Son Konu

Bediuzzaman Said Nursi Biyografi

bilgiliadam

Yeni Üye
Katılım
16 Ağu 2017
Mesajlar
1,516,397
Tepkime
31
Puanları
48
Credits
-6
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
Bediuzzaman Said Nursi Biyografi
Bediuzzaman Said Nursi Yaşamı
Bediuzzaman Said Nursi Hayatı

Bediuzzaman Said Nursi kimdir?
imagesbediuzzamansaidnursibiyografi5ad28adcd50d0
Bediuzzaman Said Nursi Bitlis'in Hizan İlcesine bağlı İsparit Nahiyesi'nin Nurs Koyunde dunyaya geldi (1876) Yenilikci, atak, cesur bir mizaca, son derece parlak bir zekaya ve guclu bir hafızaya sahipti Bunlar katıksız iman ve ilim aşkıyla birleşince, normalde onbeş yıl kadar suren klasik medrese eğitimi uc aya sığdı Bu olağanustu gelişmeyi kavrayamayanlar tarafından duzenlenen munazaraları (ilmi tartışmalar) kazanarak kendini ispatladı Bu yuzden Molla Saide, zamanın emsalsizi, benzersizianlamında Bediuzzamanlakabı verildi
Donem tum dunyada maddeciliğin one cıktığı bir donemdi İnsanlık kendi geleceğini tahribe yonelmişti Bu değişimden Musluman milletler de etkilenmiş, mesela yeryuzunun tek bağımsız İslam devleti olan Osmanlı Devleti coktan eski haşmetini ve kudretini kaybetmişti Buzulme ve cozulme noktasındaydı İnsanlığın ortak problemlerinin yanı sıra yaşadığı toplumun ozel problemlerine de eğilen Bediuzzaman, acık bir gercekle yuz yuze geldi: Batı maddeciliğe saplanmış, Doğu ise eskiyen kurumlarını yenileyip iman eksenli bir yapılanmaya donuşturememişti Osmanlı Devleti de aynı acmazda tukeniyordu Devlet ve millet şeklen İslama bağlı olmakla birlikte mana planında İslamdan kopmuştu Batı'yı da anlayamamıştı Asıl problem buydu Teşhisini bu şekilde koyan Bediuzzaman tedavi metodunu da geliştirdi: Tahkiki imangeliştirdiği metodun ozu ve ozetiydi
Sıra tahkiki imanekseninde gelişip cağın teknolojisiyle zenginleşecek insanlar yetiştirmeye gelmişti Bunun da yolu eğitimden gecerdi Bu maksatla bir eğitim projesi geliştirdi Buna gore Doğu ve Guneydoğu oncelikli olarak tum vatan sathı Medresetuzzehraadını verdiği eğitim kurumlarıyla donatılacak, bu kurumların ilk, orta, lise bolumleri olacak, ayrıca din ve fen dersleri bir biri icinde, bir butun halinde okutulacaktı Vicdanın ziyası (ışığı), ulUmu diniyedir, aklın nuru fununu (fenler) medeniyedir İkisinin imtizacıyla (butunleşmesi, ic ice girmesiyle) hakikat tecelli eder İftirak ettikleri (ayrıştıkları) vakit, birincisinde taassup (tutuculuk), ikincisinde hile, şuphe tevellud eder (doğar)diyordu
Goruşlerini Padişaha sunmak icin 1907 yılında İstanbul'a geldi Fakat İmparatorlukla birlikte İmparatorluğun başkenti İstanbul da curumuştu Duşuncelerini gazetelere yansıtması sarayı tedirgin etti Padişah ateşin bir zekayı etkisizleştirmek icin altınla odullendirmek istedi Maarifi tehir, maaşı tacil nedendir?diye sorup ihsanı şahaneyi reddedince de akıl hastahanesine kapatıldı Fakat doktorlardan akli melekelerinin sapa sağlam olduğuna dair bir rapor alarak goruşlerini acıklamayı surdurdu
Bediuzzaman, Şark ulemasından sonra İstanbul'daki meşhur alimlere de kendisini kabul ettirmekte zorlanmamıştı Onunla goruşenler en girift sorularına cevap alıyor, Sen gercekten de Bediuzzamansındemekten kendilerini alamıyorlardı Meşrutiyeti İslam eksenine oturtan ve meşrutiyeti meşruayı ongoren hurriyetci fikirleri ozellikle ilgi cekiyordu Bediuzzaman'a gore mutlakıyet İslami dirilişin onunu kapatıyordu Ancak meşrutiyete yumuşak geciş yapılmalıydı Bunun icin de evvela uc buyuk duşmansaydığı cehalet, zaruret ve ihtilafla mucadele edilip kazanılması gerekiyordu
31 Mart Olayıismiyle tarihimize gecen (1909) keşmekeş esnasında yatıştırıcı rol oynamasına rağmen, Bediuzzaman'dan daha once tedirgin olmuş yonetim tarafından tutuklanıp Divanı Harb Mahkemesinde yargılandı Beraat etti Van'a dondu Birinci Dunya Savaşı sırasında gonullu talebelerden bir milis alayı kurup doğduğu toprakları savundu Bitlis savunması esnasında yaralanıp Ruslara esir duştu Yaklaşık uc yıl suren esaret hayatını kacışla noktaladı Ordu adayı olarak devrin tek İslam Akademisi Daru'lHikmeti'lİslamiyeye uye oldu İstiklal Savaşı surerken, Anadolu harekatını isyansayan fetvaya Anadolu ulemasıyla birlikte karşı fetva verdi İstanbul işgali sırasında İngiliz işgalcilere karşı yayınladığı bir eser yuzunden İşgal Kuvvetleri tarafından gıyabında olume mahkum edildi
Zaferden sonra Ankara'ya Buyuk Millet Meclisi'ne davet edildi (1922) Meclis'te resmi karşılama toreni yapıldı Fakat devletle millet arasında kıble farkıoluşmak uzere olduğunu gorup milletvekillerine hitaben on maddelik bir beyanname dağıttı Tekrar Van'a dondu Şeyh Sait isyanıyla bir ilgisi bulunmadığı, esasen her fırsatta Dahile kılıc cekilmezdediği halde bir cok mazlum gibi Bediuzzaman da once Burdur'a, ardından Barla'ya suruldu Barla'da Risalei Nur Kulliyatı'nı telife başladı Tek başına bir mektep oldu ve cevher insanyetiştirmek icin insanustu bir gayret gosterdi
1925'li yıllarda Turkiye'de uygulama alanına giren dini dışlama politikalarına karşı Bediuzzaman Said Nursi, Risalei Nur adını verdiği eserleriyle İslam'ın temel altyapısını oluşturan prensipleri acıklamaya yonelik bir tarz geliştirdi Bediuzzaman Said Nursi geliştirdiği bu Kur'ani tarz ile akıl, kalp ve duygu butunluğunu temin ederek iman hakikatlerini anlatmıştır Boylece kelam, tasavvuf ve pozitif bilimleri terkip ederek Muslumanlara yepyeni bir bakış acısı sunmuş, mektep, medrese, tekke ayrılığını ortadan kaldırmıştır
İslam uleması yuzyıllar boyu insanın temel soruları olan ben kimim, nereden gelip, nereye gidiyorum, vazifem nedir?gibi konulardan ziyade hep dış alem ve siyaset uzerine mesailerini teksif etmişti Oysa iman ve temele aitmeseleler halledilmeden ve doyurucu cevaplar bulunmadan afaki meselelere yonelmek bunalımın derinleşmesini sonuc veriyordu İslam dunyasının siyasi duzenleme ve projelerden ziyade ve fakat onları da ihmal etmeden zihniyet duzenlemesine ihtiyacı vardı Problemin cozumu Kur'an'ın cağlar ustu mesajının gunumuze bakan yonunu ortaya cıkarmaktı Risalei Nur kulliyatı ise bu mesajın acıklamasıdır
Bediuzzaman İslam dunyasının karşılaştığı en koklu ve yıkıcı krize (fen ilimlerinden kaynaklanan dinsizlik veya dinde laubalilik) karşı ilim ve mantık yoluyla cevaplar vererek milyonların imanının kurtulmasına vesile olmuştur
Risalei Nur Kulliyatını telif etmesiyle birlikte Bediuzzaman onceki hayatını Eski Said donemi diye isimlendirmiştir Bediuzzaman'ın hayatını Eski Said, Yeni Said diye ayırması bir değişiklikten ziyade bir tarzı ifade icindir Eski Said, daha cok imanın dışavurumu olan kurumlar, davranışlar ve siyasetle ilgileniyordu Yeni Said ise imanın tahrip edilmek istendiği bir ortamda imanı korumak ve guclendirmek icin gayretini bu temel meseleye tahşid etti
Bediuzzaman'a gore temel mesele; insanın kendisini, diğer varlıkları, kainatı ve hemcinslerini iman ekseninde algılamasıdır En onemli gorev bunu sağlamaktır Bundan urkenler onu defalarca tutukladılar, Eskişehir (1935), Denizli (1943), Afyon (1947) hapishanelerinde yatırdılar Fakat inanclarını yaşamaktan ve yazmaktan vaz geciremediler
1960 yılının 23 Mart'ında Urfa'da Hakk'ın rahmetine kavuştuğunda arkasında bıraktığı tum maddi servet bir demlik, birkac bardak, eski bir gomlek, yamalı bir cubbe, sarık, misvak, biraz cayşeker ve on liradan ibaretti Manevi miras olarak ise butun asrın insanını aydınlatabilecek Kur'an tefsiri olan Risalei Nur kulliyatı ile dunyanın her tarafında milyonlarca Kur'an talebesibırakmıştır

ALINTIDIR
 
Üst Alt