hangi abdest vaciptir, abdestin vacipleri nelerdir? Bu abdest konularında blgi verirmisiniz
Cevap: Abdestin vacipleri kac tanedir
Abdestin Vacip Olduğu Durumlar
(Abdestsiz Kimseye Haram Olan Durumlar)
Bir Mumin, namaz kılmak istediği zaman İster farz, ister nafile ya da cenaze namazı olsun abdest alması 'farzdır' Cunku Yuce ALLAH şoyle buyurmuştur; 'Ey İman edenler! Namaza kalktığınız zaman yıkayınız145 Peygamberimiz (saliailahu aleyhi ve seliem) de; 'abdestsiz kılınan namazı ALLAH kabul etmez 146 buyurmuştur
İki Durumda Abdest Almak Vacip Değildir
Bazı alimler, değerinin buyukluğunden dolayı, iki durumda abdest almayı 'vacip' kabul etmişlerdir Bu goruş tartışmalıdır Bu iki durum;
a) Kabe'yi Tavaf:
Kabe'yi tavaf edenlerin abdest almalarını zorunlu kılan acık, sahih bir delile rastlamadık Sayılarını ancak Aziz ve Celil Allah'ın bileceği bircok Musluman, Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) zamanında Kabe'yi tavaf etmiştir Bunlardan herhangi birine, Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem)'in abdest almasını emrettiğine dair hicbir rivayet bize ulaşmamıştır Oysa tavaf esnasında bircoğunun abdestinin bozulması veya bircoğunun abdestsiz tavaf yapması muhtemeldir Ozellikle de, hac zamanında 'kudum ve ifada7 tavaflarının yapıldığı gunlerde oluşan izdihamlarda bu durum cok daha muhtemeldir O halde acıklanmasına ihtiyac olmasına rağmen, tavaf yapacak olanların abdest alması gerektiğini bildiren bir delilin ve alimlerin herhangi bir icmasının bulunmayışı, tavaf esnasında abdestin 'farz' olmadığına delildir
Bazı alimler tavafta abdestin farz olduğuna İbni Abbas (radiyallahu anhj'ın şu rivayetini delil kabul etmişlerdir İbni Abbas anlatıyor; 'Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem); 'Kabeyi tavaf etmek, namaz kılmak gibidir Ancak ALLAH, tavaf esnasında konuşmayı helal kılmıştır' buyurdu Bu hadisi delil kabul eden alimler, şu yorumu yapmışlardır; 'Şayet tavaf, namaz kılmak gibiyse, namaz icin abdest almak farz olduğu gibi, tavaf icin de abdest almak farzdır' Bu yoruma, birkac şekilde reddiye verilmiştir;
Birincisi; hadis merfu olarak sahih değildir İbni Abbas'ın kendi ifadesi olup 'mevkuf rivayettir Tirmizi, Beyhaki, İbni Teymiye, İbni Hacer ve diğer alimler, rivayetin 'mevkuf olduğunu tercih ermişlerdir
İkincisi; eğer rivayetin sahih olduğunu duşunursek, 'tavafın, namaza benzemesinin her hususta olduğu sonucu' cıkarılamaz Dolayısıyla namaz icin şart olan hususlar, tavaf İcin şart olmaz
Şeyhu'lİslam İbni Teymiye 'elFeteua'da der ki; 'araştırmalarım sonucunda, Kabe'yi tavaf icin hadesten taharetinabdest almanın şart olmadığını gordum Hic şuphesiz tavaf İcin abdest almak farz değildir Ancak mustehapur Şer'i deliller, tavaf icin abdest almanın farz olmadığını ifade etmektedir Şeriatta tavaf icin abdest almanın farz olduğuna dair bir delil yoktur' İbni Hazm 'Muhalla' isimli kitabında (7179) ' abdestsiz Kabe'yi tavaf etmek caizdir' der
Hanefi mezhebinde asıl olan goruşe gore, Kabe'yi tavafta temizlik vaciptir Bu hem gusui, hem de abdesti icermektedir Bu nedenle abdestsiz tavaf yapan hacının ceza olarak kurban kesmesi gerekir
Uyarı:
Abdestsiz tavafı caiz kabul etmekle birlikte, abdestli olarak yapılan tavafın daha faziletli ve mustehap olduğunu unutmamak gerekir Bu konu ileride daha kapsamlı olarak acıklanacaktır