iltasyazilim
Yeni Üye
Bilinç Nedir? Hakkında Bilgi
İnsanın çevresini ve kendisini anlamasını sağlayan anlıksal süreçlerin toplamı
Metafizikte bilinç insandan bağımsız bir güçtür ve insana verilmiştir, evrensel veya tanrısaldır Metafizik düşünme dizgesi içinde yer alan düşünceciliğe göre de bilinç, özdekten ayrı ve bağımsız bir güçtür Bu savda temellenen düşüncecilik antikçağ Yunan düşünürü Anaksagoras'la başlar Anaksagoras nus (Nous N) adı altında bir evrensel hafıza düşünmüş ve onu özdeğin karşısına koymuştur Aristoteles'in deyişiyle, Anaksagoras, nus'un yaratan ve özdeğin yaratılan olduğunu söylemiştir Çünkü her şey bir aradayken nus gelip düzenlemiştir Bu anlama, bilinç'le özdeği birbirinden tamamen öbür şeyler sayan Descartes'dan geçerek, onu evrenselleştiren Hegel'de uçlaşır Hegel'e tarafından önce evrensel bir bilinç vardı ve tüm doğa bu evrensel bilincin ürünüdür, doğa diyalektik evriminin sonunda gene bu bilince ulaşarak kendi kendini tanıyacak ve evrim böylelikle son bulmuş olacaktır İdealist akımın aleyhinde yer alan ve antikçağ Yunan düşünürü Demokritos'la başlayan materyalist akım, barbar veya vülger özdekçilik adıyla adlandırılan bilimöncesi özdekçilerinin bilinç'i özdekle aynılaştırmalarıyla uçlaşır Bunlara göre de, Karaciğerin safra salması gibi beyin de bilinç salar İdealist akımın düştüğü yanlışlık kadar yanlış olan bu sonuç, bilimöncesi materyalistlerinin gerçekte tek taraflı metafizik düşünme sistemine bağlılıklarından doğmaktaydı
Eytişimsel özdekçi felsefeye göre bilinç; insanın düşüncesi, duygusu, iradesi, karakteri, telaşı, anlağı, kanısı, sezisi vb gibi tüm anlıksal süreçlerinin toplamıdır Tarafsız gerçekliğin insandaki yansıtıcısıdır Özdeksel olan insan beyninin bir özelliğidir Önce özdeksel doğa vardı Doğasal evrim insana ve bilince dek gelişti Bilinç kesinlikle doğasal, benzeşen deyişle özdeksel bir üründür ama özdekle ayrılaştırılamayacağı gibi aynılaştırılamaz da Nitekim çocuk da annesinin ürünüdür fakat annesinin benzer değildir bilinç, toplamsal bir üründür ve dil'le sıkıca bağımlıdır Dil olmaksızın bilinç de olmaz Çünkü dil, başkaları için gerçekleşen pratik bilinçtir Hayvanın ön ayaklarının elleşmesi ve ellerin emekle kullanılmasıyla başlayan insanlaşma, zorunlu toplumsallaşma olgusundan geçerek, dilbilinç olgusunu meydana getirmiştir
Bilinç olgusu insanların yaşama biçimlerinin ürünüdür Öyleyse pek açıktır ancak bilinç, insanların yaşama biçimlerini yansıtır Fakat bilinç yalnızca yansıtmakla yetinen kolay bir ayna değil, belirmesiyle birlikte diyalektiğe girmiş faktör bir güçtür Bir sarayda, bir kulübedekinden diğer türlü düşünülür Lakin saray koşullarından doğan saray düşüncesi de saray koşullarını etkiler ve değiştirir Mantıkla Ilgili ipin iki ucundan biri eylem (pratik), öbürü de bilinç (teori)'dir Farklı Alanlara Yönlendirilmiş hatalı anlamalar ve yorumlar bu ipin iki ucunu birden elde tutamamaktan doğmaktadır İnsansal girişkenlik (Fr Initiative), bilinç'le gerçekleşir, insan, olaylardan oluşan bilinciyle o olaylara egemen olabilir Bilimöncesi felsefede insanların yaşama biçimleri düşünme biçimleriyle açıklanırdı, fakat düşünme biçimleri yaşama biçimlerinin sonucuydu İnsan, bilimsel olarak bunun bilincine vardıktan sonradır oysa, bilinç'li etkinliğiyle yaşama biçimlerini de değiştirmeye başlamıştır hiçbir şeyi değiştiremeyen hayvansal çabayla her şeyi değiştirebilen insansal çaba arasındaki tek fark, insansal çabanın bilinç'li oluşudur Bilinçli niyet, istenmiş bir erek olmaksızın hiçbir şey meydana gemez Bilinç, insanın, kendisini çevreleyen şeyleri fark etmesini, algılamasını ve algıladıktan daha sonra kavramasını, gerçekleştirdiği gibi istemesini ve istediğini yapmasını da gerçekleştirir Bilinç ne kadar eskiyse dil de pek eskidir Dil, başkaları için varolan ve oysa bundan ötürüdür ama benim için de sahiden varolan 'pratik bilinç'in ta kendisidir Dil, tıpkı bilinç gibi, başkalarıyla ilişki kurma zorunluluğundan doğmuştur Nerede bir ilişki varsa orada insansal bir şey vardır Hayvanın hiçbir ilişkisi yoktur, hayvanın başkalarıyla ilişkisi onun için bir ilişki değildir Demek ancak bilinç, başlangıcından beri bir toplumsal üründür, millet varoldukları sürece de o kadar kalacaktır Demek ancak insan topluluğunun dıştan insan bilinci olamaz Bilincin ürünü olan fikir de, kendisinin özdeksel iskeleti olan dilin dışında varolamaz Bundan ötürü bilinç, ilk anından beri dil temeli üzerinde biçimlenir Bilim, konuşmanın ortaya çıkışının, maymun beynini an be an bilinçlendirerek insan beynine dönüştürdüğüne özellikle dikkatleri çekmiştir *
İnsanın çevresini ve kendisini anlamasını sağlayan anlıksal süreçlerin toplamı
Metafizikte bilinç insandan bağımsız bir güçtür ve insana verilmiştir, evrensel veya tanrısaldır Metafizik düşünme dizgesi içinde yer alan düşünceciliğe göre de bilinç, özdekten ayrı ve bağımsız bir güçtür Bu savda temellenen düşüncecilik antikçağ Yunan düşünürü Anaksagoras'la başlar Anaksagoras nus (Nous N) adı altında bir evrensel hafıza düşünmüş ve onu özdeğin karşısına koymuştur Aristoteles'in deyişiyle, Anaksagoras, nus'un yaratan ve özdeğin yaratılan olduğunu söylemiştir Çünkü her şey bir aradayken nus gelip düzenlemiştir Bu anlama, bilinç'le özdeği birbirinden tamamen öbür şeyler sayan Descartes'dan geçerek, onu evrenselleştiren Hegel'de uçlaşır Hegel'e tarafından önce evrensel bir bilinç vardı ve tüm doğa bu evrensel bilincin ürünüdür, doğa diyalektik evriminin sonunda gene bu bilince ulaşarak kendi kendini tanıyacak ve evrim böylelikle son bulmuş olacaktır İdealist akımın aleyhinde yer alan ve antikçağ Yunan düşünürü Demokritos'la başlayan materyalist akım, barbar veya vülger özdekçilik adıyla adlandırılan bilimöncesi özdekçilerinin bilinç'i özdekle aynılaştırmalarıyla uçlaşır Bunlara göre de, Karaciğerin safra salması gibi beyin de bilinç salar İdealist akımın düştüğü yanlışlık kadar yanlış olan bu sonuç, bilimöncesi materyalistlerinin gerçekte tek taraflı metafizik düşünme sistemine bağlılıklarından doğmaktaydı
Eytişimsel özdekçi felsefeye göre bilinç; insanın düşüncesi, duygusu, iradesi, karakteri, telaşı, anlağı, kanısı, sezisi vb gibi tüm anlıksal süreçlerinin toplamıdır Tarafsız gerçekliğin insandaki yansıtıcısıdır Özdeksel olan insan beyninin bir özelliğidir Önce özdeksel doğa vardı Doğasal evrim insana ve bilince dek gelişti Bilinç kesinlikle doğasal, benzeşen deyişle özdeksel bir üründür ama özdekle ayrılaştırılamayacağı gibi aynılaştırılamaz da Nitekim çocuk da annesinin ürünüdür fakat annesinin benzer değildir bilinç, toplamsal bir üründür ve dil'le sıkıca bağımlıdır Dil olmaksızın bilinç de olmaz Çünkü dil, başkaları için gerçekleşen pratik bilinçtir Hayvanın ön ayaklarının elleşmesi ve ellerin emekle kullanılmasıyla başlayan insanlaşma, zorunlu toplumsallaşma olgusundan geçerek, dilbilinç olgusunu meydana getirmiştir
Bilinç olgusu insanların yaşama biçimlerinin ürünüdür Öyleyse pek açıktır ancak bilinç, insanların yaşama biçimlerini yansıtır Fakat bilinç yalnızca yansıtmakla yetinen kolay bir ayna değil, belirmesiyle birlikte diyalektiğe girmiş faktör bir güçtür Bir sarayda, bir kulübedekinden diğer türlü düşünülür Lakin saray koşullarından doğan saray düşüncesi de saray koşullarını etkiler ve değiştirir Mantıkla Ilgili ipin iki ucundan biri eylem (pratik), öbürü de bilinç (teori)'dir Farklı Alanlara Yönlendirilmiş hatalı anlamalar ve yorumlar bu ipin iki ucunu birden elde tutamamaktan doğmaktadır İnsansal girişkenlik (Fr Initiative), bilinç'le gerçekleşir, insan, olaylardan oluşan bilinciyle o olaylara egemen olabilir Bilimöncesi felsefede insanların yaşama biçimleri düşünme biçimleriyle açıklanırdı, fakat düşünme biçimleri yaşama biçimlerinin sonucuydu İnsan, bilimsel olarak bunun bilincine vardıktan sonradır oysa, bilinç'li etkinliğiyle yaşama biçimlerini de değiştirmeye başlamıştır hiçbir şeyi değiştiremeyen hayvansal çabayla her şeyi değiştirebilen insansal çaba arasındaki tek fark, insansal çabanın bilinç'li oluşudur Bilinçli niyet, istenmiş bir erek olmaksızın hiçbir şey meydana gemez Bilinç, insanın, kendisini çevreleyen şeyleri fark etmesini, algılamasını ve algıladıktan daha sonra kavramasını, gerçekleştirdiği gibi istemesini ve istediğini yapmasını da gerçekleştirir Bilinç ne kadar eskiyse dil de pek eskidir Dil, başkaları için varolan ve oysa bundan ötürüdür ama benim için de sahiden varolan 'pratik bilinç'in ta kendisidir Dil, tıpkı bilinç gibi, başkalarıyla ilişki kurma zorunluluğundan doğmuştur Nerede bir ilişki varsa orada insansal bir şey vardır Hayvanın hiçbir ilişkisi yoktur, hayvanın başkalarıyla ilişkisi onun için bir ilişki değildir Demek ancak bilinç, başlangıcından beri bir toplumsal üründür, millet varoldukları sürece de o kadar kalacaktır Demek ancak insan topluluğunun dıştan insan bilinci olamaz Bilincin ürünü olan fikir de, kendisinin özdeksel iskeleti olan dilin dışında varolamaz Bundan ötürü bilinç, ilk anından beri dil temeli üzerinde biçimlenir Bilim, konuşmanın ortaya çıkışının, maymun beynini an be an bilinçlendirerek insan beynine dönüştürdüğüne özellikle dikkatleri çekmiştir *