bilgiliadam
Yeni Üye
basketbol nedir,nasıl oynanır ve saha olculeri
Basketbol, beşer kişiden oluşan iki takım arasında oynanır Her takımın amacı rakibin sepetine sayı yapmak ve diğer takımın sayı yapmasını engellemeye calışmaktır
Oyun; hakemler, masa gorevlileri ve teknik gozlemci tarafından kontrol edilir
Sepet:Bir takımın hucum ettiği sepet rakibin sepeti, savunduğu sepet, kendi sepetidir
Macın galibi: Oyun suresinin sonunda daha fazla sayı yapmış olan takım, macın galibidir
SAHA VE DONANIM
Oyun sahası: Oyun sahası duz, sert yuzeyli, sınır cizgilerinin ic tarafından olculduğunde 28 m uzunluğunda, 15 m genişliğinde ve engellerden uzak olmalıdır Ulusal federasyonlar en az 26 m uzunluk ve 14 m genişliğindeki sahaları kendi organize ettiği maclar icin onay yetkisine sahiptir
Cizgiler: Tum cizgiler aynı renkte (tercihen beyaz), 5 cm genişliğinde ve net şekilde gorulebilir olmalıdır
Sınır cizgileri:Oyun sahası dip cizgiler (oyun sahasının kısa tarafı) ve kenar cizgiler ile (oyun sahasının uzun tarafı) sınırlandırılmıştır Bu cizgiler oyun sahasına dahil değildir
Oyun sahası: takım sırasında oturanlar da dahil, her turlu engelden en az 2 m uzaklıkta olacaktır
Orta cizgi: kenar cizgilerin orta noktalarından, dip cizgiye paralel cizilecek ve kenar cizgilerde 15 cm dışarı taşacaktır
Orta daire: sahanın ortasına cizilecek ve yarıcapı, dairenin dış kenarından olculduğunde 180 m olacaktır Orta dairenin ici boyanmışsa, kısıtlamalı alanlarla aynı renkte olmalıdır Yarım daireler her iki sahada cizilecek, yarıcapları dış kenarlarından olculduğunde 180 m ve orta noktaları serbest atış cizgisilerinin orta noktası olacaktır
Serbest atış cizgileri ve kısıtlamalı alanlar
Her iki dip cizgiye paralel, birer serbest atış cizgisi cizilecektir Bu cizgilerin dış kenarları, dip cizgilerin ic kenarından 580 m uzaklıkta ve 360 m uzunluğunda olacaktır Orta noktaları iki dip cizginin orta noktalarını birleştiren hayali cizgi uzerinde olacaktır
Kısıtlamalı alanlar: dip cizgiler, serbest atış cizgileri ve dış kenarları dip cizgilerin orta noktalarından 3 m uzaklıkta başlayan ve serbest atış cizgilerinin dış kenarlarında biten cizgiler arasında kalan alanlardır
Uc sayı bolgesi
Bir takımın uc sayı bolgesi, rakibin sepetine yakın olan ve sınırları aşağıda belirtilen bolge dışında, oyun sahasının tamamıdır Dip cizgiden başlayan rakibin sepetinin tam orta noktasının iz duşumununden 625 metre uzaklıkta 2 dik, paralel cizgidir İz duşum noktasının dip cizginin orta noktasının ic kenarına
uzaklığı 1575 m dir Paralel cizglierle kesişen, merkezi yukarıda tanımlanan iz duşum noktası olan ve yarı
capı dıştan 625 m olan yarım daire
Takım sıra bolgeleri
Takım sıra bolgeleri, oyun sahasının dışında, hakem masası ve takım sıralarıyla aynı tarafta işaretlenecektir Her bolge, dip cizgilerden uzanan en az 2 m uzunluğunda bir cizgi ile, orta cizgiden 5 m
uzaklıkta ve kenar cizgiye dik acılı, en az 2 m uzunluğunda bir cizgi ile sınırlandırılacaktır Takım sıra bolgelerinde antrenorler, yardımcı antrenorler, yedek oyuncular ve takım ilgilileri icin 14 er oturma yeri bulunmalıdır Takım sıra bolgelerine 2 m den daha az mesafede başka kimse bulunmayacaktır
Basketbol oyunu icin gereken ortam:
Pota ve pota aksamları:
Arkalıklar
Cember ve fileden oluşan baskıya dayanıklı sepetler
Yastıklar da dahil arkalık desttekleri
ToplarOyun saati
Skorbord
24 saniye aygıtı
Mola suresinin tutulması icin kronometre ya da uygun (gorulebilir) bir cihaz
İki (2) ayrı, diğerlerinden tamamen farklı ve yuksek sesli korna (Biri sure gorevlisi ve sayı gorevlisi, diğeri ise 24 saniye gorevlisi icindir)
Sayı cetveli
Oyuncu faul gostergeleri
Takım faul gostergeleri
Topa sahip olma sırasını gosteren ok
Oyun alanı
Saha
Eşit ve yeterli duzeyde aydınlatma
Takımlar
Tanım:Bir takım uyesi, yonetmeliklerdeki duzenlemelere gore (yaş sınırlaması ile ilgili kısıtlamala dahil) bir takımda oynama izinini almışsa, oynamaya uygundur Bir oyuncu, oyunun başlamasından once sayı cetvelinde yer almışsa, diskalifiye edilmediği ve 5 faul almadığı surece, oynama hakkı olan oyuncudur
Oyun sırasında şunlar takım uyesidir:
Sahada oynayan veya oynama hakkı bulunan oyuncu
Sahada oynamayan ancak oynama hakkı bulunan yedek
5 faulunu dolduran ve oynama hakkı bulunmayan oyun dışı kalmış oyuncu
Oyun arasında butun oyuncular, oynama hakkı olan oyuncular olarak kabul edilir
Kural
Takımlar şu şekilde oluşur:
Kaptan dahil, oynama hakkı bulunan en fazla 12 oyuncu Bir antrenor ve eğer varsa bir yardımcı antrenor Takım sırasında oturan ve ozel sorumlulukları olan en fazla 5 kişi (menejer, doktor, fizyoterapist, istatistikci, cevirmen gibi) Oyun sırasında her takımdan 5 oyuncu oyun sahasında bulunur, bunlar yedek oyuncularla değiştirilebilir Aşağıdaki durumlarda bir yedek, oyuncu ve bir oyuncu yedek konumuna gecer:
Hakem, oyuna girmek isteyen yedeği sahaya cağırdığında Mola veya oyun arasında, oyuna girmek isteyen oyuncu talebini sayı gorevlisine ilettiğinde
Formalar
Oyuncuların formaları şu şekilde olmalıdır:
Onu ve arkası aynı renkte Tum oyuncular formalarını şortlarının icine sokacaklardır Tek parca formalara izin verilir Yazılı tıbbi rapor olmadıkca, şekli nasıl olursa olsun, formanın icine tişort giyilemez Rapor alınmışsa, tişort formanın ustuyle aynı renkte olmalıdır Şortların onu ve arkası aynı aynı renkte olmalıdır, ancak tişortle aynı renkte olması zorunluluk değildir Şortla aynı renkte olmak koşuluyla, şorttan daha uzun ic giyimler (tayt) kullanılabilir Her oyuncu onunde ve arkasında numaralarla belirgin şekilde zıtlık oluşturan forma giyeceklerdir
Numaralar acıkca secilebilecek ve:
Sırttakiler en az (20) cm yuksekliğinde
Ondekiler en az (10) cm yuksekliğinde
Numaralar en az (2) cm genişliğinde
Takımlar 4 ten başlayıp, 15 te biten numaralar kullanacaktır Ulusal federasyonlar istedikleri taktirde en fazla 2 haneli rakamlara kadar (199) izin verme hakkına sahiptir Aynı takımın oyuncuları, aynı numaraları kullanamaz Formalarda kullanılacak reklamlar ve logolar numaralardan en az 5 cm uzaklıkta olacaktır
Takımların en az 2 set formaları olmalı ve: Programda ismi ilk yazılmış olan takım (evsahibi) acık renk (tercihan beyaz) forma giyer Programda ismi ikinci sırada yazılmış takım (konuk) koyu renk forma giyer
Bununla birlikte iki takım anlaşırsa, bunun tersini uygulayabilirler
Diğer donanım
Oyuncuların kullanacağı donanımlar, oyuna uygun olmalıdır Oyuncunun boyunu uzatmaya donuk veya kendisine haksız avantaj sağlayacağı malzemeler kullanmasına izin verilmez Oyuncular diğerlerine zarar verebilecek şeyler giyemezler, bulunduramazlar
Aşağıdakilere izin verilmez:
Parmak, el, bilek ya da on kol koruyucuları, yumuşak kaplamalı olsa dahi deri, plastik, metal ya da diğer sert maddelerden yapılmış destek ya da ateller
Kesmeye veya deriyi yuzmeye neden olabilecek nesneler (tırnaklar kesili olmalı)
Şapka, bere, sac aksesuarları ve takılar
Aşağıdakilere izin verilir:
Diğer oyunculara zarar vermeyecek şekilde kaplanmış omuz, ust kol, uyluk ya da alt bacak koruyucu destekleri
Uygun şekilde imal edilmişse, dizlik
Sert malzemeden yapılmış olsa bile sakat burun icin koruyucu
Diğer oyuncular icin tehlike yaratmayacak gozluk
En fazla 5 cm genişliğinde tek renkli, aşındırıcı olmayan kumaş, yumuşak plastik veya kaucıktan yapılmış sac bandı
Kurallarda belirtilmemiş maddelerin kullanımı, FIBA Teknik Komisyonu nun onayına bağlıdır
Oyuncular: Sakatlık
Oyuncunun sakatlığı halinde, hakemler oyunu durdurabilirler Sakatlık meydana geldiğinde top canlıysa, hakemler oyun tamamlanana kadar, yani topu kontrolunde bulunduran takım sayı icin şut atana, topun kontrolunu kaybedene, oyunu yavaşlatana veya top olene kadar duduk calmayacaklardır Bununla birlikte, acil mudahale gerektiren durumlarda hakemler oyuncuyu korumak icin oyunu derhal durdurabilirler
Sakatlanan oyuncu derhal devam edemiyorsa (yaklaşık 15 saniye) veya tedavi gorurse bu oyuncu değiştirilir veya takımın yedek oyuncusu yoksa, oyuna 5 ten az oyuncu ile devam eder (Boyle bir durumda sakatlanan oyuncu iyileşirse 5 oyuncu olarak sahaya donebilir)
Antrenor, antrenor yardımcıları, yedekler ve takım ilgilileri sakatlık durumunda sakatlanan oyuncuya yardım etmek amacıyla, hakemden izin alarak sahaya girebilirler Doktora gore, sakatlanan oyuncuya acil mudahale gerekiyorsa, doktor hakemden izin almadan sahaya girebilir Oyun sırasında kanaması veya acık yarası olan oyuncu değiştirilmelidir Bu oyuncu ancak kanaması durdurulduktan ve yarası tumuyle guvenli şekilde kapatıldıktan sonra oyun sahasına donebilir Sakatalanan veya kanaması, acık yarası olan oyuncu mola sırasında iyleşmişse mola hangi takım tarafından alınırsa alınsın, sayı gorevlisinin oyuncu değişikliği işaretini verene kadar oyun sahasına donebilir Antrenor tarafından ilk 5 te ismi olan oyuncu oyun başlamadan sakatlanırsa, değiştirilebilir Bu taktirde, diğer takım da, eğer arzu ediyorsa, rakip takımdan sakatlandığı icin değiştirilen oyuncu sayısında, değişiklik yapabilir
Kaptan Gorevleri ve yetkileri
Kaptan, oyun sahasında takımını temsil eden oyuncudur Oyun sırasında sadece top olu ve oyun saati durmuşken, saygılı tavırla olmak koşuluyla bilgi almak icin hakemlerle iletişim kurabilir Eğer bir takım macın sonucuna itiraz ediyorsa, kaptan oyun sonunda derhal sayı cetvelindeki itiraz durumunda kaptanın imzası bolumunu imzalayarak başhakemi durumdan haberdar edecektir
Antrenorler Gorevleri ve yetkileri
Oyunun programda gozuken başlama saatinden en az 20 dakika once, her antrenor veya temsilcisi sayı gorevlisine oynayacak oyuncuları, numaralarını, antrenor ve yardımcısının isimlerini iceren bir liste verecektir Sayı cetvelinde ismi bulunan oyuncular veya diğerleri, oyun başladıktan sonra da gelseler, oynayabilirler (oyuncular) ya da gorevlerini yapabilirler (antrenorler ve takım ilgilileri) Oyunun başlamasına en az 10 dakika kala, her iki antrenor, sayı cetvelini imzalamak suretiyle, oyuncuların isim ve numaralarının, antrenorlerin ve takım uyelerinin isimlerinin doğruluğunu onaylayacaktır Aynı zamanda oyuna başlayacak ilk 5 oyuncuyu da işaretleyecektir Bu işlemi ilk olarak A takımı antrenoru yapacaktır
Sadece antrenor, yardımcı antrenor, yedek oyuncular ve takım uyeleri takım sıra bolgelerinde bulunabilirler Antrenor ve yardımcı antrenor oyun sırasında istatistiki bilgi almak icin sadece top olu ve
oyun saati durmuşken hakem masasına gidebilirler Oyun sırasında sadece antrenor ayakta durabilir Takım sıra bolgesinde bulunmak koşuluyla oyun sırasında oyuncularına direktif verebilir
Yardımcı antrenor varsa, ismi oyun başlamadan once sayı cetveline yazılmalıdır (imza atması
şart değil) Antrenor herhangi bir nedenle devam edemeyecekse, yardımcı antrenor bu
durumda sayı cetvelini imzalayarak o nun butun gorevlerini ve yetkilerini ustlenir
Kaptan oyun sahasından cıkarken, antrenor oyun sahasında o nun yerine kaptanlık gorevini ustlenen oyuncunun numarasını hakemlere bildirecektirAntrenor yoksa veya devam edemiyorsa ve sayı cetveline ismi yazılmış yardımcı antrenor bulunmuyorsa (veya o da devam edemiyorsa) kaptan antrenorun gorev ve yetkilerini ustlenir Kaptan oyun sahasını terk etmiş olsa dahi, kaptanlık gorevini surdurebilir ancak diskalifiye veya sakatlık nedeniyle salonda bulunamayacaksa, yardımcısı kaptanın yerine antrenorluk
gorevini surdurur Serbest atışları kullanacak oyuncu kurallarla belirlenmemişse, kendi takımından serbest
atışları yapacak oyuncuyu antrenor secer
Oyun suresi, beraberlik ve uzatma periyodları
Oyun, her biri on (10) dakikalık, dort (4) periyoddan oluşur Birinci ile ikinci, ucuncu ile dorduncu ve her uzatma periyodundan once iki (2) dakikalık ara verilir İkinci periyoddan sonra onbeş (15) dakikalık ara verilir Oyunun programda ilan edilen başlama saatinden once yirmi (20) dakikalık sure, oyun arasıdır
Oyun arası şu durumlarda başlar:
Oyunun programda ilan edilmiş başlama saatinden yirmi (20) dakika once Oyun saati bir periyodun bittiğini belirten sesli işaret verdiğinde
Oyun arası şu durumlarda sona erer:
Birinci periyodun başında, top hava atışından sonra hava atışına katılanlardan biri tarafından legal olarak temas edildiğinde Diğer butun periyodlarda top dışardan oyuna sokulduktan sonra oyun sahasındaki ilk
oyuncuya temas ettiğinde Dorduncu periyodun sonunda skorda eşitlik varsa, oyun eşitlik bozulana kadar beşer (5 er) dakikalık uzatma periyodları ile devam eder
Herhangi bir periyodun sona erdiğini belirten sesli işaretten hemen once veya sesli işaretle birlikte serbest atışı gerektiren faul kararı verilmişse, fauller kullandırılır Yukarıdaki maddede belirtilen serbest atış(lar)ın sonucunda uzatma periyodu oynanması gerekiyorsa; oyun suresinin bitiminden sonra verilen fauller oyun arasında olmuş kabul edilecek ve uzatma periyodunun başlamasından once uygulanacaktır
Bir periyodun veya oyunun sona ermesi
Birinci periyod top hava atışına katılanlardan biri tarafından legal olarak temas edildiğinde başlar Diğer butun periyodlar top dışardan oyuna sokulduktan sonra oyun sahasındaki ilk oyuncuya
temas ettiğinde başlar Takımlardan biri oyun sahasında beş (5) oyuncu ile oynamaya hazır değilse, oyun
başlamaz Programda ismi ilk yazılan takım (evsahibi) oyun sahasına hakem masası tarafından bakılırken,
hakem masasının sol tarafındaki kendi takım sırasını ve sepeti alır Bununla birlikte, iki takım anlaşırsa takım sırasını veya sepeti veya her ikisini birden değiştirebilir Birinci ve ucuncu periyodlardan once takımlar rakip takımın sepetinin bulunduğu yarı oyun sahasında ısınma hakkına sahiptir İkinci yarı başlarken, takımlar sepetleri değiştirir Butun uzatma periyodlarında takımlar dorduncu periyoddaki aynı sepetlere hucum etmeye ve savunmaya devam ederler Bir periyod, uzatma periyodu veya oyun oyun saati surenin bittiğini belirten sesli işaret verdiğinde sona erer
Topun statusu: Top canlı veya olu olabilir Top şu durumlarda canlanır: Hava atışında top hava atışına katılanlar tarafından legal olarak dokunulduğunda Serbest atışta hakem topu, serbest atışı kullanacak oyuncuya verdiğinde Top dışardan oyuna sokulurken,oyuna sokacak oyuncu topu topu oyuna sokma
noktasında eline aldığında
Top şu durumlarda olur:
Sahadan veya serbest atıştan sayı yapıldığında
Top canlı iken hakemlerden biri duduk caldığında
Serbest atışta topun cemberden gecmeyeceği belli ise ve atıştan sonra:
Başka serbest atış(lar) varsa
Başka bir ceza (serbest atış) veveya topu oyuna sokma hakkı uygulanacaksa
Oyun saatinin bir periyodun sona erdiğini belirten sesli işareti gelirse
Top bir takımın kontrolunde iken 24 saniye aygıtı sesli işaret verirse
Sayı icin atılan topta top havada iken, herhangi bir takımın oyuncusu aşağıdaki durumlardan sonra topa dokunursa:
Hakemlerden biri duduk caldığında
Bir periyodun sona erdiğini belirten oyun saatinin sesli işareti geldiğinde
24 saniye aygıtı sesli işaret verdiğinde
Aşağıdaki durumlarda top olmez ve sayı sayılır:
Sayı icin atılan topta, top havada ise ve:
Hakemlerden biri duduk calmışsa
Oyun saatinin bir periyodun sona erdiğini belirten sesli işareti gelirse
24 saniye aygıtı sesli işaret verirse
Serbest atış sırasında, top havadayken hakem serbest atışı kullanan oyuncunun yaptığı haric, ihlal icin duduk calarsa
Topu kontrolunde bulunduran rakip takımın bir oyuncusu atış halinde iken bir oyuncu ona faul
yapar ve atış halindeki oyuncu faulden once başlamış olduğu hareketin devamında
şutunu tamamlarsa
Hakem duduğunu cadıktan sonra tamamen yeni bir atış hali oluşmuşsa sayı sayılmaz
Eğer atış halindeki oyuncunun hareketinin devamında, bir periyodun bitimini belirten sesli işaret veya 24 saniye aygıtı sesli işareti gelirse sayı sayılmaz
Hakemin ve oyuncunun yeri
Bir oyuncunun yeri, sahada temas ettiği noktaya gore belirlenir Oyuncu sıcradığında, en son temas ettiği yerde olduğu kabul edilir Sınır cizgileri, orta cizgi, uc sayı cizgisi, serbest atış cizgisi ve kısıtlamalı alanaı belirleyen cizgiler buna dahildir Top bir hakeme temas ettiğinde, hakemin bulunduğu zemine temas etmiş kabul edilir
Hava atışı ve topa sahip olma sırası
Tanım: Hava atışı, birinci periyodun başında oyunun başlaması icin başhakemin orta dairede herhangi iki rakip oyuncu arasında topu havaya atmasıdır Tutulmuş top, rakip takımlardan bir veya daha fazla oyuncunın bir ya da iki e, sertliğe başvurmaksızın topun kontrolune olanak vermeyecek şekilde topun uzerinde olduğunda oluşur
Uygulama
Hava atışına katılacak oyuncular, ayakları orta dairenin kendi takım sepetlerine yakın olan yarısının icine olmak uzere, bir ayağı orta cizgiye yakın olarak bulunacaklardır Dairenin cevresinde yan yana dizilen aynı takım oyuncuları, rakip oyuncu aralarına girmek istediğinde, buna izin vermek zorundadır Daha sonra başhakem topu iki rakip oyuncu arasında, yukarı doğru (dik olarak) sıcradıklarında yetişemeyecekleri bir yuksekliğe atacaktır Top, erişebileceği en ust noktaya ulaştıktan sonra, sıcrayan oyuncuların biri veya her ikisi tarafından eliyle (elleriyle) celinmelidir Top legal olarak celinene kadar, hava atışına katılanlar sıcrama yerlerini terk edemezler Hava atışına katılan oyuncular, top diğer oyunculara veya zemine temas edene kadar topu tutamazlar veya iki kezden fazla dokunamazlar Hava atışına katılan oyuncular topa dokunamamışlarsa, hava atışı tekrar edilir Top sıcrayan oyuncular tarafından dokunulana kadar, dairenin etrafında dizilmiş olan oyuncuların vucutlarının herhangi bir kısmı orta daireyi gecemez
Hava atışı durumları
Şu durumlarda hava atışı durumu doğar:
Tutulmuş top kararı verildiğinde
Top sınır cizgileri dışına cıktığında hakemler en son dokunan oyuncu konusunda kararsızlarsa veya farklı goruştelerse
Tek veya son serbest atışta sayı olmamış ve her iki takımdan oyuncular ihlal yaparlarsa
Top sepetle arkalık arasına sıkıştığında (serbest atışlar arası haric)
Top hicbir takımın kontrolunde değilken ve hicbir takımın topu oyuna sokma hakkı yokken top olurse
Her iki takıma verilen eşit cezaların birbirini goturmesi sonucu uygulanacak faul cezası kalmamış ve verilen ilk faul veya ihlal kararından once top hicbir takımın kontrolunde değilse Birinci periyod haric, diğer butun periyodların başlaması icin
Topa sahip olma sırası
Topa sahip olma sırası, hava atışını gerektiren durumlarda topun sınır cizgileri dışından oyuna sokularak topun canlanmasıdır Hava atışı durumu doğduğunda, takımlar sırayla hava atışını gerektiren pozisyonun olduğu yere en yakın sınır cizgisi dışından topu oyuna sokar Birinci periyodu başlatan, oyun sahasında yapılan hava atışından sonra topun kontrolunu kazanmamış olan takım, topa ilk sahip olma sırasını alır
Daha sonraki periyodlarda topa sahip olma sırası olan takım, topu hakem masasının karşı tarafındaki kenar cizgisinin orta noktasından oyuna sokar
Topa sahip olma sırası:
Top, oyuna sokacak oyuncuya hakem tarafından verildiğinde başlar Şu durumlarda ise sona erer:
Top oyun sahasındaki ilk oyuncuya temas ettiğinde
Topu oyuna sokan takım bir ihlal yaptığında
Canlı bir top sepetle arkalık arasına sıkıştığında
Bir sonraki topu oyuna sokma hakkı olan takım, okun rakip takımın sepetine yonlendirilmesi ile
belirlenir Topu oyuna sokma işlemi tamamlanmasıyla, derhal okun yonu değiştirilir Topa sahip olma sırasına gore topu oyuna sokması gereken takım bir ihlal yaptığında o takım, sırasını kaybeder Boyle bir durumda ok yonu derhal değiştirilir ve bir sonraki hava atışını gerektiren durumda, ihlali yapanın rakibinin topu oyuna sokacağı belirlenir Daha sonra ihlali yapan takımın rakibi, topu oyuna sokma işlemini yerine getirir (Topu oyuna sokma sırasına gore değil)
Takımlardan biri,
Birinci periyod haric, diğer periyodların başlamasından once, veya Topu oyuna sokma sırasına gore top oyuna sokulurken, faul yaparsa, topa sahip olma sırası (ok yonu) değişmez Bir periyodun başlangıcında top oyuna sokacak oyuncuya verildikten sonra ancak top oyun sahasındaki herhangi bir oyuncuya temas etmeden once bir faul kararı verilirse, faul oyun suresinde yapılmış kabul edilir ve cezası ona gore uygulanır
Topla oynama
Tanım: Oyun sırasında, top sadece elle (ellerle) oynanabilir ve kurallar cercevesinde herhangi bir
yone pas verilebilir, (şut)atılabilir, tiplenebilir, yuvarlanabilir ve dripling yapılabilir
Kural :Topla koşmak, bilerek bacağın herhangi bir yeri ile vurmak veya bloke etmek, yumrukla vurmak
ihlaldir Topun istem dışı ayağa carpması ihlal değildir Sepete alttan el sokarak pas veya ribaund sırasında topa temas etmek ihlaldir
Topun kontrolu:Bir takımın top kontrolu, o takımdan bir oyuncu canlı bir topu tuttuğu veya dripling yaptığı zaman başlar
Basketbol, beşer kişiden oluşan iki takım arasında oynanır Her takımın amacı rakibin sepetine sayı yapmak ve diğer takımın sayı yapmasını engellemeye calışmaktır
Oyun; hakemler, masa gorevlileri ve teknik gozlemci tarafından kontrol edilir
Sepet:Bir takımın hucum ettiği sepet rakibin sepeti, savunduğu sepet, kendi sepetidir
Macın galibi: Oyun suresinin sonunda daha fazla sayı yapmış olan takım, macın galibidir
SAHA VE DONANIM
Oyun sahası: Oyun sahası duz, sert yuzeyli, sınır cizgilerinin ic tarafından olculduğunde 28 m uzunluğunda, 15 m genişliğinde ve engellerden uzak olmalıdır Ulusal federasyonlar en az 26 m uzunluk ve 14 m genişliğindeki sahaları kendi organize ettiği maclar icin onay yetkisine sahiptir
Cizgiler: Tum cizgiler aynı renkte (tercihen beyaz), 5 cm genişliğinde ve net şekilde gorulebilir olmalıdır
Sınır cizgileri:Oyun sahası dip cizgiler (oyun sahasının kısa tarafı) ve kenar cizgiler ile (oyun sahasının uzun tarafı) sınırlandırılmıştır Bu cizgiler oyun sahasına dahil değildir
Oyun sahası: takım sırasında oturanlar da dahil, her turlu engelden en az 2 m uzaklıkta olacaktır
Orta cizgi: kenar cizgilerin orta noktalarından, dip cizgiye paralel cizilecek ve kenar cizgilerde 15 cm dışarı taşacaktır
Orta daire: sahanın ortasına cizilecek ve yarıcapı, dairenin dış kenarından olculduğunde 180 m olacaktır Orta dairenin ici boyanmışsa, kısıtlamalı alanlarla aynı renkte olmalıdır Yarım daireler her iki sahada cizilecek, yarıcapları dış kenarlarından olculduğunde 180 m ve orta noktaları serbest atış cizgisilerinin orta noktası olacaktır
Serbest atış cizgileri ve kısıtlamalı alanlar
Her iki dip cizgiye paralel, birer serbest atış cizgisi cizilecektir Bu cizgilerin dış kenarları, dip cizgilerin ic kenarından 580 m uzaklıkta ve 360 m uzunluğunda olacaktır Orta noktaları iki dip cizginin orta noktalarını birleştiren hayali cizgi uzerinde olacaktır
Kısıtlamalı alanlar: dip cizgiler, serbest atış cizgileri ve dış kenarları dip cizgilerin orta noktalarından 3 m uzaklıkta başlayan ve serbest atış cizgilerinin dış kenarlarında biten cizgiler arasında kalan alanlardır
Uc sayı bolgesi
Bir takımın uc sayı bolgesi, rakibin sepetine yakın olan ve sınırları aşağıda belirtilen bolge dışında, oyun sahasının tamamıdır Dip cizgiden başlayan rakibin sepetinin tam orta noktasının iz duşumununden 625 metre uzaklıkta 2 dik, paralel cizgidir İz duşum noktasının dip cizginin orta noktasının ic kenarına
uzaklığı 1575 m dir Paralel cizglierle kesişen, merkezi yukarıda tanımlanan iz duşum noktası olan ve yarı
capı dıştan 625 m olan yarım daire
Takım sıra bolgeleri
Takım sıra bolgeleri, oyun sahasının dışında, hakem masası ve takım sıralarıyla aynı tarafta işaretlenecektir Her bolge, dip cizgilerden uzanan en az 2 m uzunluğunda bir cizgi ile, orta cizgiden 5 m
uzaklıkta ve kenar cizgiye dik acılı, en az 2 m uzunluğunda bir cizgi ile sınırlandırılacaktır Takım sıra bolgelerinde antrenorler, yardımcı antrenorler, yedek oyuncular ve takım ilgilileri icin 14 er oturma yeri bulunmalıdır Takım sıra bolgelerine 2 m den daha az mesafede başka kimse bulunmayacaktır
Basketbol oyunu icin gereken ortam:
Pota ve pota aksamları:
Arkalıklar
Cember ve fileden oluşan baskıya dayanıklı sepetler
Yastıklar da dahil arkalık desttekleri
ToplarOyun saati
Skorbord
24 saniye aygıtı
Mola suresinin tutulması icin kronometre ya da uygun (gorulebilir) bir cihaz
İki (2) ayrı, diğerlerinden tamamen farklı ve yuksek sesli korna (Biri sure gorevlisi ve sayı gorevlisi, diğeri ise 24 saniye gorevlisi icindir)
Sayı cetveli
Oyuncu faul gostergeleri
Takım faul gostergeleri
Topa sahip olma sırasını gosteren ok
Oyun alanı
Saha
Eşit ve yeterli duzeyde aydınlatma
Takımlar
Tanım:Bir takım uyesi, yonetmeliklerdeki duzenlemelere gore (yaş sınırlaması ile ilgili kısıtlamala dahil) bir takımda oynama izinini almışsa, oynamaya uygundur Bir oyuncu, oyunun başlamasından once sayı cetvelinde yer almışsa, diskalifiye edilmediği ve 5 faul almadığı surece, oynama hakkı olan oyuncudur
Oyun sırasında şunlar takım uyesidir:
Sahada oynayan veya oynama hakkı bulunan oyuncu
Sahada oynamayan ancak oynama hakkı bulunan yedek
5 faulunu dolduran ve oynama hakkı bulunmayan oyun dışı kalmış oyuncu
Oyun arasında butun oyuncular, oynama hakkı olan oyuncular olarak kabul edilir
Kural
Takımlar şu şekilde oluşur:
Kaptan dahil, oynama hakkı bulunan en fazla 12 oyuncu Bir antrenor ve eğer varsa bir yardımcı antrenor Takım sırasında oturan ve ozel sorumlulukları olan en fazla 5 kişi (menejer, doktor, fizyoterapist, istatistikci, cevirmen gibi) Oyun sırasında her takımdan 5 oyuncu oyun sahasında bulunur, bunlar yedek oyuncularla değiştirilebilir Aşağıdaki durumlarda bir yedek, oyuncu ve bir oyuncu yedek konumuna gecer:
Hakem, oyuna girmek isteyen yedeği sahaya cağırdığında Mola veya oyun arasında, oyuna girmek isteyen oyuncu talebini sayı gorevlisine ilettiğinde
Formalar
Oyuncuların formaları şu şekilde olmalıdır:
Onu ve arkası aynı renkte Tum oyuncular formalarını şortlarının icine sokacaklardır Tek parca formalara izin verilir Yazılı tıbbi rapor olmadıkca, şekli nasıl olursa olsun, formanın icine tişort giyilemez Rapor alınmışsa, tişort formanın ustuyle aynı renkte olmalıdır Şortların onu ve arkası aynı aynı renkte olmalıdır, ancak tişortle aynı renkte olması zorunluluk değildir Şortla aynı renkte olmak koşuluyla, şorttan daha uzun ic giyimler (tayt) kullanılabilir Her oyuncu onunde ve arkasında numaralarla belirgin şekilde zıtlık oluşturan forma giyeceklerdir
Numaralar acıkca secilebilecek ve:
Sırttakiler en az (20) cm yuksekliğinde
Ondekiler en az (10) cm yuksekliğinde
Numaralar en az (2) cm genişliğinde
Takımlar 4 ten başlayıp, 15 te biten numaralar kullanacaktır Ulusal federasyonlar istedikleri taktirde en fazla 2 haneli rakamlara kadar (199) izin verme hakkına sahiptir Aynı takımın oyuncuları, aynı numaraları kullanamaz Formalarda kullanılacak reklamlar ve logolar numaralardan en az 5 cm uzaklıkta olacaktır
Takımların en az 2 set formaları olmalı ve: Programda ismi ilk yazılmış olan takım (evsahibi) acık renk (tercihan beyaz) forma giyer Programda ismi ikinci sırada yazılmış takım (konuk) koyu renk forma giyer
Bununla birlikte iki takım anlaşırsa, bunun tersini uygulayabilirler
Diğer donanım
Oyuncuların kullanacağı donanımlar, oyuna uygun olmalıdır Oyuncunun boyunu uzatmaya donuk veya kendisine haksız avantaj sağlayacağı malzemeler kullanmasına izin verilmez Oyuncular diğerlerine zarar verebilecek şeyler giyemezler, bulunduramazlar
Aşağıdakilere izin verilmez:
Parmak, el, bilek ya da on kol koruyucuları, yumuşak kaplamalı olsa dahi deri, plastik, metal ya da diğer sert maddelerden yapılmış destek ya da ateller
Kesmeye veya deriyi yuzmeye neden olabilecek nesneler (tırnaklar kesili olmalı)
Şapka, bere, sac aksesuarları ve takılar
Aşağıdakilere izin verilir:
Diğer oyunculara zarar vermeyecek şekilde kaplanmış omuz, ust kol, uyluk ya da alt bacak koruyucu destekleri
Uygun şekilde imal edilmişse, dizlik
Sert malzemeden yapılmış olsa bile sakat burun icin koruyucu
Diğer oyuncular icin tehlike yaratmayacak gozluk
En fazla 5 cm genişliğinde tek renkli, aşındırıcı olmayan kumaş, yumuşak plastik veya kaucıktan yapılmış sac bandı
Kurallarda belirtilmemiş maddelerin kullanımı, FIBA Teknik Komisyonu nun onayına bağlıdır
Oyuncular: Sakatlık
Oyuncunun sakatlığı halinde, hakemler oyunu durdurabilirler Sakatlık meydana geldiğinde top canlıysa, hakemler oyun tamamlanana kadar, yani topu kontrolunde bulunduran takım sayı icin şut atana, topun kontrolunu kaybedene, oyunu yavaşlatana veya top olene kadar duduk calmayacaklardır Bununla birlikte, acil mudahale gerektiren durumlarda hakemler oyuncuyu korumak icin oyunu derhal durdurabilirler
Sakatlanan oyuncu derhal devam edemiyorsa (yaklaşık 15 saniye) veya tedavi gorurse bu oyuncu değiştirilir veya takımın yedek oyuncusu yoksa, oyuna 5 ten az oyuncu ile devam eder (Boyle bir durumda sakatlanan oyuncu iyileşirse 5 oyuncu olarak sahaya donebilir)
Antrenor, antrenor yardımcıları, yedekler ve takım ilgilileri sakatlık durumunda sakatlanan oyuncuya yardım etmek amacıyla, hakemden izin alarak sahaya girebilirler Doktora gore, sakatlanan oyuncuya acil mudahale gerekiyorsa, doktor hakemden izin almadan sahaya girebilir Oyun sırasında kanaması veya acık yarası olan oyuncu değiştirilmelidir Bu oyuncu ancak kanaması durdurulduktan ve yarası tumuyle guvenli şekilde kapatıldıktan sonra oyun sahasına donebilir Sakatalanan veya kanaması, acık yarası olan oyuncu mola sırasında iyleşmişse mola hangi takım tarafından alınırsa alınsın, sayı gorevlisinin oyuncu değişikliği işaretini verene kadar oyun sahasına donebilir Antrenor tarafından ilk 5 te ismi olan oyuncu oyun başlamadan sakatlanırsa, değiştirilebilir Bu taktirde, diğer takım da, eğer arzu ediyorsa, rakip takımdan sakatlandığı icin değiştirilen oyuncu sayısında, değişiklik yapabilir
Kaptan Gorevleri ve yetkileri
Kaptan, oyun sahasında takımını temsil eden oyuncudur Oyun sırasında sadece top olu ve oyun saati durmuşken, saygılı tavırla olmak koşuluyla bilgi almak icin hakemlerle iletişim kurabilir Eğer bir takım macın sonucuna itiraz ediyorsa, kaptan oyun sonunda derhal sayı cetvelindeki itiraz durumunda kaptanın imzası bolumunu imzalayarak başhakemi durumdan haberdar edecektir
Antrenorler Gorevleri ve yetkileri
Oyunun programda gozuken başlama saatinden en az 20 dakika once, her antrenor veya temsilcisi sayı gorevlisine oynayacak oyuncuları, numaralarını, antrenor ve yardımcısının isimlerini iceren bir liste verecektir Sayı cetvelinde ismi bulunan oyuncular veya diğerleri, oyun başladıktan sonra da gelseler, oynayabilirler (oyuncular) ya da gorevlerini yapabilirler (antrenorler ve takım ilgilileri) Oyunun başlamasına en az 10 dakika kala, her iki antrenor, sayı cetvelini imzalamak suretiyle, oyuncuların isim ve numaralarının, antrenorlerin ve takım uyelerinin isimlerinin doğruluğunu onaylayacaktır Aynı zamanda oyuna başlayacak ilk 5 oyuncuyu da işaretleyecektir Bu işlemi ilk olarak A takımı antrenoru yapacaktır
Sadece antrenor, yardımcı antrenor, yedek oyuncular ve takım uyeleri takım sıra bolgelerinde bulunabilirler Antrenor ve yardımcı antrenor oyun sırasında istatistiki bilgi almak icin sadece top olu ve
oyun saati durmuşken hakem masasına gidebilirler Oyun sırasında sadece antrenor ayakta durabilir Takım sıra bolgesinde bulunmak koşuluyla oyun sırasında oyuncularına direktif verebilir
Yardımcı antrenor varsa, ismi oyun başlamadan once sayı cetveline yazılmalıdır (imza atması
şart değil) Antrenor herhangi bir nedenle devam edemeyecekse, yardımcı antrenor bu
durumda sayı cetvelini imzalayarak o nun butun gorevlerini ve yetkilerini ustlenir
Kaptan oyun sahasından cıkarken, antrenor oyun sahasında o nun yerine kaptanlık gorevini ustlenen oyuncunun numarasını hakemlere bildirecektirAntrenor yoksa veya devam edemiyorsa ve sayı cetveline ismi yazılmış yardımcı antrenor bulunmuyorsa (veya o da devam edemiyorsa) kaptan antrenorun gorev ve yetkilerini ustlenir Kaptan oyun sahasını terk etmiş olsa dahi, kaptanlık gorevini surdurebilir ancak diskalifiye veya sakatlık nedeniyle salonda bulunamayacaksa, yardımcısı kaptanın yerine antrenorluk
gorevini surdurur Serbest atışları kullanacak oyuncu kurallarla belirlenmemişse, kendi takımından serbest
atışları yapacak oyuncuyu antrenor secer
Oyun suresi, beraberlik ve uzatma periyodları
Oyun, her biri on (10) dakikalık, dort (4) periyoddan oluşur Birinci ile ikinci, ucuncu ile dorduncu ve her uzatma periyodundan once iki (2) dakikalık ara verilir İkinci periyoddan sonra onbeş (15) dakikalık ara verilir Oyunun programda ilan edilen başlama saatinden once yirmi (20) dakikalık sure, oyun arasıdır
Oyun arası şu durumlarda başlar:
Oyunun programda ilan edilmiş başlama saatinden yirmi (20) dakika once Oyun saati bir periyodun bittiğini belirten sesli işaret verdiğinde
Oyun arası şu durumlarda sona erer:
Birinci periyodun başında, top hava atışından sonra hava atışına katılanlardan biri tarafından legal olarak temas edildiğinde Diğer butun periyodlarda top dışardan oyuna sokulduktan sonra oyun sahasındaki ilk
oyuncuya temas ettiğinde Dorduncu periyodun sonunda skorda eşitlik varsa, oyun eşitlik bozulana kadar beşer (5 er) dakikalık uzatma periyodları ile devam eder
Herhangi bir periyodun sona erdiğini belirten sesli işaretten hemen once veya sesli işaretle birlikte serbest atışı gerektiren faul kararı verilmişse, fauller kullandırılır Yukarıdaki maddede belirtilen serbest atış(lar)ın sonucunda uzatma periyodu oynanması gerekiyorsa; oyun suresinin bitiminden sonra verilen fauller oyun arasında olmuş kabul edilecek ve uzatma periyodunun başlamasından once uygulanacaktır
Bir periyodun veya oyunun sona ermesi
Birinci periyod top hava atışına katılanlardan biri tarafından legal olarak temas edildiğinde başlar Diğer butun periyodlar top dışardan oyuna sokulduktan sonra oyun sahasındaki ilk oyuncuya
temas ettiğinde başlar Takımlardan biri oyun sahasında beş (5) oyuncu ile oynamaya hazır değilse, oyun
başlamaz Programda ismi ilk yazılan takım (evsahibi) oyun sahasına hakem masası tarafından bakılırken,
hakem masasının sol tarafındaki kendi takım sırasını ve sepeti alır Bununla birlikte, iki takım anlaşırsa takım sırasını veya sepeti veya her ikisini birden değiştirebilir Birinci ve ucuncu periyodlardan once takımlar rakip takımın sepetinin bulunduğu yarı oyun sahasında ısınma hakkına sahiptir İkinci yarı başlarken, takımlar sepetleri değiştirir Butun uzatma periyodlarında takımlar dorduncu periyoddaki aynı sepetlere hucum etmeye ve savunmaya devam ederler Bir periyod, uzatma periyodu veya oyun oyun saati surenin bittiğini belirten sesli işaret verdiğinde sona erer
Topun statusu: Top canlı veya olu olabilir Top şu durumlarda canlanır: Hava atışında top hava atışına katılanlar tarafından legal olarak dokunulduğunda Serbest atışta hakem topu, serbest atışı kullanacak oyuncuya verdiğinde Top dışardan oyuna sokulurken,oyuna sokacak oyuncu topu topu oyuna sokma
noktasında eline aldığında
Top şu durumlarda olur:
Sahadan veya serbest atıştan sayı yapıldığında
Top canlı iken hakemlerden biri duduk caldığında
Serbest atışta topun cemberden gecmeyeceği belli ise ve atıştan sonra:
Başka serbest atış(lar) varsa
Başka bir ceza (serbest atış) veveya topu oyuna sokma hakkı uygulanacaksa
Oyun saatinin bir periyodun sona erdiğini belirten sesli işareti gelirse
Top bir takımın kontrolunde iken 24 saniye aygıtı sesli işaret verirse
Sayı icin atılan topta top havada iken, herhangi bir takımın oyuncusu aşağıdaki durumlardan sonra topa dokunursa:
Hakemlerden biri duduk caldığında
Bir periyodun sona erdiğini belirten oyun saatinin sesli işareti geldiğinde
24 saniye aygıtı sesli işaret verdiğinde
Aşağıdaki durumlarda top olmez ve sayı sayılır:
Sayı icin atılan topta, top havada ise ve:
Hakemlerden biri duduk calmışsa
Oyun saatinin bir periyodun sona erdiğini belirten sesli işareti gelirse
24 saniye aygıtı sesli işaret verirse
Serbest atış sırasında, top havadayken hakem serbest atışı kullanan oyuncunun yaptığı haric, ihlal icin duduk calarsa
Topu kontrolunde bulunduran rakip takımın bir oyuncusu atış halinde iken bir oyuncu ona faul
yapar ve atış halindeki oyuncu faulden once başlamış olduğu hareketin devamında
şutunu tamamlarsa
Hakem duduğunu cadıktan sonra tamamen yeni bir atış hali oluşmuşsa sayı sayılmaz
Eğer atış halindeki oyuncunun hareketinin devamında, bir periyodun bitimini belirten sesli işaret veya 24 saniye aygıtı sesli işareti gelirse sayı sayılmaz
Hakemin ve oyuncunun yeri
Bir oyuncunun yeri, sahada temas ettiği noktaya gore belirlenir Oyuncu sıcradığında, en son temas ettiği yerde olduğu kabul edilir Sınır cizgileri, orta cizgi, uc sayı cizgisi, serbest atış cizgisi ve kısıtlamalı alanaı belirleyen cizgiler buna dahildir Top bir hakeme temas ettiğinde, hakemin bulunduğu zemine temas etmiş kabul edilir
Hava atışı ve topa sahip olma sırası
Tanım: Hava atışı, birinci periyodun başında oyunun başlaması icin başhakemin orta dairede herhangi iki rakip oyuncu arasında topu havaya atmasıdır Tutulmuş top, rakip takımlardan bir veya daha fazla oyuncunın bir ya da iki e, sertliğe başvurmaksızın topun kontrolune olanak vermeyecek şekilde topun uzerinde olduğunda oluşur
Uygulama
Hava atışına katılacak oyuncular, ayakları orta dairenin kendi takım sepetlerine yakın olan yarısının icine olmak uzere, bir ayağı orta cizgiye yakın olarak bulunacaklardır Dairenin cevresinde yan yana dizilen aynı takım oyuncuları, rakip oyuncu aralarına girmek istediğinde, buna izin vermek zorundadır Daha sonra başhakem topu iki rakip oyuncu arasında, yukarı doğru (dik olarak) sıcradıklarında yetişemeyecekleri bir yuksekliğe atacaktır Top, erişebileceği en ust noktaya ulaştıktan sonra, sıcrayan oyuncuların biri veya her ikisi tarafından eliyle (elleriyle) celinmelidir Top legal olarak celinene kadar, hava atışına katılanlar sıcrama yerlerini terk edemezler Hava atışına katılan oyuncular, top diğer oyunculara veya zemine temas edene kadar topu tutamazlar veya iki kezden fazla dokunamazlar Hava atışına katılan oyuncular topa dokunamamışlarsa, hava atışı tekrar edilir Top sıcrayan oyuncular tarafından dokunulana kadar, dairenin etrafında dizilmiş olan oyuncuların vucutlarının herhangi bir kısmı orta daireyi gecemez
Hava atışı durumları
Şu durumlarda hava atışı durumu doğar:
Tutulmuş top kararı verildiğinde
Top sınır cizgileri dışına cıktığında hakemler en son dokunan oyuncu konusunda kararsızlarsa veya farklı goruştelerse
Tek veya son serbest atışta sayı olmamış ve her iki takımdan oyuncular ihlal yaparlarsa
Top sepetle arkalık arasına sıkıştığında (serbest atışlar arası haric)
Top hicbir takımın kontrolunde değilken ve hicbir takımın topu oyuna sokma hakkı yokken top olurse
Her iki takıma verilen eşit cezaların birbirini goturmesi sonucu uygulanacak faul cezası kalmamış ve verilen ilk faul veya ihlal kararından once top hicbir takımın kontrolunde değilse Birinci periyod haric, diğer butun periyodların başlaması icin
Topa sahip olma sırası
Topa sahip olma sırası, hava atışını gerektiren durumlarda topun sınır cizgileri dışından oyuna sokularak topun canlanmasıdır Hava atışı durumu doğduğunda, takımlar sırayla hava atışını gerektiren pozisyonun olduğu yere en yakın sınır cizgisi dışından topu oyuna sokar Birinci periyodu başlatan, oyun sahasında yapılan hava atışından sonra topun kontrolunu kazanmamış olan takım, topa ilk sahip olma sırasını alır
Daha sonraki periyodlarda topa sahip olma sırası olan takım, topu hakem masasının karşı tarafındaki kenar cizgisinin orta noktasından oyuna sokar
Topa sahip olma sırası:
Top, oyuna sokacak oyuncuya hakem tarafından verildiğinde başlar Şu durumlarda ise sona erer:
Top oyun sahasındaki ilk oyuncuya temas ettiğinde
Topu oyuna sokan takım bir ihlal yaptığında
Canlı bir top sepetle arkalık arasına sıkıştığında
Bir sonraki topu oyuna sokma hakkı olan takım, okun rakip takımın sepetine yonlendirilmesi ile
belirlenir Topu oyuna sokma işlemi tamamlanmasıyla, derhal okun yonu değiştirilir Topa sahip olma sırasına gore topu oyuna sokması gereken takım bir ihlal yaptığında o takım, sırasını kaybeder Boyle bir durumda ok yonu derhal değiştirilir ve bir sonraki hava atışını gerektiren durumda, ihlali yapanın rakibinin topu oyuna sokacağı belirlenir Daha sonra ihlali yapan takımın rakibi, topu oyuna sokma işlemini yerine getirir (Topu oyuna sokma sırasına gore değil)
Takımlardan biri,
Birinci periyod haric, diğer periyodların başlamasından once, veya Topu oyuna sokma sırasına gore top oyuna sokulurken, faul yaparsa, topa sahip olma sırası (ok yonu) değişmez Bir periyodun başlangıcında top oyuna sokacak oyuncuya verildikten sonra ancak top oyun sahasındaki herhangi bir oyuncuya temas etmeden once bir faul kararı verilirse, faul oyun suresinde yapılmış kabul edilir ve cezası ona gore uygulanır
Topla oynama
Tanım: Oyun sırasında, top sadece elle (ellerle) oynanabilir ve kurallar cercevesinde herhangi bir
yone pas verilebilir, (şut)atılabilir, tiplenebilir, yuvarlanabilir ve dripling yapılabilir
Kural :Topla koşmak, bilerek bacağın herhangi bir yeri ile vurmak veya bloke etmek, yumrukla vurmak
ihlaldir Topun istem dışı ayağa carpması ihlal değildir Sepete alttan el sokarak pas veya ribaund sırasında topa temas etmek ihlaldir
Topun kontrolu:Bir takımın top kontrolu, o takımdan bir oyuncu canlı bir topu tuttuğu veya dripling yaptığı zaman başlar