iltasyazilim
Yeni Üye
Akika Kurbanı Hükmü Nedir
Akika kurbanı hükmü nedir? Erkek çocuğa iki, kız çocuğa bir kesilir deniyor Doğru mudur?
Yeni doğan çocuğun başındaki tüye “akîka denir Bu çerçevede yeni doğan erkek ya da kız çocukları için Allah ’a şükür amacıyla kesilen kurbana da “akîka denmiştir Diğer bir ifadeyle akika, yeni doğan çocuğun, saçlarının kesilmesi ile benzeyen zamanda kesilen hayvandır Sağlık Durumu ve sağlık durumu içinde çocuk gibi bir meyve lütfetmesinden nedeniyle Allah ’a şükrü ifâde eder
Akika kurbanının hükmü sünnettir Kesilmesinde sevap ve feyiz vardır; kesilmemesi halinde ise günah ve vebal yoktur İmamı Muhammed: “İsteyen keser demiştir1 Öteki üç mezhepte de sünnettir Peygamber Efendimiz (asm), torunları Hz Hasan ve Hz Hüseyin için birer koçu akîka kurbanı olarak kesmiş ve ümmetine de tavsiye etmiştir
Hanefî mezhebinde Resuli Ekrem Efendimizin (asm) bu tavsiyesi bir vecibe olarak yok; doğum ve nikah gibi mutlulukların ve sevinçlerin yakın çevre ile paylaşılması ve bu arada sosyal bünye ile bütünleşmenin ve kaynaşmanın sağlanması için güzel bir beyhude ibadet olarak algılanmış ve akika kurbanı kişinin ihtiyarına bırakılmıştır Erkek çocuğa iki, kız çocuğa bir kesmek şeklinde erkek çocuğun kız çocuktan öbür tutulması ise, dini bir anlama değildir Bu kavrama bidattir
Akîka kurbanı çocuğun doğduğu günden ergenlik çağına değin kesilebilir Tavsiye edilen, doğumun yedinci günü kesilmesidir Yedinci gün akika kesmek, aynı gün çocuğa isim saptamak ve saçı kesilerek ağırlığınca altın tasadduk etmek bu işin en şanslı zamanıdır Ama bu koşul değildir; bunun ergenlik dönemine değin zamanı vardır
Kurban edilebilecek her hayvan, akîka kurbanı olarak da kesilebilir Kesilen bu kurbanın etinden kurban sahibi yiyebileceği gibi, aile fertleri, yakın dostları ve çevre komşuları da yiyebilirler
Akîka kurbanını kesmemek günah değildir Bu hususta, imkânlar ölçüsünde hareket edilmesi yerinde olur Peygamber Efendimiz (asm), “Bir çocuğu doğan kimse, ondan dolayı kurban kesmek isterse kessin buyurarak, 2 tercihi ebeveyne bırakmıştır
Dipnot:
1 F Hindiye, 12147,
2 Ebû Dâvûd, 2842,
*
Akika kurbanı hükmü nedir? Erkek çocuğa iki, kız çocuğa bir kesilir deniyor Doğru mudur?
Yeni doğan çocuğun başındaki tüye “akîka denir Bu çerçevede yeni doğan erkek ya da kız çocukları için Allah ’a şükür amacıyla kesilen kurbana da “akîka denmiştir Diğer bir ifadeyle akika, yeni doğan çocuğun, saçlarının kesilmesi ile benzeyen zamanda kesilen hayvandır Sağlık Durumu ve sağlık durumu içinde çocuk gibi bir meyve lütfetmesinden nedeniyle Allah ’a şükrü ifâde eder
Akika kurbanının hükmü sünnettir Kesilmesinde sevap ve feyiz vardır; kesilmemesi halinde ise günah ve vebal yoktur İmamı Muhammed: “İsteyen keser demiştir1 Öteki üç mezhepte de sünnettir Peygamber Efendimiz (asm), torunları Hz Hasan ve Hz Hüseyin için birer koçu akîka kurbanı olarak kesmiş ve ümmetine de tavsiye etmiştir
Hanefî mezhebinde Resuli Ekrem Efendimizin (asm) bu tavsiyesi bir vecibe olarak yok; doğum ve nikah gibi mutlulukların ve sevinçlerin yakın çevre ile paylaşılması ve bu arada sosyal bünye ile bütünleşmenin ve kaynaşmanın sağlanması için güzel bir beyhude ibadet olarak algılanmış ve akika kurbanı kişinin ihtiyarına bırakılmıştır Erkek çocuğa iki, kız çocuğa bir kesmek şeklinde erkek çocuğun kız çocuktan öbür tutulması ise, dini bir anlama değildir Bu kavrama bidattir
Akîka kurbanı çocuğun doğduğu günden ergenlik çağına değin kesilebilir Tavsiye edilen, doğumun yedinci günü kesilmesidir Yedinci gün akika kesmek, aynı gün çocuğa isim saptamak ve saçı kesilerek ağırlığınca altın tasadduk etmek bu işin en şanslı zamanıdır Ama bu koşul değildir; bunun ergenlik dönemine değin zamanı vardır
Kurban edilebilecek her hayvan, akîka kurbanı olarak da kesilebilir Kesilen bu kurbanın etinden kurban sahibi yiyebileceği gibi, aile fertleri, yakın dostları ve çevre komşuları da yiyebilirler
Akîka kurbanını kesmemek günah değildir Bu hususta, imkânlar ölçüsünde hareket edilmesi yerinde olur Peygamber Efendimiz (asm), “Bir çocuğu doğan kimse, ondan dolayı kurban kesmek isterse kessin buyurarak, 2 tercihi ebeveyne bırakmıştır
Dipnot:
1 F Hindiye, 12147,
2 Ebû Dâvûd, 2842,
*