Son Konu

Abdest

iltasyazilim

Yeni Üye
Katılım
25 Ara 2016
Mesajlar
2
Tepkime
1
Puanları
38
Yaş
35
Credits
-2
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
İslâm'da bazı ibâdetlerin yerine getirilmesi için yapılan ve bizzat kendisi ibâdet olan temizlenme Abdest kelimesi Farsça'da su anlamına gelen âbile el anlamına gelen destkelimelerinden oluşmuş birleşik bir isimdir Arapça karşılığı olan vudûkelimesi hadislerde kullanılmıştır Kur'ânı Kerim'de ise temizlik anlamında tahâretve zekâkelimeleri geçmektedir Vudû' kelimesi güzellik ve temizlik anlamına gelmektedir Dolayısıyla ibâdete başlanmadan önce insanın iç dünyasını güzelleştirmesi ve dışını da iyice temizlemesi gerekir

İslâm'da abdestin farziyetine Ey iman edenler, namaza kalkacağınız zaman yüzlerinizi ve dirseklerinizle birlikte ellerinizi yıkayın Başınıza meshedin Her iki topuğunuzla birlikte ayaklarınızı da (yıkayın)(elMâide, 56), âyeti delâlet etmektedir Hz Peygamber (sas)'in abdest almadan hiç bir iş yapmadığını görüyoruz (Elmalılı, Hak Dini Kur'ân Dili, II, 1583) Ancak abdest her amel ve ibâdet için değil başta namaz olmak üzere bazı ibâdetler için farz kılınmıştır Fakat müslümanın sürekli abdestli bulunması sünnettir

Abdest her şeyden önce her türlü pislik ve kirlilikten kurtulmak, yani maddî ve manevî bütün pislik ve mikroplardan uzak kalmak için İslâm'ın emrettiği önemli bir ibâdettir Mikrobun en kolay ürediği yer ağızdır Ağızdan başlayarak el, yüz ve ayakların günde beş defa temizlenmesi İslâm'ın temizliğe verdiği önemi gösterir Böylelikle İslâm yüzyıllar önce temizliğin üzerinde durup insanoğlunu maddîmanevî her türlü pislik ve mikroptan korumayı hedeflemiştir Bunun yanında abdest alan bir insan, kendini manen temiz ve rahat hisseder ve bu güzel his ve temiz duyguyla Allah'a ibâdete durur Bu da ruhun temizliğini sağlamaktadır İnsanın yaratılış gayesi olan Allah'a kulluk böyle bir temizleme ameliyesi ile başlayınca insanoğluna vereceği zevk ve rahatlığın değeri sonsuzdur

İnsan abdestle bedenen ve mânen temizlendikten sonra Allah'ın huzuruna çıkar Böyle bir temizlenme ile günlük bütün yorgunlukları ve yükleri geride bırakır

Abdest almakla, dünyevî ve uhrevî birçok fazilet ve güzellikler elde edilir Hz Peygamber (sas) abdestle ilgili olarak şöyle buyururlar:

Bir müslüman abdest alıp yüzünü yıkadığında, yüzündeki âzaların işlediği bütün günahları; el ve ayaklarını yıkadığında el ve ayaklarıyla işlediği bütün hata ve günahları, su damlalarıyla beraber akıp gider ve kendisi de tertemiz olur Hatta kirpik ve tırnak diplerindeki günahlarından eser kalmaz Âdâp ve erkânına uymak suretiyle abdest alıp kıbleye dönerek: Eşhedü en lâ ilâhe illallahü vahdehu lâ şerike leh ve eşhedü enne Muhammeden abdühü ve Rasûlühüdiyen bu kul için cennetin kapıları açılmıştır; o, cennet kapılarının dilediğinden içeri girer(Müslim, Tahare, 32, 33; Tirmizî, Tahâre, 2)

Abdestin Farzları

1 Yüzü Yıkamak

Yüzün bir defa yıkanması farzdır Yüzün sınırları, saçın bittiği yerden sakal veya çene altına, kulakların köklerine kadar olan bölümdür Gözlerin içine suyun ulaştırılması gerekmez Ancak abdest alırken gözler sıkılmaz, tamamen açık bırakılmaz Normal bir şekilde yüz yıkanır Dudaklar yumulduğu zaman, dışarda kalan kısımlar yüzün sınırlarıdır Sakal, bıyık ve kaşın altına suyu ulaştırmak gereklidir

2 Kolları Yıkamak

Parmak uçlarından kol dirseklerine kadar dirsekler de dahil olan kısmı bir defa yıkamak farzdır Eğer iğne ucu kadar kuru bir yer kalırsa veya tırnağının altına suyu geçirmeyecek (hamur, boya, çamur vb) bir madde bulunursa, abdest alınmış sayılmaz Ancak boyacıların tırnaklarındaki boyalardan kaçınmanın mümkün olmamasından dolayı bunlar abdeste zarar vermez Tırnaklar parmak uçlarından dışarı taşacak kadar uzamış olursa o fazlalığı da yıkamak gerekir Bir kimse abdest aldıktan sonra bu uzamış tırnağı keserse abdestini yenilemesi gerekmez Parmakta yüzük var ve bu geniş ise abdest alırken bunu oynatmak sünnet, eğer yüzük dar ve altına su geçirmeyecek kadar parmağa oturmuşsa onu oynatmak farzdır

3 Başı Meshetmek

Mesh, sözlükte eli bir şeyin üzerinden geçirmek demektir İbâdet hukukunda ise suyun bir vücut organına isâbet etmesidir Başın meshedilmesindeki farz oranı alın miktarıdır Bu miktar ise başın dörtte biridir Meshederken üç veya daha fazla parmağı kullanmak gerekir İki parmakla yapılan mesh câiz değildir

Başa giyilen sarık veya takke üzerine meshetmek geçerli değildir Kadınlar da baş örtüleri üzerine meshedemezler

4 Ayakları Yıkamak

Sağlam ve çıplak ayakları topuklarıyla birlikte bir defa yıkamak farzdır Yaralı veya mestle örtülü ayakları yıkamaya gerek olmayıp sadece meshetmek yeterlidir Mâide Sûresi 6 âyette geçen topuk ka'b, ayağın iki tarafından inak kemiğine bitişik kemiktir Rasûlullah (sas): Vay ateşten o topukların haline (Buhârı, İlim 30; Vudû', 27,29; Müslim, Tahâre, 2528,30; Ebû Davud, Tahâre, 46) buyurduğu ve ayakların tamamen yıkanmasını emrettiği bilinmektedir

Bir kimsenin ayağında yarık varsa ve o yarığa su sızdırmayan bir ilaç sürülmüşse, o kimse ayağını yıkadığı zaman, su yarığın altına geçmezse bu durumda su, ayağa zarar verecekse abdest yerine getirilmiş sayılır ve bu câizdir Ancak su zarar vermiyorsa abdest tam olarak alınmış sayılmaz Dolayısıyla zarar vermediği takdirde yarıklara su ulaşacak şekilde yıkamak gereklidir

Abdestin Sünnetleri

1 Niyetle Başlamak

Niyet, bir şeyi yapmayı kalbinden geçirmektir Kalpden niyet etmeden, yalnız dil ile niyeti söylemek yeterli değildir Abdest için niyet müstehap bir sünnettir Ancak Şâfiî mezhebine göre niyet, başlı başına bir ibâdet olduğundan abdeste niyet de farzdır Bu sebeple niyetsiz abdest olamaz

2Abdeste Besmele ile Başlamak

Abdeste başlarken Allah'u Teâlâ'nın ismiyle yani besmele ile başlamak sünnettir Rasûlullah (sas): Allah'u Teâlâ'nın ismini zikretmeyen kimsenin abdesti yoktur(Ebû Davud, Tahâre, 48; Tirmizî, Tahâre, 20; İbn Mâce, Tahâre, 41) buyurarak besmelenin faziletini belirtmiş olmaktadır Besmeleyi abdeste başlarken okumak esastır Çıplak bir hâlde iken veya tuvalette besmele okunmaz Bir kimse abdestin başında Lâilâhe illallahveya Elhamdülillahdese besmele yerine geçer (Fetevâyı Hinddyye, 1,7)

3Önce Bileklere Kadar Elleri Yıkamak

Rasûli Ekrem (sas): Sizden birisi uykusundan uyandığı zaman, kat'iyyen elini yıkamadıkça su kabına daldırmasın Çünkü o, eli nerede gecelemiştir bilemez(Buhârî, Vudû', 26; Müslim, Tahâre, 8788; Ebu Davud, Tahare, 49) buyurmuştur Ayrıca insanın eli, temizleme hususunda bir araçtır Dolayısıyla ilkin onu temizlemeye başlamak sünnettir Bilindiği üzere, elleri, dirseklere kadar yıkamak (dirsekler dahil) farzdır Fakat önce bileklere kadar yıkamak tertip olarak sünnettir

4Misvak Kullanmak

Rasûlullah (sas): Eğer ümmetime zorluk vereceğinden çekinmeseydim, her namazdan önce onlara misvak kullanmayı mutlaka emrederdim(Müslim, Tahâre, 15; Ahmed İbn Hanbel, II, 250, 400) buyurmaktadır Dişleri parmakla yıkamak misvağın yerini tutmaz Ancak misvak bulunmazsa sağ elin bir parmağı ile dişleri temizlemek misvak yerine geçerli olabilir

5 Ağzı Yıkamak

Abdest alırken Rasûlullah (sas)'in ağzını üç defa yıkadığı (mazmaza yaptığı) bize ulaşan bilgiler arasındadır Bunun sınırı, suyun ağzın tamamını kaplamasıdır Ayrıca her seferinde suyu yenilemek de sünnettir

6 Burnu Yıkamak

Yine Hz Peygamber (sas)'in abdest alırken burnuna da üç defa su çektiği bilinmektedir Burna su çekerek sol eli ile suyu dışarıya verip yeniden su çekerek burnu sol el ile temizlemek sünnettir

7 Kulakların Meshedilmesi

Baş meshedilirken kulakların da aynı şekilde sayılarak meshedilmesi sünnettir Ayrı bir su ile meshedilmesini sünnet olarak kabul edenler de vardır

8 Yıkanması Gereken Uzuvları Üçer Defa Yıkamak

Yıkanması farz olan yüz, eller ve ayaklar gibi organlarımızı üçer kere yıkamak sünnettir Bu organlarımızdan her birini yıkamaya başlayınca ilk yıkama farzdır En sağlam ve geçerli görüşe göre ikinci yıkama ise sünnettir Abdest alırken, yıkanmakta olan organa su ulaşır ve ondan damla damla dökülüp akarsa, yıkamanın tamam olduğu tam anlamıyla anlaşılır

9 Parmakların Arasını Yıkamak

Parmaklarınızın arasını hilâlleyiniz ki onların arasına Cehennem ateşi girmesin ve onları hilâllemesin(Ebu Davud, Tahâre 56, 59; Tirmizî, Tahâre, 30; Savm 68; Nesâî, Tahâre 91) buyuran Hz Peygamber (sas)'in bu buyruklarıyla belirtilen işi yapmak sünnet olmaktadır Bu aynı zamanda, farz olan yıkamanın da kâmil anlamda gerçekleşmesini sağlar

10 Sakalı Ovmak

Abdest alırken sakalı bulunanların sakallarını, parmaklarını sakalın içine sokarak alt taraftan üst tarafa doğru hareket ettirmesi hilâllemek olarak tanımlanmaktadır Rasûlullah (sas): Müşriklere muhâlefet edin, bıyıkları kısaltın, sakalı uzatın(Müslim, Tahâre, 56; Ebû Davud, Tahâre, 29; Tirmîzî, Edeb, 14; Nesâi, Zinet, 1, 56) buyurarak mü'minler için sakalın gerekçe ve önemini belirtmiş olmaktadır Dolayısıyla mü'minler sakallarını sünnete göre uzatmak ve sakal bırakmak konusunda duyarlı olmak zorundadırlar

11 Abdest Almaya Sağ Taraftan Başlamak

Şüphesiz ki Allah'u Teâlâ, her şeye sağdan başlanmasını sever Hattâ ayakkabılar giyilirken ve çıkarılırken dahi(Buhârî, Vudû', 31) buyuran Hz Peygamber (sas)'in bu uyarısına göre de abdeste sağdan başlamak sünnettir

12Tertibe Uymak

Abdest alırken, Mâide Sûresinde beyan buyurulan sıraya uymak ve bu sıraya göre abdest almak da sünnettir Yani önce elleri ve akabinde yüzü yıkamak, ardından da başı meshetmek ve en son olarak da ayakları yıkamaktır İmam Şâfiî (rha) bu sıraya uymanın farz olduğu kanaatindedir Şâfiî'nin bu içtihadı ile âlimler abdestin farzının altı olduğunu tesbit etmişlerdir ki bunlar şöylece sıralanmaktadır: Niyet, ellerin yıkanması, yüzün yıkanması, başa meshedilmesi, ayakların yıkanması ve tertibe uymaktır

13Başın Tamamını Bir Defada Meshetmek

Abdest alan bir kimse, iki avucunu ve parmaklarını başının ön kısmından başlayarak arka kısmına kadar, başın tamamını kaplayacak bir şekilde arkaya doğru çekerek mesheder Bu sünnettir Başın tamamını devamlı olarak meshetmek ve özürsüz bir şekilde terk etmek günah olur

Muvalât ise, organları ara vermeden birbiri ardında yıkamak demektir Öyle ki ılıman bir havada ilk yıkanan organ, abdest tamamlanmadan kurumamalıdır

Abdestin Çeşitleri

1 Farz Olan Abdest

Namaz kılmak, Kur'ânı Kerim'e el sürmek ve tilâvet secdesi yapmak için abdest almak farzdır Cünüp veya abdestsiz olan kimsenin Kur'ânı Kerim'i eline almasının helâl olamayacağı hususunda İslâm bilginleri arasında ittifak vardır

2Vâcip Olan Abdest

Kâbei Muazzama'yı tavaf* etmek için abdest almak vaciptir Bir kimsenin Kâbe'yi abdestsiz tavaf etmesi vacibi terk ettiğinden dolayı sorumlu olmakla beraber yaptığı bu tavaf câiz ve geçerlidir Ancak bu hususta Hz Peygamber (sas) şöyle buyurmaktadır:

Tavaf, namaz gibidir Fakat tavaf sırasında konuşmak câizdir Tavafta konuşan kimse hayırlı söz söylesin(Tirmîzî, Hacc, 112; Nesâî, Menasik, 126)

Farz olan tavaf abdestsiz olarak yapıldığı takdirde bir küçükbaş hayvan kurban etmek gerekir Cünüb olan kimsenin ise böyle bir farz tavafı yapması hâlinde bir büyükbaş hayvan kurban etmesi lâzımdır Ancak bu farz tavaf, abdest alınarak yeniden yapılırsa böyle bir kurbana gerek kalmaz Fakat farz günler dışında tekrar yapılması hâlinde geciktirilmiş olduğundan dolayı kurban kesmek gerekmektedir

Yapılması vacip olan vedâ tavafını abdestsiz olarak yapan kimse bir miktar sadaka vermelidir Fakat vacip olan tavafı cünüb olarak yapanın bir küçükbaş hayvan kurban etmesi lâzımdır

3 Mendup Olan Abdest

Uykudan önce veya uykudan kalktıktan sonra, cenâze yıkamak, cenâze taşımak, cenâzeyi yıkadıktan sonra, cinsel temastan önce, ezberden Kur'ân okumak, hadîs okumak, Cenâbı Allah'ı ta'zim veya tesbih etmek için veya kızgınlık sırasında kızgınlığını gidermek gayesiyle abdest almak ve sürekli abdestli olmak niyetiyle abdest almak menduptur

Abdestin Mekruhları

1 Abdest alırken gereğinden fazla suyu boş yere tüketmek

2 Gereği yokken suyu âdetâ âzaları mesheder gibi çok az kullanmak

3 Suyu abdest âzalarına hızlı çarpmak, etrafa su sıçratmak

4 Abdest alırken gereksiz yere konuşmak

5 İhtiyacı olmadığı halde abdest almak için başkasından yardım ve su dökmesini istemek

6 Temiz olmayan pis ve kirli bir yerde abdest almak

7 Abdestin sünnetlerini bilerek terk etmek

Abdestsiz Olarak Yapılması Yasak Olan Hususlar

1 Namaz kılmak

2 Kur'ânı Kerim'e el sürmek

3 Tilâvet secdesi yapmak

4 Cenâze namazı kılmak

5 Kâbe'yi tavaf etmektir

Abdestin Edepleri (Âdâbı)

Edeb; nezâket, zarâfet, insanlara sözle ve davranışla yardımda bulunmak, gönüllerini okşamak demektir Abdestin edepleri ise yapılması halinde sahibine sevap kazandıran hususlardır Yapılmamaları halinde ise kişiye günah yazılmaz Abdestin edepleri şunlardır:

1 Abdest alırken başkasından yardım istememek

2 Abdest alırken suyun sıçramaması için dikkatli davranmak

3 Kıbleye doğru yönelmek

4 Gereksiz yere konuşmamak

5 Niyet ederken dil ile niyet etmek

6 Her uzvu iyice ovmak

7 Abdest dualarını okumak

8 Kullanılmış bir su ile abdest almamaya dikkat etmek

9 Her uzvu yıkarken niyeti korumakla birlikte Bismillâhdemek

10 Kulağını meshederken serçe parmaklarının uçlarıyla kulak deliklerini meshetmek

11 Burna ve ağıza suyu alırken sağ eli kullanmak

12 Sol el ile sümkürmek

13 Özür sahibi olmayan kimsenin namaz vaktinden önce abdest alması

14 Abdest bittikten sonra kıbleye karşı ayakta kelimei şehâdet getirmek ve dua yapmak, biraz su içmek

15 Durgun veya akarak yer değiştiren sular ile birikinti hâlindeki sulara ve Kıble'ye karşı abdest bozulmaz

Abdest Namazı

Abdest namazı abdest aldıktan sonra abdest âzaları henüz yaş iken iki rek'at nafile namaz kılmaktan ibarettir

Abdesti Bozan Durumlar

1 İdrar veya dışkı yollarından yani ön ve arkadan herhangi bir şeyin çıkması Mâide sûresi 6 âyetinde sizden birisi abdest bozmaktan geri dönmüşseve Hz Peygamber (sas)'e Hades nedir?diye sorulduğunda; Her iki yoldan çıkandırcevabını vermeleri, ön ve arka yollardan birinden çıkan idrar, dışkı, yel, vedi, mezi, meni, kurt ve diğer hususların abdesti bozduğunu ifâde eder

2 Aklın idrak gücünü gideren hususlar; uyumak, bayılmak, delirmek, sarhoş olmak vs'dir Ancak oturduğu yerde kıpırdamadan uyuyan kimsenin abdesti bozulmaz (Müslim, Vudû', 2; Ahmed b Hanbel, 1, 256)

3 Vücudun herhangi bir yerinden kan, irin veya sarı su çıkması ve etrafına yayılması Ağızdan akan kana bakılır, şâyet bu kan tükrük kadar veya tükrükten fazla ise abdesti bozulur

4 Ağız dolusu kusmak Zira Hz Peygamber (sas) Kusuntu abdesti bozar(Tirmizî, Tahâre, 64) buyurmaktadır Kusma ağız dolusu değilse abdest bozulmaz

5 Cinsî münasebette bulunmak

6 Tam olarak cinsî ilişki olmasa bile kadın ve erkeğin çıplak veya ince bir elbise ile vücutlarının veya tenâsül uzuvlarının birbirine değmesi

7 Teyemmüm yapan kimsenin su bulması

8 Namazda sesli olarak gülmek Zira Hz Peygamber (sas) şöyle buyurmaktadır: Sizden biriniz namazdayken kahkaha ile gülerse abdesti ve namazı birlikte iade etsin Kahkaha namazın dışında olursa abdesti bozmaz

Bir kimse abdest alırken bazı organlarını yıkayıp yıkamadığı konusunda endişe ederse, şayet bu ilk defa karşılaştığı bir şüphe ise o organını yeniden yıkar, yok eğer sürekli şüpheye düşüp duruyorsa bu şüphesinin önemi yoktur Abdestini tam almış sayılır Abdestinin bozulup bozulmadığını tam hatırlayamayan kişi kesin olarak abdest aldığını hatırlıyorsa abdestli demektir Çünkü kesin olarak bilinen bir husus şüphelerle yok olmaz

Ayrıca namaz haricinde abdestinden şüpheye düşenin abdest almasının takvaya daha yakın olduğu; fakat namaz içinde bulunan kimsenin ise abdestinden şüpheye düşmesi hâlinde namazını bozup abdest alması gerekmediği âlimler tarafından ifâde edilmiştir

Abdesti Bozmayan Durumlar

1 Kişinin ön veya arka yollarından başka vücudunun herhangi bir yerinden kan çıkıp, bir damla halinde kalması

2 Kabuk bağlamış bir yaranın kan çıkmadan kabuğunun düşmesi

3 Yaradan, burundan yahut kulaktan bir vücud kurdunun düşmesi

4 Tenâsül uzvuna (cinsî organına) el sürmek

5 Kadın vücudunun herhangi bir yerine dokunmak

6 Ağız dolusu olmayan kusuntu

7 Ağızdan çıkan balgam

8 Oturduğu yerde veya namazda uyumak

9 Ağlamak

Abdest Nasıl Alınır?

Farz, sünnet ve edeplerini yukarıdaki maddelerde verdiğimiz abdesti tertip ve usûlüne göre ancak şöylece alabiliriz:

Abdeste başlarken şu dua yapılmalıdır:

Bismillâhilazîm ve'l hamdülillâhi alâ dini'l İslâm

Yüce Allah'ın ismini anarak başlarım Beni İslâm dini ve akidesi üzere yarattığı için hamd ederim

Abdest almaya niyetlendikten sonra, eûzü besmele çekilerek eller bileklere kadar yıkanır Parmakta yüzük varsa, kımıldatılır Altına suyun geçmesi sağlanır

Uzuvların yıkanması sırasında bizden öncekilerden nakledilen şu duaları okumak abdestin edeplerindendir

A Mazmaza Ağıza su verme sırasında: Allâhümme einnî alâ tilâveti'l Kur'ân ve zikrike ve şükrike ve hüsni ibâdetike

Allah'ım, Kur'ânı Kerimi okumada, seni zikretme, sana şükretme ve sana güzel şekilde kulluk etmede yardımını istirham ederim

B İstinşak Buruna su verme sırasında: Allâhümme, erihnî râyihate'l Cenneti verzuknî min neîmihâ

Allah'ım, bana Cennetin kokusunu koklat Cennet nimetlerinden beni rızıklandır

C Yüzü Yıkama Sırasında

Allâhümme, beyyid vechî binûrike yevme tebyaddu vücûhun ve tesveddü vücûh

Allah'ım, bir kısım yüzlerin ağarıp nurlandığı, bir kısım yüzlerin ise karardığı gün, benim yüzümü nurlandır, ağart

D Sağ Eli Yıkama Sırasında

Allâhümme, a'tınî kitâbî biyemînî ve hâsibnî hisâben yesîrâ

Allah'ım, kitabımı amel defterimi sağ elime ver ve hesabımı kolaylaştır

E Sol Eli Dirseklere Kadar Yıkama Sırasında

Allâhümme, lâ tu'tinî kitâbî bişimâlî velâ min verâi zahfi

Allah'ım, kitabımı amel defterimi sol elimden ve arkamdan verme

Sonra sıra başı meshetmeye gelir

Kaplama mesh için, eller ıslatılır, küçük parmakla üç parmak uc uca getirilir Önden başlayarak başın üstü sıvazlanıp arka ve yan taraflarda böylece meshedilir

F Kulakları Yıkarken

Allâhümmec'alnî minellezîne yestemîune'lkavle feyettebiûne ahseneh

Allah'ım, beni hak sözü dinleyenlerden ve onun en güzeline uyanlardan eyledenilir ve kulaklar yıkanır

G Boyuna Mesh Etme Sırasında

Allâhümme a'tik unuki (veya rakabeti) mine'nnâri

Allah'ım, boynumu Cehennem ateşinden azad buyur

H Ayakları Yıkama Sırasında

Allâhümme, sebbit kademeyye ales'sırâtı yevme tezûlü Fhi'lakdâm

Allah'ım, Sırat köprüsünde ayakların kaydığı günde ayaklarımı kaydırma, sabit eyle

Abdest alıp bittikten sonra Rasûlullah (sas)'e salavât getirilmeli ve şu dua okunmalıdır:

Allâhümmec'alnî minettevvâbîne vec'alnî mine'lmütetahhirîn

Allah'ım, beni, tevbe eden ve günahlarından temizlenen kullarından eyle

Şâmil İA


Teşekkürler

 
Üst Alt