad siyaseti, bütün İslâmî çaba ve heyecanı onun civarda birleştirdi Türk ve Arap ordularının aynı gaye civarda toplanmasını sağladı
Topladığı bu kuvvetlerle, 1187 yılında, Haçlıların karşısına çıkan Selâhaddin Eyyûbî, Hattin ’de parlak bir başarı kazandı Biçare bir vaziyete düşen Haçlıların elindeki tüm kaleler, Kudüs dahil Eyyûbîlerin eline geçti 89 yıl düşman elinde kalan tanrısal şehir Kudüs ’ün de ele geçirildiği bu zaferle, bütün Müslümanların gönüllerinde taht kuran Selâhaddin Eyyûbî, büyük bir üne kavuştu Avrupa, bu hezimet karşısında birbirine girdi ve üçüncü Haçlı seferi için çalışmalara başladılar Ama, bu yeni Haçlı ordusu, daha Akka ’da iken hezimete uğratıldı ve yine onların aleyhine olarak bir mukavele imzalandı *